Bioscoopmonitor in vogelvlucht m ONDERZOEK Continu-onderzoek bron voor marketing intelligence Een bekende en veelvuldig gebruikte methode om bioscoopbezoe kers te vragen naar hun ervaringen en wensen, is het uitvoeren van een publieksonderzoek. Een minder bekende methode, maar sterk in opkomst, is het verzamelen van gegevens via een eigen online onder- zoekspanel. Stichting Filmonderzoek heeft recentelijk een dergelijk panel opgezet: MoviePanel. 92% van de bioscoop bezoekers volgt het fflmnieuws via het internet. Door D/mifri Lahaut In het kader van de Bioscoopmoni tor hebben reeds vijf onderzoeken plaatsgevonden. De meest interes sante resultaten worden in vogel vlucht besproken. De resultaten hebben betrekking op filmbeleving, mediagedrag en (nieuwe) filmdistri butiekanalen. De Bioscoopmonitor wordt uitgevoerd in opdracht van de NVB en NVF. Bezoekmotieven en marketing Het eerste onderzoek dat is uitgevoerd voor de Bioscoopmo nitor gaat over bezoekmotieven. Bezoekers hebben allerlei motieven om de bioscoop te bezoeken. Voor de een is het bioscoopbe zoek vooral onderdeel van een avondje stappen, voor de ander is het een optimale filmbeleving of een manier om aan de alledaagse werkelijkheid te kunnen ontsnap pen. Combinaties van motieven zijn natuurlijk ook mogelijk. Inzicht krijgen in bezoekmotieven is nuttig voor de film- en bioscoopbranche. Als bijvoorbeeld blijkt dat een grote groep bioscoopbezoekers vooral gaat voor de optimale filmbeleving, is het verstandig hier in het marketingbeleid rekening mee te houden. Reclame-uitingen kunnen dan de nadruk leggen op de optimale filmbelevenis. De Nationale Bioscoopbon doet dit al door expliciet te vermelden: 'Beleef het groots in de bioscoop'. Filmbeleving De optimale filmbeleving is inder daad voor veel bezoekers een van de belangrijkste motieven (65%). Daarnaast is het bioscoopbezoek een manier van ontspannen en van uitgaan (ruim 50%). Het interes sante van dit onderzoek is dat ook niet-bioscoopbezoekers aan bod komen (50% van de Nederlandse bevolking bezoekt geen bioscoop). Hiermee proberen we te achter halen wie deze mensen zijn en waarom ze niet naar de bioscoop gaan. Veel niet-bioscoopbezoekers hebben in het onderzoek aange geven dat de toegangskaarten te duur zijn (60%) en/of dat men er geen tijd voor heeft (43%). Ook is er een grote groep die zegt voldoende te hebben aan films die op dvd verschijnen of die op televisie komen (circa 66%). Kortom, de grootste uitdaging van de bioscoopindustrie is om deze groep mensen uit hun (luie) stoel te krijgen. Kwaliteit Kwaliteit hoort bij een optimale De bioscopen vormen een belangrijke mor- ketingtool voor c/e verkoop van Films op dvd/Blu- ray. Meting 5 Bioscoopmonifor. filmbeleving dus hebben we in het tweede onderzoek aan de panelleden gevraagd de dienstver lening te beoordelen. De onder zoeksgegevens waren helder: bioscoopbezoekers zijn het meest tevreden over de kwaliteit van het beeld en het geluid (80%). Dit is goed nieuws, want hoge beeld- en geluidskwaliteit zijn cruciaal voor een optimale filmbeleving. De verwachting van Stichting Filmon derzoek is dan ook dat digitale projectie de klanttevredenheid, wat dit betreft, slechts in lichte mate zal laten toenemen. Ook was men erg te spreken over het bioscooppersoneel. Het personeel is vriendelijk (eveneens 80%) en ziet er verzorgd uit (78%). Natuur lijk zijn er ook wat kritiekpunten. Zo vinden best veel bioscoopbe zoekers (32%) dat het onrustig kan zijn in de zalen. Dit doet af aan de optimale filmbeleving, waar met veel moeite aan gewerkt is. Mediatijdperk We leven in een mediatijdperk. Steeds meer gezinnen beschikken over een computer met internet aansluiting. Communicatie en PR zijn voortdurend aan verandering onderhevig, omdat de media steeds veranderen. Blogs, wiki's, podcasts en sociale networking Stelling: Als ik een film in de bioscoop heb gezien, dan koop ik die film ook op dvd/Blu-ray 50% 40% 30% 20% 10% Nooit Zelden Soms Vaak

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 30