Duo-gesprek over digitaal
m
HFN
TECHNIEK
TECHNIEK
HFN
Rosbeek:
'Een religie
waar men
zonder
nadenken
achteraan
loopt.'
Kuipers:
'Als je nu
zou moeten
bezuinigen,
is de distri
buteur de
volgende
schakel die
ertussenuit
gaat/
E]
Ronald Rosbeek versus Gerben Kuipers
Digitale cinema is een feit en bovendien hét gespreksonderwerp num
mer een. Maar van een goed gesprek tussen een uitgesproken voor
stander en een kritische beschouwer was het eigenlijk nog niet geko
men. HFN bracht er twee samen: digitale cinemapionier Gerben Kuipers
en filmprojectiespecialist Ronald Rosbeek. Ze spraken over de afhan
kelijkheid van ICT, het gemakkelijker beschikbaar komen van digitaal
filmmateriaal en de kansen die digitale cinema biedt.
Door Ro/off de Jeu en Jeroen Huijsdens
Als er iemand is die de digitale
metamorfose van het film- en
bioscoopbedrijf met argusogen
bekijkt, dan is het Ronald Rosbeek
wel. De oprichter en eigenaar
van het in 35mm projectieappara-
tuur gespecialiseerde Rosbeek
Techniek denkt dat exploitanten
straks 'geknipt en geschoren gaan
worden door ICT-bedrijven' die het
in de digitale wereld voor het zeg
gen krijgen. 'Het draait tenslotte
toch alleen maar om geld ver
dienen?', aldus de man die geen
blad voor zijn mond neemt, zeker
niet als het onderwerp digitale
cinema aan bod komt. Zijn oppo
nent van het moment is een man
met eenzelfde reputatie, maar
met een andere kijk op digitale
cinema: ondernemer en innovator
Gerben Kuipers van CineMec.
Kuipers ziet in de omwenteling
juist grote kansen: 'Er is nog nooit
zoveel met beeld gedaan als
vandaag de dag. De mogelijkhe
den zijn enorm! Maar dan moetje
wel willen.' Op verzoek van HFN
schuiven de twee mannen aan
voor een amicaal gesprek over de
digitale revolutie.
Doorheen duwen
'Ik ben geen tegenpool', roept
Ronald Rosbeek als hij aan het
begin van het gesprek met zijn
verzet tegen digitale cinema wordt
geconfronteerd. 'Ik ben alleen een
vrijdenker. Ik denk na over dingen
en plaats vraagtekens. Dat doen
anderen niet. Als ik rondkijk lijkt
digitalisering wel een religie waar
men zonder nadenken achteraan
loopt.' Rosbeek merkt op zich
met name te ergeren aan het
feit dat de digitalisering van de
bioscoopsector er zo enorm door
heen wordt geduwd. 'Exploitanten
krijgen te horen: het wordt nu
digitaal, Punt. Belangrijke aspec
ten die met de overstap te maken
hebben, en waar kritische vragen
over gesteld zouden moeten
worden, komen niet aan bod,
zoals de enorme afhankelijkheid
van de ICT.'
Rosbeek mag dan kritische kant
tekeningen plaatsen, volgens
Gerben Kuipers valt het belang
van digitale cinema niet meer te
ontkennen. Het biedt volgens de
Edese ondernemer juist kansen.
'De mogelijkheden hebben mijn
businessmodel doen veranderen.
Ik begrijp dat 90% van de ex
ploitanten gewoon alleen film wil
draaien en geen andere activitei
ten wil ontwikkelen, bijvoorbeeld
omdat er al een vergadercomplex
in de stad is waardoor exploitan
ten denken dat ze die concur
rentie niet aan moeten gaan. Die
concurrentie is best te winnen:
je hebt tenslotte de grootste
beelden en machtigste platen.
Wij hebben het ook in de praktijk
ontdekt. Met een 35mm projector
kan ik echt niks als ik een congres
onderdak wil bieden.' Volgens
Kuipers hoef je zijn concept niet
te volgen, maar 'als je je mani
festeert als een verlengstuk van
de distributeur, dan blijf je een
doordraaimachine. Het vak van
bioscoopexploitant is echt aan het
veranderen.'
Een prachtig voordeel dat Kuipers
ziet is dat de digitalisering de
ontsluiting van de filmgeschie
denis mogelijk maakt. Kuipers:
'Ik ergerde me altijd kapot aan
het Filmmuseum als ik iets wilde
draaien uit het archief en ik het
niet kreeg. Het leek wel of ik met
De Nederlandsche Bank aan het
lullen was. Als het hele archief
straks is gedigitaliseerd komt er
ontzettend veel beeldmateriaal
beschikbaar, zoals ook die oude
beelden van het Polygoon Jour
naal. Prachtig toch? Luister. Ik ben
een enorme fan van 70mm, maar
qua kosten is dat echt niet meer te
organiseren. Ik kan dat nu digitaal
oplossen.'
Rosbeek erkent dat deze vorm
van digitalisering aardige voor
delen kan bieden, maar 'dat is
leuk voor de thuisgebruiker. Als
je kijkt naar digitalisering van de
bioscoop, dan zie ik nog te veel
aspecten waar men echt niet over
nadenkt. Ik denk alleen al aan de
kosten, de gigantische kosten.'
Verdwijnende distributeur
De bioscoopexploitant van de
toekomst moet volgens Kuipers
meer voor zijn product gaan
staan, zelfstandiger worden en
minder een verlengstuk worden
van de distributeur. Kuipers
voorziet een toekomst waarin de
distributeur, zoals we die thans
kennen, zal verdwijnen. 'Als je nu
moet bezuinigen, is de distributeur
de volgende schakel die er tus
senuit gaat. De distributiekantoren
bestaan voor twee dingen: voor
de marketing, maar die kun je ook
outsourcen, én voor de handling.
Voor de handling van het product
zijn ze ter plekke ook niet meer
nodig. Dat kan straks allemaal via
een grote Gofilex-centrale,' aldus
Kuipers. 'Bij de opera van de New
York Metropolitan zit een vrouwtje
Ronald Rosbeek
(links) versus
Gerben Kuipers
(rechts). Foto
Ro/off de Jeu.
voor heel West-Europa. Ze heeft
100 klanten. Per e-mail hebben
we contact. Het afrekenen, het
invullen, alles gaat elektronisch.
Ze kan zo zien hoeveel kaarten
er zijn verkocht in de zaal. Zo kan
het dus ook. Dat weten alleen
weinigen.'
Het wegbezuinigingen van
kantoren van de majors is iets
dat op den duur wellicht aan
de orde komt, maar hoe gaat
de markt van de onafhankelijke
distributeurs en hun films zich
dan ontwikkelen? Ook daarover
bestaat in de visie van Gerben
Kuipers geen onduidelijk: 'De
wereldcinema zal straks digitaal
beschikbaar komen tegen zeer
aanvaardbare prijzen. De pro
ducenten zelf zullen het namelijk
straks direct in een grote digitale
bak gooien waar vertoners uit
kunnen putten.' Ronald Rosbeek
weigert dat te geloven. 'Als je
nu op een site als IMDB.com kijkt
zie je dat het overgrote deel van
producenten nog altijd filmt op
35mm en het dan pas digitaal
overzet. Dat zegt wat over de
kwaliteit. De komende vijfentwin
tig jaar blijft dat soort films op
35mm beschikbaar komen,' aldus
Rosbeek.
Niet goedkoper
Een veelgehoord argument dat
vóór digitale cinema pleit is dat
de distributie van films goedko
per zal worden. Ook daar ge
looft Ronald Rosbeek niks van en
hij veegt het dan ook onmiddellijk
van tafel. 'De distributie, nu nog
met die harddisks, maar straks
met satelliettransmissie, wordt
helemaal niet goedkoper. Het
komt in handen van een clubje
bedrijven waarvan de managers
in dure auto's rijden die jullie
als exploitanten gaan betalen.'
Kuipers erkent een zekere mate
van afhankelijkheid, maar zegt
die nu ook al te hebben. 'Voor
ons reserveringssysteem ben ik
ook afhankelijk. Hoeveel mensen
moeten er tegelijk gebruik van
kunnen maken? Ik vind 150 al
heel wat, maar als er opeens een
stormloop komt, ligt het systeem er
ook uit. Daar moetje goed over
nadenken. Maar met de juiste
voorbereidingen en procedures
kun je veel voorkomen.'
Bovendien wordt het grote
voordeel van de 35mm-projectie,
volgens Rosbeek, echt onderschat.
'Met een filmprojector heb je altijd
wel zo'n handige jongen in huis
die een probleem met een paper
clip, een wattenstaafje en plak
band weer weet op te lossen. Met
een digitale projector, wat het er
ook voor een is, zitje altijd in de
shit. Het enige watje kunt doen
is uitzetten, opnieuw opstarten
en hopen dat hij het doet. En als
dat niet zo is, moet je de bezoe
kers wegsturen. Dat vind ik echt
catastrofaal. Ik vind het publiek
het belangrijkste. Je verpest hun
avond omdat je in zo'n geval vol
ledig bent overgeleverd aan enen
en nullen en volkomen afhankelijk
bent van IT.'
Gerben Kuipers erkent dat de situ
atie een andere aanpak vraagt.
Kuipers: 'Ik begrijp ook wel dat
het voor een operateur belangrijk
is dat hij een voorstelling kan red
den, maar ik kijk daar toch anders
tegenaan. De ervaring leert ons
namelijk dat voorkomen echt beter
is dan genezen. Dat betekent dat
je de servicing van de machines
heel goed moet bijhouden. Als
je dat doet, is er veel ellende te
voorkomen. Jij moet bij ellende
trouwens in de auto stappen
en in de bioscoop de ellende
zien te verhelpen. In ons geval
kunnen ze vaak met inloggen op
afstand al zien wat het probleem
is. Bovendien, als je met de auto
op vakantie gaat en halverwege
valt je uitlaat er onderuit, zegt je
vrouw toch ook tegen je: had je
dat van tevoren niet even kunnen
controleren?'
'This is a rare honor to be able to meet one's opponent face to face.' (Obi-Wan in Star Wars: The Clone Wars)
'Differences of opinion should be tolerated, but not when they're too different.' (Dagne Crane als Sharon Craig in Bananas)