Piek 'n' mix PICK 'N' MIX FI1M TOP 5 HFN Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... 330.388,- 6.455,- 5.430,- 3.754,- 3.076,- 2008 ook goed voor Nationale Bioscoopbon Voor de Nationale Bioscoopbon was 2008 een zeer succesvol jaar. De totale omzet steeg met ruim zes procent en bereikte daarmee het resultaat van de recordjaren 2002 en 2003. Zowel bij bioscopen als op de andere plaatsen waar de bon wordt verkocht, steeg het aantal verkochte bioscoopbonnen. De bioscoop bon deed het wat minder goed in de business-to-busi- nessmarkt, maar dat werd meer dan goedgemaakt door de verkoop van MaDiWoDo-bioscoopkaartjes. Eremetaal voor Nederlandse films 2008 was een bijzonder goed jaar voor de Neder landse film. Zoals te lezen is in het artikel op pagina 8 bedroeg het aandeel van de films van eigen bodem op basis van bezoekers 17,6%. Het hoogte aandeel in tien jaar tijd. Dus was het niet zo vreemd dat er in de afgelopen tijd hier en daar ook nog wat prijzen werden uitgereikt. De makers van Oorlogswinter ontvingen een Platina Film nadat de film in recordtijd de grens van 400.000 bioscoopbezoekers was gepasseerd. Regisseur Jean van de Velde en acteur Siebe Schone- veld van Wit licht ontvingen de Gouden Film voor het bereiken van 100.000 bezoekers. Dat gebeurde twee weken na de première van de film. Ook op het docu- mentairevlak werd succes geboekt. De documentaire El Olvido van Heddy Honigmann trok binnen zeven weken na de bioscooprelease 10.000 bezoekers en werd daarom bekroond met de Kristallen Film. ABC en AAM zetten digitale stap Digitale cinema in Nederland maakt een goede stap voorwaarts met de overeenkomst tussen Amsterdam Booking Company BV (ABC) en de digitale facilitator Arts Alliance Media (AAM). AAM gaat de twintig bioscopen, met in totaal 68 doeken, van het bekende boekingskan toor van Paul Visser, voorzien van digitale filminstallaties. Onderdeel van de afspraken is dat AAM ook een pro fessioneel satellietnetwerk installeert voor de vertoning van live-evenementen. Bovendien maakt de samenwer king het mogelijk dat Disney's Bolt'm minimaal zeven ste den in 3D kon worden uitgebracht. De boekingstheaters van ABC in Heerenveen, Heerlen, Schagen, Spijkenisse, Venray, Weert en Zutphen zijn inmiddels namelijk ook al voorzien van 3D-apparatuur. ABC en AAM hebben gekozen voor een combinatie van Christie-projectoren met Doremi-servers. De satellietuit rusting wordt geleverd door Arqiva Sattelite and Media. 'Wij zien duidelijk wat de toekomst van de bioscoop branche is, namelijk digitaal, 3D en live-events. AAM is voor ons de beste partner om dat te realiseren en zij maken het voor ons mogelijk om de eerste in Nederland te zijn die breed digitaal gaan', aldus Paul Visser in het persbericht dat begin februari werd rondgestuurd. In de volgende HFN een artikel over de samenwerking tussen AAM en ABC. Gebaseerd op recette in speelweek 5 1The Curious Case of Benjamin Button 673.385,- 2. Valkyrie 619.744,- 3. Yes Man 4. Ausiralia 195.383,- 5. Oorlogswinter 187.997,- Gebaseerd op recette per kopie in speelweek 5 1The Curious Case of Benjamin Button 7.652,- 2. Valkyrie 3. Gomorro 4. Yes Man 5. Revolutionary Road Totale recette 2009 tot en met speelweek 5 'Your life is defined by its opportunities... even the ones you miss.' (Brad Pitt in The Curious Case of Benjamin Button)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 21