Samen digitaliseren F HFN HFN EU ACHTER DE SCHERMEN ACHTER DE SCHERMEN AGENDA NVB presenteert alomvattend plan voor digitalisering De Nederlandse bioscoopsector staat aan de vooravond van mis schien wel het grootste besluit ooit: hoe gaan we digitaliseren? Het onderzoek waarin beschreven staat hoe dat zou kunnen, werd door NVB-directeur Ron Sterk in april gepresenteerd aan het bestuur van de NVB. 'Dit plan past in de Nederlandse traditie om het samen te doen.' 'Dit plan past in de Neder landse traditie om het samen te doen.' Door Jeroen Hui/sc/ens In de afgelopen jaren werd er in wandelgangen kritiek geuit op het feit dat de branchevereniging voor exploitanten zo weinig initiatief nam in het digitaliseringsvraagstuk. Ondernemers moesten vooral hun eigen boontjes doppen wat betreft digitale cinema. Toen lag daar op eens het plan uit Duitsland waarin een scenario wordt geschetst van een totale digitalisering van de markt in twee jaar. Het Duitse plan Tijdens een werkbezoek aan Duitsland hoorde NVB-directeur Ron Sterk van het plan van het FFA (Filmförderungsanstalt, Duitse orga nisatie vergelijkbaar met het Film fonds; red.). Sterk: 'Men voorzag dat er door de digitalisering een enorme concurrentieslag zou gaan plaatsvinden. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat mogelijk veel bioscopen zouden moeten sluiten. Dat wordt uiteraard als onwenselijk ervaren voor de Duitse filmcultuur.' Drie jaar werd er gewerkt aan een plan om te kijken of de hele bioscoopmarkt in een alomvattend plan kan worden gedigitaliseerd. Bij onze oosterburen belandde het plan echter in de ijskast door on enigheid over een nieuwe filmwet terwijl er over het digitaliserings- plan wel overeenstemming was. Ron Sterk besloot de rapporten op te vragen en te vertalen naar de Nederlandse situatie. Het plan gaat uit van een fonds waar alle investeringen voor een complete digitalisering uit worden betaald. Dat fonds wordt gevuld met geld van overheden, geld uit de vpf-deals van distributeurs, een bijdrage van de exploitanten en geld van banken. Die opzet biedt iedereen voordelen. De filmdistri buteurs krijgen het voordeel van lagere virtual print fees dan de fees die nu wereldwijd worden gesloten, vertoners betalen minder dan ze doen in de voorstellen die nu ter tafel liggen en de overheden waarborgen dat films van eigen bodem en uit heel Europa vertoond kunnen blijven worden omdat slui ting van bioscopen en filmtheaters kan worden voorkomen. Het concrete voordeel Stel dat alle Nederlandse filmpar- tijen het plan omarmen, over welke Amerikanen kiezen wel voor 4K In Nederland mag dan de enige digitale projector met 4K-resolutie eind mei het veld hebben geruimd - die stond namelijk in MUSTSEE Delft - afgeserveerd is dit niveau van digitale cinema absoluut niet. Halverwege mei kondigde 's werelds grootste bioscoopexploitant, de Amerikaanse Regal Entertainment Group, dat zij een overeenkomst had gesloten met Sony Electronics voor het leveren van 4K-projectoren. Regal en Sony hebben afspraken gemaakt over de digitalisering van minstens 5.000 van de 6.700 schermen van de exploitant. Een en ander moet binnen drie d vijf jaar zijn beslag krijgen. Regal is niet de enige Amerikaanse exploitant die besloot in zee te gaan met Sony. Ook AMC - met 309 bioscopen en 4.628 sereens ook een van de grote spelers in Amerika - sloot in mei een overeenkomst met de Japanse firma. De techniek die schuilgaat achter de Sony-projectoren is gebaseerd op SXRD (Silicon X-tal Reflective Display) en is wezenlijk anders dan DLP Cinema die we daarnaast in de wereld van digitale cinema tegenkomen. Het grote voordeel van de Sony-ma- chines is dat ze een resolutie van 4K aankunnen. Dat is viermaal zoveel als DLP Cinema. Dat het niet helemaal een Amerikaanse aangelegenheid blijft, blijkt uit het nieuws dat ook de eerste digitale Sony-projectoren met 3D in Europa zijn gearriveerd. Hollywood Multiplex in Roemenië heeft naar verluidt de Europese première. Op vijf schermen in drie verschil lende bioscopen van de keten staan Sony SRX-R220 digital cinema projectoren met de mogelijkheid om films in 3D te vertonen. De machines maken gebruik van de 3D-technolo- gie van RealD. 'Well, aren't we ambitious.' (John Garfield als Frank Chambers in Thé Postman Always Rings Twice) bedragen praten we dan? Ron Sterk: 'Als je het Duitse plan naar de Nederlandse situatie vertaalt, dan kost het totaal digitaliseren van de markt tussen 40 en 50 miljoen euro. Reken maar uit: 700 scher men maal 60.000 euro. Distribu teurs en exploitanten betalen daar aan dat deel dat recht doet aan het bedrijfsmatige voordeel dat er voor hen te behalen is. De over heid en fondsen dragen een deel bij dat in omvang vergelijkbaar is met de distributeursbijdrage. Zo 35mm, bin nenkort echt geschiedenis? Foto Tanja van Rooden ontstaan vpf-bedragen die realis tisch zijn en kosten voor exploitan ten die het voor iedereen mogelijk kunnen maken om in te stappen. Het ambitieuze plan doet vanzelf sprekend wel vragen rijzen hoe het moet met die ondernemers die uit innovatiedrang de investering zelf al ter hand hebben genomen. Ron Sterk zegt zich daarvan bewust te zijn en dat dit verder uitgewerkt moet worden. En nu? Het NVB-bestuur heeft met interes se kennis genomen van het plan en geconcludeerd dat dit nadere uitwerking verdient. De volgende stap is dat er een breed draagvlak wordt gecreëerd. Dat betekent dat er niet alleen overstemming met de filmdistributeurs moet worden be reikt, maar ook met de betrokken ministeries, gemeentes, provincies, het Filmfonds, vertegenwoordigers van het op te richten sectorinstituut en andere belanghebbenden zoals het Nederlands Film Festival. 'De gesprekken zijn inmiddels opge start', zo laat Ron Sterk weten. 'Maar', zo gaat hij verder, 'het bestuur van de NVB heeft ook heel duidelijk besloten dat niemand ver plicht is hieraan mee te doen. Elke ondernemer is geheel vrij op elk moment hierin zelfstandig keuzes te maken. Als men nu a la minute digitale cinema wil laten installeren, dan kan dat.' Als overeenstemming wordt be reikt, dan kan Nederland volgens het plan in twee jaar tijd volledig worden gedigitaliseerd. Volgens de NVB-directeur duurt het echter ze ker nog wel anderhalfjaar voordat er concreet zicht is op de mogelijk heid tot daadwerkelijke realisering van dit ambitieuze plan. www.cinedans.nl 10-09-09-19-09-09 Toronto Film Festival www.tiff09.ca 04-09-09-15-09-09 Deauville American Film Festival www.festival-deauville.com 11-09-09-2009-09 Elfde editie van Film by the Sea in Vlissingen www.filmbythesea.nl 23-09-09-02-10-09 Nederlands Film Festival in Utrecht www.filmfestival.nl 06-10-09-17-10-09 36e editie van het Internationale Filmfestival Gent www.filmfestival.be 14-104)9-23-10-09 Cinekid festival in Amsterdam www.cinekid.nl 27-10-09-01-11-09 Leids Film Festival in Leiden www.leidsfilmfestival.nl 11-11-09-15-11-09 Noordelijk Film Festival in Leeuwar den www.noordelijkfilmfestival.nl 19-11-09-29-11-09 Het International Documentary Film Festival Amsterdam (IDFA) www.idfa.nl 'That's a great plan, Walter. That's fuckin' ingenious, if I understand it correctly.' (Jeff Bridges als The Dude in The Big Lebowski)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 18