Alles is film
m
NL in aantocht
HFN
IN PRODUCTIE
Ik geloof
niet dat
men in
Den Haag
beseft hoe
groot dat
probleem
eigenlijk
is.'
IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT
Ik vind
dat je als
producent
ook de
taak hebt
jong talent
de kans
te geven
en op te
leiden.'
HFN
EU
In gesprek met producent San Fu Maltha
Costa.', Zwartboek, Alles is liefde en Oor/ogsw/nter; er waren de afgelo
pen tien jaar maar weinig Nederlandse kassuccessen waar op de credits
niet de naam San Fu Maltha prijkte. De 51 -jarige Maltha wordt al lange
tijd de machtigste filmproducent van Nederland genoemd, zelfs al
moest hij afgelopen jaar om gezondheidsredenen wat gas terugnemen.
'Zware projecten als Zwartboek hebben in fysiek opzicht wel hun tol
geëist.'
Door Robbert Blokland
Het gesprek vindt plaats vlak na
de bekendmaking van de shortlist
voor de Oscar voor Beste Niet-
Engelstalige Film. Oorlogswinter,
in Nederland goed voor meer dan
800.000 bezoekers, zit bij de laat
ste negen, tot grote tevredenheid
van medeproducent Maltha. 'We
keep our fingers crossed', vat hij
samen. De verfilming die regisseur
Martin Koolhoven maakte van het
boek van Jan Terlouw oogst ook in
Hollywood zeer positieve reacties.
'Maar de concurrentie is hevig dit
jaar. Das Weisse Band, de Argen
tijnse film El Secreto de Sus Ojos,
Un Prophete. The Milk of Sorrow
uit Peru schijnt ook erg goed te zijn.
Het is geen uitgemaakte zaak.'
Hoe het is om op een shortlist
te staan, weet Maltha wel. Die
overwinning viel Zwartboek drie
jaar geleden ook ten deel. Maar
het échte doel is om een nominatie
in de wacht te slepen. 'Niet alleen
omdat de film, regisseur Koolhoven
en producent Els Vandevorst, die
het project heeft geïnitieerd, dat
verdienen. Maar ook omdat dat
een ambitie is die ik in mijn leven
als producent nog een keer moet
verwezenlijken. Dat is het enige
dat ik met Zwartboek helaas niet
heb bereikt.'
Tax shelter
Het is onmogelijk om over Maltha's
carrière te praten zonder Zwart
boek ie noemen, dat wat de produ
cent zelf 'mijn tot nu toe belangrijk
ste film' noemt. 'Dat spijt me heel
erg voor Martin, maar ik wéét dat
hij het wel begrijpt', voegt hij daar
lachend aan toe. Met een budget
van 17,8 miljoen euro is de rentree
van Paul Verhoeven in Nederland
nog steeds de duurste Nederlands
talige film ooit. Het kostte Maltha
netto vier jaar van zijn leven. 'Ik
heb geen idee of ik zoiets weer
voor elkaar zou krijgen', erkent hij.
'De financieringsconstructies in En
geland en Duitsland zijn veranderd.
Het is moeilijker om daar grote
bedragen te halen. Zonder een
naam als Paul Verhoeven lukt het
sowieso niet zoveel geld voor een
Nederlandstalige film te vinden.
Buitenlandse coproducenten zijn
daar nauwelijks in geïnteresseerd.'
Het lastige is dat de Nederlandse
omroepen en ook het Filmfonds nu
vooral willen investeren in Neder
landstalige producten. Bovendien
staat de internationale filmmarkt
onder druk door de economische
crisis en piraterij. 'De effecten
op het bioscoopbezoek zijn al
erg, maar vallen in het niet bij
de desastreuze effecten op de
dvd-inkomsten in verband met het
illegale downloaden.'
Een andere belemmering die
volgens de producent direct zou
moeten worden aangepakt, is
het vroegtijdig leegraken van het
Suppletiefonds. 'Het bedrag voor
2010 is nu alweer verdeeld. Ik
geloof niet dat men in Den Haag
beseft hoe groot dat probleem
eigenlijk is.' Een oplossing hiervoor
zou volgens de producent een
San Fu Maltha.
Nederlandse taxshelter-constructie
kunnen zijn naar het voorbeeld
van Luxemburg, Duitsland en
Groot-Brittannië.
Meegegroeid
Daar tegenover constateert ook
Maltha dat het Nederlandse
publiek de Nederlandse film
'definitief heeft omarmd. Al is de
vraag natuurlijk hoeveel meer het
marktaandeel nog kan groeien.
Er is een plafond, en dat naderen
we. Nederland kent immers geen
Frans subsidie- en quotumsy-
steem.'
De kentering in het bezoek aan
de Nederlandse film vormde ook
het begin van Maltha's carrière als
producent. Costa!van regisseur
Johan Nijenhuis veroorzaakte in
de lente van 2001 een revolutie.
De coming of age-komedie met
Katja Schuurman en Daan Schuur-
mans mikte op een publiek dat
doorgaans geen reden zag om
naar Nederlandse films te gaan:
tieners. 'Zelfs de populaire pers
schreef Costa! de grond in', blikt
de producent lachend terug. 'Zelfs
het Veronica Magazine had geen
goed woord voor de film over,
zelfs toen de toenmalige hoofd
redacteur op de première zag
hoe zijn tienerkinderen op Costa!
reageerden.' Nu is er niemand
meer die durft te ontkennen welk
effect de film op de vaderlandse
filmindustrie heeft gehad. 'Die
tieners van toen zijn meegegroeid
en gaan tien jaar later nog stééds
naar Nederlandse titels.'
Kansen
Overigens erkent Maltha dat hij
ook 'echt wel films heeft geprodu
ceerd die niet deden wat ik had
verwacht'. Spion van Oranje van
Tim Oliehoek werd begin vorig jaar
door de pers neergesabeld en trok
iets meer dan 200.000 bezoekers.
'We hadden gehoopt op meer
mensen', erkent Maltha nu. 'Maar
ik vind het nog steeds geen resul
taat waar we ons voor hoeven te
schamen. Er zijn veel Nederlandse
regisseurs die een moord zouden
doen voor 200.000 mensen.'
Ook Carmen van het Noorden,
die dit najaar in de bioscopen
draaide, verdween al weer snel uit
de zalen. 'Maar dat project was
niet opgezet als een supercommer-
ciële kaskraker', legt de producent
uit. 'Carmen hebben we vooral
gemaakt om een groep getalen
teerde jonge mensen de kans te
geven aan een speelfilm mee te
werken. Ik vind datje als producent
ook de taak hebt jong talent de
kans te geven en op te leiden.' Als
voorbeeld noemt hij editor Annelies
van Woerden. 'Na Carmen is zij
assistent van Job ter Burg geweest
voor Tirza, de verfilming van het
succesvolle boek van Arnon Grun-
berg. Zij werkt nu in haar eentje
aan mijn avonturen-horrorfilm
Amphibious van regisseur Brian
Yuzna die dit najaar wereldwijd in
première gaat.'
Goed jaar
Met deze titels in de pijplijn ver
wacht de man achter Fu Works dat
hij in 2010 'een goed jaar voor de
boeg heeft. Tirza wordt prachtig
en Amphibious is behalve een uit
stekende genrefilm óók de eerste
Nederlandse 3D-film.' Daarnaast
produceert Maltha dit jaar Portable
Life (met Rutger Hauer), maakt hij
samen met IDTV Film en Anton Smit
de (fictieve) koningshuisvertelling
Majesteit en samen met Submarine
en In-Soo Productions een docu
over Pim de la Parra. Ook hoopt hij
het drama Milo van de broertjes
Berend en Roel Boorsma te maken
en samen met IDTV Film de projec
ten Nadra van Ben Sombogaart
(over een omstreden adoptiezaak
in de jaren vijftig van de vorige
eeuw) en Spaanse ogen van regis
seur Maarten Treurniet te finan
cieren en/of te draaien. Verder
ontwikkelt hij de thriller Bijna dood
van schrijfster Barbara Jurgens en
regisseur Dana Nechushtan en
werkt hij met Rudolf van den Berg
en producent Cadenza Films aan
de oorlogsfilm Suskind ('een soort
Nederlandse Schindler's List').
Geduldig wacht hij op collega's
Frans van Gestel en Job Gosschalk
wanneer er sprake kan zijn van
een vervolg op Alles is liefde ('zou
niet te laat moeten gebeuren van
wege het momentum'). Daarnaast
ontwikkelt hij met Isabella Films
en regisseur Martin Koolhoven
het oorlogsdrama Westerling ('de
Nederlandse Apocalypse NoW),
18-02 Gangsterboys, distributeur
Independent Films
18-02 Gevangenen van de grond
(doe), distributeur Amstelfilm
25-02 Hunting Zn., distributeur
Benelux Film Distributors
25-02 Visage [Face),
distributeur eye
04-03 Farewell (doe), distributeur
Cinema Delicatessen
11 -03 Rotvos (doe), distributeur
Cinema Delicatessen
11 -03 Great Kills Road, distributeui
Amstelfilm
ater, dis
Independent Films
First Mission, distributeur
A-Film Entertainment
Joy, distributeur A-Film
Quality
De vliegenierster van Kazbek,
distr. Benelux Film Distributors
De gelukkige huisvrouw,
distr. Benelux Film Distributors
Lou Biou (doe), distributeur
Amstelfilm
Schemer, distributeur
Independent Films
Dossier K(B), distributeur El
Johan Primero, distributeur
Independent Films
22 mei (B), distributeur
Cinéart
Vreemd bloed, distributeur
A-Film Quality
Tirza, distributeur
Independent Films
Lang gelukkig, distributeur
Independent Films
Onder ons, distributeur
Cinéart
'Houd het dan nooit op!' (Carice van Houten als Ellis de Vries in Zwartboek)
'Heb jij eigenlijk een vriendje?' (Katja Schuurman als Frida in Costa!)