Operatie Fraterhuis geslaagd m HFN Op locatie HFN IN THE PICTURE IN THE PICTURE 'De verbou wing ging met stoom en kokend water, omdat wij precies wis ten wat we wilden.' 'Je kijkt naar wat vrijwilli gers kunnen, wanneer ze dat kunnen en wat de organisatie wil. Als je dat bij elkaar voegt kun je iets leuks realise ren/ H m Hl (D In gesprek met Henriëtte Boerhof van het Frater-huis in Zwolle De laatste jaren is het Fraterhuis in Zwolle uitgegroeid van een filmhuis tot een echt filmtheater. Er is een twee de zaal bijgekomen en dat is te merken aan de groei van het aantal bezoekers. Die hoeven niet meer buiten voor de kassa in het veertiende eeuwse poortgebouw te wachten, maar worden verwelkomd in een royale foyer met een jaren 70-swing. Sinds de komst van Henriëtte Boerhof eind 2005 waait er hier een heel andere wind. Door Lucia Alleman Het Fraterhuis heeft een lange geschiedenis achter de rug en stamt uit de jongerenbeweging van de jaren ze ventig. Tot voor kort was het een pure vrijwilligersorgani satie. Een gezellige chaos, noemt Henriëtte Boerhof het. 'Veel dingen gebeurden op het laatste nippertje, films die bijvoorbeeld vlak voor aanvang binnenkwamen. Het ging altijd nog net goed hoor, maar het kostte wel veel energie. Het Fraterhuis leek soms wel een koffiehuis, waar ook mensen rondhingen, waarvan je niet precies wist wat die voor het Fraterhuis deden.' De achtendertigjarige Henriëtte Boerhof kwam ook zelf als vrijwilliger het filmtheater binnen. Al snel zat ze in het bestuur. 'Rond 2005 hingen de mensen echt met de benen uit het zaaltje en werden er geregeld mensen weggestuurd omdat we vol zaten. Op dat moment hebben we gezegd: kunnen we niet eens op zoek gaan naar een zakelijk leider, een directeur die er iets meer van maakt? Ik werd benaderd om mee te schrijven aan het profiel. Toen het klaar was zeiden veel mensen: is het niet wat voor jou?' Operatieassistente Wat stond er in dat profiel? 'De nieuwe directeur moest een schaap met vijf poten zijn. Je hebt enerzijds een alternatieve bedrijfsvoering die grotendeels gestoeld is op vrijwilligers, studenten, stagiaires en twee WlW-me dewerkers en aan de andere kant moetje naar buiten treden om fondsen te werven. Bovendien moetje iets van de filmwereld afweten, bedrijfsmatig en cultureel ingesteld zijn en verstand hebben van financiën. Als je zo'n profiel schrijft plak je dat niet op jezelf. Ik had op dat moment een andere baan. Ik was operatieas sistente, een heel ander vakgebied, maar als je kunt opereren, dan kun je organiseren en dan kun je ook bij een filmtheater aan de slag.' Het eerste jaar als directeur heeft Boerhof besteed aan het opschudden van de interne organisatie. Hoe kun je vrijwilligers op een moderne manier organiseren? Henriëtte: 'Je kijkt naar wat ze kunnen, wanneer ze dat kunnen en wat de organisatie wil. Als je dat bij elkaar voegt kun je iets leuks realiseren. Een van onze vrijwil ligers is bijvoorbeeld huisarts, die organiseert de EHBO tijdens onze openluchtvoorstellingen. Herman Engbers, fotograaf voor onder andere NRC en Trouw, kun je niet in een rooster zetten, maar hij maakt wel de foto's voor al ons promotiemateriaal. Mare van de Gugten, een ander voorbeeld, heeft bij ons zijn kassa-automa tiseringssysteem ontwikkeld tot Ticketlab. We proberen een proeftuin te zijn, een plek - en dat klinkt misschien een beetje jaren zeventig - waar mensen hun talenten kunnen ontplooien. Maar waar ze ook een soort burger schap ontwikkelen, waarbij je wat kunt betekenen voor de stad Zwolle.' Als betaald personeelslid drukt Boerhof aardig op de begroting van het Fraterhuis. 'Het is wel de bedoeling dat ik mijn eigen geld terugverdien. En dat lukt ook wel aardig. Sinds we de Manegezaal hebben geopend ontvangen we hier veertig procent meer bezoekers dan in de oude situatie.' Stoom en kokend water De uitbreiding van het Fraterhuis werd mogelijk toen er een nieuwe schouwburg werd gebouwd op het Noordereiland. De buurman van het Fraterhuis, Theater Odeon, zat daarna te ruim in zijn jasje en de nieuwe the aterdirecteur Gijsje van Honk en Henriëtte sloegen de handen ineen. De Manegezaal werd omgebouwd tot een filmzaal met 129 stoelen en de theaterfoyer aan de Blijmarkt werd de gezamenlijke entree. Filmbezoekers kunnen nu na afloop zo binnendoorsteken naar grand café Public. De oude zaal is een stukje ingekort en heeft nu nog maar 57 van de 75 stoelen over. 'Het ging met stoom en kokend water, omdat wij precies wisten wat we wilden. En dat is heel belangrijk, want je komt zoveel hobbels tegen onderweg. We kregen bijvoorbeeld pas toestemming van Monumentenzorg voor de inkorting van de kleine zaal toen we beloofden de oude muren zoveel mogelijk intact te laten. We hebben dus voor de ingang een oude deur gebruikt die ooit eens was dichtgemetseld.' Met het binnenhofje waar nu nog fietsen staan gepar keerd heeft Henriëtte ook al plannen. 'Hier willen we een openluchttheater van maken. We hebben afgelo pen zomer een openluchtvoorstelling georganiseerd op de Blijmarkt en dat was een groot succes. Je trekt dan toch mensen die nooit naar de bioscoop komen. In dit hofje kunnen we dat vaker doen. Moetje voorstellen hoe sfeervol dat wordt.' EnDeZwol Gek genoeg heeft het Fraterhuis de afgelopen decen nia een eigen spaarpotje van 80.000 guldens opge bouwd. Het potje is gebruikt voor de verbouwing, die in totaal ruim een miljoen euro heeft gekost. Ook nu nog draait het Fraterhuis zonder structurele subsidie. Boerhof: 'Wij doen veel met sponsoring. De grote zaal heet bijvoorbeeld de Schuttezaal, naar een bouwbedrijf, en in de kleine zaal hebben we stoelen laten sponsoren voor 500 euro per stuk. Je moet wel aan risicospreiding doen. Veel sponsoren worden geworven via het netwerk van onze vrijwilligers. Het gaat erom datje een persoon lijke band hebt met je sponsoren, vind je het belangrijk dat je in een stad als Zwolle actuele films kunt zien buiten de top twintig van de commerciële bioscoop om? Het gaat bij ons wel altijd om de inhoud.' Die inhoud wordt natuurlijk bepaald door het program ma. 'Wij programmeren per vier of vijf weken en dat is een representatieve afspiegeling van het filmaanbod. Wat bij ons heel goed loopt is lokaal product en zinge- ving. De boer die zou emigreren of een trektocht door Mongolië, daar trek je hier een week lang volle zalen mee. Natuurlijk probeer je een premièrefilm te krijgen. Je ziet een film soms al een halfjaar aankomen. En dan begint het spel. WLM Zolang we nog niet digitaal draaien is er een tekort aan kopieën. Alle lof voor onze programmeur Ben Zandringa die veel voor ons gedaan krijgt. We hebben nu in de regio een samenwerkingsverband ontworpen met Deventer, Enschede en Zwolle: EnDeZwol. Samen zeggen we tegen zo'n distributeur: geef ons die film, dan zorgen wij onderling voor transport en dan heb je heel veel voorstellingen. Henriëtte Boer hof. Foto Lucia Alleman. Nieuw leven in Cinema Hengelo Met kerst 2003 ging in Hengelo Space open. Nog geen drie jaar later trok Utopia de stekker eruit. Maar er komt weer leven in de betonnen kolos. Een groep in vesteerders onder de naam Baarsma Beheer heeft de bioscoop voor een goede prijs gekocht van de vorige eigenaar. Vincent Reumer, een oude bekende in bios- coopland, is een van de nieuwe eigenaren en straks verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken. 'Een stad als Hengelo met 85.000 inwoners hoort ge woon een eigen bioscoop te hebben', aldus Reumer. De inrichting van de bioscoop wordt aangepast aan de wensen van de bezoekers. Wanneer de bioscoop haar deuren weer opent is nog niet bekend. verzamelgebouw Utrecht werkt hard aan de vernieuwing van i tionsgebied. Daar komt straks het megaplex van de Wolff Cinema Group. Even ten noorden daarvan ligt het Smakkelaarsveld, volgens de gemeente de meest geschikte locatie voor het culturele verzamelgebouw Bieb++. Hier komt de nieuwe centrale bibliotheek, het Utrechts Centrum voor de Kunsten en een artplex, een filmtheater voor de artistieke film. Dit artplex komt in de plaats van filmtheater 't Hoogt, dat van zijn huidige locatie weg moet. De gemeente ziet de Bieb++ als een prestigieus ge bouw en heeft voor het ontwerp een prijsvraag uit geschreven. Zeven toparchitecten hebben hun beste beentje voorgezet. De jury koos voor bureau Rapp en Rapp. Maar toen concurrent VMX Architects alle punten bij elkaar optelde, meende zij de winnaar te zijn. Het werd voor de rechter uitgespeeld en deze heeft nu geoordeeld dat de jury opnieuw moet be oordelen. De Zwollenaren gingen in 2008 262.169 keer naar de film (bron NVB) In 2008 telde Zwolle zeven filmzalen.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 12