Alles is film m NL in aantocht HFN IN PRODUCTIE Ik geloof niet dat men in Den Haag beseft hoe groot dat probleem eigenlijk is.' IN PRODUCTIE/NL IN AANTOCHT Ik vind dat je als producent ook de taak hebt jong talent de kans te geven en op te leiden.' HFN EU In gesprek met producent San Fu Maltha Costa.', Zwartboek, Alles is liefde en Oor/ogsw/nter; er waren de afgelo pen tien jaar maar weinig Nederlandse kassuccessen waar op de credits niet de naam San Fu Maltha prijkte. De 51 -jarige Maltha wordt al lange tijd de machtigste filmproducent van Nederland genoemd, zelfs al moest hij afgelopen jaar om gezondheidsredenen wat gas terugnemen. 'Zware projecten als Zwartboek hebben in fysiek opzicht wel hun tol geëist.' Door Robbert Blokland Het gesprek vindt plaats vlak na de bekendmaking van de shortlist voor de Oscar voor Beste Niet- Engelstalige Film. Oorlogswinter, in Nederland goed voor meer dan 800.000 bezoekers, zit bij de laat ste negen, tot grote tevredenheid van medeproducent Maltha. 'We keep our fingers crossed', vat hij samen. De verfilming die regisseur Martin Koolhoven maakte van het boek van Jan Terlouw oogst ook in Hollywood zeer positieve reacties. 'Maar de concurrentie is hevig dit jaar. Das Weisse Band, de Argen tijnse film El Secreto de Sus Ojos, Un Prophete. The Milk of Sorrow uit Peru schijnt ook erg goed te zijn. Het is geen uitgemaakte zaak.' Hoe het is om op een shortlist te staan, weet Maltha wel. Die overwinning viel Zwartboek drie jaar geleden ook ten deel. Maar het échte doel is om een nominatie in de wacht te slepen. 'Niet alleen omdat de film, regisseur Koolhoven en producent Els Vandevorst, die het project heeft geïnitieerd, dat verdienen. Maar ook omdat dat een ambitie is die ik in mijn leven als producent nog een keer moet verwezenlijken. Dat is het enige dat ik met Zwartboek helaas niet heb bereikt.' Tax shelter Het is onmogelijk om over Maltha's carrière te praten zonder Zwart boek ie noemen, dat wat de produ cent zelf 'mijn tot nu toe belangrijk ste film' noemt. 'Dat spijt me heel erg voor Martin, maar ik wéét dat hij het wel begrijpt', voegt hij daar lachend aan toe. Met een budget van 17,8 miljoen euro is de rentree van Paul Verhoeven in Nederland nog steeds de duurste Nederlands talige film ooit. Het kostte Maltha netto vier jaar van zijn leven. 'Ik heb geen idee of ik zoiets weer voor elkaar zou krijgen', erkent hij. 'De financieringsconstructies in En geland en Duitsland zijn veranderd. Het is moeilijker om daar grote bedragen te halen. Zonder een naam als Paul Verhoeven lukt het sowieso niet zoveel geld voor een Nederlandstalige film te vinden. Buitenlandse coproducenten zijn daar nauwelijks in geïnteresseerd.' Het lastige is dat de Nederlandse omroepen en ook het Filmfonds nu vooral willen investeren in Neder landstalige producten. Bovendien staat de internationale filmmarkt onder druk door de economische crisis en piraterij. 'De effecten op het bioscoopbezoek zijn al erg, maar vallen in het niet bij de desastreuze effecten op de dvd-inkomsten in verband met het illegale downloaden.' Een andere belemmering die volgens de producent direct zou moeten worden aangepakt, is het vroegtijdig leegraken van het Suppletiefonds. 'Het bedrag voor 2010 is nu alweer verdeeld. Ik geloof niet dat men in Den Haag beseft hoe groot dat probleem eigenlijk is.' Een oplossing hiervoor zou volgens de producent een San Fu Maltha. Nederlandse taxshelter-constructie kunnen zijn naar het voorbeeld van Luxemburg, Duitsland en Groot-Brittannië. Meegegroeid Daar tegenover constateert ook Maltha dat het Nederlandse publiek de Nederlandse film 'definitief heeft omarmd. Al is de vraag natuurlijk hoeveel meer het marktaandeel nog kan groeien. Er is een plafond, en dat naderen we. Nederland kent immers geen Frans subsidie- en quotumsy- steem.' De kentering in het bezoek aan de Nederlandse film vormde ook het begin van Maltha's carrière als producent. Costa!van regisseur Johan Nijenhuis veroorzaakte in de lente van 2001 een revolutie. De coming of age-komedie met Katja Schuurman en Daan Schuur- mans mikte op een publiek dat doorgaans geen reden zag om naar Nederlandse films te gaan: tieners. 'Zelfs de populaire pers schreef Costa! de grond in', blikt de producent lachend terug. 'Zelfs het Veronica Magazine had geen goed woord voor de film over, zelfs toen de toenmalige hoofd redacteur op de première zag hoe zijn tienerkinderen op Costa! reageerden.' Nu is er niemand meer die durft te ontkennen welk effect de film op de vaderlandse filmindustrie heeft gehad. 'Die tieners van toen zijn meegegroeid en gaan tien jaar later nog stééds naar Nederlandse titels.' Kansen Overigens erkent Maltha dat hij ook 'echt wel films heeft geprodu ceerd die niet deden wat ik had verwacht'. Spion van Oranje van Tim Oliehoek werd begin vorig jaar door de pers neergesabeld en trok iets meer dan 200.000 bezoekers. 'We hadden gehoopt op meer mensen', erkent Maltha nu. 'Maar ik vind het nog steeds geen resul taat waar we ons voor hoeven te schamen. Er zijn veel Nederlandse regisseurs die een moord zouden doen voor 200.000 mensen.' Ook Carmen van het Noorden, die dit najaar in de bioscopen draaide, verdween al weer snel uit de zalen. 'Maar dat project was niet opgezet als een supercommer- ciële kaskraker', legt de producent uit. 'Carmen hebben we vooral gemaakt om een groep getalen teerde jonge mensen de kans te geven aan een speelfilm mee te werken. Ik vind datje als producent ook de taak hebt jong talent de kans te geven en op te leiden.' Als voorbeeld noemt hij editor Annelies van Woerden. 'Na Carmen is zij assistent van Job ter Burg geweest voor Tirza, de verfilming van het succesvolle boek van Arnon Grun- berg. Zij werkt nu in haar eentje aan mijn avonturen-horrorfilm Amphibious van regisseur Brian Yuzna die dit najaar wereldwijd in première gaat.' Goed jaar Met deze titels in de pijplijn ver wacht de man achter Fu Works dat hij in 2010 'een goed jaar voor de boeg heeft. Tirza wordt prachtig en Amphibious is behalve een uit stekende genrefilm óók de eerste Nederlandse 3D-film.' Daarnaast produceert Maltha dit jaar Portable Life (met Rutger Hauer), maakt hij samen met IDTV Film en Anton Smit de (fictieve) koningshuisvertelling Majesteit en samen met Submarine en In-Soo Productions een docu over Pim de la Parra. Ook hoopt hij het drama Milo van de broertjes Berend en Roel Boorsma te maken en samen met IDTV Film de projec ten Nadra van Ben Sombogaart (over een omstreden adoptiezaak in de jaren vijftig van de vorige eeuw) en Spaanse ogen van regis seur Maarten Treurniet te finan cieren en/of te draaien. Verder ontwikkelt hij de thriller Bijna dood van schrijfster Barbara Jurgens en regisseur Dana Nechushtan en werkt hij met Rudolf van den Berg en producent Cadenza Films aan de oorlogsfilm Suskind ('een soort Nederlandse Schindler's List'). Geduldig wacht hij op collega's Frans van Gestel en Job Gosschalk wanneer er sprake kan zijn van een vervolg op Alles is liefde ('zou niet te laat moeten gebeuren van wege het momentum'). Daarnaast ontwikkelt hij met Isabella Films en regisseur Martin Koolhoven het oorlogsdrama Westerling ('de Nederlandse Apocalypse NoW), 18-02 Gangsterboys, distributeur Independent Films 18-02 Gevangenen van de grond (doe), distributeur Amstelfilm 25-02 Hunting Zn., distributeur Benelux Film Distributors 25-02 Visage [Face), distributeur eye 04-03 Farewell (doe), distributeur Cinema Delicatessen 11 -03 Rotvos (doe), distributeur Cinema Delicatessen 11 -03 Great Kills Road, distributeui Amstelfilm ater, dis Independent Films First Mission, distributeur A-Film Entertainment Joy, distributeur A-Film Quality De vliegenierster van Kazbek, distr. Benelux Film Distributors De gelukkige huisvrouw, distr. Benelux Film Distributors Lou Biou (doe), distributeur Amstelfilm Schemer, distributeur Independent Films Dossier K(B), distributeur El Johan Primero, distributeur Independent Films 22 mei (B), distributeur Cinéart Vreemd bloed, distributeur A-Film Quality Tirza, distributeur Independent Films Lang gelukkig, distributeur Independent Films Onder ons, distributeur Cinéart 'Houd het dan nooit op!' (Carice van Houten als Ellis de Vries in Zwartboek) 'Heb jij eigenlijk een vriendje?' (Katja Schuurman als Frida in Costa!)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 18