De bioscoop moet weer exclusief worden HFN INTERVIEW INTERVIEW In gesprek met trendwatcher Justien Marseille Digitale cinema, filmdiefstal, filmstimulering. Onderwerpen die van grote invloed zijn op de bioscoopsector als geheel. Dus staan ze regelmatig op de agenda tijdens speciale bijeenkomsten, branche borrels enzovoorts. Tijdens de European Cinema Summit en Cinema Expo zal dat niet anders zijn. Vaak zijn het dezelfde insiders die het debat bepalen. Dat is doorgaans niet zo bevorderlijk voor de instroom van nieuwe ideeën. Daarom spraken wij - aan de voor avond van twee belangrijke bioscoopbeurzen - met trendwatcher Justien Marseille. Ik denk dat er steeds meer gate keepers tussen komen die ons gaan helpen te structure ren/ 'Bedrijven die nu op Twitter re clame gaan maken voor een nieuwe film, heb ben echt niet begre pen waar Twitter voor is bedoeld.' Door Jeroen Huijsdens 'Nutoptimalisatie in plaats van winstmaximalisatie.' 'Illegaal zegt wat over de wet en niks over de wens.' 'Er is een verwijving van de samenleving gaande.' Het zijn slechts een paar uitspraken afkom stig van de vrouw die in 1999 haar eigen bureau voor trendanalyse en futurologie oprichtte: Justien Marseille. Het zijn uitspraken die op de gemiddelde lezer van Holland Film Nieuws wellicht wat wonderlijk overkomen, zeker als ze zo uit hun context worden gerukt. Maar pra ten met Marseille over de toekomst op basis van ontwikkelingen die nu waar te nemen zijn, brengt toch een zekere vorm van opwinding met zich mee. Want stel je voor dat het echt die kant op gaat.... Wat denk je: bestaat de bioscoop volgens jou nog over tien jaar als de plaats waar mensen een kaartje kopen om gezamenlijk een speel film te ervaren? 'Ja, die bioscoop bestaat dan nog wel. De lp, het vinyl bestaat tenslot te ook nog. Maar ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat het niet meer hetzelfde zal zijn als waar we zo'n tien jaar geleden waren. De tijd van de grote bioscopen is voorbij. De tendens naar massaliteit is namelijk niet blijvend. Ik denk dat kleine zalen goed kunnen werken. Ik denk aan zo'n vijftig a zestig man. Er komt ook ruimte voor zalen met een eigen programmering.' Dat is een lekker optimistisch toekomstbeeld... De bioscoop voelt zich gesterkt door het feit dat zij er al meer dan honderd jaar is. De sector heeft de komst van televisie overleefd, de videorecorder en het internet... 'Het kan ook goed gaan! Maar de banken en de autobranche dach ten er ook zo over en die hebben nu toch echt een probleem. Ik denk dat de film- en muziekindustrie in lijn lopen met die sectoren en erg achterlopen. Ik heb de indruk dat de bioscoopsector een vrij vastge roeste branche is die zo nu en dan wel experimenteert, maar er dan achterkomt dat het net even een paar euro te duur uitkomt en dan afhaakt. Maar ja, elke innovatie begint met experimenten.' Je spreekt trouwens over eigen pro grammering voor kleine groepen. Ik moet ook een beetje denken aan uploadcinema van De Uitkijk in Am sterdam, waar men zelfgemaakte filmpjes uploadt en samen bekijkt. Is dat niet allemaal erg kleinschalig en niche? 'Ja, maar dat is het leuke aan trendanalyse. Wat nu niche is, kan straks groot zijn. Als je mij vraagt wat er de komende tien jaar ge beurt, kan ik mij dat soort initiatie ven wel voorstellen. Maar je kunt ook denken aan films die al uit het reguliere vertoningscircuit zijn, maar die je met een groep opnieuw wilt ervaren. Als je met 100 man bent, krijg je de rechten eenmalig. Dan ben je tenminste een beetje aan het spelen met dat nieuwe fenomeen dat mensen zelf beslissen wanneer ze wat kijken.' Is dat laatste dé boodschap waar we ons op moeten richten? 'Ja. Het is niet zozeer de bood schap waar we ons op moeten rich ten als wel de nieuwe wetmatigheid waar we niet meer onderuit kunnen. De Hollywood-structuur is heel hiërarchisch: het wordt door de top bepaald en omdat het van de top afkomt, denkt men dat het goed is. Die denkwijze ligt echt erg onder vuur. Tot voor kort keken mensen in NRC Handelsblad om te zien wat daar als goed werd ervaren. Mensen gaan nu echt veel meer op zoek naar mensen in een eigen netwerk die zij zien als deskundig.' Is daarmee de rol van recensenten van de traditionele media afgelo pen? 'Je moet onderscheid maken tussen de mensen die het vak verstaan om te kunnen recenseren en de rol van de traditionele media. Recensenten hebben we allemaal nodig. De informatiestroom die op ons afkomt, wordt alleen maar groter, dus heb ben we gatekeepers nodig. Vroe ger waren die heel erg bepaald. Dat was de recensent van het NRC of de Volkskrant, afhankelijk van de zuil waar men in hing. Nu is dat breder. Binnen de netwerken waar mensen deel van uitmaken gaan ze op zoek naar de deskundige, de ene keer een arthousedeskundige, een andere keer de kenner van het populaire product. Dat iemand voor het NRC werkt is niet meer leidend.' Vroeger had je het schoolplein en de kantine waar mensen infor matie uitwisselde. Nu hebben we Hyves, SMS, Messenger, Linkedin, YouTube en Twitter die op de voor grond zijn komen te staan. Is het niet te veel? 'Je hebt gelijk, maar ik denk dat er steeds meer gatekeepers tussen komen die ons gaan helpen te structureren. Je zou voor de lol ook eens moeten onderzoeken welke media mensen die nu twitteren afstoten omdat ze zo opgaan in Twitter. Dat is schikbarend.' Justien Mar seille. Foto Melinda-lou van der Linden Maar is Twitter niet ontzettend hype-gevoelig? 'In 1523 was de krant ook een revolutie. Het betekende de democratisering van het nieuws. Nu zitten we in de fase dat de rol van die traditionele leiders wat betreft media aan het verdwijnen is. Twitter is er over tien jaar echt niet meer, maar het gaat om de gedachte dat individuen los van tijd en plaats met elkaar kunnen communiceren. Dat gaat niet meer weg. Uit de diensten die we nu zien komen nieuwe diensten die passen bij doelgroepen en die meer gespecialiseerd zijn. Alles bij elkaar betekent het dat de regie van de marketing zoals we die kenden nog veel meer in de war zal raken dan nu al het geval is. Bedrijven die nu op Twitter reclame gaan maken voor een nieuwe film, hebben echt niet begrepen waar Twitter voor is bedoeld.' Het zelf kunnen en willen bepalen wanneer je iets ervaart, leeft dat niet op gespannen voet met het traditionele patroon van de bios coop met voorstellingen om 19.00 en 21.30? 'Ik denk niet dat dat soort dingen helemaal zullen verdwijnen. Het is en blijft ook leuk om te zeggen dat wij vanavond om negen uur naar de bioscoop gaan. Het is ook een uitje. Die component heeft ook wel waarde. Het is alleen wel jammer dat bioscopen het uniek maken van de bioscoopervaring zo zijn kwijtgeraakt. Exploitanten moeten weer gaan nadenken hoe zij de bioscoop weer exclusief kunnen maken. En dus ook nadenken hoe men er weer beleving aan toe kan voegen zodat het een meerwaarde heeft boven voor je televisie blijven hangen. Als de bioscoop een nieuwe ervaring toevoegt aan wat zij standaard biedt, zoals 3D-voor- stellingen, met daarbij de opmer king dat men die ervaring elders niet vindt, dan kan ik mij voorstellen dat het een nieuw publiek trekt.' De filmindustrie heeft een haat-lief de verhouding met het Internet. Het is een medium met onbegrensde mogelijkheden, maar ook een bron van illegaliteit. 'Dit is heel heftig. Want je raakt nu het punt van auteursrechten aan. De film is in essentie van de makers. Die hebben hun rechten in de achterliggende periode afgestaan, maar doen dat eigenlijk al steeds minder. De hele rechtenkwestie is een van de meest interessante juri dische vraagstukken van deze tijd. Kijk naar Creative Commons, een initiatief dat er van uitgaat dat au teursrechten niet zo zwart wit beke ken kunnen worden. Er zijn diverse manieren om er mee om te gaan. Ik voorzie dat makers hun rechten niet meer zo snel gaan afstaan. Muziek- en filmmaatschappijen krijgen straks nog slechts deeltjes van de rechten. In de muziekwereld zie je al dat de grote namen de rechten gewoon lekker zelf houden en ermee gaan experimenteren.' Is dat in de complexe juridische wereld wel goed te regelen? 'Illegaal zegt wat over de wet en niks over de wens. De wet is wat wij besloten hebben dat waar is. Als wij met elkaar besluiten dat het anders is, dan wordt het anders. Punt. Natuurlijk zitten er dan nog financiers bovenop die het complex maken, maar dat gaat echt een van de grote verschuivingen van de ko mende twintig d dertig jaar worden, dat we dat niet meer accepteren. Als jij iets bedenkt en anderen willen daar wat mee, dan blijf je daar een rol in spelen. Nog even terugkomend op die haat-liefdeverhouding. Het wordt erg vanuit de haatkant bekeken. Er wordt te weinig gedaan met de mogelijkheden die het biedt. Bovendien vind ik dat de industrie te lui is geweest om in te spelen op de behoefte van mensen om thuis op een eerlijke manier films te kunnen kijken. 'We are the future, Charles, not them. They no longer matter.' (Sir lan McKellen als Mdgneto in X-Men) Tm not an innovator like you. 1'm an adapter, and to that end, I have profited from your ideas.' (Christopher McDonald in Flubber)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 15