'Creativiteit overleeft altijd!'
INTERVIEW
INTERVIEW
Ik heb
grenzeloze
bewonde
ring voor
creativiteit/
'De enter
tainment
industrie
heeft al
vijftien
jaar last
van be
paalde
effecten
van de
digitalise
ring en dan
kijken ze
de andere
kant op in
Den Haag/
ED
Interview met Sim van Veen, een van de mannen achter BFD
Driejaar geleden besloten drie distributeurs van home entertainment
hun krachten te bundelen en samen een filmdistributiekantoor op te
richten. In die afgelopen jaren ontwikkelde Benelux Film Distributors
(BFD) zich als een stabiele independent met mooie arthousefilms en
interessante Nederlandse films. BFD's Oorlogswinter werd eind 2008
zelfs massaal omarmd door het grote publiek. Achter het toenemende
aantal films van eigen bodem gaat de invloed schuil van een van BFD's
aandeelhouders: Sim van Veen.
Door Jeroen Huijsdens
Het in Houten gevestigde BFD
brengt films uit van Dutch Film
Works, Inspire Pictures en het in
België gevestigde Lumière. 'Het
idee van BFD is zo'n vier jaar ge
leden ontstaan. Drie independents
die rechten kochten en films in de
bioscoop lieten uitbrengen door
andere onafhankelijke distributeurs,
besloten om dat voortaan door
een eigen bedrijf te laten doen',
aldus Sim van Veen, een van
de aandeelhouders van BFD en
directeur van Inspire Pictures. 'We
ontdekten namelijk dat we best
complementair waren. We werkten
hier en daar al samen en toen bios
coopdistributie ter sprake kwam,
besloten we samen de UIP van de
independents te worden.'
Mensen in het bioscoopbedrijf
kennen vooral Carolyn van Lief
land (nu freelancer), Bas Hol (nu
Warner Bros.), Hein van Joolen en
Cynthia Ophorst als de gezichten
van BFD. Spelen jullie als aandeel
houders bewust een rol op de
achtergrond?
'Ja, we hebben mensen ingehuurd
die de kennis hebben om onze
films in de markt te zetten. Die
moet je het dan ook laten doen. Ik
hoef niet zo nodig op de voor
grond. Ik vind het wel belangrijk
dat producenten mij kennen en
dat we daar goed mee kunnen
samenwerken zodat we volgend
jaar bijvoorbeeld weer een goede
kerstfilm hebben.'
Wanneer heb je Inspire Pictures
opgericht?
'Zo'n vijfjaar geleden en dat
had met name te maken met de
positionering op de internationale
markt. Als je daar aankomt met
de naam Video Film Express, dan
denkt men toch "oh, daar heb je
zo'n videoboer!" Inspire Pictures
staat dan toch beter op je visite
kaartje. Van daaruit zijn we lokaal
actief geworden met de aankoop
van Nederlandse films en die trein
gaat steeds harder.'
Is de markt niet steeds moeilijker
voor onafhankelijken, gezien
stijgende kosten en toenemende
druk?
'Ik weet niet of het moeilijker
wordt. Je moet er wel voor zorgen
datje films op een onderschei
dende manier de markt instromen.
Wij hadden vroeger de beschik
king over een goede markt voor
de verhuur van films op video.
Die is nu echt tanende. Daarna
pakte de komst van dvd, zowel in
rental als sell thru, in ons voordeel
uit, maar dat vlakt nu ook af. Om
ervoor te zorgen dat een film over
de hele linie zijn geld verdient,
moetje onderscheidend zijn. Nou
moet ik ook zeggen dat onze visie
gestoeld is op kleinschaligheid. In
tegenstelling tot collega's zitten
wij hier met een bescheiden team.
Als zij een jaar geen hit hebben,
is er een probleem. Dat hebben
wij niet.'
Sim van Veen.
Foto Jeroen
Huijsdens
Maar je hebt toch je hits nodig om
je flops te financieren?
'We zijn een echt filmbedrijf,
ook wij hebben regelmatig flops.
We zijn echter nooit afhanke
lijk geweest van grote hits. Het
bedrijf Video Film Express bestaat
bijna twintig jaar en Kruistocht in
spijkerbroek was onze eerste echte
hit. Dat is vier jaar geleden! En
wij zijn als bedrijf niet afhankelijk
van één medium. Maar het is niet
eenvoudig. Gelukkig is er nu zoiets
moois als een suppletieregeling
waardoor er meer Nederlandse
films gemaakt kunnen worden.
Maar die meer films moeten wel
door datzelfde kanaal en dat geeft
spanning.'
Worden er te veel films uitgebracht
in de bioscoop?
'Ik weet niet of het probleem ligt
aan de aanbodkant. Misschien ligt
het wel aan de andere kant. Dat er
te weinig doeken zijn om de films
kwijt te kunnen. Dat zou wel mogen
veranderen. Het zou ook mooi
zijn als het in bioscopen kosten-
technisch wat interessanter wordt
doordat we de digitale stap zetten.
Maar dat duurt en duurt...'
Kun je er het geduld voor opbren
gen om zo lang te wachten?
'Ja, maar ik vind wel dat er een
beetje meer ondernemerszin mag
worden getoond. Je moet af en toe
wel een stap durven zetten. Maar
mag ik iets anders aankaarten?
Als het met de kranten slecht gaat
als gevolg van de verdergaande
digitalisering, dan staat Den Haag
in brand en moeten er hulpplannen
komen. De entertainmentindustrie
heeft al vijftien jaar last van bepaal
de effecten van de digitalisering en
dan kijken ze de andere kant op
in Den Haag. Maak het nou eens
mogelijk dat er een mooi fonds
komt waar ondernemers kredieten
uit kunnen krijgen om de stap naar
digitaal te kunnen maken.'
Wanneer is het bewustzijn ontstaan
dat Inspire Pictures zich op de Ne
derlandse film moest gaan storten?
'Dat heeft toch te maken met die
eerder genoemde manier van jezelf
onderscheiden als onafhankelijke
distributeur. Toen wij met Kruistocht
in spijkerbroek begonnen, was ik
verbaasd dat die distributierechten
nog vrij waren. Disney was destijds
met Kruimeltje en Pietje Bell actief,
maar daarna stokte het. Warner
had en heeft een nauwe band met
Bos Bros, maar daaromheen was
er nog een heel landschap waar
niemand in stapte. Wij zijn eenvou
digweg begonnen met het verken
nen van de markt en kwamen tot
de conclusie dat de familiefilm de
kern vormt. Van daaruit zijn we het
gaan uitbouwen en dat heeft ertoe
geleid dat we nu een film als Kan
door huid heen kunnen uitbrengen.
Daar gaan we echt geld op toeleg
gen, dat weet ik ook wel. Maar als
je deze stappen zet, moet je ook
bereid zijn te investeren in talent.
En je moet verder vooruit willen
kijken dan de eerste maand na de
bioscooprelease.'
Wat begon met Kruistocht in spij
kerbroek is inmiddels een behoor
lijke lijst met Nederlandse films...
'Op een bepaald moment komen
dingen bij elkaar. En dan zitten er
nu projecten in de pijplijn die we
pas in 2010 kunnen realiseren,
maar die het wel omvangrijker
gaan maken. Denk aan Koning
van Katoren, Hasse Simonsdochter
(naar het boek van Thea Beekman;
red.), De eetclub en Camera Ob-
scura, waarvoor we Menno Meyjes
gestrikt hebben om mee te schrijven
aan het script.'
Waar word je zelf het meest door
gedreven?
'Ik heb grenzeloze bewondering
voor creativiteit. Als je mij psycho
logisch wilt ontleden, dan is dat
wellicht toch wel de echte drijfveer.
Creativiteit overleeft altijd! Daar ben
ik van overtuigd. Dat is ook gebeurd
met Oorlogswinter. Daar hebben
de producenten en regisseur Martin
Koolhoven van meet af aan gezegd:
"we kunnen voor het gemakkelijke
traject gaan en een blik soapsterren
opentrekken en wat grote namen
toevoegen en dan heb je Oorlogs
winter, maar we kunnen ook voor
een andere weg kiezen hetgeen
betekent dat je misschien niet de
bekende hoofdrolspeler hebt, maar
wel kwaliteit." Daar geloof ik in!'
Zo zou je dat ook bij de komende
films willen zien?
'Nou, niet elke film leent zich daar
zo voor. Bovendien, soms heb je
gewoon je mond te houden en geld
te betalen, haha. Dan heb je niet
zoveel invloed.'
Zou je meer invloed willen hebben?
'De producent moet leidend zijn en
ik heb niet de ambitie om producent
te worden. Iedereen moet doen
waar hij goed in is. Wij brengen
iets in waardoor een producent zijn
werk beter kan doen. En we denken
ook echt wel inhoudelijk mee. Zo
hebben we hier intern gebrain
stormd over de acteurs voor de film
Komt een vrouw bij de dokter. Die
uitkomsten spelen we dan door aan
de producent.'
Een bijzonder project, maar ook een
riskant project, zeker omdat Reinout
Oerlemans heeft aangegeven zelf
de regie te willen doen terwijl hij die
ervaring totaal niet heeft...
'Ik heb er met hem zelf over gespro
ken en de passie en gedrevenheid
die hij heeft om dit te maken is
fascinerend. Als er iemand is die
heel veel op het spel zet met dit
project, dan is hij het wel. Als hij de
juiste mensen om zich heen weet te
verzamelen, en daar twijfel ik niet
aan, dan kan dit een hele mooie
film worden én een commerciële
knaller.'
Er zijn inmiddels al ruim 900.000 exemplaren verkocht van het boek Komt een vrouw bij de dokter.
'En ik had nog hooit een boek geschreven' (readie van Kluun op opmerking van journalist dat Reinout Oerlemans geen regie-ervaring heeft)