Vergeten dat je beroemd bent HFN NL in aantocht El IN PRODUCTIE IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT Ik vind het een idiote gedachte dat de naam "Carice van Hou ten" iets betekent in deze wereld.' Interview met Carice van Houten Carice van Houten is weer terug in Nederland. De vrouw die het witte doek deelde met Tom Cruise en Leonardo DiCaprio schittert in korte tijd in twee van de langst verwachte Nederlandse boekverf ilmingen: Komt een vrouw bij de dokter en De gelukkige huisvrouw. Maar ze blijft bovenal bescheiden onder al het succes. 'Ik vind het een idiote gedachte dat de naam "Carice van Houten" iets betekent in deze wereld.' Door Robberf Blokland Carice van Houten is terug van weg geweest in Nederland. De succes volste Nederlandse actrice van het moment reisde na het internationale succes van de oorlogsfilm Zwart boek anderhalf jaar lang de wereld rond en deelde de set met mensen als Tom Cruise Va/kyrie), Leonardo DiCaprio {Body of Lies) en Jude Law (Repo Men). Dure hotels, privéhelikopters en limousines met chauffeur waren schering en inslag. Ze stond ook in het gezagheb bende blad Vanity Fair. Maar het afgelopen halfjaar stond de 33-jarige actrice weer op twee Nederlandse filmsets. In de zomer draaide ze de Kluun-verfilming Komt een vrouw bij de dokter en zojuist heeft ze de opnamen afgerond van De gelukkige huisvrouw, naar het boek van Heleen van Royen. 'Ja, dat is weer even wennen', erkent de actrice. 'In Nederland help je als acteur bij wijze van spreken nog mee met de catering', grinnikt ze. 'Het is hier not done om op de set de diva uit te hangen. Dat is heel anders in Amerika, waar alles wordt gedaan om de acteurs te behagen. Zelfs al heeft ze maar vijf zinnen, zoals in mijn geval. Een acteur hoeft zich daar alleen maar op zijn tekst te concentreren: dat is waarvoor je bent aangenomen.' Onzekerheid Van Houten moet vooral een klik hebben met een regisseur, merkt ze. 'Het maakt mij niet uit of iemand ervaren is, zoals Antoinette Beumer (regisseur van De gelukkige huis vrouw, red.) of onervaren, zoals Reinout Oerlemans. Maar ik moet wel het idee hebben dat ik mij kan overgeven. Dat ik hem of haar vertrouw.' Vaak gaan er wel een paar gesprekken overheen voordat de actrice 'ja' zegt tegen een rol. 'Je hoeft niet dezelfde smaak te hebben. Maar in de kern moet ons hetzelfde voor ogen staan met een project. Ergens moeten jouw smaak en die van de regisseur elkaar tegen komen.' Bij buitenlandse projecten gaat dat natuurlijk anders. 'Daar verkeer ik niet in die luxe positie', erkent de ac trice. 'Daar moet ik maar een beetje vertrouwen op de naam die jou vraagt. Wie ben jij om "nee" te zeggen als Bryan Singer of Ridley Scott bij je aanklopt? En dan is het maar afwachten wat voor vlees je in de kuip hebt.' Waar Van Houten in Hollywood voorlopig veroordeeld lijkt tot spelen van 'de vrouw van', kreeg ze in Nederland twee van de meest begeerde rollen van het jaar. Auditie hoefde ze niet te doen. 'Aan de ene kant is dat een zegen', erkent ze. 'ledere acteur vindt het vreselijk om audities te doen.' Maar aan de andere kant maakt het de actrice ook onzeker. 'Waarom wil die regisseur mij heb ben, mijn naam of mijn talent? Niet alles dat ik aanraak, verandert in goud. Elke productie begin ik weer met dezelfde onzekerheid, heb ik weer het gevoel dat ik iets waar te maken heb.' Pennenstreken De actrice moet lachen wanneer ze wordt geconfronteerd met een soortgelijke uitspraak die ze deed in maart 2001toen ze net klaar was met het draaien van Minoes. 'Ik ben nooit tevreden over mijn eigen werk', analyseert ze. 'An deren kunnen er wel blij mee zijn. Maar liever zou ik zelf eens een keer wil len kunnen denken "goh, dat heb je goed ge daan". Die onzekerheid zit mij soms in de weg, maar is tegelijkertijd ook De gelukkige huisvrouw. Foto's Dinand van der Wal vooral een bron van inspiratie.' Ze voelt echter geen extra druk bij het spelen in boekverfilmingen, zo als Komt een vrouw bij de dokter of De gelukkige huisvrouw. Het feit dat meer dan een miljoen mensen zich al een beeld hebben gevormd van hoofdpersonages Carmen en Lea, is voor haar geen bezwaar. 'Het is fijn voor die mensen als een boek zo ontroerde', zegt ze. 'Maar ik baseer me als actrice op een script en dat is iets heel anders.' Soms helpt het wel om het boek te lezen, om vragen beantwoord te zien die ze zelf nog heeft over haar perso nage. 'Maar doorgaans kan ik er maar weinig mee. Het gebeurt zel den dat een boek echt een op een wordt verfilmd. Dus wat moet ik dan met al die extra informatie die los staat van het script?' Al hangt het er ook wel erg van af hoe het boek precies is geschreven. 'Wanneer het boek veel details geeft over mijn personage, "ze bewoog zo en zag er exact zo uit", dan moet ik daar wel iets mee doen. Ook om een beetje tegemoet te komen aan dat collectieve beeld van de vrouw die ik ga spelen.' Maar in het geval van Kluun en Heleen van Royen was dat niet het geval. 'Het gaat meer om de sfeer', vindt Van Houten. 'Het zijn vluchtige pennenstreken, ze geven niet veel details over de personages. Er zitten grote happen in het verhaal. In deze gevallen ging het meer om het pakken van het gevoel dan om het exact naspelen van de tekst.' Grijs muisje Met de roem waarmee haar carrière gepaard gaat, kan de bescheiden actrice eigenlijk nog steeds weinig. 'Ik vind het een idiote gedachte dat de naam "Carice van Houten" iets betekent in deze wereld', peinst ze. 'Ik voel me totaal geen filmster. Ik herken mezelf veel meer in het puberende grijze muisje van vijftien jaar geleden dat eigenlijk geen idee had waar ze mee bezig was. Het is voor mij ook nooit een doel geweest om door iedereen te worden herkend.' De actrice profiteert erg van haar kameleontische uiterlijk, erkent ze. 'Er zijn dagen dat iedereen langs me heen loopt', grinnikt ze. 'Dat vind ik fijn. Dan vergeet ik zelf ook even dat ik beroemd ben.' Van Houten heeft overigens alleen maar positieve ervaringen gehad met mensen die haar aanspreken op haar bekend zijn. Maar ze wordt er wel nerveus van als mensen gaan fluisteren wanneer ze langs loopt. 'Al doe ik vermoedelijk hetzelfde als ik ooit Clint Eastwood tegen het lijf zou lopen. Maar ik heb zelf dan nog liever dat mensen recht streeks vragen of ze met me op de foto mogen. Dan kan ik gewoon even een gesprek met ze voeren. Hoewel dat vermoedelijk ook irritant wordt als het de hele dag door zou gebeuren.' Spanningsboog Van Houten heeft na een intensief halfjaar met twee zware hoofdrol len ('ik ben heel erg toe aan een komedie volgens mij!') een korte pauze ingelast. In het voorjaar staat Smoke and Ochre in de planning, de verfilming van het levensverhaal van de Zuid-Afrikaanse dichteres Ingrid Jonker. Het droomproject Q 28-01 Kom niet aan mijn kinderen, distributeur El jan. Meisjes (B), distributeur El 11 -02 My Queen Karo (B) distributeur Filmmuseum 17-02 lep!, distributeur Independent Films 18-02 Gangsterboys, distributeur endent Films 'In voor- en tegenspoed, weetje nog wel Stijn?' (Carice van Houten in Komt een vrouw bij de dokter) 'Ik snap ook niet waarom ik eruit zie als een mens' (Carice van Houten in Minoes)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 20