Operatie Fraterhuis geslaagd
m
HFN
Op locatie
HFN
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE
'De verbou
wing ging
met stoom
en kokend
water,
omdat wij
precies wis
ten wat we
wilden.'
'Je kijkt
naar wat
vrijwilli
gers
kunnen,
wanneer
ze dat
kunnen
en wat de
organisatie
wil. Als je
dat bij
elkaar
voegt kun
je iets
leuks
realise
ren/
H m Hl
(D
In gesprek met Henriëtte Boerhof van het Frater-huis in Zwolle
De laatste jaren is het Fraterhuis in Zwolle uitgegroeid
van een filmhuis tot een echt filmtheater. Er is een twee
de zaal bijgekomen en dat is te merken aan de groei
van het aantal bezoekers. Die hoeven niet meer buiten
voor de kassa in het veertiende eeuwse poortgebouw te
wachten, maar worden verwelkomd in een royale foyer
met een jaren 70-swing. Sinds de komst van Henriëtte
Boerhof eind 2005 waait er hier een heel andere wind.
Door Lucia Alleman
Het Fraterhuis heeft een lange geschiedenis achter de
rug en stamt uit de jongerenbeweging van de jaren ze
ventig. Tot voor kort was het een pure vrijwilligersorgani
satie. Een gezellige chaos, noemt Henriëtte Boerhof het.
'Veel dingen gebeurden op het laatste nippertje, films
die bijvoorbeeld vlak voor aanvang binnenkwamen. Het
ging altijd nog net goed hoor, maar het kostte wel veel
energie. Het Fraterhuis leek soms wel een koffiehuis,
waar ook mensen rondhingen, waarvan je niet precies
wist wat die voor het Fraterhuis deden.'
De achtendertigjarige Henriëtte Boerhof kwam ook zelf
als vrijwilliger het filmtheater binnen. Al snel zat ze in
het bestuur. 'Rond 2005 hingen de mensen echt met
de benen uit het zaaltje en werden er geregeld mensen
weggestuurd omdat we vol zaten. Op dat moment
hebben we gezegd: kunnen we niet eens op zoek gaan
naar een zakelijk leider, een directeur die er iets meer
van maakt? Ik werd benaderd om mee te schrijven aan
het profiel. Toen het klaar was zeiden veel mensen: is
het niet wat voor jou?'
Operatieassistente
Wat stond er in dat profiel? 'De nieuwe directeur moest
een schaap met vijf poten zijn. Je hebt enerzijds een
alternatieve bedrijfsvoering die grotendeels gestoeld is
op vrijwilligers, studenten, stagiaires en twee WlW-me
dewerkers en aan de andere kant moetje naar buiten
treden om fondsen te werven. Bovendien moetje iets
van de filmwereld afweten, bedrijfsmatig en cultureel
ingesteld zijn en verstand hebben van financiën. Als
je zo'n profiel schrijft plak je dat niet op jezelf. Ik had
op dat moment een andere baan. Ik was operatieas
sistente, een heel ander vakgebied, maar als je kunt
opereren, dan kun je organiseren en dan kun je ook bij
een filmtheater aan de slag.'
Het eerste jaar als directeur heeft Boerhof besteed aan
het opschudden van de interne organisatie. Hoe kun
je vrijwilligers op een moderne manier organiseren?
Henriëtte: 'Je kijkt naar wat ze kunnen, wanneer ze dat
kunnen en wat de organisatie wil. Als je dat bij elkaar
voegt kun je iets leuks realiseren. Een van onze vrijwil
ligers is bijvoorbeeld huisarts, die organiseert de EHBO
tijdens onze openluchtvoorstellingen. Herman Engbers,
fotograaf voor onder andere NRC en Trouw, kun je
niet in een rooster zetten, maar hij maakt wel de foto's
voor al ons promotiemateriaal. Mare van de Gugten,
een ander voorbeeld, heeft bij ons zijn kassa-automa
tiseringssysteem ontwikkeld tot Ticketlab. We proberen
een proeftuin te zijn, een plek - en dat klinkt misschien
een beetje jaren zeventig - waar mensen hun talenten
kunnen ontplooien. Maar waar ze ook een soort burger
schap ontwikkelen, waarbij je wat kunt betekenen voor
de stad Zwolle.'
Als betaald personeelslid drukt Boerhof aardig op de
begroting van het Fraterhuis. 'Het is wel de bedoeling
dat ik mijn eigen geld terugverdien. En dat lukt ook wel
aardig. Sinds we de Manegezaal hebben geopend
ontvangen we hier veertig procent meer bezoekers dan
in de oude situatie.'
Stoom en kokend water
De uitbreiding van het Fraterhuis werd mogelijk toen
er een nieuwe schouwburg werd gebouwd op het
Noordereiland. De buurman van het Fraterhuis, Theater
Odeon, zat daarna te ruim in zijn jasje en de nieuwe the
aterdirecteur Gijsje van Honk en Henriëtte sloegen de
handen ineen. De Manegezaal werd omgebouwd tot
een filmzaal met 129 stoelen en de theaterfoyer aan de
Blijmarkt werd de gezamenlijke entree. Filmbezoekers
kunnen nu na afloop zo binnendoorsteken naar grand
café Public. De oude zaal is een stukje ingekort en heeft
nu nog maar 57 van de 75 stoelen over. 'Het ging met
stoom en kokend water, omdat wij precies wisten wat
we wilden. En dat is heel belangrijk, want je komt zoveel
hobbels tegen onderweg. We kregen bijvoorbeeld pas
toestemming van Monumentenzorg voor de inkorting
van de kleine zaal toen we beloofden de oude muren
zoveel mogelijk intact te laten. We hebben dus voor
de ingang een oude deur gebruikt die ooit eens was
dichtgemetseld.'
Met het binnenhofje waar nu nog fietsen staan gepar
keerd heeft Henriëtte ook al plannen. 'Hier willen we
een openluchttheater van maken. We hebben afgelo
pen zomer een openluchtvoorstelling georganiseerd op
de Blijmarkt en dat was een groot succes. Je trekt dan
toch mensen die nooit naar de bioscoop komen. In dit
hofje kunnen we dat vaker doen. Moetje voorstellen
hoe sfeervol dat wordt.'
EnDeZwol
Gek genoeg heeft het Fraterhuis de afgelopen decen
nia een eigen spaarpotje van 80.000 guldens opge
bouwd. Het potje is gebruikt voor de verbouwing, die in
totaal ruim een miljoen euro heeft gekost. Ook nu nog
draait het Fraterhuis zonder structurele subsidie. Boerhof:
'Wij doen veel met sponsoring. De grote zaal heet
bijvoorbeeld de Schuttezaal, naar een bouwbedrijf, en
in de kleine zaal hebben we stoelen laten sponsoren
voor 500 euro per stuk. Je moet wel aan risicospreiding
doen. Veel sponsoren worden geworven via het netwerk
van onze vrijwilligers. Het gaat erom datje een persoon
lijke band hebt met je sponsoren, vind je het belangrijk
dat je in een stad als Zwolle actuele films kunt zien
buiten de top twintig van de commerciële bioscoop om?
Het gaat bij ons wel altijd om de inhoud.'
Die inhoud wordt natuurlijk bepaald door het program
ma. 'Wij programmeren per vier of vijf weken en dat is
een representatieve afspiegeling van het filmaanbod.
Wat bij ons heel goed loopt is lokaal product en zinge-
ving. De boer die zou emigreren
of een trektocht door Mongolië,
daar trek je hier een week lang
volle zalen mee. Natuurlijk probeer
je een premièrefilm te krijgen. Je
ziet een film soms al een halfjaar
aankomen. En dan begint het spel.
WLM Zolang we nog niet digitaal draaien
is er een tekort aan kopieën. Alle
lof voor onze programmeur Ben
Zandringa die veel voor ons gedaan
krijgt. We hebben nu in de regio een
samenwerkingsverband ontworpen
met Deventer, Enschede en Zwolle:
EnDeZwol. Samen zeggen we
tegen zo'n distributeur: geef ons die
film, dan zorgen wij onderling voor
transport en dan heb je heel veel
voorstellingen.
Henriëtte Boer
hof. Foto Lucia
Alleman.
Nieuw leven in Cinema Hengelo
Met kerst 2003 ging in Hengelo Space open. Nog
geen drie jaar later trok Utopia de stekker eruit. Maar
er komt weer leven in de betonnen kolos. Een groep in
vesteerders onder de naam Baarsma Beheer heeft de
bioscoop voor een goede prijs gekocht van de vorige
eigenaar. Vincent Reumer, een oude bekende in bios-
coopland, is een van de nieuwe eigenaren en straks
verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken.
'Een stad als Hengelo met 85.000 inwoners hoort ge
woon een eigen bioscoop te hebben', aldus Reumer.
De inrichting van de bioscoop wordt aangepast aan
de wensen van de bezoekers. Wanneer de bioscoop
haar deuren weer opent is nog niet bekend.
verzamelgebouw
Utrecht werkt hard aan de vernieuwing van i
tionsgebied. Daar komt straks het megaplex van de
Wolff Cinema Group. Even ten noorden daarvan ligt
het Smakkelaarsveld, volgens de gemeente de meest
geschikte locatie voor het culturele verzamelgebouw
Bieb++. Hier komt de nieuwe centrale bibliotheek, het
Utrechts Centrum voor de Kunsten en een artplex, een
filmtheater voor de artistieke film. Dit artplex komt in
de plaats van filmtheater 't Hoogt, dat van zijn huidige
locatie weg moet.
De gemeente ziet de Bieb++ als een prestigieus ge
bouw en heeft voor het ontwerp een prijsvraag uit
geschreven. Zeven toparchitecten hebben hun beste
beentje voorgezet. De jury koos voor bureau Rapp
en Rapp. Maar toen concurrent VMX Architects alle
punten bij elkaar optelde, meende zij de winnaar te
zijn. Het werd voor de rechter uitgespeeld en deze
heeft nu geoordeeld dat de jury opnieuw moet be
oordelen.
De Zwollenaren gingen in 2008 262.169 keer naar de film (bron NVB)
In 2008 telde Zwolle zeven filmzalen.