Eén branche, twee beurzen
m
HFN
BEURZEN EN FESTIVALS
BEURZEN EN FESTIVALS
Dat blijft
toch een
rare situ
atie met
Expo, dat
de studio's
zo gefor
ceerd de
publiciteit
proberen te
controleren.
European Cinema Summit en Cinema Expo
Bioscoopexploitanten konden deze zomer met recht uitblazen op hun
vakantieadres: Cinema Expo werd dit jaar voor het eerst voorafge
gaan door een eigen Europese beurs, de European Cinema Summit
(ECS). Ondanks alle kritiek die er elk jaar al dan niet terecht is op het
jaarlijkse samenkomen in de RAI, bleek ECS zeker geen warm bad.
Cinema Expo was daarmee vergeleken goed georganiseerd en gede
gen, of saai en van hetzelfde, zouden sommigen zeggen.
Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens
'Eindelijk een beurs die een denk
tank is en geen trade show', riep
een spreker uit op de derde dag
van de European Cinema Summit.
Helaas was de man vooral beleefd,
want juist datgene waarvoor ECS is
opgezet, kwam tijdens deze eerste
editie niet van de grond. Al jaren
sprak men bij UNIC, de organisatie
van Europese bioscoopexploitanten,
over een eigen beurs die Cinema
Expo naar de kroon zou moeten
steken. Niet slechts de focus op
Amerikaanse films en door Coca-
Cola gesponsorde seminars over
verkooptechnieken, maar gesprek
ken en discussies die recht doen
aan de diversiteit van de Europese
exploitanten. UNIC heeft lang met
de Sunshines, de organisatoren van
Cinema Expo, gepraat of ze de
beurs niet konden overnemen. Blijk
baar was er lang genoeg zonder
resultaat overlegd want afgelopen
juni ging men de concurrentie aan
met de Amerikanen met een eigen
beurs in Kinepolis Brussel, nota bene
de geboortegrond van Cinema
Expo, en nog wel precies in de
week ervóór.
Afwezig
Veel telefoongesprekken eindigden
dit voorjaar met de vraag wat je
van die nieuwe beurs vond en of je
er naartoe moest. De uiteindelijke
opkomst op deze eerste editie was
teleurstellend te noemen. De organi
satie zegt dat er 500 delegates wa
ren, maar dan telde men waarschijn
lijk ook de sprekers, exposanten op
de trade show en de dagjesmensen
mee. Vooral de eerste dag werd
door de topmensen van Nederland
se bioscoopconcerns aangegrepen
voor een dagje
Brussel. Natuur
lijk zal niemand
hardop zeggen
dat ECS werd
geboycot door
de Amerikanen,
maar op een
vertoning van
Disney's The
Proposal na,
waren ze er
gewoonweg
niet. Oh ja, wel
John Fithian van
NATO, de Ame
rikaanse evenknie van UNIC, en zijn
adviseur Michael Karagosian, die
konden hun Europese vakbroeders
niet in de steek laten. Maar de stu
dio's schitterden door afwezigheid.
Op zich had het wel iets logisch:
terwijl de Brusselaars in het gigan
tische Kinepolis-complex in deze
hoofdstad van Europa gewoon
naar de film gingen, bespraken
in een andere zaal de Europese
exploitanten de stand van zaken
in hun branche. De beurs was in
een aantal secties opgedeeld:
zo waren er seminars, workshops
en screenings en was er ook een
kleine trade show. De onderwerpen
van de discussies waren gevarieerd
en actueel, zoals de sessies over
European
Cinema Summit
Brussel.
filmdiefstal, 3D en de bioscoop
van de toekomst. Daarom was het
ook zo jammer dat het amper tot
echte discussies kwam. Veel sessies
bleven steken in de introductie van
de deelnemers en hun werkzaamhe
den, waarna men na de onvermijde
lijke vertalingen wat beleefdheden
uitwisselde en dat was het dan.
Extra spijtig was dit bijvoorbeeld bij
de sessie over de toekomstige rela
tie tussen distributeur en exploitant
in het licht van de digitalisering; bij
uitstek een onderwerp dat om uitdie
ping schreeuwt.
De trade show van ECS was helaas
een wat treurig gebeuren van
slechts zo'n tien standjes. Daar
stond onder meer digital darwin
(d2), het bedrijf gelieerd aan digital
genius. Dit Belgische bedrijf dat in
Nederland vooral bekend is om zijn
ticketsystemen, was al importeur
van Qube. digital darwin is zich
aan het ontwikkelen als een echte
digital cinema integrator. Het heeft-
maar de uitwerking van deze eerste
editie was op z'n zachtst gezegd
niet best. UNIC, dat de uitwerking
én het risico aan een organisatie
bureau had uitbesteed, heeft al
erkend dat er veel verbeterpun-
ten voor een tweede editie zijn
genoteerd. Het tijdstip zo vlak vóór
Cinema Expo is ook slecht gekozen;
slechts weinigen kunnen twee ach
tereenvolgende weken wegblijven
van kantoor.
Ander begin
Na die meertalige Europudding
van ECS was het wel weer lekker
dat men op Cinema Expo gewoon
allemaal Engels sprak. Ineens kwam
je ook alle wegblijvers van ECS
tegen: 'Al mijn zakelijke afspraken
heb ik hier', was het veel gehoorde
commentaar. Verder waren er veel
bekende programmaonderdelen,
maar voor de openingssessie week
men van het vaste stramien af. Lang
stond hier een 'Focus op Europa'
geprogrammeerd, maar die was
vervallen, rara waarom? Deze werd
vervangen door een aardige quiz
waarbij twee panels van bobo's
tegen elkaar streden. Ze moesten
raden hoe de
aanwezigen in
de zaal over de
bioscoopbran
che dachten.
Het was fraai
om te zien hoe
de mening van
de zaal vaak lijn
recht tegenover
die van de 'des
kundigen' stond.
Zo wisten de
A/ice in Won
derland. Still en
de ingang van
het paviljoen op
Cinema Expo.
panelleden bijvoorbeeld absoluut
niet te voorspellen dat filmposters
in de bioscoop door slechts 3% van
de aanwezigen gezien worden als
het meest effectieve medium in de
foyer.
Twitterend
Cinema Expo heeft echt voor op
de ECS dat het de plek is waar
de studios uitpakken met gelikte
productpresentaties en vertoningen
van aankomende films. Ondanks
dat voordeel moet gezegd worden
dat het met het jaar moeilijker lijkt
te worden om exploitanten de
allernieuwste films te laten zien.
Diverse films - waaronder The
Hangoveren The Proposal - waren
al uit of stonden op het punt uit te
gaan. En ook de productpresenta
ties waren - met uitzondering van
Disney en 20th Century Fox - toch
minder spectaculair te noemen of
bleven zelfs geheel achterwege.
Sony volstond bijvoorbeeld met
het gewoonweg twee keer draaien
van dezelfde trailer, die van 2012.
Alsof er niks anders in de pijplijn
zit. Gelukkig pakte Fox wel flink uit.
De hoofdrolspelers van Avatar en
regisseur James Cameron waren
over en zij leidden dan ook enkele
scènes in van de veelbelovende 3D-
film. En meer dan dat mogen we er
hier ook niet over schrijven, 'other-
wise we have to kill you', aldus een
Cinema Expo
Amsterdam.
daarvoor, samen met een financiële
instelling die ook Arts Alliance Me
dia financiert, de Cinema Refresh
Solution ontwikkeld, een flexibel
financieringssysteem.
Op zich is de doelstelling van ECS
om een Europees discussieplatform
te creëren heel lovenswaardig,
glimlachende Expo-directeur Mitch
Neuhauser. Dat blijft toch een rare
situatie met Expo, dat de studio's zo
geforceerd de publiciteit proberen
te controleren. De pers moet verkla
ren niks over de films of productpre
sentaties te zullen schrijven, terwijl
de exploitanten bijna al twitterend
de zaal uitkomen om te zeggen wat
ze van Avatar vinden.
Trade show
Op de beursvloer waren niet echt
veel nieuwe producten te zien:
Dolby heeft een nieuwe server - de
DSS200 - en Sony's 3D-lens was
voor het eerst in Nederland te zien.
Op de beurs zijn ook steeds meer
Theatre Management Systemen te
zien, de centrale bediening van di
gitale cinema in een complex. Sony
heeft sinds kort een eigen TMS en
op de stand van Cinemeccanica
was die van het Franse Dvidea te
bewonderen; ook al een partner
van het eerdergenoemde d2. XDC's
TMS Plaza was in een aparte suite
te bewonderen; de mogelijkheden
van dat systeem plus de grafische
interface blijven ongeëvenaard.
Curieus was echter te vernemen, dat
ook Arts Alliance Media een eigen
TMS aan het ontwikkelen is.
Leuk was wel dat Disney de
beursvloer van glans voorzag door
er in een paviljoen een prachtige
expositie onder te brengen van de
aankomende film van Tim Burton
Alice in Wonderland. Bezoekers
wandelden door de imaginaire we
reld van Alice ondertussen kijkend
naar props, maquettes en sfeerbeel
den uit de film.
De belangrijkste aankondiging van
Cinema Expo kwam toch wel in de
week ervoor, tijdens de ECS dus:
DLP Cinema, de chiptechnologie
van Texas Instruments, gaat eind
volgend jaar naar een resolutie van
4K. De aankondiging beloofde de
toon te zetten voor een beurs vol
discussie, maar die vond alleen in
de wandelgangen plaats. Tijdens
het officiële gedeelte speelde 4K
amper een rol. Eigenlijk waren de
seminars sowieso wat aan de matte
kant dit jaar. Misschien is de ideale
beurs dus wel een combinatie van
deze twee beurzen: de trade show,
de contacten met Hollywood en het
professionalisme van Cinema Expo,
gecombineerd met de beoogde ver
dieping en discussie van European
Cinema Summit. Misschien moeten
beide organisaties toch nog eens
met elkaar gaan praten.
'This woman is about as subtle as a gun.' (Ryan Reynolds als Andrew Paxton in The Proposal)
'Alice, you're terrible late you know? Naughty!' (Johnny Depp als The Mad Hatter in Alice in Wonderland)