'Samen genieten en niks moeten' m m HFN INTERVIEW INTERVIEW HFN Een gesprek met Alex van Hooffdirecteur van Burgers' Zoo Met zo'n anderhalf miljoen bezoeken per jaar behoort Burgers' Zoo in Arnhem tot de best bezochte attracties van ons land. Om die topposi tie te kunnen behouden is innovatief denken vereist, zo wordt duide lijk in het gesprek met Alex van Hooff, directeur van Burgers' Zoo. In alge mene zin heb ik het idee dat de Nederland se bioscoop sector al hele grote slagen heeft ge maakt.' We moeten er namelijk voorzorgen dat die beleving doorgaat. Dat de bele ving eerder begint dan je bezoek, en dat hij nog door gaat na je bezoek.' Door Jeroen Huijsdens Denk aan Burgers' Zoo en je denkt aan de Bush, de imposante, overdekte tropische belevenis waar Disney beginjaren negentig, samen met het dierenpark, nog de Neder landse première organiseerde van The Jungle Book. Maar Burgers' Zoo is natuurlijk ook ondergedompeld worden in een wereld die Ocean heet. En wie spreekt over Burgers' Zoo, heeft het onwillekeurig natuur lijk ook over oud-directeur Antoon van Hooff, de zeer bekende, altijd charmante en met zachte G pra tende pleitbezorger voor het welzijn van dieren die optrad in televisiepro gramma's als Ja, natuurlijk. Het is Van Hooffs zoon Alex die zijn vader opvolgde als directeur en die ervoor zorgt dat het bedrijf, dat nog altijd in handen is van de familie die er zo'n vijfennegentig jaar geleden in Arnhem mee begon om mensen in contact te brengen met de ultieme schoonheid van de natuur, bezoe kers blijft trekken in de overvolle markt van de vrijetijdsbesteding. Hoe is het gesteld met het bezoek aan de Nederlandse dierentuinen? 'Er zijn in Nederland enkele grote dierentuinen en daarnaast wat kleinere. In totaal krijgen we met z'n allen elk jaar tussen de tien en elf miljoen bezoeken. Wij en Blijdorp zitten op ongeveer anderhalf miljoen bezoeken per jaar. Artis en Emmen halen zo'n 1,2 miljoen bezoekers. Dolfinarium zit op zo'n 750.000, Ouwehands Dierenpark op 800.000 en de Apenheul op 500.000 bezoekers. Dierentuinen worden heel goed bezocht. Als je het internationaal bekijkt zijn er wei nig dierentuinen die in de top tien van zogeheten dagattracties staan. In Nederland staan er vier d vijf in de top tien.' Dat komt door? 'Innovatie. Daardoor doen we het als sector zo goed. Daarnaast is de Nederlander een dagjesmens. We gaan met z'n allen graag en veel dagjes uit. Cynisch gezegd hebben we in Nederland ook haast geen ruimte voor dieren in het wild. Je moet toch naar de kinderboerderij voor de inheemse dieren en naar de dierentuin voor de uitheemse dieren.' Je spreekt over innovatie. Zijn de Nederlandse dierentuinen zo in novatief? 'In de ontwikkelingen die de dierentuinen hebben doorgemaakt hebben de Nederlandse dierentui nen een prominente rol gespeeld. Als een Amerikaanse bioloog naar Europa komt om de laatste ontwik kelingen te zien, dan bezoekt hij in Nederland vier a vijf dierentuinen, twee in Duitsland, een in Zwitser land. We staan er internationaal om bekend dat we heel vooruitstrevend zijn. Dat geldt zowel voor educa tie en veterinaire zorg, maar we kijken ook heel zorgvuldig naar het gedrag van dieren. Dat is verankerd in de werkrelatie met biologen en universiteiten. Op het gebied van dierentuinen is Nederland echt een innovatieland.' Dat was vroeger anders? 'Als wij als dierentuin iets had den dan uniek was, dan was dat ons geheim. Er was een tijd dat wij samen met de dierentuin van Leipzig de beste leeuwen ter wereld voortbrachten. Daar verdienden wij aan. Als je bijvoorbeeld kijkt naar oude films zoals Ben Hur, dan is er 50% kans datje leeuwen ziet die bij ons vandaan kwamen. In de jaren 80 is dat veranderd. Toen is er afgesproken dat we niet meer zouden betalen voor eikaars dieren. Omdat we ook geen dieren meer uit het wild halen, ben je met handen en voeten aan elkaar gebonden. Als wij een nieuw onderkomen bouwen, dan houden we dat geheim tot de opening. Daarna nodigen we ieder een uit om het te komen bekijken en vertellen we alles. Zo krijg je een proces van wederkerigheid waarin je toch van elkaar leert. Met elkaar zijn we tot een steeds hoger niveau gekomen. Dat heeft er toe geleid dat we in Nederland dus zulke goede dierentuinen hebben.' De bezoeker van Burgers' Zoo gaat op in een andere wereld. Wordt die thematische aanpak ingegeven door het streven naar dierenwelzijn of omdat het past in de belevingseco nomie? 'De oorspronkelijke filosofie was eigenlijk al van mijn overgrootvader. Die had op basis van buitenlandse voorbeelden het idee om de dieren zo natuurlijk en zo ruim mogelijk te huisvesten. De standaard van toen was natuurlijk wel heel anders. Mijn vader, Antoon van Hooff, heeft echt het element van beleving ingebracht. Hij wilde de ervaring die hij zelf had als hij in Afrika was hier heen halen. Mijn vader dacht dat als hij mensen iets kon laten beleven, ze erover na gingen denken en zich bewust werden van hun rol ten opzichte van de natuur.' De Nederlander mag dan van die rentuinen houden, is de koppositie nog wel eenvoudig vol te houden in de overvolle markt van vrijetijdsbe steding? 'Onze gemiddelde bezoeker staat niet op met het idee om naar de die rentuin te gaan. Nee, men bedenkt dat men iets wil doen en gaat het lijstje afstrepen. Dan gaat men naar de dierentuin, een attractiepark, een museum, de bioscoop of naar de meubelboulevard, want dat beschouwen mensen ook als een Foto Burgers' Zoo, Monique van Amerongen. dagje uit. Er is een hele gamemarkt bijgekomen. Dat betekent dat het krachtenveld erg is veranderd. Er is een overaanbod van dagbestedin gen. Vroeger had je carnaval waar sommige mensen een heel jaar naar uit konden kijken. Nu kun je het hele jaar door feesten met alle evene menten. Dus moetje er harder aan trekken om top of mind te blijven. Dat lukt ons nog steeds aardig.' Hoe gaan jullie dan met die ontwik keling om? 'Zowel de bioscoopsector als die van ons merkt dat alles versnelt. Kinderen gaan na school in hun eentje met hun Nintendo DS spe len. Wij willen dat beantwoorden door mensen een dagje uit aan te bieden waar je samen iets beleeft. Daarom houden wij het multimedi ale ook buiten de deur, net als die audiotoestelletjes. We willen iets anders bieden dan de omgeving waarin men toch al verkeert. Geen muziek, zoals in de supermarkt, geen reclame-uitingen. Ik heb bewust alle reclameparasols en alle reclameprullenbakken verwijderd. Op korte termijn is er met adver tenties best voordeel te behalen, maar op den lange duur werkt het anders, denk ik. Wij willen dat basale aanbieden: samen genieten en niks moeten. Daarom hebben wij bijvoorbeeld ook geen voeder tijden. Als je dat doet, dan zie je mensen door het park rennen. Dat geeft een hectiek die mensen in het dagelijkse leven al hebben en die willen wij hier juist niet.' Ik begrijp dat jullie je ook op de zakelijke markt richten? 'Vier a vijf jaar geleden hebben wij heel bewust een Afrikaans getint congrescentrum gebouwd zodat het past binnen de omgeving. We deden het omdat we merkten dat de vraag naar congresruimte erg groot was. Dat werkt heel goed. De dagbezoeker, die voor ons wel het belangrijkste blijft, komt vooral in de weekenden en de vakanties. De congresbezoekers komen juist niet in de weekenden en de vakanties. Zo hebben we 365 dagen per jaar mensen over de vloer. Het is wel een tak van sport die speciale aandacht verdient. Het is niet zo van deurtje open en klaar is Clara.' Kom je nog wel eens in de bioscoop, of heb je daar geen tijd meer voor? Ach, tijd hebben is tijd maken. Maar ik kom er niet vaak meer. Mijn vrouw nog wel, met vriendinnen. Als ik ergens heen ga, dan vind ik het leuk om te zien hoe men er met dingen omgaat. Kijk bijvoorbeeld wat er gebeurt met koffie. We krijgen het thuis allemaal steeds beter. Mensen drinken thuis Senseo-koffie of, een stapje beter, Nespresso. De echte liefhebber schaft zelfs een koffiema- chine van Jura aan. Maar iedereen schenkt thuis tegenwoordig eigen lijk superkoffie. Dan kun je in een dierenpark of bioscoop niet meer aankomen met filterkoffie die twee uur geleden is gezet.' Stel dat je aan de slag zou moeten bij een bioscooponderneming, wat zou je dan doen? 'In algemene zin heb ik het idee dat de Nederlandse bioscoopsector al hele grote slagen heeft gemaakt. Ik geloof datje daar al een goede kop koffie kunt krijgen en dat de toiletten wel schoon zijn. Wat ik grappig vond is dat mijn vrouw pas naar de film is geweest. Toen was er een dames avond. Ze was stomverbaasd. Er was muziek, ze kreeg een tas mee met samples, kortom er gebeurde echt wat. Dat vind ik wel slim. Datje de meerwaarde probeert te krijgen in de beleving. Dat is iets waar wij als park ook nog een stuk verder mee moeten. We moeten er na melijk voor zorgen dat die beleving eerder begint dan je bezoek, en dat hij nog doorgaat na je bezoek. In de filmwereld zie je daar al voorbeel den van. Kijk maar naar de games. Op die lijn moetje als bioscoop sector doordenken, want je moet toch opboksen tegen al die home cinema sets die toch ook steeds aan kwaliteit winnen.' 'You better believe it!' (Phil Harris als Baloo in The Jungle Book) 'Operation tourist trap is a go.' (Tom McGrath als Skipper in Madagascar 2)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 8