'Creativiteit overleeft altijd!' INTERVIEW INTERVIEW Ik heb grenzeloze bewonde ring voor creativiteit/ 'De enter tainment industrie heeft al vijftien jaar last van be paalde effecten van de digitalise ring en dan kijken ze de andere kant op in Den Haag/ ED Interview met Sim van Veen, een van de mannen achter BFD Driejaar geleden besloten drie distributeurs van home entertainment hun krachten te bundelen en samen een filmdistributiekantoor op te richten. In die afgelopen jaren ontwikkelde Benelux Film Distributors (BFD) zich als een stabiele independent met mooie arthousefilms en interessante Nederlandse films. BFD's Oorlogswinter werd eind 2008 zelfs massaal omarmd door het grote publiek. Achter het toenemende aantal films van eigen bodem gaat de invloed schuil van een van BFD's aandeelhouders: Sim van Veen. Door Jeroen Huijsdens Het in Houten gevestigde BFD brengt films uit van Dutch Film Works, Inspire Pictures en het in België gevestigde Lumière. 'Het idee van BFD is zo'n vier jaar ge leden ontstaan. Drie independents die rechten kochten en films in de bioscoop lieten uitbrengen door andere onafhankelijke distributeurs, besloten om dat voortaan door een eigen bedrijf te laten doen', aldus Sim van Veen, een van de aandeelhouders van BFD en directeur van Inspire Pictures. 'We ontdekten namelijk dat we best complementair waren. We werkten hier en daar al samen en toen bios coopdistributie ter sprake kwam, besloten we samen de UIP van de independents te worden.' Mensen in het bioscoopbedrijf kennen vooral Carolyn van Lief land (nu freelancer), Bas Hol (nu Warner Bros.), Hein van Joolen en Cynthia Ophorst als de gezichten van BFD. Spelen jullie als aandeel houders bewust een rol op de achtergrond? 'Ja, we hebben mensen ingehuurd die de kennis hebben om onze films in de markt te zetten. Die moet je het dan ook laten doen. Ik hoef niet zo nodig op de voor grond. Ik vind het wel belangrijk dat producenten mij kennen en dat we daar goed mee kunnen samenwerken zodat we volgend jaar bijvoorbeeld weer een goede kerstfilm hebben.' Wanneer heb je Inspire Pictures opgericht? 'Zo'n vijfjaar geleden en dat had met name te maken met de positionering op de internationale markt. Als je daar aankomt met de naam Video Film Express, dan denkt men toch "oh, daar heb je zo'n videoboer!" Inspire Pictures staat dan toch beter op je visite kaartje. Van daaruit zijn we lokaal actief geworden met de aankoop van Nederlandse films en die trein gaat steeds harder.' Is de markt niet steeds moeilijker voor onafhankelijken, gezien stijgende kosten en toenemende druk? 'Ik weet niet of het moeilijker wordt. Je moet er wel voor zorgen datje films op een onderschei dende manier de markt instromen. Wij hadden vroeger de beschik king over een goede markt voor de verhuur van films op video. Die is nu echt tanende. Daarna pakte de komst van dvd, zowel in rental als sell thru, in ons voordeel uit, maar dat vlakt nu ook af. Om ervoor te zorgen dat een film over de hele linie zijn geld verdient, moetje onderscheidend zijn. Nou moet ik ook zeggen dat onze visie gestoeld is op kleinschaligheid. In tegenstelling tot collega's zitten wij hier met een bescheiden team. Als zij een jaar geen hit hebben, is er een probleem. Dat hebben wij niet.' Sim van Veen. Foto Jeroen Huijsdens Maar je hebt toch je hits nodig om je flops te financieren? 'We zijn een echt filmbedrijf, ook wij hebben regelmatig flops. We zijn echter nooit afhanke lijk geweest van grote hits. Het bedrijf Video Film Express bestaat bijna twintig jaar en Kruistocht in spijkerbroek was onze eerste echte hit. Dat is vier jaar geleden! En wij zijn als bedrijf niet afhankelijk van één medium. Maar het is niet eenvoudig. Gelukkig is er nu zoiets moois als een suppletieregeling waardoor er meer Nederlandse films gemaakt kunnen worden. Maar die meer films moeten wel door datzelfde kanaal en dat geeft spanning.' Worden er te veel films uitgebracht in de bioscoop? 'Ik weet niet of het probleem ligt aan de aanbodkant. Misschien ligt het wel aan de andere kant. Dat er te weinig doeken zijn om de films kwijt te kunnen. Dat zou wel mogen veranderen. Het zou ook mooi zijn als het in bioscopen kosten- technisch wat interessanter wordt doordat we de digitale stap zetten. Maar dat duurt en duurt...' Kun je er het geduld voor opbren gen om zo lang te wachten? 'Ja, maar ik vind wel dat er een beetje meer ondernemerszin mag worden getoond. Je moet af en toe wel een stap durven zetten. Maar mag ik iets anders aankaarten? Als het met de kranten slecht gaat als gevolg van de verdergaande digitalisering, dan staat Den Haag in brand en moeten er hulpplannen komen. De entertainmentindustrie heeft al vijftien jaar last van bepaal de effecten van de digitalisering en dan kijken ze de andere kant op in Den Haag. Maak het nou eens mogelijk dat er een mooi fonds komt waar ondernemers kredieten uit kunnen krijgen om de stap naar digitaal te kunnen maken.' Wanneer is het bewustzijn ontstaan dat Inspire Pictures zich op de Ne derlandse film moest gaan storten? 'Dat heeft toch te maken met die eerder genoemde manier van jezelf onderscheiden als onafhankelijke distributeur. Toen wij met Kruistocht in spijkerbroek begonnen, was ik verbaasd dat die distributierechten nog vrij waren. Disney was destijds met Kruimeltje en Pietje Bell actief, maar daarna stokte het. Warner had en heeft een nauwe band met Bos Bros, maar daaromheen was er nog een heel landschap waar niemand in stapte. Wij zijn eenvou digweg begonnen met het verken nen van de markt en kwamen tot de conclusie dat de familiefilm de kern vormt. Van daaruit zijn we het gaan uitbouwen en dat heeft ertoe geleid dat we nu een film als Kan door huid heen kunnen uitbrengen. Daar gaan we echt geld op toeleg gen, dat weet ik ook wel. Maar als je deze stappen zet, moet je ook bereid zijn te investeren in talent. En je moet verder vooruit willen kijken dan de eerste maand na de bioscooprelease.' Wat begon met Kruistocht in spij kerbroek is inmiddels een behoor lijke lijst met Nederlandse films... 'Op een bepaald moment komen dingen bij elkaar. En dan zitten er nu projecten in de pijplijn die we pas in 2010 kunnen realiseren, maar die het wel omvangrijker gaan maken. Denk aan Koning van Katoren, Hasse Simonsdochter (naar het boek van Thea Beekman; red.), De eetclub en Camera Ob- scura, waarvoor we Menno Meyjes gestrikt hebben om mee te schrijven aan het script.' Waar word je zelf het meest door gedreven? 'Ik heb grenzeloze bewondering voor creativiteit. Als je mij psycho logisch wilt ontleden, dan is dat wellicht toch wel de echte drijfveer. Creativiteit overleeft altijd! Daar ben ik van overtuigd. Dat is ook gebeurd met Oorlogswinter. Daar hebben de producenten en regisseur Martin Koolhoven van meet af aan gezegd: "we kunnen voor het gemakkelijke traject gaan en een blik soapsterren opentrekken en wat grote namen toevoegen en dan heb je Oorlogs winter, maar we kunnen ook voor een andere weg kiezen hetgeen betekent dat je misschien niet de bekende hoofdrolspeler hebt, maar wel kwaliteit." Daar geloof ik in!' Zo zou je dat ook bij de komende films willen zien? 'Nou, niet elke film leent zich daar zo voor. Bovendien, soms heb je gewoon je mond te houden en geld te betalen, haha. Dan heb je niet zoveel invloed.' Zou je meer invloed willen hebben? 'De producent moet leidend zijn en ik heb niet de ambitie om producent te worden. Iedereen moet doen waar hij goed in is. Wij brengen iets in waardoor een producent zijn werk beter kan doen. En we denken ook echt wel inhoudelijk mee. Zo hebben we hier intern gebrain stormd over de acteurs voor de film Komt een vrouw bij de dokter. Die uitkomsten spelen we dan door aan de producent.' Een bijzonder project, maar ook een riskant project, zeker omdat Reinout Oerlemans heeft aangegeven zelf de regie te willen doen terwijl hij die ervaring totaal niet heeft... 'Ik heb er met hem zelf over gespro ken en de passie en gedrevenheid die hij heeft om dit te maken is fascinerend. Als er iemand is die heel veel op het spel zet met dit project, dan is hij het wel. Als hij de juiste mensen om zich heen weet te verzamelen, en daar twijfel ik niet aan, dan kan dit een hele mooie film worden én een commerciële knaller.' Er zijn inmiddels al ruim 900.000 exemplaren verkocht van het boek Komt een vrouw bij de dokter. 'En ik had nog hooit een boek geschreven' (readie van Kluun op opmerking van journalist dat Reinout Oerlemans geen regie-ervaring heeft)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 18