'eye moet liefde voor film uitdragen' m ACHTER DE SCHERMEN HFN 'Het nieu we insti tuut moet op alle niveaus de liefde voor film weten uit te dra gen/ In gesprek met eye-directeur Sandra den Hamer Het Filmmuseum is dood, leve eye Film Instituut Neder land! Vanaf 1 januari zijn het Filmmuseum, Holland Film, het Nederlands Instituut voor Filmeducatie (NIF) en de Filmbank opgegaan in een nieuwe organisatie. Door de fusie is een overkoepelend orgaan ontstaan dat zorg moet dragen voor een bloeiende filmcultuur. 'Het publiek moet gaan merken dat film in Nederland lééft.' Door Robbert Blokland In oktober was er al een vooraankondiging. Maar pas half januari was er een persbericht over de precieze invulling van het nieuwe eye Film Instituut Nederland. Tot die tijd deden alle partijen er het zwijgen toe. 'We wilden het fusieproces nauwkeurig doorlopen', legt kersverse directeur Sandra den Hamer uit. 'We hebben ons eerst geconcentreerd op de inhoud, en een plan ontwikkeld dat meer is dan de som der delen. Vervolgens moesten minder interessante zaken als de arbeidsvoorwaarden, pensioenen en statuten van de verschillende organisaties op elkaar worden afgestemd. De diverse besturen hebben inspraak, de vakbond mag er nog iets over zeggen. We wilden alles volgens de regels doen. Zo'n fusie kun je niet in een achterkamertje regelen.' De fusie voegt vier reeds bekende instellingen samen en neemt ook een aantal nieuwe taken op zich. Het aantal werknemers van het nieuwe eye Film Instituut bedraagt 165. 'Taken als archivering, educatie en collectiebeheer waren al prima geregeld', stelt Den Hamer. 'Maar vooral op het gebied van debat en reflectie is er op dit moment eigenlijk geen beleid. Ook gaan we de promotie in binnen- en buitenland versterken. Dat soort zaken maakt óók deel uit van een gezonde filmcultuur.' Kanaliseren In de voorbereidingsfase is ook overwogen om het Filmfonds op te nemen in het nieuwe instituut. 'In bij voorbeeld Denemarken zijn die twee taken, uitvoeren en subsidieverdeling, wél in een orgaan verenigd', vertelt Den Hamer. 'Daar is iets voor te zeggen. Maar in Nederland wil de overheid ze liever gescheiden houden.' Zo is het bij andere kunstvormen, zoals podi umkunsten of beeldende kunsten, ook het geval. 'Wij zijn verantwoordelijk voor promotie, presentatie, archi vering, debat en reflectie. Wij agenderen, initiëren en voeren uit. Maar als je geld zoekt voor filmplannen, moetje bij het Filmfonds zijn.' Het nieuwe eye moet ook 'het geluid van de filmwe reld kanaliseren', stelt de nieuwe directeur. 'Wij zijn eye-direcfeur Sandra den Ha mer. Foto Lucas Göbel. gesprekspartner voor de (inter)nationale filmbranche, maar ook voor de overheid en richten ons tevens op het grote publiek. Daarnaast is het nieuwe instituut een expertisecentrum, en moet het op alle niveaus de liefde voor film weten uit te dragen.' Vertigo Op dit moment huist eye nog in het oude Filmmu seum. Holland Film en het NIF (dat nu nog in Utrecht zit) verhuizen binnenkort ook naar het monumentale pand aan het Vondelpark. Maar eind 2011 neemt de nieuwe organisatie bezit van een nieuw pand aan de U-oever in de wijk Overhoeks in Amsterdam-Noord. Het nieuwe complex telt vier gloednieuwe filmzalen en een serieuze tentoonstellingsruimte van 1.200 vierkante meter. Ook het gehele archief van het Filmmuseum (meer dan 36.000 titels) wordt hier gehuisvest. De gemeen te Amsterdam gaat eind 2011 op zoek naar nieuwe huurders voor het 'oude' Filmmuseum. Wat er met café Vertigo gaat gebeuren, is nog niet duidelijk. Slagkracht 'Het instituut moet het filmklimaat in Nederland gaan stimuleren', legt Den Hamer uit. Een belangrijk onder werp waar eye zich meteen op heeft geworpen, is de digitalisering van de Nederlandse filmtheaters. Het in stituut is een onderzoek gestart naar de stand van za ken in de Nederlandse bioscopen. 'Hoeveel hebben de commerciële zalen al geïnvesteerd? Hoeveel zou het kosten om ook arthousecomplexen van de juiste apparatuur te voorzien? Hoe is de situatie momenteel in omringende landen?' En daarna kan eye indien no dig actie ondernemen. 'Ook richting de overheid is het veel fijner als de filmwereld voortaan met een mond kan spreken. Het vergroot onze slagkracht.' 'Just don't let them take me back to the institution, all right?' (Anthony Perkins als Norman Bates in Psycho II)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 16