'Anderhalf uur is erg beperkt' m m HFN INTERVIEW INTERVIEW HFN 'Bioscopen hebben te veel last van de druk die er nu op zit. Dat moet anders kunnen.' Interview met Wouter Dekkers, general manager Movie Park Germany Net over de grens, bij het Duitse plaatsje Bottrop ligt het themapark Movie Park Germany. Een park dat het qua naamsbekendheid niet wint van Disneyland Parijs, maar met een kleine 1,3 miljoen bezoekers inmid dels toch wel weer tot een van de best bezochte attractieparken van Duitsland behoort. Het park heeft echter een roerige tijd achter de rug. Aan het roer staat nu de Nederlander Wouter Dekkers. Door Jeroen Huijsdens Het is deze maand op de kop af precies dertieneneenhalf jaar gele den dat het filmpark haar deuren opende. Toen heette het alleen nog Warner Bros. Movie World. Michael Douglas en Sophia Loren liepen er in de zomer van 1996 nog rond om de openingsceremonie op te luisteren. Nu stuiten we onder meer op Shrek, Scrat en de Nickelodeon- sterren SpongeBob en Dora. Er is wel het een en ander veranderd sinds we het park voor het laatst bezochten, maar er is dan ook veel gebeurd, zo blijkt als we met de Nederlandse general manager Wouter Dekkers praten. Want het had niet veel gescheeld of het park was dichtgegaan. 'In 2006 hadden we nog maar 870.000 bezoekers. Op zo'n moment moet je het park eigenlijk dichtdoen, want dan is het niet meer levensvatbaar', aldus Dekkers. Waar kwam dat door? Warner Bros. had in 1996 toch een leuk park neergezet? 'Warner had wel een mooi park gebouwd, maar het kon niet aan de verwachtingen voldoen. Er was te weinig te doen om je een hele dag te vermaken. De eerste twee jaar ging dat nog goed, maar daarna kwamen er al snel elk jaar 200.000 bezoekers minder. Six Flags heeft dat onderkend toen zij het park in 1999 kochten. Ze zijn gaan inves teren in attracties, zoals de houten achtbaan en de high fall. Dat alles gebeurde zonder thematisering en dus eigenlijk zonder gevoel. Daarnaast is men gaan snijden in de kosten. Dat resulteerde in bezui nigingen op de speciale attracties waar Warner juist weer heel goed in was. Het gevolg was een park met voldoende capaciteit, maar zonder hart. Maar Six Flags is inmiddels toch geen eigenaar meer? 'Nee, zij verkochten alle parken in 2004 aan Palamon Capital Part ners, een venture capitalist. Dat is een bedrijf dat bedrijven opkoopt, gezond maakt en weer doorver koopt. Zes andere Europese parken zijn door hen direct doorverkocht aan Compagnie des Alpes, de hui dige eigenaar van onder meer het Dolfinarium, Hellendoorn en Walibi. Voor ons pakte dat goed uit, want een deel van die opbrengst werd weer in dit park geïnvesteerd.' En hoe ben jij hier terechtgekomen? 'Ik was financieel directeur bij Six Flags Holland toen ik op een avond in juni 2006 werd gebeld of ik Duits sprak en naar Duitsland wilde. Mij werd gevraagd te onderzoeken wat sluiting van het park voor gevolgen zou hebben. Na een halve dag had ik al in de gaten dat dat zonde zou zijn; kapitaalvernie tiging, maar ook verlies van banen van goede mensen. We hebben een plan geschreven en dat heeft gewerkt, want het tij is gekeerd. De bezoekers zijn teruggekomen en ze zijn tevredener. We hebben dit jaar qua bezoekers het beste jaar sinds 2004, het laatste jaar Wouter Dekkers dat het park nog naar Warner was vernoemd, maar al wel een andere eigenaar had. We hebben namelijk 1.260.000 bezoekers getrokken. Dat is leuk voor het team, want we hebben toch wel wat negatieve jaren achter de rug.' Vielen met de verkoop door Warner niet ook alle licenties weg? 'Toen karakters als Bugs Bunny en Tweety verdwenen, werden er nieuwe karakters voor dit park bedacht. Maar die waren lelijk en gaven niet het juiste gevoel. Die hebben we dus weer uit het park gehaald. Daarvoor in de plaats zijn de karakters gekomen waar de jonge generatie nu mee opgroeit: die van Nickelodeon. Dat zijn Spon geBob en Dora en dergelijke.' Al wandelend door het park zie je ook Scrat uit Ice Age en Shrek. Die zijn van DreamWorks en 20th Century Fox. Hoe zijn jullie erin geslaagd de nieuwe licenties binnen te halen? 'De eer daarvoor gaat naar Bill Muirhead, mijn baas. Hij heeft een voortreffelijke netwerk in die wereld. Hij heeft de contacten kun nen leggen met Nickelodeon, of Je ITIOei liever gezegd met MTV. Die wilde heel graag met Nickelodeon op de erVOOT Duitse televisie. Dan kun je samen optrekken in een zekere brand ZOffleil 001 awareness. Met 20th Century Fox wisten we een mooie afspraak over ItienSGIt Ice Age te maken en met MGM over hun iconen, hetgeen onder IQIICJGr 10 meer leidde tot het filmmuseum dat we hier hebben. Dan merk je net 00110 datje voor vol wordt aangezien. Het duurde wel vijfjaar voordat we VCrDIIIVCII* Shrek hier kregen.' Wat laten de plannen voor de nabije toekomst zien? 'In 2014 willen we op anderhalf miljoen bezoekers zitten. Dat is nog steeds minder dan het historische hoogtepunt, maar we zitten op het goede traject. We zitten in een gebied met dertig miljoen potentiële bezoekers, dat wil zeggen mensen die hier binnen twee uur met de auto kunnen zijn. 1 daarvan is al mooi. Als je het vergelijkt met Disneyland Parijs, dat is echt een destination. Dat zouden wij in de toekomst ook graag willen zijn. En we hebben ook de groeimogelijk heden. Zo hebben we ideeën over een filmhotel bij het park, maar dan moeten de bezoekcijfers eerst verder stijgen.' En om het c-woord maar weer eens te gebruiken. Qua bezoekers dus geen last van de crisis? 'We hebben onlangs een Euro pese vakbeurs voor pretparken ge had in Amsterdam. Daar hoorde je geluiden over een stijging van het bezoek in 2009 met 5%. De Efte- ling had een uitstekend jaar, mede door de actie met Albert Heijn. Natuurlijk is er het aspect dat de dagparken hebben geprofiteerd van het besluit van mensen om niet op vakantie te gaan. Onze sector is wat dat betreft wat a-cyclisch. Maar ik zou dit park en de mensen die er werken echt tekort doen, door te zeggen dat het alleen daardoor komt.' Je stipt de Efteling al aan, jullie Nederlandse equivalent. Hoe is het met de belangstelling van de Nederlanders? 'Puur naar het Nederlandse bezoek kijkend, hadden we in 2006 50.000 Hollandse bezoekers. Dit jaar komen we uit op zo'n 275.000 a 300.000 Nederlandse klanten. Dat is een toch een prachtig resultaat?' Wat zou de bioscoopsector kunnen leren van jullie als park? 'Ik denk dat het vooral in de beleving zit. Het bieden van een complete ervaring. Laat ik eerst zeg gen dat ik minder naar de bioscoop ga dan vroeger. Ik heb nu jonge kinderen. Dan heb je een andere indeling van je tijd. Mijn vrouw gaat wel met de kinderen, maar ik ben luier geworden. We hebben een mooie televisie en UPC waarmee ik de films voor het uitkiezen heb. Als ik de vergelijking moet maken met ons park, dan denk ik dat de biosco pen te veel last hebben van de druk die er nu op zit. Mensen komen bin nen, kijken film en je stuurt ze weer weg, want de volgende groep is er alweer. Dat moet anders kunnen. Daarnaast spreken wij ook niet van klanten. Natuurlijk betalen ze wel en dus zijn het klanten, maar voor ons zijn het gasten. Ik vind klanten veel te zakelijk. Het woord gast geeft meer het gevoel weer van de beleving, de gastvrijheid.' Dat betekent ook veel aandacht voor personeelstrainingen? 'Ja, wij instrueren onze werkne mers heel goed. Dat heb ik met de enorme drukte tijdens het Hallo- ween-weekend ook weer gemerkt. Als je beleefd blijft, mensen rustig te woord staat en ze een hand geeft, dan zie je de spanning onmiddellijk afnemen. Mensen waarderen dat. We hebben de laatste twee jaar een prijs gewonnen van Parkscout voor het park met het meest vrien delijke personeel. Dat is me echt veel waard. Die gastbeleving is echt enorm belangrijk. Daar moetje als manager dagelijks bovenop zitten.' Stel je voor dat morgen de telefoon weer gaat en je krijgt een baan aangeboden als directeur van een Nederlands bioscoopconcern. Wat zou je willen veranderen? 'Ik zou me er eerst goed in moe ten verdiepen, maar wat bij me opkomt is de tijd dat bezoekers in de bioscoop zijn verlengen. Of het nu is met eten of met extra enter tainment, je moet ervoor zorgen dat mensen langer in het pand verblij ven. Het is natuurlijk afhankelijk van de ruimte die er is, maar het kan met de multiplexen die je vandaag de dag ziet. Ik denk dat die ander half uur wel erg beperkt is.' 'That would be my home.' (Mike Myers als Shrek in Shrek) We ve been living above an entire world, and we didn't even know it!' (Ellie in Ice Age 3)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2009 | | pagina 9