Kleintjes zetten grote stap voorwaarts O HFN INTERNATIONAAL INTERNATIONAAL HFN Onafhankelijke Belgische uitbaters slaan digitaal hun slag Het heeft wel iets van Asterix en Obelix: in heel België regeert Kinepolis, maar in een paar uithoeken van het land houden dappere onafhanke lijke bioscopen, vaak met slechts twee of drie zaaltjes, moedig stand. Cinéstar Waregem en Cinema Albert in Dendermonde zijn zulke kleine, maar dappere complexjes. Onlangs zetten zij de grote stap om te digi taliseren. In tegen stelling tot sommige andere aanbieders van vpf- construc ties, werkt Ymagis niet met voorfi nanciering van de ap paratuur. Door Frank de Neeve In een betonnig winkelcentrum mid denin de kleine gemeente Ware gem (35.000 inwoners) voeren Eric Degroote en zijn vrouw Veerle het kleine driezalencomplex. Veerle staat achter de bar, terwijl Eric vanuit zijn kassahokje de kaartjes verkoopt. 'We zitten hier in het hol van de leeuw', aldus Degroote, op vijftien kilometer van Kortrijk en dertig kilometer van Gent met hun grote multiplexen. Hoeveel onafhan kelijke bioscopen er in Vlaanderen zijn? Degroote telt, maar aan de vingers van zijn twee handen heeft hij genoeg. Ook Philip Cleynens van Cinema Albert in Dendermonde (43.000 inwoners) is een kleine independent. Cleynens, geboren in het inpandige huis van de bioscoop -'Vanaf acht jaar was ik de zalen mee aan het kuisen'- baat samen met zijn ouders het tweezalencomplex uit. Cinema Albert ligt, volgens Cleynens' eigen beschrijving, in de Bermudadriehoek tussen Brussel, Gent en Antwerpen, allen zo'n half uurtje met de auto. Sommige mensen combineren een middagje shoppen met een bioscoopje pikken in de grote stad, maar toch heeft de familie Cleynens een goedlopende bioscoop, die met z'n twee fraaie zaaltjes 70.000 tot 80.000 bezoekers per jaar trekt. Cinema Albert dateert uit 1914. Opa Cleynens heeft voor de bezet ter nog propagandafilms moeten draaien en moeders heeft nog films vertoond met koolspitsen. Ook Phi lip, eigenlijk opgeleid tot boekhou der/fiscalist, is met het bioscoopvirus besmet: op maandag boekt hij zelf de films en hij staat net zo gemak kelijk in de cabine als achter de bar. De jonge ondernemer wil echter niet in het verleden blijven hangen: onlangs heeft hij de bioscoop het digitale tijdperk binnengeloodst. Tegelijkertijd is ook Cinéstar Ware gem gedigitaliseerd. Om de omslag kracht bij te zetten, heeft de huisstijl van Cinéstar Waregem zelfs een ware metamorfose ondergaan. Bezoekers worden in 'Cinéstar Digital Cinema' tegenwoordig al bij de entree welkom geheten door middel van een groot plakaat van de exploitant en zijn vrouw zelf. De boodschap is duidelijk: men is hier te gast in een familiebioscoop waar men z'n gasten kent, en niet in zo'n anonieme filmfabriek waarin de grote concurrent grossiert. Ymagis Ter voorbereiding op de digitalise ring formeerde een aantal Vlaamse exploitanten, samen goed voor zo'n 40 zalen, eind 2008 een werkgroep. Gezamenlijk hebben zij diverse integrators en fabrikanten bezocht, doch alleen deze twee bioscopen hebben uiteindelijk eind 2009 de stap gemaakt. Zowel Waregem als Dendermonde zijn gedigitaliseerd middels een virtual print fee (vpf) overeenkomst met het Franse Ymagis. Cinema Alberts Philip Cleynens: 'De derde partijen zitten vrij dicht bij elkaar. Het verschil zit 'm in een paar belangrijke clausules in het contract en het soort mensen dat er werkt. Voor elke cinema is er wel een derde partij die geschikt is en dat is niet altijd Ymagis.' Voor de exploitanten speelde bij hun keuze een belangrijke rol, dat andere vpf-aanbieders hen verplich ten tot een vast aantal premières - tot wel zestien per zaal per jaar - of er zou een boete volgen. Dat betekent dat een driezalencomplex t6n VOOr* iedere week een nationale première moet hebben, wat in de Vlaamse deel Van provincie natuurlijk niet realistisch is. Ook zijn er aanbieders die elk ZO n OrOlC halfjaar evalueren of de targets zijn gehaald, wat gedurende de innOVeren* contractperiode voortdurend tot stressmomenten lijdt. Bovendien is de COnCUT" men bij sommige aanbieders geen eigenaar van de apparatuur, wat Tem O'S ook als een nadeel wordt gevoeld. In tegenstelling tot sommige andere KinepOIIS» aanbieders van vpf-constructies, werkt Ymagis niet met voorfinan- Oan Oignaie ciering van de apparatuur. De bioscoopexploitant moet dus zelf TlimS IS Cr in naar de bank om een lening te sluiten, zonder dat Ymagis daarbij bel(|ie Geen borg staat. Aan de hand van het aantal over de afgelopen twee jaar UeDieK. vertoonde premièrefilms van studio's waarmee Ymagis een overeenkomst heeft, bepaalt het bedrijf vervolgens de vpf-bijdrage aan de apparatuur. Deze bijdrage staat dan vast voor de volledige contractperiode van zeven of tien jaar. De vpf financiert alleen projector en server; verdere bijkomende kosten zoals installatie, automatisering en aanpassing van de luchtbehandeling of elektravoor- ziening zijn voor rekening van de exploitant. Cinema Alberts Philip Cleynens bestrijdt dat digitaliseren duur is. 'Degenen die zeggen dat digitalise ren gelijk staat aan geld verliezen hebben ongelijk. We trekken meer bezoekers en digitaal geeft meer mogelijkheden om geld te verdie nen.' De jonge ondernemer bekent zelfs dat de stap hem niets kost. Sinds kort draait hij via CineFox voor het eerst weer reclame, wat precies het verschil oplevert tussen de maandelijkse vpf-bijdrage en de aflossing van zijn lening. Avatar 3D, Alvin and the Chipmunks 2, Anubis en de wraak van Arghus, Dossier K., Het regent gehaktbal len en Plop en de kabouterbaby. twee maanden na de installatie van de digitale projectieapparatuur door FTT-Filmtronics hebben er al heel wat digitale titels in de twee bioscopen gedraaid. Want dat is wel een voordeel van zo'n grote in noverende concurrent als Kinepolis: aan digitale films is er in België geen gebrek. In Waregem en Dender monde is men dan ook blij de stap Eric Degroote. gezet te hebben. Eric Degroote heeft in Waregem enorm veel persaandacht gehad. 'Ik zie nu al veel nieuwe gezichten en krijg positieve reacties'. Cleynens: 'In een kleinere gemeente merk je ook dat mensen fier zijn. Ik word vaak bedankt of men zegt "tof dat dat hier kan".' Natuurlijk draait er ook nog wel eens een 'film' in de bioscopen, zoals Sherlock Holmes. Die titel was in België wel digitaal beschik baar, maar Ymagis heeft nog geen vpf-overeenkomst met studio Warner Bros. Men kan hun films wel draaien, maar dan moet de exploitant aan Ymagis een fee betalen. Om strategische redenen wordt dit echter afgeraden; het zou de onderhandelingen met Warner kunnen dwarsbomen. De groote: 'Ons is verzekerd dat die handtekening van Warner er snel komt. In ons contract zijn clausules opgenomen, mocht dat binnen bepaalde tijd niet gebeuren.' Ook andere - onafhankelijke - verdelers kunnen de apparatuur gebruiken. Das Weisse Banden Millennium 2: De vrouw die met vuur speelde hebben onlangs digi taal in beide bios copen gedraaid. Als de exploitan ten een dergelijke digitale titel willen vertonen, nemen zij contact op met Ymagis, die op eenmalige basis een deal maakt met de verhuurder. Degroote: 'Het gaat om kleine bedragen, en dis tributeur Cinéart betaalde gewoon voor Das Weisse Band.' Cleynens had nog een extra voordeel bij Millennium 2. 'Vroeger zou ik de 35mm-print misschien in de zesde week hebben gekregen, maar verdeler BFD gunde 'm me nu al in de tweede week, zodat ik ook voordeel heb van de landelijke publiciteit.' In de filosofie van Ymagis moet iedereen die van de apparatuur gebruik maakt beta len, dus ook bij schoolvoorstellingen en reclame. Ymagis is in Nederland en Bel gië relatief onbekend, terwijl het Franse bedrijf zich erop voorstaat juist de kleine exploitant, waarvan sommigen vrezen dat die door de digitalisering kopje onder zal gaan, via maatwerk te digitaliseren. Philip Cleynens: 'Het is voor mij onbegrij pelijk dat de majors geen reclame maken voor derde partijen, want zij willen toch dat wij zo snel mogelijk digitaal gaan? Terwijl de basisinstallaties die inte grators gebruiken veelal vergelijk baar zijn, verschillen ze in details. Het hart van een Ymagis-installatie is de bibliotheek, een vier terabyte Linux-server waarop alle films worden geladen en die van daaruit naar de verschillende zalen worden gestuurd. Dit is ook het communi catiecentrum van de bioscoop met Ymagis, waarop zelfs rechtstreeks films of digitale sleutels kunnen worden bezorgd. Zo klein als ze zijn, beide biosco pen hebben ook voor een theatre management system (tms) gekozen. De exploitant start de films in de zalen gewoon vanuit zijn kassahokje met het tms van Dvidea, feitelijk een afstandsbediening dus. Philip Cleynens: 'Je spaart hiermee een operateur uit, wat voor familiezaken zeker interessant is. Ik kon nu de hele kerstvakantie beneden meehel pen, terwijl ik daarvoor ook veel in de cabine moest doen. Voor 3D biedt Ymagis een huur- constructie met het XpanD-systeem. Avatar 3D heeft beide bioscopen geen windeieren gelegd. Voor de kerst stond Cinéstar nog 15% in de min, maar men heeft het jaar toch met zwarte cijfers kunnen afslui ten. Ook in Dendermonde is men content. Philip Cleynens: 'Wij zijn zeer tevreden dat we het gedaan hebben, meer nog dan ik had verwacht.Vader Cleynens komt binnen en mengt zich in het gesprek: 'Het is allemaal dankzij hem. Ik zou veel trager geweest zijn. Maar nu het er is ben ik erg blij. Absoluut!' Have you ever feit like you were a little bit different? (Bill Hader als Flint in Het regent gehaktballen) 'You should see your faces!' (Michelle Rodriguez als Trudy Chacon in Avatar)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 17