'eye moet liefde voor film uitdragen'
m
ACHTER DE SCHERMEN
HFN
'Het nieu
we insti
tuut moet
op alle
niveaus de
liefde voor
film weten
uit te dra
gen/
In gesprek met eye-directeur Sandra den Hamer
Het Filmmuseum is dood, leve eye Film Instituut Neder
land! Vanaf 1 januari zijn het Filmmuseum, Holland Film,
het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (NIF) en de
Filmbank opgegaan in een nieuwe organisatie. Door de
fusie is een overkoepelend orgaan ontstaan dat zorg
moet dragen voor een bloeiende filmcultuur. 'Het publiek
moet gaan merken dat film in Nederland lééft.'
Door Robbert Blokland
In oktober was er al een vooraankondiging. Maar pas
half januari was er een persbericht over de precieze
invulling van het nieuwe eye Film Instituut Nederland.
Tot die tijd deden alle partijen er het zwijgen toe.
'We wilden het fusieproces nauwkeurig doorlopen',
legt kersverse directeur Sandra den Hamer uit. 'We
hebben ons eerst geconcentreerd op de inhoud, en
een plan ontwikkeld dat meer is dan de som der
delen. Vervolgens moesten minder interessante zaken
als de arbeidsvoorwaarden, pensioenen en statuten
van de verschillende organisaties op elkaar worden
afgestemd. De diverse besturen hebben inspraak, de
vakbond mag er nog iets over zeggen. We wilden
alles volgens de regels doen. Zo'n fusie kun je niet in
een achterkamertje regelen.'
De fusie voegt vier reeds bekende instellingen samen
en neemt ook een aantal nieuwe taken op zich. Het
aantal werknemers van het nieuwe eye Film Instituut
bedraagt 165. 'Taken als archivering, educatie en
collectiebeheer waren al prima geregeld', stelt Den
Hamer. 'Maar vooral op het gebied van debat en
reflectie is er op dit moment eigenlijk geen beleid.
Ook gaan we de promotie in binnen- en buitenland
versterken. Dat soort zaken maakt óók deel uit van
een gezonde filmcultuur.'
Kanaliseren
In de voorbereidingsfase is ook overwogen om het
Filmfonds op te nemen in het nieuwe instituut. 'In bij
voorbeeld Denemarken zijn die twee taken, uitvoeren
en subsidieverdeling, wél in een orgaan verenigd',
vertelt Den Hamer. 'Daar is iets voor te zeggen. Maar
in Nederland wil de overheid ze liever gescheiden
houden.' Zo is het bij andere kunstvormen, zoals podi
umkunsten of beeldende kunsten, ook het geval. 'Wij
zijn verantwoordelijk voor promotie, presentatie, archi
vering, debat en reflectie. Wij agenderen, initiëren en
voeren uit. Maar als je geld zoekt voor filmplannen,
moetje bij het Filmfonds zijn.'
Het nieuwe eye moet ook 'het geluid van de filmwe
reld kanaliseren', stelt de nieuwe directeur. 'Wij zijn
eye-direcfeur
Sandra den Ha
mer. Foto Lucas
Göbel.
gesprekspartner voor de (inter)nationale filmbranche,
maar ook voor de overheid en richten ons tevens op
het grote publiek. Daarnaast is het nieuwe instituut
een expertisecentrum, en moet het op alle niveaus de
liefde voor film weten uit te dragen.'
Vertigo
Op dit moment huist eye nog in het oude Filmmu
seum. Holland Film en het NIF (dat nu nog in Utrecht
zit) verhuizen binnenkort ook naar het monumentale
pand aan het Vondelpark. Maar eind 2011 neemt de
nieuwe organisatie bezit van een nieuw pand aan de
U-oever in de wijk Overhoeks in Amsterdam-Noord.
Het nieuwe complex telt vier gloednieuwe filmzalen
en een serieuze tentoonstellingsruimte van 1.200
vierkante meter.
Ook het gehele archief van het Filmmuseum (meer
dan 36.000 titels) wordt hier gehuisvest. De gemeen
te Amsterdam gaat eind 2011 op zoek naar nieuwe
huurders voor het 'oude' Filmmuseum. Wat er met
café Vertigo gaat gebeuren, is nog niet duidelijk.
Slagkracht
'Het instituut moet het filmklimaat in Nederland gaan
stimuleren', legt Den Hamer uit. Een belangrijk onder
werp waar eye zich meteen op heeft geworpen, is de
digitalisering van de Nederlandse filmtheaters. Het in
stituut is een onderzoek gestart naar de stand van za
ken in de Nederlandse bioscopen. 'Hoeveel hebben
de commerciële zalen al geïnvesteerd? Hoeveel zou
het kosten om ook arthousecomplexen van de juiste
apparatuur te voorzien? Hoe is de situatie momenteel
in omringende landen?' En daarna kan eye indien no
dig actie ondernemen. 'Ook richting de overheid is het
veel fijner als de filmwereld voortaan met een mond
kan spreken. Het vergroot onze slagkracht.'
'Just don't let them take me back to the institution, all right?' (Anthony Perkins als Norman Bates in Psycho II)