Flexibel en dynamisch TECHNIEK Reclame is de kunst van het commerci ële verlei den. EO Digitale reclame Nu de digitalisering van de bioscoopwereld een vlucht lijkt te gaan nemen, wil ook de bioscoopreclamesector de stap naar digitale projectie gaan maken. De afgelopen tijd is er veel nagedacht over de mogelijkheden en con sequenties van de switch en sinds kort heeft Jean Mineur Mediavision in Nederland een eigen pilotproject. Een ge leidelijke roll out lijkt dan ook een kwestie van tijd. Maar wat is er naast beter beeld en geluid verder te winnen? Door Frank de Neeve Zo verleidelijk zag een Grolsch-reclame er nog niet uit. Als Barry Hay met zijn architectenvriendje de fles pakt voor een toast, is die in digitale 2K-projectie haarscherp en mooi levensecht groen. Als de beugel dan ook nog met 5.1 geluid van de fles plopt, krijg je er meteen dorst van. Reclame is de kunst van het com merciële verleiden en het is dus logisch dat de bios coopreclamesector kiest voor de superieure kwaliteit van digitale projectie. Sinds eind januari heeft Jean Mineur Mediavision een pilotproject in bioscoop MUSTSEE Delft, waar in een paar zalen dagelijks digitale reclame wordt vertoond. Na de reclame begint echter veelal nog de 35mm- projector te snorren wegens de slechte beschikbaar heid van digitale trailers en hoofdfilms. 'De test is voor al bedoeld om te ervaren welke problemen we in een commerciële setting kunnen tegenkomen,' aldus Jean Mineur Mediavisions Mariene Wickel, 'niet zozeer of het technisch allemaal kan, want dat kan ook in het lab worden getest. Om het extra realistisch te maken zijn in Delft alle typen servers aanwezig die momenteel in commerciële bioscopen worden gebruikt.' Flexibliteit De digitale commercials worden bij deze test direct vanaf de digitale cinemaserver afgespeeld, maar het is ook mogelijk om de reclame vanaf een minder gecompliceerde server af te spelen, wat men dan e-cinema noemt. Beide varianten hoeven in kwaliteit nauwelijks voor elkaar onder te doen. Om de kwali teit van digitale reclame te bewaken heeft Sawa, de wereldwijde brancheorganisatie van bioscoopreclame bedrijven, hiervoor regels opgesteld. De commercials worden in Delft nu nog wekelijks op USB-stick afgeleverd door iemand van digitaal lab Nedcipro, maar uiteindelijk lijkt het waarschijnlijk dat die met internettechnologie bijna rechtstreeks op de server zullen worden bezorgd. Daarnaast is er dan planningssoftware nodig, die de playlists genereert volgens welke de commercials worden vertoond. Deze kan op het hoofdkantoor van het reclamebedrijf draaien, die daar alle zalen tot op voorstellingsniveau zou kunnen programmeren, hoewel het waarschijnlij ker is dat die op type film gaan differentiëren. Deze software komt veelal uit de broadcastingwereld en sommigen zeggen dan ook dat digitale reclame eindelijk de flexibiliteit zal brengen die broadcasting al lang heeft. Interactief Internationaal is men al langer met digitale reclame

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 24