Noors model uniek in Europa m m INTERNATIONAAL INTERNATIONAAL Noorse overheid domineert bioscooplandschap Oslo, een stad zo groot als Amsterdam, heeft 32 bioscoopzalen die allemaal in handen zijn van de plaatselijke overheid en waar van mainstreamf ilms tot arthouse wordt vertoond. Dit spectrum aan zalen varieert van oude, prachtig onderhouden buurtbioscoopjes tot een hypermodern zeszalencomplex waar alleen digitaal wordt gedraaid. De Noorse bioscoopmarkt staat op het punt om geheel naar digitale cinema over te gaan. In de onderhandelingen met de Amerikaanse studio's moeten de laatste puntjes nog op de i worden gezet. 'Gelukkig vonden ze ons project interessant, maar wat wil je als je twaalf mil joen in je zak hebt.' 'Vroeger waren de bioscopen echte mo- neymakers voorde overheid' Door Frank de Neeve Trots als een pauw loopt bedrijfs leider Anders Lövgren door 'zijn' bioscoop Gimle: 'Dit is de mooiste bioscoop van Oslo... tenminste, dat vind ik.' Gimle is een prachtig onderhouden éénzaalcomplexje, gelegen in een van de chiquere wijken van de stad. 'We hebben hier veel vaste bezoekers, vooral oudere dames', vertelt Lövgren. 'Er zijn er bij die altijd hun eigen vaste stoel willen hebben en als die al vergeven is, dan komen ze later wel terug.' Als we stil zijn mogen we even de zaal inlopen. Het pluchen gordijn bij de ingang wordt opzij geschoven, waarna we zien dat 777e Reader die middag voor een handvol mensen wordt vertoond. Gimle is ook de Oslose bioscoop waar The Metropolitan Opera live per satelliet vanuit New York wordt vertoond. Deze bios coop is daarvoor met z'n prachtige foyer met lambrisering en in de zaal bij elke stoel een tafeltje voor je wijnglas dan ook zeer geschikt. 'We hebben gemerkt dat opera juist ook een ander soort publiek trekt dan onze vaste oudjes', aldus Lövgren, 'dus we zijn blij dat het een succes is.' Aan de noordwest-rand van het centrum staat de beroemdste en grootste bioscoop van Noorwegen, Colosseum. Dit is ook nog eens de grootste THX-bioscoop ter wereld; de gigantische koepel met een diameter van meer dan 40 meter (even groot als de koepel van de Sint Pieter in Rome!) herbergt bijna 1.000 zitplaatsen. Colosseum heeft een veelbewogen geschie denis. Gebouwd in de jaren twintig van de vorige eeuw, brandde de bioscoop in 1963 af; een gordijn vatte vlam bij het proefdraaien van Mutiny on the Bounfy. In 1964 werd de bioscoop alweer her opend met een extra koepel bin nenin de koepel, voor verbeterde akoestiek. In 1987 werden er drie kleine zalen bijgebouwd. Met 700.000 bezoekers per jaar is het Colosseum-complex de best bezochte bioscoop van Noorwe gen. 80% van de tickets wordt online verkocht, waarbij bezoekers ook hun eigen stoel kunnen kiezen. De grote zaal, waar een voorstel ling van Hannah Montana (niet de 3D-versie) deze middag op het punt staat te beginnen, is werkelijk overweldigend. De reclame is nog bezig (sinds 2002 is alle bioscoop reclame in Noorwegen digitaal) maar nu al is het een zaal waar je zo zou willen aanschuiven. Unieke situatie Stel je voor: alle Amsterdamse bioscopen waren in een hand, van exploitant Amsterdam Bioscopen. Als je als distributeur je film in Amsterdam zou willen vertonen, in Tuschinski, het Ketelhuis of Rialto, dan kon je alleen bij die ene bioscoopexploitant terecht. Dat is de situatie in Oslo: Oslo Kino, eigendom van de gemeente Oslo, exploiteert de acht bioscopen met 32 zalen in de Noorse hoofdstad. Het is een situatie die in Noor wegen heel gewoon is: 149 van de 214 bioscoopondernemingen zijn in handen van de plaatselijke overheden. Deze unieke situatie is ontstaan doordat de Noorse overheid in het begin van de vorige eeuw de informatievoorziening van haar burgers zeker wilde stellen. Oslo Kino is het grootste bioscoop concern van het land, gevolgd door het Zweedse SF, een van de weinige commerciële partijen die in Noorwegen actief is. In de biosco pen van Oslo Kino draaien allerlei films en echt niet alleen commercië le. Half mei ging bijvoorbeeld Bud- dha Collapsed Out ofShame van de Afghaanse Hana Makhmalbaf er in première. Elke bioscoop van Oslo Kino heeft een eigen signa tuur. Zo ga je naar Saga voor de echte actiefilms en draaien daar vlakbij, in de prachtige Klingen- berg-bioscoop, de arthousefilms. Geir Bergkastet, algemeen direc teur van Oslo Kino, vertelt dat het concern als een modern bedrijf wordt gerund. 'De gemeente bezit de aandelen en van daaruit hebben we ook een culturele taak, maar men bemoeit zich niet met de dagelijkse gang van zaken. Uiteindelijk is Oslo Kino voor de gemeente een investering en wordt er van ons verwacht dat wij geld verdienen.' Toch denkt Bergkastet dat Oslo Kino zich in het verleden wat teveel op de show en mis schien wat minder op de business heeft geconcentreerd. 'We runnen sinds vorig jaar onze eigen buffet ten, terwijl dat daarvoor altijd was uitbesteed.' Natuurlijk kan de unieke Noorse eigendomsverhouding vreemde bij-effecten opleveren. Zo is uitbreiding van Oslo Kino buiten de stads grenzen wel mogelijk, men heeft tenslotte ook aandelen in een bioscoop- groep elders in het land, maar wordt het niet als logisch erva ren. Bovendien moeten de bioscopen in Co/osseum. Foto's Frithjof Fure. Oslo een gemeentelijke ver gunning hebben van dezelfde gemeente die de bioscopen bezit. Bergkastet: 'Men waakt echter voor belangenverstrengeling, dus in principe zou het Zweedse SF ook een bioscoop in Oslo kunnen beginnen.' Daarom ook investeert Oslo Kino in nieuwe complexen. Afgelopen november werd de Ringen-bios- coop geopend in een arbeiders wijk van Oslo. De bioscoop, die onderdeel uitmaakt van een win kelcentrum en bijna volledig onder de grond ligt, is geheel digitaal. Er is dus geen enkele 35mm-projector in het hele pand te vinden. Ringen, dat technisch is ingericht door het Noorse Unique Cinema Systems, gebruikt Barco-projectoren met Dolby-servers en Dolby 3D. Het digitale geluid loopt via lan-kabels, zogenaamde CobraNet techno logie en men gebruikt Unique Cinema System's eigen Theatre Management System Rosetta. Digitalisering Rolv Gjestland is consultant bioscooptechniek en -ontwerp bij brancheorganisatie Film Kino en in die hoedanigheid ook verantwoordelijk voor het ontwerp van Ringen. Volgens Gjestland waren de bioscopen vroeger echte moneymakers voor de lokale over heid. 'In Oslo zijn er bijvoorbeeld parken aangelegd en is het Munch- museum gebouwd van de winst uit de bioscoopsector, in plaats van dat die gebruikt werd voor de eigen industrie. Toen Film Kino er eind jaren tachtig vanuit de over heid een aantal taken bij kreeg, werd besloten een belasting van 2,5% op bioscoopbezoek en home- entertainment te heffen. Hiermee financiert Film Kino onder meer een reisbioscoop en bijvoorbeeld festivals.' Het geld dat Film Kino inde, groeide echter sneller dan het kon worden uitgegeven, waardoor men nu een reserve van vijftien miljoen euro heeft. Van de overheid heeft de organisatie toestemming gekre gen om hiervan twaalf miljoen te Digitale Cinematheek Sinds vorig najaar kunnen filmliefhebbers door een initiatief van het Noorse Filminstituut in zeven steden iedere donderdag een nieuwe digi tale filmklassieker zien. Deze bioscopen zijn daarvoor speciaal uitgerust met digitale projectoren, bijna allemaal op de hoogste resolutie van 4K. De digitale prints worden betrokken van Park Circus en Hollywood Classics in Groot Brittannië, en via het Duitse project Europe's Finest. De gezamenlijke vertoningsdag is om marketingredenen gekozen, maar er zijn ook al live Q&A's geweest, zoals met actrice Liv Ullmann. De premièref ilm afgelopen najaar was South Pacific. Ook The 39 Steps en Hamlet zijn vertoond en kleinere films, zoals het Tsjechische Daisiesen de eerste Noorse geluidsfilm uit 1931 Den store barnedapen. Zie www.cinematekene.no Met 700.000 bezoekers per jaar is het Colosseum-complex de best bezochte bioscoop van Noorwegen. In 2008 steeg het bioscoopbezoek in Noorwegen met 9,7% tot bijna twaalf miljoen (bron: European Cinema Yearboók)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 12