Filmtheaters bundelen krachten HFN Agenda MARKETING AGENDA Het suffe imago waar het 'filmhuis' vaak last van heeft wordt afgestoft en herzien. :iii.CC debalie Amsterdamse filmtheaters partners in Cineville Hoe krijg je een jongere generatie filmbezoekers geïnteresseerd in het alternatieve aanbod van de Amsterdamse filmtheaters? En wat kunnen de hoofdstedelijke vertoners doen om de arthouseprogrammering van Pathé te beantwoorden? In een unieke en historische samenwerking bundelen dertien theaters hun krachten en presenteren zij zich geza menlijk aan het Amsterdamse publiek. Door Roloff c/e Jeu Het plan achter de Stichting Ci neville komt van Niels Büller en Coen Warmer, die samen met enkele andere stafleden bij Kriterion van daan komen. Ze deden onderzoek en verwerkten de bevindingen in een doordacht plan dat ze aan een aantal grote Amsterdamse theaters presenteerden. Die reageerden zeer enthousiast. Het gevolg? Een samen werkingsverband waar alle niet- Pathé theaters in de hoofdstad aan mee doen, inclusief de kleinste filmhuizen. Onbeperkt toegang Speerpunten van het plan zijn de Ci neville webportal en de gelijknamige pas. Net als enkele, andere filmpos sen, biedt deze voor €17,50 per maand onbeperkt toegang tot de deelnemende theaters en filmhuizen. Potentiële bezoekers kunnen via de webportal van het initiatief eenvoudig een avondje film plannen. Nieuws en informatie wordt geleverd door het Parool, de Cineville-redactie en de theaters, maar ook door bezoekers. Tevens is er een participatie van Am sterdam Weekly/Time Out Maga zine en het Amsterdams Uitbureau. Uiteraard zijn alle voorstellingen van de bioscopen via de site te reserve ren. Voor de theaters is de website daarbij een marketinginstrument dat de nodige relevante informatie over hun bezoekers zal opleveren en op den duur prima de relatief dure en 'ouderwetse' krantenfilmladder kan vervangen. Suffig imago Het project heeft natuurlijk meer doelstellingen. Vooral een jonger publiek kan met de pas, de website en andere uitingen de weg naar de filmtheaters beter vinden. Het suffe imago waar het 'filmhuis' vaak last van heeft wordt afgestoft en herzien, zonder dat de participanten hun eigen karakter zullen verliezen. Die nieuwe bezoekers zijn broodnodig, sinds Pathé zich met hun arthouse programmering steeds meer op dezelfde, vaak oudere doelgroep van de filmtheaters richt. De pas en de website zullen niet al leen de drempel verlagen, maar ook klantenbinding en loyaliteit verster ken. Met web 2.0 interactiviteit en de functionaliteit bekend van social communities als Hyves en MySpace keuren 'Cinevillians' het aanbod van de theaters voor andere leden, maar zullen zij ook binnen hun eigen sociale netwerk de nodige mond- tot-mondreclame verspreiden, met meer bezoekers voor de theaters als gevolg. Zo kan Cineville van Amster dam een bruisende f ilmstad maken met oude, vertrouwde én nieuwe onderdelen in een eigentijdse jas. Meer informatie op www.cineville.nl [n.l.n.r,.iv'.".'-.rS3 "-"■-1-"*1" HLT sKKlEL HUiS Tropentheater r iiiiiinujcutiii FiLmmusEum en mmiirrum DE UITKIJK 22-02-09 Uitreiking 81 e Academy Awards www.oscars.com 25-03-09 - 29-03-09 Eerste editie International Film Festival Breda 30-03-09 - 02-04-09 ShoWest in Las Vegas www.showest.com 02-04-09 - 08-04-09 Movies That Matter Festival (voorheen Amnesty International Film Festival) in Filmhuis Den Haag www.amnestyfilmfestival.nl 13-04-09 Derby der lage landen in Antwerpen 15-04-09-25-04-09 25e AFFF, imagine. www.imaginefestival.nl 06-05-09-13-05-09 Het Latin American Film Festival 2009 in Louis Hartlooper Complex in Utrecht www.laff.nl 13-05-09-24-05-09 International Filmfestival van Cannes www.festivakannes.com 26-05-09 Voorjaarsexamen operateur A/B in JT Bioscoop in Amersfoort www.ftt-filmtronics.nl (zie cursussen) 09-06-09 Algemene ledenvergadering NVB. Locatie nog niet bekend www.nvbinfocentrum.nl 15-06-09-18-06-09 Eerste editie van European Cinema Summit in Brussel www.europeancinemasummit.com 22-06-09 - 25-06-09 Cinema Expo International Amsterdam www.cinemaexpo.com 11-09-09-20-09-09 Elfde editie van Film by the Sea in Vlissingen www.filmbythesea.nl 23-09-09 - 02-10-09 Nederlands Film Festival in Utrecht www.filmfestival.nl 06-10-09-17-10-09 36e editie van het Internationale Film festival Gent www.filmfestival.be 'If therewere two of us l'd have to kill the other one. I don't like comperition.' (Jamie Foxx als Max in Collateralj

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 23