m ONDERZOEK NIET-bioscoopbezoeker: waardoor zou u overgehaald kunnen worden om WEL naar de bioscoop te gaan? (3 antwoordmogelijkheden gegeven) y Andere kortingsactie H Hogere korting U Geen van beide Bijna 50% van Nederland is NIET- bioscoopbezoeker 8 min. mensen). Hiervan is 33% potentieel actiebezoeker (13% i 20%). 2,6 min, potentieel nieuwe actie bezoekers in Nederland! Het recette- surplus is gen: een ruime 1,2 miljoen in 2009 Van hen willen we weten waarom ze niet kwamen. Ook de niet-bioscoopbezoeker is interessant; één van de speerpunten van de actie is immers om nieuw bioscoop publiek te werven. Een kernvraag van de enquête dit jaar luidt dan ook: welke groepen kwamen niet naar de Filmweken en waarom niet? Niet-actiebezoeker Van de steekproef van tweeduizend was ruim de helft bioscoopbezoeker. Ongeveer 88% van hen gaf aan, de bioscoop niet bezocht te hebben tijdens de actieperiode tussen zeven en dertig september. Zij zijn dus niet-ac- tiebezoekers. Gebrek aan tijd speelde bij 47% van hen een rol. 26% had geen Filmwekenbon. Voor nog eens 26%, waaronder relatief veel mensen tussen 40 en 54 jaar, was het filmprogramma niet aantrekkelijk genoeg. De aard van het filmprogramma speelt overigens geen doorslaggevende rol in het actiebezoek: de niet-actie bezoeker bleek dezelfde genrevoorkeuren te hebben als de actiebezoeker. Verder vond 4% het te druk in de bioscoop tijdens de actie. Dit waren relatief veel 65-plus- sers. 10% gaf tenslotte nog een ander antwoord, waarbij bijvoorbeeld ziekte en afwezigheid door vakantie een rol speelden. Bij vergelijking van de actiebezoeker met de niet-actiebe zoeker, blijken de achtergrondkenmerken niet significant te verschillen. Wel bezoekt de actiebezoeker vaker een multiplex dan de niet-actiebezoeker. Verder heeft 92% 1IIIIK GGSTG" van de actiebezoekers onlangs iets gehoord of gezien over de Filmweken. Van de niet-actiebezoekers is dit minder: 80%. De top drie mediabronnen voor beide groepen bestaat uit de AH-winkel, de televisie en familie of vrienden. Figuur 2: Potenti eel actiebezoek bij niet-bioscoop- bezoekers. Niet-bioscoopbezoekers Van de steekproef was iets minder dan de helft een niet-bioscoopbezoeker. Het gaat hier om mensen die twaalf maanden de bioscoop niet hebben bezocht, dus niet om categorische niet-bioscoopbezoekers. Van hen heeft 65% onlangs iets gehoord of gezien over de bon; via respectievelijk televisie, de AH-winkel en via familie of vrienden. Ter inleiding is deze groep gevraagd waarom ze in het algemeen niet naar de bioscoop zijn geweest. Vervolgens is specifiek gevraagd waarom ze geen gebruik hebben gemaakt van de actie. 25% zei hierop geen boodschappen te doen bij Albert Heijn. 16% had geen tijd en 14% heeft de bon weggegeven. Speciale omstandigheden speelden voor 12% een rol, en de 12% die een ander antwoord gaf waren voornamelijk zieken en invaliden. 10% was niet op de hoogte van de actie, een andere 10% haalde de twintig euro aan boodschap pen niet. 9% voelde zich niet aangesproken door de actie. Als het potentiële actiebezoek van deze groep wordt ge peild geeft 13% aan, overgehaald te kunnen worden tot bioscoopbezoek door een andere kortingsactie. Sugges ties hierbij zijn voornamelijk een langere inleverperiode en een korting per persoon met het oog op alleenstaan den. 20% zegt over te halen te zijn door een hogere korting. Dit totaal van 33% betekent, vertaald naar heel Nederland, een groep potentiële nieuwe actiebezoekers van ongeveer 2,6 miljoen. Zie hiervoor ook figuur 2. Het definitieve evaluatierapport wordt eind februari 2010 verwacht. Hierin vindt u, naast de definitieve cijfers uit de deskresearch, ook resultaten van het aanvullende onder zoek, veel meer resultaten uit de enquête en belangrijke conclusies en aanbevelingen. Dit artikel bevat voorlopige cijfers en resultaten. Engel Veld is onderzoeker en ambtelijk secretaris van Stichting Filmonderzoek 55% van alle filmbezoekers tijdens de 2-voor-l-actie waren actiedeelnemers.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 36