Doorgaan met wat je het leukst vindt m theaterpaspoort Movieskoop Emmeloord B IN THE PICTURE IN THE PICTURE Oud-directeur en -eigenaar van Jogchem's Theaters Jan van Dommelen verraste onlangs vriend en vijand door op te stappen bij zijn eigen bedrijf en vervolgens aan te treden als programmeur bij concurrent Wolff Cinema Groep.Wat bezielde de man tot deze nieuwe start, ter wijl hij de pensioengerechtigde leeftijd ruimschoots ge passeerd is en bovendien de afgelopen jaren de nodige problemen met zijn gezondheid heeft gehad? 'Jan, je zou het toch iets rustiger aan gaan doen?' 'Ook tij dens mijn diensttijd bij de luchtmacht bleef ik dat theater runnen en stond mijn Uzi op kantoor.' HFN Bioscoopicoon Jan van Dommelen start nieuw bookingsbedrijf Door l/ona van Genderen Stort Zijn vrouw zei het onlangs nog: 'Jan, je zou het toch iets rustiger aan gaan doen?' Bij Van Dommelen blijft dit soort plannen bij goede voornemens en loopt zijn vrouw Anke in hun woonplaats Schilde (België) meestal alleen met de honden. Want Jan blijft een druk bezet man, die monter om de twee, drie dagen heen en weer pendelt tussen zijn werk in Nederland en zijn huizen in België en Zuid-Frankrijk. Maar het moet gezegd, deze nieuwe uitdaging geeft niet alleen Jan weer de nodige energie, ook zijn vrouw heeft er plezier in. Als Jans vroegere bookingsassistente neemt ze hem graag werk uit handen, wat verklaart hoe Jan tijdens de autoritten vanuit de witte Cadillac toch zijn mailtjes weet te beantwoorden! Familiebedrijf Natuurlijk is het een hele stap om het familiebedrijf de rug toe te keren. 'Mijn leven was altijd Jogchem's Theaters. Geboren naast Grand Amersfoort, werkte ik daar vanaf mijn twaalfde als operateur en zag ik de Cinemascope films komen. Op mijn zestiende deed ik een blauw pak aan en werd assistent bedrijfsleider in Euro Cinema Den Haag. Ook tijdens mijn diensttijd bij de luchtmacht bleef ik dat theater runnen en stond mijn Uzi op kantoor. Mijn eerste vrouw ontmoette ik op de schaatsbaan. Ze heette Lilian van de Graaf, de eeuwige derde achter Sjoukje Dijkstra en Joan Haan appel. Voor haar heb ik leren dansen op de schaats en hebben we nog samen aan de nationale kampi oenschappen meegedaan! We trouwden in 1964 en gingen naast Grand Amersfoort wonen. We waren dag en nacht met de theaters bezig. In die jaren begon ik ook te programmeren, maar dat was toen een heel ander verhaal. De allereerste James Bond ging landelijk met twintig kopieën uit, met Pasen stond hij in Amersfoort, met Pinksteren in Apeldoorn en in de zomer in Soest. In de jaren zeventig hebben we Euro Den Bosch en Eindhoven geopend. Ik had altijd ruzie met mijn vader, hij was veel voorzichtiger dan ik en ik had altijd een duidelijke - andere - mening. Zo wilde Jan van Dommelen. Foto llona van Genderen Stort hij twee zalen in Den Bosch en ik acht! Het compromis was vijf. Ik ging vaak naar het buitenland en zag de ontwikkelingen in Amerika. Ik sprak daar iedereen aan, liet mezelf gelden en was ook toen al lid van de National Association of Theatre Owners NATO, waarbinnen ik later voorzitter ben geworden van de internationale commissie. In de jaren 80 en 90 heb ik samen met mijn broer Wil het bedrijf door moeilijke jaren heen geholpen. Wil stapte er in 2000 uit en verkocht zijn aandelen aan Joop Punt, onze vastgoed partner. En ik heb door de prostaatkanker in 2006 na lang dubben ook besloten mijn deel aan Punt te verkopen. Toen ik geen eigenaar meer was, kon ik het bedrijf eindelijk een beetje loslaten, al deed ik nog altijd de programmatie op contractbasis.' A-symptomatisch ziektebeeld Jan praat zeer laconiek over zijn ziekte. 'Ik heb al twaalf jaar prostaatontsteking, wat op zich geen levensbedreigende ziekte is. Maar toen ik zes jaar geleden nieuwe heupen kreeg, bleken er kankercellen actief te zijn. De hormonale behandeling die ik eerst kreeg, hielp wel maar gaf vervelende bijwerkingen als opvliegers. Sinds kerst vorig jaar krijg ik maandelijks een chemokuur in het ziekenhuis van Leuven.' Met een bevallig gebaar knoopt hij zijn overhemd open: 'Kijk, in Komt een vrouw bij de dokter heeft Carice dat dus niet, maar ik heb een poortkatheder, een buisje dat onder de huid ligt en in mijn kransslagader uitkomt. Dan hoeven ze niet steeds je arm lek te prikken!' Hij vervolgt olijk: 'Na zes chemokuren kreeg ik commen taar van mijn arts: "U zou eigenlijk pijn moeten heb ben en neerslachtig moeten zijn, maar u komt altijd opgewekt binnen. U gedraagt zich a-symptomatisch." "Nou, dat kan kloppen," zei ik, "dat zeggen mijn collega's ook altijd!" Toen vroeg ik hem wat ik moest doen, misschien een reis om de wereld maken? Ik had onlangs een cruise van tien dagen gedaan, maar ik vind er niks aan. Hij zei toen dat als ik dit werk het allerleukst vond, ik er vooral mee door moet gaan. "Mensen die met plezier bezig blijven, hebben de beste papieren voor herstel." "Maar professor," vroeg ik hem toen, "zegt u eens eerlijk, wat is mijn horizon?" En hij: "Mijnheer van Dommelen, u heeft al onze statistieken al vernietigd. Als u een afspraak met de notaris moet maken, laten we het u weten." De afweging Vandaar Jans levenslust om bezig te blijven in het bioscoopbedrijf. Maar dat is niet zonder slag of stoot tot stand gekomen. Jan evalueert: 'Je kunt wel zeggen dat er het afgelopen jaar druk is overlegd. Minerva had namelijk wel interesse om JT en JT Programmatie over te nemen, maar kreeg uiteindelijk de financiering niet rond. Toen heb ik zeker een half jaar onderhandeld met Wolff over de constructie van een mogelijke samenwerking. We komen weliswaar als concurrenten over, maar in het verleden heb ik veel met Joachim samengewerkt. Het was zeker een verrassing dat Wolff de samenwerking met Minerva wilde stoppen, maar eerlijk gezegd is dat ook nooit een eenheid geworden. Tjitze Jan Dijkema deed de Wolff-theaters en Marja de Gooijer die van Minerva. Voor mij gold dat ik deze stap alleen wilde nemen als ik de enige directeur van de bookingsmaatschappij zou worden met dezelfde bevoegdheden als nu, dat wil zeggen dat ik eindverantwoordelijk ben. Voor alle bookingstheaters geldt dat hun contract ophoudt bij mijn vertrek. Tjitze Jan, die al 33 jaar bij Wolff werkt, wordt nu mijn rechterhand. Hij moet nu de dagelijkse operatie van alle negenentwintig steden doen, met ruim 150 doeken. Voor een assistent zijn we nu bezig met sollicitatiegesprekken. En met Jordi Wientjes ben ik nu bezig de bedrijfsleiders te motiveren terwijl hij ook bezig is de theaters op te frissen. Onze aanpak is zakelijk, maar wel in goed overleg. Uiteindelijk ben ik op zoek naar mijn opvolger, iemand die net zo'n gedreven, vooruitdenkende, inter nationaal opererende en dwarse luis in de pels is als ik.' Plaats: Emmeloor Aantal zalen: 3 Aantal stoelen: 300 Formaat grootste scherm: 8 meter bij 3,30 meter Exploitant: Bioscoop Emmeloord BV Bioscoopmanager: Jolien Witteveen Open sinds: 17 september 2009 Projectoren: een Christie 2K en 3D (XpanD) en twee maal FP 30 Kassasoftware: KTS/ReBiTicks Software Bioscoopreclame: Fox Media en CineFox Merken bij het buffet: Coca-Cola, Heineken, Grolsch De bioscoop is onderscheidend omdat: 'wij een van de weinige servicebioscopen in Noord-Ne derland hebben. Bovendien zijn de zalen en de gang paden zo ruim opgezet dat niemand wordt gestoord tijdens het serveren van de bestellingen.' Website: www.movieskoop.nl 'Never give up and good luck will find you.' (Alan Oppenheimer als Falcor in The Never Ending Story) 'Are you not entertained? Is this not why you are here?' (Russell Crowe als Maximus in The Gladiator)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 12