Pareltje in de Dorpsstraat E TECHNIEK TECHNIEK HFN 'Wij zijn principieel tegen film, dat is ver leden tijd. Digitaal is de toe komst.' 'Met nieuwe films trek je meer mensen, maar ik wil via Videma ook oudere films blij ven draai en, of films die op een andere manier niet beschik baar zijn/ Vlieland trots op digitale filmzaal Het ontstaan van Podium Vlieland hangt van toeval aan elkaar. Maar dat dit pareltje van een bioscoop een aan winst is voor zowel Vlielanders als eilandbezoekers, dat is duidelijk. Door Frank de Neeve 'Hartstikke blij mee, goed dat het er is en een mooie plek'. Echt tijd om te praten heeft de vaste bezoekster van Podium Vlieland niet, maar een paar superlatieven over de nieuwe zaal, dat kan nog net. Deze dame had de programmeur van Podium Vlieland gevraagd om ter ere van haar huwelijksjubileum haar favoriete film te ver tonen. Ook al was er in het spiksplinternieuwe zaaltje een winterstop ingelast, toch werd er die zaterdagavond de film Le Fabuleux Destin d'Amélie Poulain gedraaid. Niet alleen speciaal voor het kleine feestgezelschap, maar als ingelaste voorstelling zodat ook de overige eilanders zich op deze koude januari-avond aan deze mooie Franse film konden verwarmen. Podium Vlieland bestaat nog maar een paar maanden. Het zaaltje met 56 stoelen is in deze kleine gemeen schap de enige bioscoop. Door de prachtige inrichting en 2K-projectie, hebben de pakweg duizend Vlielanders echt een zaal om trots op te zijn. In 1984 sloot Bruins bi oscoop de deuren, een zaal waar voor de voorstellingen wat stoelen bijeen werden geschoven. De nieuwe zaal is gebouwd direct naast de voormalige bioscoop, dat nu een hotel is. Maar Podium Vlieland is niet alleen bioscoop of filmhuis; het is de bedoeling dat er naast filmvoorstel lingen incidenteel ook optredens zullen plaatsvinden. Ruimte over De zaal is een initiatief van Gosse Beerda en Bojan Bajic. Toen zij het idee hadden opgevat om een ijssalon op het eiland te openen, zochten ze nog een bestemming voor de ruimte erachter. Al associërend kwamen ze op een filmzaal: naast iets lichts en koels als ijs zou zoiets warms en donkers als een filmzaal goed passen. Via een toevallige ontmoeting met IDFA-directeur Ally Derks, die op Vlieland vaak vakantie houdt, kwamen de heren in contact met CinemaNet, die in het pand hun eerste 2K- installatie realiseerde. Podium Vlieland opende met een satellieteditie van het Noordelijk Filmfestival en ook IDFA heeft er al een afterparty georganiseerd. Voor IDFA 2008 op Vlieland werden zo'n 500 kaarten verkocht, veelal aan mensen van de wal en er waren ook speciale gasten naar het eiland gekomen, zoals Frans Bromet, om een inleiding bij hun films te geven. Monique van de Ven en haar man Edwin de Vries maakten rond kerst vorig jaar de Interieur Podium Vlieland. overtocht om een voorstelling van Zomerhitte in te leiden en zo van een bijzonder tintje te voorzien. Zonder subsidie 'Podium Vlieland is het beste te bereiken per boot', staat er ietwat uitdagend op de website. Vanaf de veerboot loop je direct de Dorpsstraat in, de hoofdstraat van het enige dorp op dit kleine waddeneiland, waar zich halver wege dit pareltje van een bioscoop bevindt. Een stevige wandeling of fietsen in de natuur is voor eilandgasten de favoriete bezigheid, want naast een paar kroegen, res taurants en winkeltjes, is er niet veel. Je kunt je voorstellen dat de Vlielanders blij zijn na vierentwintig jaar weer over een bioscoop te beschikken. Maar ook de gemeente is blij met het zaaltje, niet alleen als trekpleister, maar ook omdat die zonder een cent subsidie is gerealiseerd. Een rondleiding door het verzorgde complex is een lust voor het oog. De entree is de prachtige luxe ijssalon, waar je aan de balie je kaartje en een kopje koffie kunt kopen. Daarachter ligt het vuurrood ingerichte zaaltje met 56 stoelen, waaronder love seats en high tech-pro- jectie. Dagelijks worden er twee films vertoond, waaron der steevast om zeven uur Leen, een interactieve lokale productie, die alleen in Podium Vlieland wordt vertoond. In de zomer wil men de programmering uitbreiden. Tegen film Bojan Bajic runt de hele bioscoop. Van programmering en kaartverkoop tot projectie en voordat de bezoekers komen laat hij zelfs met een sopje de vloer nog even blinken. Bajic vertelt dat in januari 2008 de sloop van het oude pand begon, en hoe ze in juli, toen het voorste gedeelte af was, al ijs stonden te verkopen. Voor de bioscoop wilden ze digitale projec- tieapparatuur. 'Wij hadden geen ruimte voor 35mm en wilden het ook niet', aldus Bajic. 'Wij zijn principieel tegen film, dat is verleden tijd. Digitaal is de toekomst.' De digitale projectieapparatuur, een ultracompacte Christie CP2000-M projector en Doremi server, werd via een koopconstructie van CinemaNet verkregen, met de mogelijkheid om die later om te zetten in lease. Omdat er echter nog amper digitale films beschikbaar zijn, draait Podium Vlieland films vanaf dvd of Blu-ray met een Videma-licentie (zie kader). Bajic: 'Daar zijn speciale regels aan verbonden: je mag buiten dit pand bijvoor beeld niets aankondigen. Op zich is dat niet zo erg want er is maar een straat; mensen komen hier toch dagelijks langs.' Wat hij echter wel vervelend vindt, is dat Videma alleen oude films aanbiedt die mensen vaak al hebben gezien. Daarom wil hij met Podium Vlieland lid worden van de NVB. 'Met nieuwe films trek je meer mensen, maar ik wil via Videma ook oudere films blijven draaien, of films die op een andere manier niet beschikbaar zijn.' Omdat de films momenteel vanaf Blu-ray of dvd worden vertoond, koopt Bajic zijn films gewoon bij internetwinkels als bol.com. 'Ik kijk daar wat in de top twintig staat en ik kijk welke films distributeurs beschikbaar hebben, lees een recensie, kijk een trailer en krijg ook wel tips van mensen. Zo krijg ik vanzelf een beeld van zo'n film en als het me wat lijkt, dan bestel ik hem. Soms kijk ik de film voordat ik hem programmeer, maar soms kijk ik hem ook met de bezoekers.' Bajic wil zijn bezoekers kwalitettsf ilms bieden en program meert daarom vooral artfilms. Maar in de zomer, als het eiland overspoeld wordt door badgasten, wil hij voor hen ook mainstream films gaan programmeren. Ook denkt Bajic nu al na over een eigen Vlielandfestival met bijvoorbeeld natuurfilms. Podium Vlieland trekt in de winter gemiddeld tien bezoekers per voor stelling. Bajic: 'Deze bioscoop is uit liefde gemaakt, niet uit commercieel oogpunt. Gosse Beerda en ik houden beide van Vlieland en we wilden er iets leuks doen, dat was de opzet. Misschien houdt de ijssalon de bios coop uiteindelijk draaiend of wordt deze eigenzinnige combinatie juist een groot succes.' De notabelen van het eiland hebben Podium Vlieland in ieder geval al gevonden. Een van de twee wethouders, die vier dagen per week op het eiland woont en de rest op het vasteland, is een echte liefhebber. Hij komt vaak naar de film en denkt mee met de initiatiefnemers. Voor de voorstelling van Amélie kwamen twaalf bezoekers waaronder de dominee. Bajic: 'Hij moest steeds hard lachen. Geweldig! Hij is een goeie dominee. Net nieuw, maar hij schijnt heel aardig te zijn.' Uitgebreide versie van dit artikel verschijnt op cineserver.nl Videma-licenties toegelicht De Videma-licentie is ooit in het leven geroepen om filmverhuurders te ontlasten. Allerlei clubs, buurthuizen, studentenverenigingen en andere niet-reguliere filmverto ners kunnen hun vertoningsrechten sinds 1988 via deze organisatie regelen. De licentie is aan een aantal voor waarden gebonden, waarvan de belangrijkste is dat men buiten de vertoningslocatie de precieze filmtitel niet mag aankondigen. Bovendien vertegenwoordigt Videma niet alle filmdistributeurs en bestaat hun collectie logischerwijs uit de wat oudere titels. Sinds enige tijd heeft Videma ook een Plus-licentie met minder restricties, maar daarbij zijn nog minder distributeurs aangesloten en de licentie wordt ook als duur ervaren. De Videma-licentie is niet bedoeld voor bioscopen aangezien die zelf rechtstreeks toegang hebben tot de filmdistributeurs. Daarom kan Videma in principe geen toestemming geven voor voorstellingen in bioscopen. De laatste jaren is er echter een schemergebied ontstaan van wat men onder een bioscoop verstaat en aan welke initia tieven Videma een licentie mag geven. Zo zijn er - veelal op het platteland - zalen waar met een beamer en een Videma-licentie dvd's worden vertoond en waar men zich toch filmhuis noemt. Volgens de NVB is een gebouw ech ter pas een 'bioscoop' als er minimaal een 35mm- of 2K- projector gebruikt wordt, er een vaste vertoningszaal is met een vast stoelenplan en een aparte projectiecabine, en als er minimaal één vertoning per week plaatsvindt. Er zijn echter ook echte bioscopen die een deel van hun programmering via een Videma-licentie laten lopen. Het gaat hierbij vaak om titels die niet op film te krijgen zijn en het wordt mede beïnvloed door de steeds betere projec- tiemogelijkheden van dvd en Blu-ray. Deze voorstellingen worden alleen op de website van de zaal aangekondigd, vaak op een afgeschermd gedeelte, of via een mailinglist bekend gemaakt. Het internet heeft de randvoorwaarden van de Videma-licentie dus ongewild verruimd. Filmverhuurders zien het gebruik van home entertainment- producten als dvd en Blu-ray met lede ogen aan. Omdat de kopie niet van hen hoeft te worden betrokken, lopen ze het risico dat er voorstellingen worden georganiseerd waar zij niets van afweten, met een kans dat er geen afdracht plaatsvindt. Het formele standpunt van de NVF in deze is, dat internationaal de 2K-standaard is afgespro ken en dat je daar als vertoner kwalitatief dus niet onder moet gaan zitten. Stilzwijgend geven sommige verhuur ders echter wel toestemming voor Blu-ray-voorstellingen, zoals onlangs nog voor screenings van Casino Royale, toen daar onvoldoende 35mm-prints van beschikbaar bleken. Frank de Neeve en Roloff de Jeu 'We're never getting off this island, Richard.' (Brooke Shields als Emmeline in The Blue Lagoon) 'Take me to your island. I want to do all those things you talked about.' (Claudette Colbert als Ellie Andrews in tt Happened One Nighfj

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 15