Filmweken 2009: toch een succes E ONDERZOEK Er is dit jaar ge kozen voor een bevolkings onderzoek, zo kunnen er nieuwe groepen bekeken worden 2-voor-l -actie uitgelicht Ook dit jaar voert Stichting Filmonderzoek in opdracht van de NVB en de NVF de evaluatie uit van de twee-voor een-actie, ook bekend als de Filmweken. Door Engel Veld Naast kerncijfers en andere resultaten, wordt in de deskresearch deze keer extra aandacht besteed aan de invloed van de actie op de daarop volgende perioden. De enquête was dit jaar een bevolkingsonderzoek, zodat ook bekeken kon worden waarom bepaalde groepen niet naar de Filmweken gingen. De resultaten Het totale bioscoopbezoek in de drie weken van de actie dit jaar was ongeveer 1,7 miljoen. In de vier weken van de actie in 2008 was het bezoek ongeveer 1,9 miljoen, dus relatief minder dan in 2009. Het recettesurplus is flink gestegen: van een kleine achthonderdduizend euro in 2008 naar een ruime 1,2 miljoen euro in 2009. Dit heeft onder andere te maken met een daling van het kannibalisme. Het gaat hier om mensen die zonder bon ook waren gegaan: hoe lager dit aantal, hoe succesvol ler de actie. Verder is het gebruik van de kortingsactie iets gedaald: 54,96% in 2009 tegenover 60,74% in 2008. De genoemde kerncijfers zijn tevens terug te vinden in figuur 1 Zorgen Een punt dat de NVF en de NVB zorgen baarde was dat men meende dat de mediacampagne van Albert Heijn minder invloed leek te hebben gehad. De gelijk tijdige uitvoering van een verscampagne van AH leek roet in het eten gegooid te hebben. Er werd dan ook voor slechte resultaten gevreesd. Hoewel de primaire doelstelling - 500.000 ingeleverde Filmwekenbonnen - niet werd bereikt, bleek de actie helemaal niet slecht uit te pakken. Het aantal ingeleverde vouchers liep, evenals het bezoek, per speelweek langzaam op. Het totale aantal ingeleverde Filmwekenbonnen kwam hiermee op Figuur 1Kern cijfers van de actie 2009. Deze cijfers berusten mede op een schatting van het jaarbezoek. 455.000. Bij de concerns (Pathé, JT, Minerva, Wolff en Utopia) waren de daar ingeleverde vouchers goed voor 28% van het bezoek bij die groep. Bij de bookingsthe- aters van de concerns en die van ABC was dit 26%. De filmtheaters en filmhuizen kwamen uit op 18% en overige onafhankelijken op 24%. Het percentage van 18% bij filmtheaters en filmhuizen was hierbij opvallend: vorig jaar was dit 23%. Films De meest trekkrachtige film tijdens de actie was De storm, met 309.000 bezoekers. Dit bezoekersaantal is vergelijkbaar met dat van de meest trekkrachtige films tijdens de acties in 2006, 2007 en 2008. Inglourious Basterds veroverde dit jaar een mooie, tweede plaats met 269.000 bezoekers. Op de derde, vierde en vijfde plaatst volgden FinalDestination 4, My Sisters Keeper en Lover of Loser. Ter aanvulling van de deskresearch voert Stichting Filmonderzoek ook dit jaar een extra onderzoek uit. Het onderzoek bekijkt de invloed van de actie op de daarop volgende perioden. Een interessante zaak, gezien het in zakken van het bezoek na afloop van de acties. Hiertoe zal het bezoek in actieperioden vergeleken worden met diverse andere perioden. Verder wordt de programme ring tijdens en na de actieweken bestudeerd. Meer over dit aanvullende onderzoek zal te lezen zijn in het eindrap port van Stichting Filmonderzoek. Enquête Op veler verzoek heeft Stichting Filmonderzoek dit jaar gekozen voor een bevolkingsonderzoek, in plaats van een publieksonderzoek. De steekproef is daarbij representatief gemaakt voor Nederland. Hierdoor is het mogelijk geworden om, naast actiebezoekers, ook twee nieuwe respondentgroepen te bekijken: de niet-actie- bezoekers en zelfs de niet-bioscoopbezoekers. De niet- actiebezoeker is, in tegenstelling tot de actiebezoeker, niet naar de bioscoop geweest tijdens de actieperiode. nnibalisme (x kannibalisn weken x 1000 van jaarbezoek percentage l 2008 4 1.913 8,12% 60,74% 614 404 39,69% 770 2009 3 1.657* 6,52% 54,96% 610 297 33,61% 1.210 Inclusief de aan speelweek 37 voorafgaande drïe dagen was het bezoek 1.761.000 Het totale aantal ingeleverde Filmwekenbonnen kwam op 455.000.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 35