Twee bestsellers in een HFN NL in aantocht o o o -T'^ m El IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT 'Het is echt hoge school- acteren: bij een close-up ben ik me opeens bewust van elke spier in mijn gezicht.' o» 'jhB W- £u.«l. %i.^ De Mol gaat Terug naar de kust Het moet raar lopen wil de thriller Terug naar de kust aan het eind van het jaar geen volle bioscoopzalen gaan trekken. Regisseuse Will Koopman - die haar speelfilmdebuut maakt - en actrice Linda de Mol - die voor het eerst 'hogeschoolacteert' - krijgen het volledige vertrou wen van schrijfster Saskia Noort. 'Je kunt toch niet meer doen dan je stinkende best.' Door Robbert Blokland Linda de Mol ziet er verschrikkelijk uit. Haar bruine haar plakt morsig op schrammen en wonden op haar voorhoofd. Aan haar vingers kleeft een dikke laag geronnen nepbloed. De actrice kijkt wat beduusd naar haar handen en begint te lachen. 'Ik ben wel lelijk in de film hè?' vraagt ze retorisch. 'Maar dat moet ik in deze rol ook durven zijn: dat helpt mij óók bij het inleven in het perso nage. Ik zie mezelf soms terug in rushes en denk "ben ik dat echt?". Zelfs de kruidenier op de hoek herkende me vanochtend niet. Dat gebeurt me écht niet zo vaak.' Het is half februari: de opnamen van Terug naar de kust lopen op hun eind. Dat mag ook wel van De Mol. 'Het is een geweldige ervaring, maar wel flink afzien', bekent ze. Gooische vrouwen bijvoorbeeld kent vier hoofdpersonen, dus dat geeft je soms een dagje adem pauze om thuis de boel op orde te brengen. Maar in dit geval zit ik in bijna elke scène, het dendert maar door: elke dag van acht uur 's ochtends tot tien uur 's avonds. Nor maal ben ik een nieuwsjunk, lees ik kranten, kijk naar het Journaal. Ik zag gisteren in een flard iets van mannen met linten bij IKEA vanwe ge een terreurdreiging! Ik heb nog geen moment gehad om me daarin te verdiepen.' Terug naar de kust was in 2003 de eerste literaire thriller van schrijfster Saskia Noort. Het verhaal draait om de alleenstaande Maria Vos (De Mol), die door een onbekende met de dood wordt bedreigd. Ze vlucht met haar kinderen naar haar zus Ans (Ariane Schluter). Terwijl haar omgeving steeds meer aan haar geestelijke gezondheid begint te twijfelen, komt haar belager dichterbij. Geen Cheryl De film, die in november in de bioscopen te zien moet zijn, is een samenwerking van producenten Column (Gijs van de Westelaken) en Key Film, het nieuwe bedrijf van Hanneke Niens (voorheen IdtV) en Hans de Wolf (voorheen Egmond). Het is het speelfilm debuut van Will Koopman, die als regisseuse haar sporen verdiende met series als Vrouwenvleu gel, Baantjeren vooral Gooische vrouwen. 'Het is ronduit geweldig', vat ze de draai- periode samen. 'Het is een enorm spannend project. Het voelt als de eerste aflevering van een nieuw seizoen: het is op de set aftasten of de chemie er weer is, en je moet de kijkers meteen weer in het verhaal zien te trekken. Alleen is de spanningsboog nu bijna twee uur. En duren de opnamen nu vijfentwin tig dagen in plaats van een week.' De 52-jarige filmmaakster las het Cover van Terug naar de kust (Uit geverij Anthos). Foto Dinand van der Wal. boek in één nacht uit en hing de vol gende dag bij de uitgever aan de lijn. 'Het lijkt een thriller, maar onder de oppervlakte zitten enorm veel thema's verborgen: zusterliefde, jaloezie, krankzinnig worden. Dat maakt het verhaal enorm interes sant.' De regisseuse had altijd al De Mol en Schluter voor ogen voor de hoofdrollen. 'Ik wist dat die com binatie erg goed uit zou pakken.' Het is de eerste keer dat ze met Schluter werkt; De Mol regisseerde ze eerder al voor televisie. 'Ik wilde iets heel nieuws uit Linda halen, een heel ander personage dan de Cheryl Morero die iedereen van haar kent.' Het was voor Koopman een zoektocht om alle terzijdes en ge dachten uit het boek naar het witte doek te vertalen, bekent ze. 'De meeste ontwikkelingen van Maria voltrekken zich in haar hoofd. Haar omgeving begint aan haar verstand te twijfelen, zodat zij zich langzaam maar zeker óók begint af te vragen of ze gek is of niet. Die verandering moet ook vooral zichtbaar zijn in de reacties van alle andere karakters in het verhaal op wat Maria doet en zegt.' Paniekaanval Dat was trouwens óók voor Linda de Mol de grootste uitdaging van deze rol, vertelt de actrice. 'Er zijn natuurlijk wel enkele raakvlakken tussen mij en Maria. Maar nog nooit eerder moest ik zoveel echt spelen. Zij belandt in de situatie dat ze niemand meer kan vertrouwen, ook niet zichzelf. Dat is een emotie die ik zelf gelukkig nog nooit heb ervaren.' De kijker moet meegaan in dat gevoel. 'Het is heel moeilijk de juiste toon aan te slaan: als je overdrijft, is het niet goed. Maar als je te weinig twijfel zaait, is het óók niet goed. Het is echt hogeschool- acteren: bij een close-up ben ik me opeens bewust van elke spier in mijn gezicht.' De Mol is blij dat ze deze rol speelt 'nu ze al wat ouder is' (44). 'Ik kan putten uit flink wat levenservaring', legt ze uit. 'Het lijkt me bijvoorbeeld heel erg moeilijk om, als ik zelf geen kinderen zou hebben, te moeten spelen wat er door je heen gaat als je als moeder ziet dat er iets met je kinderen is.' Ook heeft de presenta trice, net als Maria in Terug naar de kust, ervaringen gehad met 'rare fans die me nare dingen stuurden. Weliswaar geen dooie rat, maar het is een feit dat er toch aardig wat gestoorde mensen op deze wereld rondlopen.' Moeilijker vond zij het om een pa niekaanval te spelen. 'Daarvoor heb ik echt bij mijn vrienden navraag ge daan: heb jij dat wel eens gehad? Op een gegeven moment vond ik iemand die me er uit ervaring over kon vertellen. Je gaat hyperventile ren, je handen gaan tintelen, je hebt het gevoel dat je knock-out gaat. Daar heb ik enorm veel aan gehad.' Passie Tijdens de draaiperiode was schrijfster Saskia Noort de grote afwezige op de filmset. Niet bewust overigens, maar de opnamen vielen samen met de lancering van haar nieuwe boek De verbouwing. Vier dagen voor de laatste shoot be zoekt ze voor het eerst de filmstudio in Amsterdam-Noord. 'Wauw', is haar reactie als de auteur voor het eerst het strandhuis van zus Ans in het 'echt' ziet. 'Maar ik had ook niets anders verwacht trouwens. Ik heb heel veel vertrou wen in Will: ze was vanaf de eerste ontmoeting zó enthousiast.' Er wa ren kapers op de kust: maar liefst drie andere partijen boden mee op de filmrechten. 'Maar Will zag de film precies voor zich zoals ik wilde dat een regisseur het voor zich zou zien. Het belangrijkste vond ik dat de film werd gemaakt door iemand die passie voor het verhaal voelde.' Oorspronkelijk schreef Noort het boek Terug naar de kust trouwens als filmscenario. Ze werkte toen nog als journalist voor de Viva, Marie Claire en Ouders van Nu en volgde een cursus scenarioschrijven. Maar gaandeweg kwam Noort er achter dat dat toch niet haar ding was. 'Ik vul liever zelf alles in', legt ze uit. 'Een scenario is vrij kaal: je bedenkt de setting en dialogen. Maar de invulling laatje in wezen over aan anderen: de acteurs, de regisseur.' 07-05 De laatste dagen van Emma Blank, distributeur 0\M A-Film Quality 07-05 Babaji, An Indian Love Story, distributeur Cinéart 07-05 SM Rechter (B), distributeur RCV ■m v« m "^fcf 11-06 Het leven uit een dag, distr. Independent Films 08-07 Het geheim van Mega Mindy(ü), distributeur Independent Films 23-07 Suske Wiske en de Texas rakkers, distributeur RCV 13-08 De indiaan, distributeur A-Film Entertainment 20-08 Zwart water, distributeur Independent Films 1709 De storm, distributeur Universal Pidures International 17-09 Happy End, distributeur Benelux Film Distribution sept. Last Conversation, distributeur Filmmuseum 01-10 Lover or loser, distributeur RCV 01-10 SpangaS, distributeur Walt Disney 07-10 Sinterklaas en de verdwenen pakjesboot, distributeur RCV 07-10 Het Sinterklaasjournaal: De film, distributeur Independent Films 15-10 Gangsterboys, distributeur Independent Films 26-11 Komt een vrouw bij de dokter, distributeur Benelux Film Distribution 26-11 lep, distributeur Independent Films 26-11 De hel van 63, distributeur RCV skia Noorts boek De eetclub verfilmd. ïoek Terug naar de kust werden inmiddels al bijna 400.000 exemplarer

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 21