(lash of the Titans
Vijf jaar
SPECIAL TRAILER LEADER
Clash of
the Titans
belooft
een roller
coaster te
worden
qua special
effects.
HFN
Special trailer
De helden uit
de Griekse
mythologie
hebben regis
seurs en produ
centen altijd al
geïnspireerd tot
het maken van
films. Maar wat
wil je ook met
die fenome
nale verhalen?
Naar verluid is regisseur Louis Leterrier een fan van
de 1981 -versie van Clash of the Titans, een film die hij
in zijn jeugd zag. Het verhaal mag dan hetzelfde zijn
gebleven, de techniek om films te maken is duide
lijk veranderd en dat is te zien. Clash of the Titans
belooft een rollercoaster te worden qua special ef-
fects. Temidden van die effecten is Sam Worthington
- dankzij Avatar \n een keer een megaster - Perseus,
het godenkind dat is opgegroeid als mens, maar een
zoon is van Zeus. Hij moet op pad om te voorkomen
dat Hades, de god van de onderwereld, de macht
grijpt.
Hoofdrollen: Sam Worthington, Ralph Fiennes, Liam
Neeson
Regisseur: Louis Leterrier
Distributeur: Warner Bros. Pictures International
Holland BV
Releasedatum: 1 april 2010
Clash of the
Titans. Distributie
Warner Bros. Pic
tures Internatio
nal Holland BV
Ik stuitte niet lang geleden in een magazine voor onder
nemers, ik weet niet meer welke het was, op een inter
view met een bekende opiniepeiler. Hij deed daarin de
uitspraak dat er de komende vijf jaar meer gaat veran
deren dan in de afgelopen tien jaar. Een mooie uitspraak
waar ik ook wel de waarde en waarheid van inzie. Mau-
rice de Hond, want over wie zou ik het anders hebben,
doelt voornamelijk op de technologische veranderingen
die voor ons liggen. Sommige critici nemen De Hond al
lang niet meer serieus, zeker niet sinds hij zich zo vol over
gave stortte op de Deventer-moordzaak (een verhaal dat
intriges genoeg biedt voor een spannende verfilming).
Maar ik wil niet te lang bij De Hond blijven hangen, maar
terug naar die uitspraak van hem. Er is meer bewijs en er
zijn meer pleitbezorgers voor de stelling dat de technolo
gie exponentieel groeit, dat wil zeggen min of meer gelijk
aan een omhooglopende skischans. Laten we daar nou
eens van uitgaan. Hoe zou deze sector er dan uitzien?
Het is een vraag die mij mateloos intrigeert. Alles is dan
digitaal. Dat is een eenvoudige constatering, zo lijkt me.
Maar hoe ziet het er verder uit? De consument zal in ieder
geval altijd en overal online kunnen als hij dat wil en zijn in
vloed zal verder reiken dan we nu voor mogelijk houden.
Waar of niet? Maar hoe ziet het veld van bioscoopexploi
tanten er tegen die tijd uit? Is de bioscoop bezoeken nog
steeds zo populair als dat het in 2009 was? Of bewijst
de grand old lady dat samen naar een film kijken, al zijn
er tegen die tijd veel meer Upload Cinema-achtige initia
tieven, nog altijd een belangrijke sociale waarde heeft?
Gaan producenten en hun salesmanagers tegen die tijd
rechtstreeks zaken doen met
exploitanten van bioscopen
en die van andere windows?
Zijn er überhaupt nog
filmdistributeurs tegen
tijd? Of besteden de H
wood Studio's hun marke
uit aan communicatie- er
clamebureau's? En niet ir
laatste plaats: hoeveel l
coopmedewerkers zijn e
2015 nodig om een biosc
draaiende te houden? Vragei
slechts een handjevol mensen in aeze secror Dezignou-
den. Zouden we daar niet eens op een andere manier bij
stil moeten staan? Ik sta open voor suggesties. Dan doet
HFN er wel uitgebreid verslag van.
Jeroen Huijsdens
Hoofdredacteur
TITANS
'One day someone has to say: enough.' (Pete Postlethwaite in Clash of the Titans)