Een drieluik van op zichzelf staande films m HFN HFN NL in aantocht IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE NL IN AANTOCHT 'Het vol tooien van Happy End is een van die onver wachte cadeau tjes die het leven je soms geeft.' EU In gesprek met regisseur Frans Weisz over Happy End Regisseur Frans Weisz staat op het punt de montage af te ronden van Happy End, het laatste deel van de trilogie die toont hoe een joodse familie omgaat met de herinneringen aan de Holocaust. Het project is uniek in Nederland: nooit eerder maakte iemand over een periode van twintig jaar een drieluik met dezelfde cast. 'Dit is één van die onver wachte cadeautjes die het leven je soms geeft.' Door Robbert Blokland Eind januari. Frans Weisz is goed geluimd maar nerveus. Hij zit in de laatste dagen van de montage van Happy End, zijn eerste lange film in zes jaar tijd. En zijn eerste bios coopfilm sinds Qui vive, het tweede deel van wat nu een drieluik mag worden genoemd. Gisteren heeft hij een screening gehad voor een kleine groep ingewijden: de reacties waren erg positief. 'Desondanks is dit een periode van onzekerheid', legt hij uit in zijn werkkamer in een statig Amster dams grachtenpand. De kasten liggen vol met videobanden, scripts en dagboeken die zijn carrière van een halve eeuw omvatten. Aan de muur hangen posters van eerdere films en toneelstukken. 'Ik kan echt jaloers zijn op iemand als Woody Allen, die vol zelfrelativering over zijn eigen werk kan praten. Dat is een talent dat mij niet gegeven is.' Weisz vergelijkt het maken van een film met een bevalling. 'Dit is een keizersnee', verklaart hij. 'Maar daar komen doorgaans wél de mooiste kinderen uit voort.' Familiereünie Happy End'volgt op Leedvermaak (1989) en Qui Vive (2002), de twee eerder door Weisz verfilmde toneelstukken van Judith Herzberg over een grote joodse familie die worstelt met de herinneringen aan de Holocaust. Het kostte veel tijd en moeite het derde deel van de grond te krijgen: het Filmfonds wees twee keer het scenario van Judith Herzberg af. 'Mensen zouden niets van de film kunnen begrijpen als ze de vorige twee delen niet hadden gezien', vertelde het fonds de ma kers. 'Ze hadden misschien wel een punt. Ik denk echter dat het gevoel dat de film opwekt belangrijker is dan de namen van de personages.' Begin 2008 zegde het fonds einde lijk geld toe. Toen was het nog de kunst om het imponerende acteurs tableau weer bij elkaar te krijgen. Allemaal zijn ze weer van de partij: van Kitty Courbois tot Annet Nieu- wenhuijzen, van Pierre Bokma tot Rijk de Gooyer. 'Het voelde echt als De cast: toen nu. Foto Pief Weyman een familiereünie', knikt Weisz. 'Bij de eerste lezing werden ze meteen weer hun personage, alsof ze nooit iets anders hadden gedaan.' De deelname van de nu 83-jarige De Gooyer was overigens lange tijd onzeker. 'Tot drie dagen voor dat we gingen filmen wisten we niet of Rijk mee zou doen', vertelt de regisseur. Door dat hij wordt gekweld door afasie kan hij soms woorden en zinnen niet meer goed formuleren. Daarom schreef Weisz op basis van de oor spronkelijke dialogen drie verschillende scriptver- sies: één waarin de zinnen door zijn vrouw zouden worden inge vuld of afgemaakt, één waarin zijn vrouw voor of namens hem de dingen zegt en eentje waarin zijn personage Zwart thuis was gebleven. 'Pas na een gesprek met Pierre Bokma zegde hij toe', aldus de regisseur. 'Maar Rijk heeft ook helemaal geen tekst nodig. Hij zit de hele film als een wijze ziener in zijn stoel. Maar zijn uitstraling zegt alles wat er te zeggen valt.' Ook bijzonder is de aanwezigheid van Kitty Courbois: haar personage Ada stierf aan het slot van Qui vive. 'Judith en ik wilden per se dat zij in de film zat, dat was vanaf het begin af aan al duidelijk', legt de filmma ker uit. 'Judith laat haar dat aan het begin van de film zelf uitleggen: "Ik ben tot mijn spijt overleden, maar ik mag toch nog meedoen, als dode dan. Ik kom tot leven als iemand even aan mij denkt. Dan glip ik door die kier naar binnen.'" Onverwacht cadeautje De film volgt meer dan tien jaar op de dood van Ada. Isaac (Jip Loots), de zoon van Simon (Peter Oost hoek) en Dory (Marjon Brandsma), is nu achttien jaar oud. Simon, de laatste van de generatie die het kamp heeft overleefd, ligt op sterven. Dit leidt tot vragen bij de nieuwe generatie, die is opgevoed met het verzwijgen van alle gruwe lijke herinneringen. 'Toen we Leedvermaak draaiden, had ik nooit verwacht dat we nog twee delen zouden gaan maken', legt Weisz uit. 'Maar alle persona ges zijn inmiddels stuk voor stuk mijn kinderen geworden. Als iemand in de montage zegt dat bijvoor beeld die of die wel erg wanhopig overkomt, dan voelt dat alsof ze iets gemeens zeggen over mijn eigen kind. Ik voel mij persoonlijk verant woordelijk voor elk van hen.' Het is daarom ook het persoonlijkste project dat de 70-jarige filmmaker ooit heeft gemaakt. 'Het voltooien van Happy End is een van die onverwachte cadeautjes die het leven je soms geeft', vindt Weisz. 'Door zo'n epos te kunnen maken dat dertig jaar beslaat, over één familie, met dezelfde acteurs, heb ik een afdruk kunnen maken van iets dat je niet kan vasthouden. De films zeggen iets over het je bewust worden van de vergankelijkheid van het leven, maar ook over hangen aan dat leven. Zoals Simon dat zelf stelt: "Een uur boven de grond is me meer waard dan een eeuwig heid er onder". Die zin is me veel waard, het is de premisse van de film geworden.' De regisseur prijst zichzelf gelukkig dat hij weer een scenario van Judith Herzberg mag verfilmen, met wie hij al sinds 1973 intensief samenwerkt. 'Het werk dat wij samen hebben gemaakt, behoort tot het beste uit mijn oeuvre', beklemtoont Weisz. 'Zij staat me haar kind af om het op te voeden, met alle verantwoorde lijkheden die daarbij komen kijken.' Hij houdt van de impliciete dialogen van de schrijfster. 'Vaak is wat er niet wordt gezegd veel belangrijker dan wat er wél wordt gezegd. Ach ter elke zin en elk beeld gaat een hele wereld schuil.' Dat Herzberg recent in Vrij Nederland afstand nam van het project, baart hem geen zorgen. 'Dat is vaker gebeurd in de bijna veertig jaar dat wij sa menwerken', nuanceert hij. 'Bij Qui Vive bijvoorbeeld. Achteraf gaf ze toe dat het een uitstekende film was geworden.' Rugnummers Hoewel voorkennis van de vorige Qt 19-02 Stella 's oorlog, distributeur i Independent Films 1 05-03 Winterstilte, distributeur Amstelfil -•Hero, distributeur A-Film Quality Limo, distributeur Independent Films Mijn vader is een detective, distributeur RCV AHantis, distributeur A-Film Quality De laatste dagen van Emma Blank, distr. A-Film Quality Het geheim van Mega Mindy, distributeur Independent Films Het leven uit een dag, distr. Independent Films De storm, distr. Universal Pictures International Last Conversation, distributeur Filmmuseum Happy End, distributeur Benelux Film Distribution Hunting Zn., distributeur Benelux Film Distribution Lover or loser, distributeur RCV De indiaan, distributeur A-Film Entertainment Sinterklaas en het geheim van helgrote boek 2, distributeur RCV Het Sinterklaasjournaal: De Film, distr. Independent Films Zwart water, distributeur Independent Films Pipo en het raadsel van de Barkini Driehoek, distributeur Benelux Film Distribution Le Petit Nicholas, distributeur Wild Bunch Leedvermaak, de eerste film van het drieluik, werd op 6 oktober 1989 uitgebracht door Cannon-Tuschinski. Qui Vive, de tweede film van het drieluik, werd op 14 februari 2002 uitgebracht door UIP.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 19