Koffiepromotie in filmtheaters HFN Agenda MARKETING/AGENDA 'De culture le sector is een mooie sector, met een doelgroep die bij ons past.' redbeans Koffiebrander gebruikt filmtheaters als springplank Als uit het niets presenteert koffiebranderij Neuteboom uit Almelo hun Redbeans koffie. Enkele filmtheaters worden met succes gebruikt om een nieuw publiek aan te boren. Door Roloff de Jeu Neuteboom is al sinds 1891 kof fiebrander, waaronder de eerste en grootste brander van Max Havelaar koffie. Maar de passie van de huidige directie gaat verder, zodat men met 'Redbeans' nu onder eigen merk koffie verkoopt, aan bedrijven en particulieren. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel en wordt al enkele jaren gepropageerd. Dat de koffie ook lekker smaakt, is bij het aanprijzen eigenlijk op de achtergrond geble ven. Met de huidige missie, heel Nederland laten genieten van echt lekkere koffie, pakt Neuteboom het groots aan. Marketingmanager Pe ter van der Linden vertelt: 'We heb ben niet de marketingbudgetten van de grote concerns. Dus willen we Nederlanders vooral laten proeven dat we betere koffie maken, daar waar ze al koffie drinken: op het werk, maar ook waar ze uitgaan'. Niet alleen schouwburgen, theaters en musea zijn een geschikte plek, maar ook filmtheaters. 'De culturele sector is een mooie sector, met een doelgroep die bij ons past: "cultural creatives". We noemen ze zelf weldenkende, welvarende wereld burgers', zegt Van der Linden. Filmbrunch Twee jaar geleden werden er al filmtheaters benaderd en na diverse gesprekken werd de koffie in enkele grote theaters in het as sortiment opgenomen. Om ook iets terug te doen voor deze welwil lende theaters, bedacht Redbeans een passende actie: de Redbeans Filmbrunch. Redbeans koffie, een f ilmkaartje en verse broodjes voor één prijs, om op zondagochtend eens goed te genieten. Een idee van Neuteboom, 'in de Redbeans- sfeer', aldus Van der Linden. Door zo te communiceren creëer je sympathie voor het merk, maar ook voor de theaters. Wat het aanpassen van je koffie- formule wel niet kan doen bewees Filmtheater Hilversum. Hier waren de voorstellingen op alle drie de zondagen uitverkocht. Ook in Film huis Den Haag en Lantaren/Ven ster Rotterdam liep de actie goed. Terwijl Neuteboom de promotie nu evalueert, is Focus Filmtheater Arnhem zo enthousiast dat zij de actie voortzetten met Breakfast at Focus. Dat betekent dat er iedere eerste zondag van de maand voor aanvang van de ochtendfilms kan worden ontbeten in het filmtheater. Inmiddels hebben ook Filmhuis Bussum en Plaza Futura in Eindho ven van koffie gewisseld en zijn zij Redbeans 'ambassadeurs'. 15-04-09-25-04-09 Imagine, 25e Amsterdam Fantastic Film Festival www.imaginefilmfestival.nl 06-05-09 - 13-05-09 Het Latin American Film Festival 2009 in Louis Hartlooper ma&no. Complex in Utrecht www.laff.nl Internationaal Filmfestival Cannes www.festival-cannes.com 26-05-09 Voorjaarsexamen operateur A/B in JT Amersfoort www.ftt-filmtronics.nl (zie cursussen) 09-06-09 Algemene ledenvergadering NVB Locatie nog niet bekend www.nvbinfocentrum.nl 15-06-09-18-06-09 Eerste editie van European Cinema Summit in Brussel www.europeancinemasummit.com 22-06-09 - 25-06-09 Cinema Expo International in Am sterdam www.cinemaexpo.com 11-09-09-20-09-09 Elfde editie van Film by the Sea in Vlissingen www.filmbythesea.nl 23-09-09 - 02-10-09 Nederlands Film Festival in Utrecht www.filmfestival.nl 06-10-09 - 17-10-09 36e editie van het Internationale Filmfestival Gent www.filmfestival.be

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 18