(lash of the Titans Vijf jaar SPECIAL TRAILER LEADER Clash of the Titans belooft een roller coaster te worden qua special effects. HFN Special trailer De helden uit de Griekse mythologie hebben regis seurs en produ centen altijd al geïnspireerd tot het maken van films. Maar wat wil je ook met die fenome nale verhalen? Naar verluid is regisseur Louis Leterrier een fan van de 1981 -versie van Clash of the Titans, een film die hij in zijn jeugd zag. Het verhaal mag dan hetzelfde zijn gebleven, de techniek om films te maken is duide lijk veranderd en dat is te zien. Clash of the Titans belooft een rollercoaster te worden qua special ef- fects. Temidden van die effecten is Sam Worthington - dankzij Avatar \n een keer een megaster - Perseus, het godenkind dat is opgegroeid als mens, maar een zoon is van Zeus. Hij moet op pad om te voorkomen dat Hades, de god van de onderwereld, de macht grijpt. Hoofdrollen: Sam Worthington, Ralph Fiennes, Liam Neeson Regisseur: Louis Leterrier Distributeur: Warner Bros. Pictures International Holland BV Releasedatum: 1 april 2010 Clash of the Titans. Distributie Warner Bros. Pic tures Internatio nal Holland BV Ik stuitte niet lang geleden in een magazine voor onder nemers, ik weet niet meer welke het was, op een inter view met een bekende opiniepeiler. Hij deed daarin de uitspraak dat er de komende vijf jaar meer gaat veran deren dan in de afgelopen tien jaar. Een mooie uitspraak waar ik ook wel de waarde en waarheid van inzie. Mau- rice de Hond, want over wie zou ik het anders hebben, doelt voornamelijk op de technologische veranderingen die voor ons liggen. Sommige critici nemen De Hond al lang niet meer serieus, zeker niet sinds hij zich zo vol over gave stortte op de Deventer-moordzaak (een verhaal dat intriges genoeg biedt voor een spannende verfilming). Maar ik wil niet te lang bij De Hond blijven hangen, maar terug naar die uitspraak van hem. Er is meer bewijs en er zijn meer pleitbezorgers voor de stelling dat de technolo gie exponentieel groeit, dat wil zeggen min of meer gelijk aan een omhooglopende skischans. Laten we daar nou eens van uitgaan. Hoe zou deze sector er dan uitzien? Het is een vraag die mij mateloos intrigeert. Alles is dan digitaal. Dat is een eenvoudige constatering, zo lijkt me. Maar hoe ziet het er verder uit? De consument zal in ieder geval altijd en overal online kunnen als hij dat wil en zijn in vloed zal verder reiken dan we nu voor mogelijk houden. Waar of niet? Maar hoe ziet het veld van bioscoopexploi tanten er tegen die tijd uit? Is de bioscoop bezoeken nog steeds zo populair als dat het in 2009 was? Of bewijst de grand old lady dat samen naar een film kijken, al zijn er tegen die tijd veel meer Upload Cinema-achtige initia tieven, nog altijd een belangrijke sociale waarde heeft? Gaan producenten en hun salesmanagers tegen die tijd rechtstreeks zaken doen met exploitanten van bioscopen en die van andere windows? Zijn er überhaupt nog filmdistributeurs tegen tijd? Of besteden de H wood Studio's hun marke uit aan communicatie- er clamebureau's? En niet ir laatste plaats: hoeveel l coopmedewerkers zijn e 2015 nodig om een biosc draaiende te houden? Vragei slechts een handjevol mensen in aeze secror Dezignou- den. Zouden we daar niet eens op een andere manier bij stil moeten staan? Ik sta open voor suggesties. Dan doet HFN er wel uitgebreid verslag van. Jeroen Huijsdens Hoofdredacteur TITANS 'One day someone has to say: enough.' (Pete Postlethwaite in Clash of the Titans)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 6