*BB!É1:
m
Op locatie
IN THE PICTURE
'3D?
Oh ja,
fantastisch,
maar ik
vind niet
dat het
merendeel
van de
films in 3D
uitgebracht
moet wor
den, zoals
sommige
Hollywood
producen
ten den
ken.'
Emoties
Op zijn tafel liggen enkele tientallen mapjes van pro
gramma's waar hij aan werkt: Bette Davis, Straub en
Huillet, Agnès Varda en Jacques Demy, Bo Widerberg,
Algerije, Monte Hellman, enzovoort. Het is duidelijk dat
films in Filmhuis Den Haag een langer leven zijn bescho
ren dan in de bioscoop of het arthouse. De vergeten
film is een van Leenderts stokpaardjes. 'Soms doe je
dan een ontdekking, zoals Valerio Zurlini. Die regisseur
heeft met alle grote acteurs van de Italiaanse en Franse
cinema gewerkt, maar was hier totaal onbekend. Het is
dan heel mooi als de kranten enthousiast zijn over zijn
films en de zalen vol zitten.'
Het levend houden van de filmgeschiedenis is een van
de taakstellingen van het filmhuis. Leendert: 'Ik vind het
interessant om na te denken hoe het verleden doorge
trokken kan worden naar het heden. Bijvoorbeeld het
modernisme van Michelangelo Antonioni. Wie zijn zijn
erfgenamen? Nanouk Leopold en Carlos Reygadas on
der andere. Antonioni was een van de eerste filmmakers
die niet geïnteresseerd was om een verhaaltje braaf van
A tot Z te vertellen. Hij was meer geïnteresseerd in de
psyche van de mens en gaf de toeschouwer meer gele
genheid zelf in te vullen wat hij ziet. Hij werkte met temps
morts, verstilde tijd, met extreem lange shots.'
Op dit moment stelt Leendert een programma samen
over het modernisme waarin hij behalve Antonioni meer
cineasten wil laten zien die breken met conventies.
Tegelijkertijd werkt hij aan het project Huilen in Den
Haag waarin verschillende Haagse kunstinstellingen in
september en oktober hun emoties tonen. Leendert: 'Ik
maak daarvoor een programma met films die tot tranen
roeren. Die emoties, het meegesleept worden, dat zijn
aspecten van film waar ik veel van houd. Het gebruik
van close-ups en niet te vergeten muziek, geven film die
sterke emotionele lading.'
3D
Aan de andere kant vindt het filmhuis het ook belangrijk
om in de toekomst te kijken. Wijst de toekomst niet voor
al in de richting van 3D? Leendert: 'Oh ja, fantastisch.
Ik heb in het verleden twee festivals georganiseerd van
driedimensionale films uit de jaren vijftig. Je zag bij de
eerste films speren en wilde beesten het doek uitvliegen,
nu zoeken regisseurs het meer in de diepte. HHchcock
moest van de studiobazen ook een 3D-film maken. Daar
had hij kennelijk geen zin in en Dial M forMurderis
dan ook een rare 3D-film geworden, een Kammerspiel,
waarbij eigenlijk het enige goede driedimensionale mo
ment is wanneer Grace Kelly een schaar pakt en haar
belager neersteekt. Maar ik vind niet dat het merendeel
van de films in 3D uitgebracht moet worden, zoals som
mige Hollywoodproducenten denken. Ik vind het ook
best vermoeiend om bij Avatar 160 minuten met zo'n bril
op te zitten, maar qua 3D is het toch echt genieten. Ik
kan niet wachten op de eerste Béla Tarr in 3D.'
Cinema Paradiso wordt Cinemeerse
Al jaren is er sprake van een nieuwe bioscoop in Hoofd
dorp. Het plan stond al die tijd bekend als Cinema Pa
radiso en was onderdeel van een nieuwbouwproject
met woningen en winkels. De projectontwikkelaar ging
failliet en Delta Development Group stapte in. Op 15
januari presenteerde de ontwikkelaar de exploitanten
van de nieuwe bioscoop: Frits en Irma Nieuwenhuizen,
die van Cinemagnus in Schagen zo'n succes maakten.
De bioscoop in Hoofd
dorp gaat Cinemeerse
heten en krijgt acht zalen,
waarvan de grootste 160
stoelen heeft. Alle zalen
worden voorzien van een
gitale projector. Us en
r dienende is Cine-
;e eind 2011 klaar.
Ti 1.111". _I '.'.T^r^K rr^
Foto llona van
Genderen Stort.
In september 2007 sloot CinemaAnnex in Woerden.
Sindsdien is Geert Dolfing bezig een nieuwe locatie
te vinden. Nu heeft hij een leegstaande hal gevonden
aan de Rosmolenlaan. Op 20 januari ontving hij de
bouwvergunning. Dolfing: 'Woerden is een groeiende
stad. Bovendien rukt Leidsche Rijn op. De mensen hier
gaan nu naar Pathé Arena of naar Gouda naar de
bioscoop, of niet. De laatste jaren is het centrum ver
nieuwd. Een bioscoop hoort er gewoon bij.' Er komen
zes zalen in de nieuwe bioscoop, waarvan de grootste
174 stoelen heeft. Het wordt een enorm karwei, want
binnen drie maanden moet de bioscoop klaar zijn.
Opening: 15 april.
Nieuwe bioscoop in suikerfabriek
Aan de rand van het centrum van Bergen op Zoom
staat de verlaten suikerfabriek De Zeeland. Het com
plex werd onlangs gekocht door projectontwikkelaar
Gebri. In De Zeeland komen winkels, een eetgelegen
heid en een bowlingbaan. Ook een XL-supermarkt is al
gecontracteerd. Daarnaast er is ruimte voor een bios
coop. Carlo Lambregts van CinemActueel is geïnteres
seerd, want zijn bioscoop uit de jaren 70 is niet meer
zo actueel. Maar August-Jan van Hapert van Gebri is
nog aan het puzzelen. Van Hapert: 'We zijn nu aan het
kijken hoe we De Zeeland optimaal kunnen vullen. We
zijn in gesprek met verschillende partners, waaronder
ook verschillende bioscoopondernemers. De puzzel
moet voor juli opgelost zijn, want dan moet het plan
zijn indiend bij de gemeente.'
'I detest cheap sentiment.' (Bette Davis als Margo Channing in AIIAboutEve)