Duo-gesprek over digitaal m HFN TECHNIEK TECHNIEK HFN Rosbeek: 'Een religie waar men zonder nadenken achteraan loopt.' Kuipers: 'Als je nu zou moeten bezuinigen, is de distri buteur de volgende schakel die ertussenuit gaat/ E] Ronald Rosbeek versus Gerben Kuipers Digitale cinema is een feit en bovendien hét gespreksonderwerp num mer een. Maar van een goed gesprek tussen een uitgesproken voor stander en een kritische beschouwer was het eigenlijk nog niet geko men. HFN bracht er twee samen: digitale cinemapionier Gerben Kuipers en filmprojectiespecialist Ronald Rosbeek. Ze spraken over de afhan kelijkheid van ICT, het gemakkelijker beschikbaar komen van digitaal filmmateriaal en de kansen die digitale cinema biedt. Door Ro/off de Jeu en Jeroen Huijsdens Als er iemand is die de digitale metamorfose van het film- en bioscoopbedrijf met argusogen bekijkt, dan is het Ronald Rosbeek wel. De oprichter en eigenaar van het in 35mm projectieappara- tuur gespecialiseerde Rosbeek Techniek denkt dat exploitanten straks 'geknipt en geschoren gaan worden door ICT-bedrijven' die het in de digitale wereld voor het zeg gen krijgen. 'Het draait tenslotte toch alleen maar om geld ver dienen?', aldus de man die geen blad voor zijn mond neemt, zeker niet als het onderwerp digitale cinema aan bod komt. Zijn oppo nent van het moment is een man met eenzelfde reputatie, maar met een andere kijk op digitale cinema: ondernemer en innovator Gerben Kuipers van CineMec. Kuipers ziet in de omwenteling juist grote kansen: 'Er is nog nooit zoveel met beeld gedaan als vandaag de dag. De mogelijkhe den zijn enorm! Maar dan moetje wel willen.' Op verzoek van HFN schuiven de twee mannen aan voor een amicaal gesprek over de digitale revolutie. Doorheen duwen 'Ik ben geen tegenpool', roept Ronald Rosbeek als hij aan het begin van het gesprek met zijn verzet tegen digitale cinema wordt geconfronteerd. 'Ik ben alleen een vrijdenker. Ik denk na over dingen en plaats vraagtekens. Dat doen anderen niet. Als ik rondkijk lijkt digitalisering wel een religie waar men zonder nadenken achteraan loopt.' Rosbeek merkt op zich met name te ergeren aan het feit dat de digitalisering van de bioscoopsector er zo enorm door heen wordt geduwd. 'Exploitanten krijgen te horen: het wordt nu digitaal, Punt. Belangrijke aspec ten die met de overstap te maken hebben, en waar kritische vragen over gesteld zouden moeten worden, komen niet aan bod, zoals de enorme afhankelijkheid van de ICT.' Rosbeek mag dan kritische kant tekeningen plaatsen, volgens Gerben Kuipers valt het belang van digitale cinema niet meer te ontkennen. Het biedt volgens de Edese ondernemer juist kansen. 'De mogelijkheden hebben mijn businessmodel doen veranderen. Ik begrijp dat 90% van de ex ploitanten gewoon alleen film wil draaien en geen andere activitei ten wil ontwikkelen, bijvoorbeeld omdat er al een vergadercomplex in de stad is waardoor exploitan ten denken dat ze die concur rentie niet aan moeten gaan. Die concurrentie is best te winnen: je hebt tenslotte de grootste beelden en machtigste platen. Wij hebben het ook in de praktijk ontdekt. Met een 35mm projector kan ik echt niks als ik een congres onderdak wil bieden.' Volgens Kuipers hoef je zijn concept niet te volgen, maar 'als je je mani festeert als een verlengstuk van de distributeur, dan blijf je een doordraaimachine. Het vak van bioscoopexploitant is echt aan het veranderen.' Een prachtig voordeel dat Kuipers ziet is dat de digitalisering de ontsluiting van de filmgeschie denis mogelijk maakt. Kuipers: 'Ik ergerde me altijd kapot aan het Filmmuseum als ik iets wilde draaien uit het archief en ik het niet kreeg. Het leek wel of ik met De Nederlandsche Bank aan het lullen was. Als het hele archief straks is gedigitaliseerd komt er ontzettend veel beeldmateriaal beschikbaar, zoals ook die oude beelden van het Polygoon Jour naal. Prachtig toch? Luister. Ik ben een enorme fan van 70mm, maar qua kosten is dat echt niet meer te organiseren. Ik kan dat nu digitaal oplossen.' Rosbeek erkent dat deze vorm van digitalisering aardige voor delen kan bieden, maar 'dat is leuk voor de thuisgebruiker. Als je kijkt naar digitalisering van de bioscoop, dan zie ik nog te veel aspecten waar men echt niet over nadenkt. Ik denk alleen al aan de kosten, de gigantische kosten.' Verdwijnende distributeur De bioscoopexploitant van de toekomst moet volgens Kuipers meer voor zijn product gaan staan, zelfstandiger worden en minder een verlengstuk worden van de distributeur. Kuipers voorziet een toekomst waarin de distributeur, zoals we die thans kennen, zal verdwijnen. 'Als je nu moet bezuinigen, is de distributeur de volgende schakel die er tus senuit gaat. De distributiekantoren bestaan voor twee dingen: voor de marketing, maar die kun je ook outsourcen, én voor de handling. Voor de handling van het product zijn ze ter plekke ook niet meer nodig. Dat kan straks allemaal via een grote Gofilex-centrale,' aldus Kuipers. 'Bij de opera van de New York Metropolitan zit een vrouwtje Ronald Rosbeek (links) versus Gerben Kuipers (rechts). Foto Ro/off de Jeu. voor heel West-Europa. Ze heeft 100 klanten. Per e-mail hebben we contact. Het afrekenen, het invullen, alles gaat elektronisch. Ze kan zo zien hoeveel kaarten er zijn verkocht in de zaal. Zo kan het dus ook. Dat weten alleen weinigen.' Het wegbezuinigingen van kantoren van de majors is iets dat op den duur wellicht aan de orde komt, maar hoe gaat de markt van de onafhankelijke distributeurs en hun films zich dan ontwikkelen? Ook daarover bestaat in de visie van Gerben Kuipers geen onduidelijk: 'De wereldcinema zal straks digitaal beschikbaar komen tegen zeer aanvaardbare prijzen. De pro ducenten zelf zullen het namelijk straks direct in een grote digitale bak gooien waar vertoners uit kunnen putten.' Ronald Rosbeek weigert dat te geloven. 'Als je nu op een site als IMDB.com kijkt zie je dat het overgrote deel van producenten nog altijd filmt op 35mm en het dan pas digitaal overzet. Dat zegt wat over de kwaliteit. De komende vijfentwin tig jaar blijft dat soort films op 35mm beschikbaar komen,' aldus Rosbeek. Niet goedkoper Een veelgehoord argument dat vóór digitale cinema pleit is dat de distributie van films goedko per zal worden. Ook daar ge looft Ronald Rosbeek niks van en hij veegt het dan ook onmiddellijk van tafel. 'De distributie, nu nog met die harddisks, maar straks met satelliettransmissie, wordt helemaal niet goedkoper. Het komt in handen van een clubje bedrijven waarvan de managers in dure auto's rijden die jullie als exploitanten gaan betalen.' Kuipers erkent een zekere mate van afhankelijkheid, maar zegt die nu ook al te hebben. 'Voor ons reserveringssysteem ben ik ook afhankelijk. Hoeveel mensen moeten er tegelijk gebruik van kunnen maken? Ik vind 150 al heel wat, maar als er opeens een stormloop komt, ligt het systeem er ook uit. Daar moetje goed over nadenken. Maar met de juiste voorbereidingen en procedures kun je veel voorkomen.' Bovendien wordt het grote voordeel van de 35mm-projectie, volgens Rosbeek, echt onderschat. 'Met een filmprojector heb je altijd wel zo'n handige jongen in huis die een probleem met een paper clip, een wattenstaafje en plak band weer weet op te lossen. Met een digitale projector, wat het er ook voor een is, zitje altijd in de shit. Het enige watje kunt doen is uitzetten, opnieuw opstarten en hopen dat hij het doet. En als dat niet zo is, moet je de bezoe kers wegsturen. Dat vind ik echt catastrofaal. Ik vind het publiek het belangrijkste. Je verpest hun avond omdat je in zo'n geval vol ledig bent overgeleverd aan enen en nullen en volkomen afhankelijk bent van IT.' Gerben Kuipers erkent dat de situ atie een andere aanpak vraagt. Kuipers: 'Ik begrijp ook wel dat het voor een operateur belangrijk is dat hij een voorstelling kan red den, maar ik kijk daar toch anders tegenaan. De ervaring leert ons namelijk dat voorkomen echt beter is dan genezen. Dat betekent dat je de servicing van de machines heel goed moet bijhouden. Als je dat doet, is er veel ellende te voorkomen. Jij moet bij ellende trouwens in de auto stappen en in de bioscoop de ellende zien te verhelpen. In ons geval kunnen ze vaak met inloggen op afstand al zien wat het probleem is. Bovendien, als je met de auto op vakantie gaat en halverwege valt je uitlaat er onderuit, zegt je vrouw toch ook tegen je: had je dat van tevoren niet even kunnen controleren?' 'This is a rare honor to be able to meet one's opponent face to face.' (Obi-Wan in Star Wars: The Clone Wars) 'Differences of opinion should be tolerated, but not when they're too different.' (Dagne Crane als Sharon Craig in Bananas)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 27