*BB!É1: m Op locatie IN THE PICTURE '3D? Oh ja, fantastisch, maar ik vind niet dat het merendeel van de films in 3D uitgebracht moet wor den, zoals sommige Hollywood producen ten den ken.' Emoties Op zijn tafel liggen enkele tientallen mapjes van pro gramma's waar hij aan werkt: Bette Davis, Straub en Huillet, Agnès Varda en Jacques Demy, Bo Widerberg, Algerije, Monte Hellman, enzovoort. Het is duidelijk dat films in Filmhuis Den Haag een langer leven zijn bescho ren dan in de bioscoop of het arthouse. De vergeten film is een van Leenderts stokpaardjes. 'Soms doe je dan een ontdekking, zoals Valerio Zurlini. Die regisseur heeft met alle grote acteurs van de Italiaanse en Franse cinema gewerkt, maar was hier totaal onbekend. Het is dan heel mooi als de kranten enthousiast zijn over zijn films en de zalen vol zitten.' Het levend houden van de filmgeschiedenis is een van de taakstellingen van het filmhuis. Leendert: 'Ik vind het interessant om na te denken hoe het verleden doorge trokken kan worden naar het heden. Bijvoorbeeld het modernisme van Michelangelo Antonioni. Wie zijn zijn erfgenamen? Nanouk Leopold en Carlos Reygadas on der andere. Antonioni was een van de eerste filmmakers die niet geïnteresseerd was om een verhaaltje braaf van A tot Z te vertellen. Hij was meer geïnteresseerd in de psyche van de mens en gaf de toeschouwer meer gele genheid zelf in te vullen wat hij ziet. Hij werkte met temps morts, verstilde tijd, met extreem lange shots.' Op dit moment stelt Leendert een programma samen over het modernisme waarin hij behalve Antonioni meer cineasten wil laten zien die breken met conventies. Tegelijkertijd werkt hij aan het project Huilen in Den Haag waarin verschillende Haagse kunstinstellingen in september en oktober hun emoties tonen. Leendert: 'Ik maak daarvoor een programma met films die tot tranen roeren. Die emoties, het meegesleept worden, dat zijn aspecten van film waar ik veel van houd. Het gebruik van close-ups en niet te vergeten muziek, geven film die sterke emotionele lading.' 3D Aan de andere kant vindt het filmhuis het ook belangrijk om in de toekomst te kijken. Wijst de toekomst niet voor al in de richting van 3D? Leendert: 'Oh ja, fantastisch. Ik heb in het verleden twee festivals georganiseerd van driedimensionale films uit de jaren vijftig. Je zag bij de eerste films speren en wilde beesten het doek uitvliegen, nu zoeken regisseurs het meer in de diepte. HHchcock moest van de studiobazen ook een 3D-film maken. Daar had hij kennelijk geen zin in en Dial M forMurderis dan ook een rare 3D-film geworden, een Kammerspiel, waarbij eigenlijk het enige goede driedimensionale mo ment is wanneer Grace Kelly een schaar pakt en haar belager neersteekt. Maar ik vind niet dat het merendeel van de films in 3D uitgebracht moet worden, zoals som mige Hollywoodproducenten denken. Ik vind het ook best vermoeiend om bij Avatar 160 minuten met zo'n bril op te zitten, maar qua 3D is het toch echt genieten. Ik kan niet wachten op de eerste Béla Tarr in 3D.' Cinema Paradiso wordt Cinemeerse Al jaren is er sprake van een nieuwe bioscoop in Hoofd dorp. Het plan stond al die tijd bekend als Cinema Pa radiso en was onderdeel van een nieuwbouwproject met woningen en winkels. De projectontwikkelaar ging failliet en Delta Development Group stapte in. Op 15 januari presenteerde de ontwikkelaar de exploitanten van de nieuwe bioscoop: Frits en Irma Nieuwenhuizen, die van Cinemagnus in Schagen zo'n succes maakten. De bioscoop in Hoofd dorp gaat Cinemeerse heten en krijgt acht zalen, waarvan de grootste 160 stoelen heeft. Alle zalen worden voorzien van een gitale projector. Us en r dienende is Cine- ;e eind 2011 klaar. Ti 1.111". _I '.'.T^r^K rr^ Foto llona van Genderen Stort. In september 2007 sloot CinemaAnnex in Woerden. Sindsdien is Geert Dolfing bezig een nieuwe locatie te vinden. Nu heeft hij een leegstaande hal gevonden aan de Rosmolenlaan. Op 20 januari ontving hij de bouwvergunning. Dolfing: 'Woerden is een groeiende stad. Bovendien rukt Leidsche Rijn op. De mensen hier gaan nu naar Pathé Arena of naar Gouda naar de bioscoop, of niet. De laatste jaren is het centrum ver nieuwd. Een bioscoop hoort er gewoon bij.' Er komen zes zalen in de nieuwe bioscoop, waarvan de grootste 174 stoelen heeft. Het wordt een enorm karwei, want binnen drie maanden moet de bioscoop klaar zijn. Opening: 15 april. Nieuwe bioscoop in suikerfabriek Aan de rand van het centrum van Bergen op Zoom staat de verlaten suikerfabriek De Zeeland. Het com plex werd onlangs gekocht door projectontwikkelaar Gebri. In De Zeeland komen winkels, een eetgelegen heid en een bowlingbaan. Ook een XL-supermarkt is al gecontracteerd. Daarnaast er is ruimte voor een bios coop. Carlo Lambregts van CinemActueel is geïnteres seerd, want zijn bioscoop uit de jaren 70 is niet meer zo actueel. Maar August-Jan van Hapert van Gebri is nog aan het puzzelen. Van Hapert: 'We zijn nu aan het kijken hoe we De Zeeland optimaal kunnen vullen. We zijn in gesprek met verschillende partners, waaronder ook verschillende bioscoopondernemers. De puzzel moet voor juli opgelost zijn, want dan moet het plan zijn indiend bij de gemeente.' 'I detest cheap sentiment.' (Bette Davis als Margo Channing in AIIAboutEve)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 14