Bioscoopbeurzen strijden om bezoeker m BEURZEN EN FESTIVALS Niemand hoeft raar op te kijken als 20th Century Fox met beroemd heden op de proppen komt. Europa Cinema Summit en Cinema Expo Twee Europese vakbeurzen die zich richten op een en dezelfde doelgroep. En dat twee weken na elkaar. Is dat wel verstandig? Laten we de twee eens even naast elkaar leggen. Door Jeroen Huijsdens De kans is redelijk groot datje dit artikel onder ogen krijgt als in Brussel alweer de laatste uren voorbij tikken van de eerste European Cinema Summit (ECS). Deze Europese vakbeurs wordt (of werd, afhankelijk van uw 'leesmoment') georganiseerd omdat er onvrede was over de wijze waarop Cinema Expo - die andere grote Europese vakbeurs die dit jaar plaatsvindt van 22 tot en met 25 juni - elk jaar programmatechnisch wordt ingevuld. En omdat Cinema Expo door sommigen als te prijzig wordt ervaren. Het gevolg is dat er nu twee beur zen zijn, vla na elkaar. Laten we eens even inzoomen. European Cinema Summit De European Cinema Summit beslaat net als Cinema Expo vier dagen en vindt plaats van 15 tot en met 18 juni in Brussel. Kritiek op de doorgaans wat statische programmaopbouw van Cinema Expo beantwoordt de ECS door het 'praatsegment' van het programma op te delen in zogeheten conferenties, workshops en demon straties. Of de invulling ervan wezenlijk anders is (lees: beter) dan tijdens Expo, weten we nog niet, maar dat men zegt praktische workshops te gaan geven (onder meer over screen management, digitale cinema en over films afkomstig uit de diverse Europese landen) verdient in ieder geval lof. Interessant lijkt in ieder geval de confe rentie te zijn waarin men ingaat op de bioscoop van de toekomst, met aandacht voor 3D, 4D, digital signage en de virtual ticketing (woensdag 17 juni, 13.30 uur). Ook het leggen van nadruk op het verschil in de verschillende Europese landen - zoals gebeurde tijdens de openings conferentie - en het uitdiepen van de stand van zaken Transformers te zien op Cinema Expo in IMAX in een specifiek land (dit jaar België) lijkt een goede zet. De vraag is alleen wel of die aanpak voldoende antwoord geeft op de pragmatische vragen waar de gemiddelde bezoeker van de ECS mee worstelt. Of zou die toch gewoon vooral komen om collega's en leveran ciers te ontmoeten? In dat geval is een exploitant bij de ECS in ieder geval goedkoper uit dan bij Cinema Expo. Hoewel er nog veel onduidelijk was bij het ter perse gaan van dit blad, schitterde de ECS niet op het niveau van de filmvertoningen. Ook hier legt de organisatie de nadruk weer op Europa en minder op Hollywood. Hol lywood was er wel (met trailers en films), maar Cinema Expo lijkt vooralsnog toch meer het terrein te zijn van de Amerikaanse studio's. Cinema Expo Dat de organisatoren van Cinema Expo niet erg geluk kig waren met een tweede Europese bioscoopbeurs, en zeker niet in de week voor Expo dat traditiegetrouw weer in Amsterdam plaatsvindt, bleek onder meer uit de aankondigingen van de te vertonen films. Veel ruimer van tevoren werd bekend gemaakt welke films een eenmalige vertoning zullen krijgen. Dat alles waarschijn lijk om bezoekers te stimuleren vooral naar Cinema Expo te komen. Toen dit blad de drukpersen opging was bekend dat bezoekers in ieder geval kunnen rekenen op een vertoning van Transformers: Revenge of the Fallen (Paramount), The Ugly Truth (Sony), Ice Age 3 in 3D (20th Century Fox), Up in 3D (Disney) en The Proposal (Disney). Of de studio's de vertoning van films en pro duct reels ook dit jaar zullen opluisteren met de aanwe zigheid van filmmakers en -sterren, daarover viel dit jaar helaas echt geen nieuws te achterhalen. Niemand hoeft echter raar op te kijken als met name 20th Century Fox alsnog met beroemdheden op de proppen komt. De studio heeft wat dat betreft een goede reputatie. Het is dus uitkijken naar dinsdagavond 23 juni als de mensen van Fox het podium in het auditorium in de RAI betre den. Allebei Hoewel leveranciers op de beursvloer bij zowel de ECS als Cinema Expo vast wel weer wat nieuwtjes te bieden hebben, was er in de weken voorafgaand aan de beurzen weinig spectaculair nieuws te vernemen. Of het moet dan toch het nieuws zijn dat een van de aanbie ders van 3D, RealD, zich flink in de kijker heeft gespeeld door een solide overeenkomst te sluiten met het Franse bioscoopketen CGR Cinemas en in Amerika zaken te doen met AMC en Regal Entertainment Group (zie ook pagina 20). 'Man you've got some serious competition.' (Arjay Smith als Brian Parks in The Day After Tomor

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 27