'Men staat er voor in de rij!' MARKETING HFN 'Het is leuk om met een grote groep men sen dezelf de kick te ervaren/ Barbarct de Wijn over trendsettend filmtheaterfenomeen Upioad Cinema Het idee is even simpel als doeltreffend: stel elke maand een programma samen van leuke Internetfilmpjes en vertoon die in een compilatie van negentig minuten op een groot bioscoopdoek. Met het initiatief Upioad Ci nema oogst theater De Uitkijk in Amsterdam al ruim een jaar een groot succes: meer zalen volgden. Het initiatief staat zelfs op het punt naar het buitenland te worden geëxporteerd. Foto Roloff de Jeu. Door Robbert Blokland Upioad Cinema is een filmclub die het beste van het web naar het witte doek brengt. Elke eerste maandag van de maand wordt een programma vol inspirerende en vermakelijke Internetfilmpjes gepresenteerd in filmtheaters en op bijzondere locaties. Elke maand is er een nieuw thema. Het publiek stuurt films in, een redactieteam selecteert de besten en stelt daar een programma van samen van circa anderhalf uur. 'Is daar vraag naar?' repliceert zegsvrouw Barbara de Wijn van Upioad Cinema. 'Men staat er voor in de rij! We hebben het aantal voorstellingen in De Uitkijk al moeten verdubbelen.' Ook Filmhuis Den Haag en bioscoop Cinerama in Rotterdam doen sinds kort mee aan Upioad Cinema (UC). Het initiatief startte in september 2008, toen 'een stel enthousiastelingen uit de filmindustrie en de reclamewereld' de koppen bij elkaar staken. 'Het is absoluut geen probleem om leuke filmpjes te vinden: in de bloggerswereld verspreidt dat soort berichten zich snel. Leden en bezoekers van de website dragen per maand zo'n 200 filmpjes aan.' Kick delen Het vaste team van het volledig op vrijwilligers draaiende Upioad Cinema kiest elke maand een interessant thema of een boeiende trend die als leidraad kan dienen voor de pakweg dertig filmpjes die worden gepresenteerd. 'Komende week presente ren we een selectie over wereldverbeteraars', noemt De Wijn als voorbeeld. De selecties worden ook opgeslagen in het archief op de website van UC. 'Als zich mensen melden die het niet leuk vinden dat hun materiaal wordt gebruikt, halen we het filmpje direct van de site af.' Blijft toch de vraag wat nou de lol is van het met hon derd mensen kijken naar een verzameling amateur filmpjes die je net zo goed thuis kan downloaden. De Wijn lacht. 'Het is ontzettend leuk om met een grote groep mensen dezelfde kick of hetzelfde plezier te ervaren die je normaal achter je eigen schermpje Tm rapidly becoming a big underground success in this town.' (Gene Wilder als Jim in Blazing Saddles) hebt', legt ze uit. 'We trekken zelfs fervente surfers, die bijna al die filmpjes al meerdere malen hebben bekeken.' Canon Het initiatief is zo'n succes dat Upioad Cinema al een flink aantal reacties uit het buitenland heeft ontvangen van bioscopen die het voorbeeld van De Uitkijk willen volgen. In het Zuid-Duitse stadsdis trict Kaiserslautern gaat komende maand de eerste buitenlandse editie van start. En de kans is groot dat op korte termijn Lissabon, Londen en Berlijn volgen. Ook staat Amerika te trappelen voor een exportver sie van Upioad Cinema, al moet dit plan nog concreet vorm krijgen. 'Het is natuurlijk tamelijk simpel om die filmpjes over de wereld te verspreiden', knikt De Wijn. 'Het kan in theorie een enorm netwerk worden.' De eerstvolgende editie van Upioad Cinema is op 1 maart. Dan presenteert de filmclub onder de titel SavedBy YouTube een speciaal filmprogramma over activisme op het Internet. Deze editie wordt georgani seerd in samenwerking met Movies That Matter. Voor meer informatie: www.uploadcinema.nl.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 26