Kleintjes zetten grote stap voorwaarts
O
HFN
INTERNATIONAAL
INTERNATIONAAL
HFN
Onafhankelijke Belgische uitbaters slaan digitaal hun slag
Het heeft wel iets van Asterix en Obelix: in heel België regeert Kinepolis,
maar in een paar uithoeken van het land houden dappere onafhanke
lijke bioscopen, vaak met slechts twee of drie zaaltjes, moedig stand.
Cinéstar Waregem en Cinema Albert in Dendermonde zijn zulke kleine,
maar dappere complexjes. Onlangs zetten zij de grote stap om te digi
taliseren.
In tegen
stelling tot
sommige
andere
aanbieders
van vpf-
construc
ties, werkt
Ymagis niet
met voorfi
nanciering
van de ap
paratuur.
Door Frank de Neeve
In een betonnig winkelcentrum mid
denin de kleine gemeente Ware
gem (35.000 inwoners) voeren Eric
Degroote en zijn vrouw Veerle het
kleine driezalencomplex. Veerle
staat achter de bar, terwijl Eric
vanuit zijn kassahokje de kaartjes
verkoopt. 'We zitten hier in het hol
van de leeuw', aldus Degroote,
op vijftien kilometer van Kortrijk en
dertig kilometer van Gent met hun
grote multiplexen. Hoeveel onafhan
kelijke bioscopen er in Vlaanderen
zijn? Degroote telt, maar aan de
vingers van zijn twee handen heeft
hij genoeg.
Ook Philip Cleynens van Cinema
Albert in Dendermonde (43.000
inwoners) is een kleine independent.
Cleynens, geboren in het inpandige
huis van de bioscoop -'Vanaf acht
jaar was ik de zalen mee aan het
kuisen'- baat samen met zijn ouders
het tweezalencomplex uit. Cinema
Albert ligt, volgens Cleynens' eigen
beschrijving, in de Bermudadriehoek
tussen Brussel, Gent en Antwerpen,
allen zo'n half uurtje met de auto.
Sommige mensen combineren
een middagje shoppen met een
bioscoopje pikken in de grote stad,
maar toch heeft de familie Cleynens
een goedlopende bioscoop, die met
z'n twee fraaie zaaltjes 70.000 tot
80.000 bezoekers per jaar trekt.
Cinema Albert dateert uit 1914.
Opa Cleynens heeft voor de bezet
ter nog propagandafilms moeten
draaien en moeders heeft nog films
vertoond met koolspitsen. Ook Phi
lip, eigenlijk opgeleid tot boekhou
der/fiscalist, is met het bioscoopvirus
besmet: op maandag boekt hij zelf
de films en hij staat net zo gemak
kelijk in de cabine als achter de bar.
De jonge ondernemer wil echter
niet in het verleden blijven hangen:
onlangs heeft hij de bioscoop het
digitale tijdperk binnengeloodst.
Tegelijkertijd is ook Cinéstar Ware
gem gedigitaliseerd. Om de omslag
kracht bij te zetten, heeft de huisstijl
van Cinéstar Waregem zelfs een
ware metamorfose ondergaan.
Bezoekers worden in 'Cinéstar
Digital Cinema' tegenwoordig al bij
de entree welkom geheten door
middel van een groot plakaat van
de exploitant en zijn vrouw zelf. De
boodschap is duidelijk: men is hier
te gast in een familiebioscoop waar
men z'n gasten kent, en niet in zo'n
anonieme filmfabriek waarin de
grote concurrent grossiert.
Ymagis
Ter voorbereiding op de digitalise
ring formeerde een aantal Vlaamse
exploitanten, samen goed voor
zo'n 40 zalen, eind 2008 een
werkgroep. Gezamenlijk hebben zij
diverse integrators en fabrikanten
bezocht, doch alleen deze twee
bioscopen hebben uiteindelijk eind
2009 de stap gemaakt. Zowel
Waregem als Dendermonde zijn
gedigitaliseerd middels een virtual
print fee (vpf) overeenkomst met
het Franse Ymagis. Cinema Alberts
Philip Cleynens: 'De derde partijen
zitten vrij dicht bij elkaar. Het verschil
zit 'm in een paar belangrijke
clausules in het contract en het soort
mensen dat er werkt. Voor elke
cinema is er wel een derde partij
die geschikt is en dat is niet altijd
Ymagis.'
Voor de exploitanten speelde bij
hun keuze een belangrijke rol, dat
andere vpf-aanbieders hen verplich
ten tot een vast aantal premières
- tot wel zestien per zaal per jaar
- of er zou een boete volgen. Dat
betekent dat een driezalencomplex
t6n VOOr* iedere week een nationale première
moet hebben, wat in de Vlaamse
deel Van provincie natuurlijk niet realistisch
is. Ook zijn er aanbieders die elk
ZO n OrOlC halfjaar evalueren of de targets
zijn gehaald, wat gedurende de
innOVeren* contractperiode voortdurend tot
stressmomenten lijdt. Bovendien is
de COnCUT" men bij sommige aanbieders geen
eigenaar van de apparatuur, wat
Tem O'S ook als een nadeel wordt gevoeld.
In tegenstelling tot sommige andere
KinepOIIS» aanbieders van vpf-constructies,
werkt Ymagis niet met voorfinan-
Oan Oignaie ciering van de apparatuur. De
bioscoopexploitant moet dus zelf
TlimS IS Cr in naar de bank om een lening te
sluiten, zonder dat Ymagis daarbij
bel(|ie Geen borg staat. Aan de hand van het
aantal over de afgelopen twee jaar
UeDieK. vertoonde premièrefilms van studio's
waarmee Ymagis een overeenkomst
heeft, bepaalt het bedrijf vervolgens
de vpf-bijdrage aan de apparatuur.
Deze bijdrage staat dan vast voor
de volledige contractperiode van
zeven of tien jaar. De vpf financiert
alleen projector en server; verdere
bijkomende kosten zoals installatie,
automatisering en aanpassing van
de luchtbehandeling of elektravoor-
ziening zijn voor rekening van de
exploitant.
Cinema Alberts Philip Cleynens
bestrijdt dat digitaliseren duur is.
'Degenen die zeggen dat digitalise
ren gelijk staat aan geld verliezen
hebben ongelijk. We trekken meer
bezoekers en digitaal geeft meer
mogelijkheden om geld te verdie
nen.' De jonge ondernemer bekent
zelfs dat de stap hem niets kost.
Sinds kort draait hij via CineFox
voor het eerst weer reclame, wat
precies het verschil oplevert tussen
de maandelijkse vpf-bijdrage en de
aflossing van zijn lening.
Avatar 3D, Alvin and the Chipmunks
2, Anubis en de wraak van Arghus,
Dossier K., Het regent gehaktbal
len en Plop en de kabouterbaby.
twee maanden na de installatie
van de digitale projectieapparatuur
door FTT-Filmtronics hebben er al
heel wat digitale titels in de twee
bioscopen gedraaid. Want dat is
wel een voordeel van zo'n grote in
noverende concurrent als Kinepolis:
aan digitale films is er in België geen
gebrek. In Waregem en Dender
monde is men dan ook blij de stap
Eric Degroote.
gezet te hebben. Eric Degroote
heeft in Waregem enorm veel
persaandacht gehad. 'Ik zie nu
al veel nieuwe gezichten en krijg
positieve reacties'. Cleynens: 'In
een kleinere gemeente merk je
ook dat mensen fier zijn. Ik word
vaak bedankt of men zegt "tof dat
dat hier kan".'
Natuurlijk draait er ook nog wel
eens een 'film' in de bioscopen,
zoals Sherlock Holmes. Die titel
was in België wel digitaal beschik
baar, maar Ymagis heeft nog
geen vpf-overeenkomst met studio
Warner Bros. Men kan hun films
wel draaien, maar dan moet de
exploitant aan Ymagis een fee
betalen. Om strategische redenen
wordt dit echter afgeraden; het
zou de onderhandelingen met
Warner kunnen dwarsbomen. De
groote: 'Ons is verzekerd dat die
handtekening van Warner er snel
komt. In ons contract zijn clausules
opgenomen, mocht dat binnen
bepaalde tijd niet gebeuren.'
Ook andere - onafhankelijke -
verdelers kunnen de apparatuur
gebruiken. Das Weisse Banden
Millennium 2: De vrouw die met
vuur speelde hebben onlangs digi
taal in beide bios
copen gedraaid.
Als de exploitan
ten een dergelijke
digitale titel willen
vertonen, nemen
zij contact op met
Ymagis, die op
eenmalige basis
een deal maakt
met de verhuurder. Degroote: 'Het
gaat om kleine bedragen, en dis
tributeur Cinéart betaalde gewoon
voor Das Weisse Band.' Cleynens
had nog een extra voordeel bij
Millennium 2. 'Vroeger zou ik de
35mm-print misschien in de zesde
week hebben gekregen, maar
verdeler BFD gunde 'm me nu al
in de tweede week, zodat ik ook
voordeel heb van de landelijke
publiciteit.' In de filosofie van
Ymagis moet iedereen die van de
apparatuur gebruik maakt beta
len, dus ook bij schoolvoorstellingen
en reclame.
Ymagis is in Nederland en Bel
gië relatief onbekend, terwijl het
Franse bedrijf zich erop voorstaat
juist de kleine exploitant, waarvan
sommigen vrezen dat die door de
digitalisering kopje onder zal gaan,
via maatwerk te digitaliseren. Philip
Cleynens: 'Het is voor mij onbegrij
pelijk dat de majors geen reclame
maken voor derde partijen, want zij
willen toch dat wij zo snel mogelijk
digitaal gaan?
Terwijl de basisinstallaties die inte
grators gebruiken veelal vergelijk
baar zijn, verschillen ze in details.
Het hart van een Ymagis-installatie
is de bibliotheek, een vier terabyte
Linux-server waarop alle films
worden geladen en die van daaruit
naar de verschillende zalen worden
gestuurd. Dit is ook het communi
catiecentrum van de bioscoop met
Ymagis, waarop zelfs rechtstreeks
films of digitale sleutels kunnen
worden bezorgd.
Zo klein als ze zijn, beide biosco
pen hebben ook voor een theatre
management system (tms) gekozen.
De exploitant start de films in de
zalen gewoon vanuit zijn kassahokje
met het tms van Dvidea, feitelijk
een afstandsbediening dus. Philip
Cleynens: 'Je spaart hiermee een
operateur uit, wat voor familiezaken
zeker interessant is. Ik kon nu de
hele kerstvakantie beneden meehel
pen, terwijl ik daarvoor ook veel in
de cabine moest doen.
Voor 3D biedt Ymagis een huur-
constructie met het XpanD-systeem.
Avatar 3D heeft beide bioscopen
geen windeieren gelegd. Voor de
kerst stond Cinéstar nog 15% in de
min, maar men heeft het jaar toch
met zwarte cijfers kunnen afslui
ten. Ook in Dendermonde is men
content. Philip Cleynens: 'Wij zijn
zeer tevreden dat we het gedaan
hebben, meer nog dan ik had
verwacht.Vader Cleynens komt
binnen en mengt zich in het gesprek:
'Het is allemaal dankzij hem. Ik zou
veel trager geweest zijn. Maar nu
het er is ben ik erg blij. Absoluut!'
Have you ever feit like you were a little bit different? (Bill Hader als Flint in Het regent gehaktballen)
'You should see your faces!' (Michelle Rodriguez als Trudy Chacon in Avatar)