'Anderhalf uur is erg beperkt'
m
m
HFN
INTERVIEW
INTERVIEW
HFN
'Bioscopen
hebben te
veel last
van de
druk die er
nu op zit.
Dat moet
anders
kunnen.'
Interview met Wouter Dekkers, general manager Movie Park Germany
Net over de grens, bij het Duitse plaatsje Bottrop ligt het themapark
Movie Park Germany. Een park dat het qua naamsbekendheid niet wint
van Disneyland Parijs, maar met een kleine 1,3 miljoen bezoekers inmid
dels toch wel weer tot een van de best bezochte attractieparken van
Duitsland behoort. Het park heeft echter een roerige tijd achter de rug.
Aan het roer staat nu de Nederlander Wouter Dekkers.
Door Jeroen Huijsdens
Het is deze maand op de kop af
precies dertieneneenhalf jaar gele
den dat het filmpark haar deuren
opende. Toen heette het alleen nog
Warner Bros. Movie World. Michael
Douglas en Sophia Loren liepen er
in de zomer van 1996 nog rond
om de openingsceremonie op te
luisteren. Nu stuiten we onder meer
op Shrek, Scrat en de Nickelodeon-
sterren SpongeBob en Dora. Er is
wel het een en ander veranderd
sinds we het park voor het laatst
bezochten, maar er is dan ook
veel gebeurd, zo blijkt als we met
de Nederlandse general manager
Wouter Dekkers praten. Want het
had niet veel gescheeld of het park
was dichtgegaan. 'In 2006 hadden
we nog maar 870.000 bezoekers.
Op zo'n moment moet je het park
eigenlijk dichtdoen, want dan is
het niet meer levensvatbaar', aldus
Dekkers.
Waar kwam dat door? Warner
Bros. had in 1996 toch een leuk
park neergezet?
'Warner had wel een mooi park
gebouwd, maar het kon niet aan de
verwachtingen voldoen. Er was te
weinig te doen om je een hele dag
te vermaken. De eerste twee jaar
ging dat nog goed, maar daarna
kwamen er al snel elk jaar 200.000
bezoekers minder. Six Flags heeft
dat onderkend toen zij het park in
1999 kochten. Ze zijn gaan inves
teren in attracties, zoals de houten
achtbaan en de high fall. Dat alles
gebeurde zonder thematisering
en dus eigenlijk zonder gevoel.
Daarnaast is men gaan snijden in
de kosten. Dat resulteerde in bezui
nigingen op de speciale attracties
waar Warner juist weer heel goed
in was. Het gevolg was een park
met voldoende capaciteit, maar
zonder hart.
Maar Six Flags is inmiddels toch
geen eigenaar meer?
'Nee, zij verkochten alle parken in
2004 aan Palamon Capital Part
ners, een venture capitalist. Dat is
een bedrijf dat bedrijven opkoopt,
gezond maakt en weer doorver
koopt. Zes andere Europese parken
zijn door hen direct doorverkocht
aan Compagnie des Alpes, de hui
dige eigenaar van onder meer het
Dolfinarium, Hellendoorn en Walibi.
Voor ons pakte dat goed uit, want
een deel van die opbrengst werd
weer in dit park geïnvesteerd.'
En hoe ben jij hier terechtgekomen?
'Ik was financieel directeur bij Six
Flags Holland toen ik op een avond
in juni 2006 werd gebeld of ik Duits
sprak en naar Duitsland wilde. Mij
werd gevraagd te onderzoeken
wat sluiting van het park voor
gevolgen zou hebben. Na een
halve dag had ik al in de gaten dat
dat zonde zou zijn; kapitaalvernie
tiging, maar ook verlies van banen
van goede mensen. We hebben
een plan geschreven en dat heeft
gewerkt, want het tij is gekeerd.
De bezoekers zijn teruggekomen
en ze zijn tevredener. We hebben
dit jaar qua bezoekers het beste
jaar sinds 2004, het laatste jaar
Wouter Dekkers
dat het park nog naar Warner was
vernoemd, maar al wel een andere
eigenaar had. We hebben namelijk
1.260.000 bezoekers getrokken.
Dat is leuk voor het team, want we
hebben toch wel wat negatieve
jaren achter de rug.'
Vielen met de verkoop door Warner
niet ook alle licenties weg?
'Toen karakters als Bugs Bunny
en Tweety verdwenen, werden
er nieuwe karakters voor dit park
bedacht. Maar die waren lelijk en
gaven niet het juiste gevoel. Die
hebben we dus weer uit het park
gehaald. Daarvoor in de plaats zijn
de karakters gekomen waar de
jonge generatie nu mee opgroeit:
die van Nickelodeon. Dat zijn Spon
geBob en Dora en dergelijke.'
Al wandelend door het park zie
je ook Scrat uit Ice Age en Shrek.
Die zijn van DreamWorks en 20th
Century Fox. Hoe zijn jullie erin
geslaagd de nieuwe licenties binnen
te halen?
'De eer daarvoor gaat naar Bill
Muirhead, mijn baas. Hij heeft
een voortreffelijke netwerk in die
wereld. Hij heeft de contacten kun
nen leggen met Nickelodeon, of Je ITIOei
liever gezegd met MTV. Die wilde
heel graag met Nickelodeon op de erVOOT
Duitse televisie. Dan kun je samen
optrekken in een zekere brand ZOffleil 001
awareness. Met 20th Century Fox
wisten we een mooie afspraak over ItienSGIt
Ice Age te maken en met MGM
over hun iconen, hetgeen onder IQIICJGr 10
meer leidde tot het filmmuseum
dat we hier hebben. Dan merk je net 00110
datje voor vol wordt aangezien.
Het duurde wel vijfjaar voordat we VCrDIIIVCII*
Shrek hier kregen.'
Wat laten de plannen voor de
nabije toekomst zien?
'In 2014 willen we op anderhalf
miljoen bezoekers zitten. Dat is nog
steeds minder dan het historische
hoogtepunt, maar we zitten op het
goede traject. We zitten in een
gebied met dertig miljoen potentiële
bezoekers, dat wil zeggen mensen
die hier binnen twee uur met de
auto kunnen zijn. 1 daarvan is
al mooi. Als je het vergelijkt met
Disneyland Parijs, dat is echt een
destination. Dat zouden wij in de
toekomst ook graag willen zijn. En
we hebben ook de groeimogelijk
heden. Zo hebben we ideeën over
een filmhotel bij het park, maar
dan moeten de bezoekcijfers eerst
verder stijgen.'
En om het c-woord maar weer
eens te gebruiken. Qua bezoekers
dus geen last van de crisis?
'We hebben onlangs een Euro
pese vakbeurs voor pretparken ge
had in Amsterdam. Daar hoorde je
geluiden over een stijging van het
bezoek in 2009 met 5%. De Efte-
ling had een uitstekend jaar, mede
door de actie met Albert Heijn.
Natuurlijk is er het aspect dat de
dagparken hebben geprofiteerd
van het besluit van mensen om niet
op vakantie te gaan. Onze sector
is wat dat betreft wat a-cyclisch.
Maar ik zou dit park en de mensen
die er werken echt tekort doen,
door te zeggen dat het alleen
daardoor komt.'
Je stipt de Efteling al aan, jullie
Nederlandse equivalent. Hoe is
het met de belangstelling van de
Nederlanders?
'Puur naar het Nederlandse bezoek
kijkend, hadden we in 2006 50.000
Hollandse bezoekers. Dit jaar komen
we uit op zo'n 275.000 a 300.000
Nederlandse klanten. Dat is een
toch een prachtig resultaat?'
Wat zou de bioscoopsector kunnen
leren van jullie als park?
'Ik denk dat het vooral in de
beleving zit. Het bieden van een
complete ervaring. Laat ik eerst zeg
gen dat ik minder naar de bioscoop
ga dan vroeger. Ik heb nu jonge
kinderen. Dan heb je een andere
indeling van je tijd. Mijn vrouw gaat
wel met de kinderen, maar ik ben
luier geworden. We hebben een
mooie televisie en UPC waarmee ik
de films voor het uitkiezen heb. Als
ik de vergelijking moet maken met
ons park, dan denk ik dat de biosco
pen te veel last hebben van de druk
die er nu op zit. Mensen komen bin
nen, kijken film en je stuurt ze weer
weg, want de volgende groep is er
alweer. Dat moet anders kunnen.
Daarnaast spreken wij ook niet van
klanten. Natuurlijk betalen ze wel
en dus zijn het klanten, maar voor
ons zijn het gasten. Ik vind klanten
veel te zakelijk. Het woord gast
geeft meer het gevoel weer van de
beleving, de gastvrijheid.'
Dat betekent ook veel aandacht
voor personeelstrainingen?
'Ja, wij instrueren onze werkne
mers heel goed. Dat heb ik met de
enorme drukte tijdens het Hallo-
ween-weekend ook weer gemerkt.
Als je beleefd blijft, mensen rustig te
woord staat en ze een hand geeft,
dan zie je de spanning onmiddellijk
afnemen. Mensen waarderen dat.
We hebben de laatste twee jaar
een prijs gewonnen van Parkscout
voor het park met het meest vrien
delijke personeel. Dat is me echt
veel waard. Die gastbeleving is echt
enorm belangrijk. Daar moetje als
manager dagelijks bovenop zitten.'
Stel je voor dat morgen de telefoon
weer gaat en je krijgt een baan
aangeboden als directeur van een
Nederlands bioscoopconcern. Wat
zou je willen veranderen?
'Ik zou me er eerst goed in moe
ten verdiepen, maar wat bij me
opkomt is de tijd dat bezoekers in
de bioscoop zijn verlengen. Of het
nu is met eten of met extra enter
tainment, je moet ervoor zorgen dat
mensen langer in het pand verblij
ven. Het is natuurlijk afhankelijk van
de ruimte die er is, maar het kan
met de multiplexen die je vandaag
de dag ziet. Ik denk dat die ander
half uur wel erg beperkt is.'
'That would be my home.' (Mike Myers als Shrek in Shrek)
We ve been living above an entire world, and we didn't even know it!' (Ellie in Ice Age 3)