'Je moet als klant iets te beleven hebben'
m
HFN
INTERVIEW
INTERVIEW
Gert
Verhulst:
yJe moet
het zo
neerzetten
dat mensen
het gevoel
hebben dat
als ze niet
komen, ze
iets hebben
gemist/
Een gesprek met Gert Verhulst en Dominic Stas van Studio 100
In amper twaalf jaar tijd is Studio 100 uitgegroeid tot een glorieus
entertainmentbedrijf dat afgelopen jaar zo'n 79 miljoen euro gecon
solideerde omzet had met onder meer films, shows, boeken, dvd's,
merchandising en de verschillende Plopsaland-pretparken. Geestelijk
vader en creatieve kracht van het eerste uur Gert Verhulst en algemeen
directeur Benelux Dominic Stas lijken dan ook de figuren bij uitstek om
te praten over entertainment, het verschil tussen Belgen en Nederlan
ders en het Nederlandse film- en bioscoopbedrijf.
Door Jeroen Hui/Wens
De laatste kilometers van de reis
naar het bijna met Antwerpen
vergroeide plaatsje Schelle, roepen
enigszins herinneringen op aan Ame
rikaanse wegen zoals die zich in de
Verenigde Staten aan de rand van
steden bevinden. Aan weerzijde van
de drukke weg met parallelbanen
bevinden zich grote en opvallende
reclame-uitingen en dito panden
van bedrijven zoals BMW en Burger
King. Het lijkt Amerika in het klein te
zijn, en dat geldt eigenlijk ook voor
het bedrijf waar ik naar op weg ben:
Studio 100.
Studio 100 werd in 1996 opgericht
door Danny Verbiest, Hans Bourlon
en Gert Verhulst. Het is deze Gert
die vooral het gezicht is geworden
van het Belgische productiehuis dat
bekende en succesvolle karakters en
formules voortbracht als Kabouter
Plop, Mega Mindy, K3, Piet Piraat,
Het Huis Anubis en natuurlijk Samson
Gert. Met die twee karakters, een
man en een hond, begon het alle
maal zo'n twintig jaar geleden. Inmid
dels werken er zo'n 550 werknemers
('voltijds equivalenten') bij de Studio
100-groep en werd er in 2007 een
geconsolideerde omzet gemaakt van
79 miljoen euro. Dat geld wordt niet
alleen verdiend met televisieprogram
ma's, maar vooral ook met dvd's,
films, boeken, pretparken en niet te
vergeten merchandising.
De parallel met Walt Disney dient
zich aan. Want begon Walt zijn
imperium niet ooit met een muis,
zoals Gert dat min of meer deed met
een hond? 'Die vergelijking wordt
eigenlijk altijd door andere mensen
gemaakt. Het is een f laterende ver
gelijking, maar de schaal is natuurlijk
nog altijd van een andere orde',
aldus de als bescheiden te typeren
Gert Verhulst. Verhulst: 'Maar als je
de biografie leest van Michael Eisner
(voormalig CEO van Disney; red.),
dan zie je wel dat hij eigenlijk met
hetzelfde soort problemen zat als
waar wij mee zitten.'
Hoe verklaren jullie het succes van
Studio 100?
Dominic Stas: 'Als je mensen van
buitenaf vraagt wat Studio 100
maakt tot wat het is, dan hebben
ze het over de sterke marketingma-
chine. Alsof er hier iets industrieels
staat. Maar het start gewoon met
sterke, zo niet ijzersterke content
gemaakt voor een breed publiek.
Het wordt gemaakt volgens een
bepaald recept, een recept van 'de
wereld is mooi'. Het is relatief veilig
en biedt herkenbare personages.
Het zijn die dingen die door critici
worden genoemd om te zeggen wat
er mis is met Studio 100. Maar die
juist maken dat het grote publiek ons
graag heeft.'
Heb je ooit voorzien dat het zo zou
uitgroeien?
Gert Verhulst: 'Uiteraard! Haha. Een
bedrijf zoals we dat hier nu heb
ben, is geen doel op zich. Je werkt,
bouwt voort en probeert uiteraard
te groeien, maar je kunt dingen niet
Foto Luk Mon-
saerf.
voorzien of voorspellen. We hebben
altijd geprobeerd een draagvlak te
creëren dat breed genoeg was.'
Maar hoe zijn jullie omgegaan met
de forse groei van het bedrijf? Er
moet een spanning zijn geweest
tussen het zakelijke en het creatieve
avontuur.
Gert Verhulst: 'We zijn eigenlijk nooit
zo met het zakelijke bezig geweest.
Dat vloeit voort uit het inhoudelijke.
Als we een project opstarten wordt
er niet gedacht wat het op zal
brengen, of dat het zakelijk haalbaar
is. Als we denken dat iets een goed
project is, dan gaan we ervoor en
doen we het. Je moet jezelf nooit de
vraag stellen wat er gebeurt als iets
mislukt. Je moet ervan uitgaan dat
het lukt.'
Dominic Stas: 'Als je ergens sterk in
gelooft, dan lukt het ook...vaak. Dat
heeft het bedrijf ook wel bewezen.'
Hoe typeren jullie het verschil tussen
de Belgische en Nederlandse cultuur
voor wat betreft de entertainmentbe-
leving?
Gert Verhulst: 'Het gaat sneller
in Nederland. Jullie willen sneller
nieuwe dingen zien. In Vlaanderen
slagen we erin om projecten toch vijf
a tien jaar te laten lopen. Het is ove
rigens niet zozeer het Nederlandse
publiek dat om die nieuwe dingen
vraagt, alswel de aankopers van
televisieprogramma's. Wat betreft
de populariteit van K3, Mega Mindy
enzovoorts, is dat verschil tussen
Belgen en Nederlanders helemaal
niet zo groot.'
De Nederlander gaat per jaar ge
middeld maar zo'n 1,4 naar de bios
coop. De Belgen daarentegen halen
een gemiddelde van 2,3. Waardoor
komt dat denken jullie?
Gert Verhulst: 'Daarin heeft de
Kinepolis groep natuurlijk een hele
belangrijke, baanbrekende rol
gespeeld, met bioscopen zoals
Kinepolis en Metropolis. Zij hebben
echt een voorlopersrol gespeeld
in het weer populair maken van
bioscoopbezoek. Als ik zie hoe ik
vroeger, nou zelfs vijftien d twintig
jaar geleden, naar de bioscoop
moest... Dan moest je de stad in, zat
je op slechte stoelen, kreeg je pijn in
de rug, wist je van tevoren niet eens
of je wel binnen kon geraken. Er is
zoveel ten goede veranderd. Als de
Nederlander honderd euro uitgeeft
aan een feest, gaat er dertig euro
naar het eten en zeventig euro naar
het entertainment. In Vlaanderen
is dat andersom. Wij eten zeventig
euro op en voor de overige dertig
mag er nog een goochelaar aan de
tafel komen en een orkestje komen
spelen. Jullie gaan liever naar het
theater en eten minder. Wij geven
het geld liever uit aan eten en dan
houd je minder geld over, dus kun je
dan beter naar de bioscoop gaan.'
Als jullie specifiek naar de Ne
derlandse bioscoopmarkt kijken,
bijvoorbeeld door jullie films in
ogenschouw te nemen, ervaren
jullie de Nederlandse markt dan als
moeilijk?
Dominic Stas: 'Nee, zeker niet. We
hebben dertien speelfilms gemaakt.
Ze hebben in de Benelux zo'n
320.000 bioscoopbezoekers per
film gehaald. Dat is toch behoorlijk
voor films die alleen in de namid
dag spelen. We proberen ook
heel bewust rekening te houden
met die lokale markt. Dat doen we
onder meer door mensen als Paul
de Leeuw, Frans Bauer en Leon-
tien Borsato bij onze speelfilms te
betrekken.'
Maar wat vinden jullie van het
Nederlandse bioscooppark, als je
bekend en vertrouwd bent met wat
je hier in België aantreft?
Gert Verhulst: 'Ik moet zeggen dat
ik daar toch niet heel veel ervaring
mee heb. De bioscopen die ik heb
ervaren tijdens premières van onze
films zagen er toch heel proper uit...'
Dominic Stas: 'Het is inderdaad wel
anders dan de Belgische situatie als
je het daar mee gaat vergelijken.
België heeft meer multiplexen buiten
het centrum. In Nederland heeft
men zich daar altijd fel tegen ge
keerd. Nederland is wel complexer.
Hier moetje met dertig kopieën uit
om het land te dekken, in Neder
land met 120 kopieën.
Een van de belangrijke peilers van
jullie bedrijf is de verkoop van mer
chandising. Waarom lijkt de verkoop
ervan in de Nederlandse bioscopen
niet echt van de grond te komen?
Dominic Stas:Ik weet niet of je al
in de vernieuwde Kinepolis bent
gaan kijken, maar daar heb je bij
de entree een winkeltje. Naast ijs en
popcorn wordt daar ook merchan
dising verkocht van nieuwe films.
Met die dingen ga je naar de kassa,
waar je dan tegelijk je bioscoopticket
koopt. Het is toch eerder een kwestie
van doen, ervoor gaan, dan dat er
een reden is dat het er niet komt. Er
moeten ondernemers zijn die stap
pen zetten om het te gaan doen.'
Gert Verhulst: 'En de films moeten
natuurlijk wel merchandabel zijn.
Is dat trouwens een goed woord?
Van zoiets als Ciske de rat kun je de
soundtrack verkopen of het boek in
een nieuwe editie. Maar een pluche
Ciske? Nee, dat werkt niet.'
Dominic Stas: 'Inderdaad, bij de juiste
combinatie werkt het wel. Kijk, het
werkt in het theater, het werkt in onze
parken, dus waarom zou het niet
werken in de bioscoop?'
Stel jullie worden morgen directeur
van een groot bioscoopconcern in
Nederland. Wat gaan jullie dan
doen?
Gert Verhulst: 'Je moet als klant
werkelijk iets te beleven hebben. Dat
zien we ook in onze parken. Mensen
alleen maar attracties bieden is niet
genoeg. Je moet evenementen
neerzetten. Je moet het zo neerzet
ten dat mensen het gevoel hebben
dat als ze niet komen, ze iets hebben
gemist. Gewoon alleen films afspe
len in een zaal die er altijd hetzelfde
uitziet, dat werkt niet meer. Dan bied
je geen verrassing.'
Dominic Stas: 'Ik zou ook sterk
aan de beleving werken. Als je het
onderscheid wilt accentueren tussen
het thuis naar een film kijken en de
bioscoopervaring dan moet je de
klant wel echt iets bieden. Dat kan op
allerlei manieren. Ik ken bioscopen
waar ze met Halloween toch een
heel programma in elkaar zetten. Dat
werkt wel bij mijn kinderen. Maar het
is, zoals Gert eerder aangaf, als je
iets bijzonders, iets ongeloof lijks aan
biedt, dan komen de mensen wel.'
'Plopperdeplopperdeplop' (gevleugelde uitspraak Kabouter Plop)
Studio 100 had in 2007 een omzet van 79 miljoen euro.