Europese smaak aan Amerikaans evenement m m HFN BEURZEN FESTIVALS BEURZEN FESTIVALS HFN Klap op de vuurpijl was een demonstra tie, waarbij in slechts zes klikken actuele bioscoop releases streaming konden worden bekeken. Bob Morri son: 'cine mas are like airports used to be: there is nothing to do if you get there early!' Terugblik op Cinema Expo Cinema Expo was dit jaar een scharnier-event: het einde van een tijd perk en het begin van iets nieuws. Met input van de Europese exploi tantenorganisatie UNIC was de beurs ditmaal niet voornamelijk een Amerikaans feestje. Volgend jaar heet de show Cine Europe, maar vindt gewoon weer in Amsterdam plaats. Door Frank de Neeve en Jeroen Huijsdens Al tijden was er onder de deelne mers van Cinema Expo gemor over de show: die zou zijn vastgeroest in een stramien en te weinig aandacht besteden aan echt Europese kwes ties. Vorig jaar culmineerde deze on vrede in een eigen evenement van de Europese exploitantenorganisatie UNIC in Kinepolis Brussel. Ondanks alle goede bedoelingen - zoals meer discussie over zinnige onderwer pen - strandde de show vooral door gebrek aan organisatietalent. Gelukkig kwam UNIC tot inkeer en dit voorjaar sloot het vrede met Robert Sunshine, de man die zowel de ruggengraat als het gezicht is van Cinema Expo. Vanaf afgelopen editie was de beurs dan ook tevens de officiële conventie van UNIC. Diens Amerikaanse evenknie NATO organiseert volgend jaar in Las Ve- gas voor het eerst in tijden weer een eigen conventie. Zonder Sunshine, maar zover willen de Europese ex ploitanten toch niet gaan. Misschien is de Europese combinatie ook wel een goede variant van de beurs: het organisatietalent met een behoorlijke snuf showbizz van de Amerikanen en inhoudelijke input van de Euro pese bioscoopexploitanten. Seminars Op de allerlaatste Cinema Expo was veel hetzelfde, maar toch was er ook iets te merken van de veranderingen. Zo werd een flink aantal seminars voorgezeten door Europeanen, waarbij er soms zelfs koptelefoons voor simultaanverta lingen werden uitgereikt; een echte nouveauté. Een duidelijk voorbeeld van de Europese invloed was het seminar over lokale digitaliserings initiatieven, voorgezeten door Screen Digests David Hancock, die het seminar inleidde door een goed en actueel overzicht te geven van de stand van zaken in Europa en een vergelijking te maken met de Verenigde Staten. Tijdens dit onderdeel werd het Nederlandse digitaliseringsplan besproken, maar bijvoorbeeld ook een plan uit Polen. De uitleg van de verschillende plan nen maakte eens te meer duidelijk, dat het Amerikaanse virtual print fee-model (vpf-model) in Europa lokaal aangepast moet worden om goed toepasbaar te zijn. De komische noot tijdens de seminars werd ook deze keer weer verzorgd door Justin Skinner, de vlotte vice-president marketing van CineWorld. Hij presenteerde, net als vorig jaar, de interactieve quiz Universally Challenged Too alsof hij een glansrijke carrière als televisie presentator achter de rug heeft. Tijdens deze amusante quiz strijden twee teams om de eer en een leuk prijzenpakket. Zij moeten raden hoe het publiek, dat kan reageren middels kastjes antwoordt op vra gen en stellingen. Die antwoorden leveren soms hele aardige inzichten op aangezien het merendeel van de aanwezigen toch bestaat uit bioscoopondernemers. Zo meende bijna 60% van de aanwezigen dat het omzetten van 2D films naar 3D de grootste bedreiging vormt voor 3D én dat de beste manier om advertentieopbrengsten in de bioscoop te verhogen kan worden Jonah Hill keek zijn ogen uit in Amsterdam. Still Gef Him fo the Greek. verkregen door distributeurs te laten betalen voor trailervertoning (aldus 55% van de zaal). Niks te doen Inhoudelijk werd er tijdens deze quiz onbedoeld ook een brug geslagen naar de traditionele presentatie van Coca-Cola's Barry Jones. Toen het publiek namelijk werd gevraagd naar de beste manieren om foyer experience te verhogen werden interactive booths en inpandige koffie corners als eersten genoemd. Beiden kwamen ook aan bod tijdens het ietwat plichtmatig aanvoelende seminar Profit Through Design van hoofdsponsor Coca-Cola. Dat seminar bleek door de betrokken heid van CEO Bob Morrison van het Engelse bureau Elephants Can't Jump verrassend waardevolle advie zen te bevatten. Morrison gaf in vier heldere hoofdstukken (Sophistica- tion, Mood Zones, Exploration en Ex- traordinary) tips om meer te maken van de bioscoopbeleving. Daarbij passeerden ook de eerder genoem de ideeën van interactive booths en inpandige koffie corners de revue. En dat allemaal omdat, zoals hij zelf zei: 'if you want customers to spend more in your cinemas, you have to give them more.' Vooral omdat - zo voegde hij eraan toe - 'cinemas are like airports used to be: there is nothing to do if you get there early!' Een onverwacht enerverende sessie was die over filmdiefstal, waarin Paramounts COO Frede- rick Huntsberry een fascinerend overzicht gaf van de methoden van de huidige 'piraten'. Hij vertelde dat het bekende peer-to-peer al lang achterhaald is en introduceerde voor de aanwezigen termen als bijvoorbeeld cyberlockers, plekken afgesloten op het Internet waar films worden verzameld. Daarnaast liet Huntsberry zien dat filmdief stalwebsites zich middels mimicri voordoen als legitieme f ilmwebsi- tes, waardoor het publiek minder gemakkelijk doorkrijgt, dat het met illegaal materiaal te maken heeft. Klap op de vuurpijl was een demon stratie, waarbij vanuit een simpele Google-zoekopdracht in slechts zes klikken bijzonder actuele bioscoop releases - Huntsberry toonde het begin van The A-Team - streaming konden wor den bekeken. Troy standee in hal van Rat Auditorium. Foto Tanja van Rooc/en. afleggen tegen de Amerikaanse bioscoopbeurzen als het gaat om de sterren die het programma live van de nodige glamour en glitter kunnen voorzien. Dat is gezien de afstand op zich ook niet zo vreemd. Daarom is het toch aardig om te merken dat sommige studio's hun best doen om qua star appeal het beste beentje voor te zetten. Jack Black kwam langs tijdens de presentatie van 20th Century Fox om enkele scènes uit de aanko mende film Gulliver's Travels in te leiden 10 februari 2011 in onze bioscopen). Acteur Emile Hirsch en regisseur Chris Gorak betraden, eveneens tijdens de Fox-line up, het podium om de verzamelde exploitantengemeenschap alvast mee te nemen in het sciencefiction avontuur dat The Darkest Hour heet en in de zomer van 2011 zal worden uitgebracht. Hoewel er werd aangekondigd dat Jonah Hill en Russell Brand samen de ver toning van Get Him to the Greek zouden inleiden, moest het publiek genoegen nemen met Hill alleen. Daarnaast was producent Chris Meledandri aanwezig om de vertoning van Despi- cable Me Verschrikkelijke ikke) aan te kondigen. Maar Meledandri moest toch in Amsterdam zijn om de Cinema Expo Award of Achievement in Animated Filmmaking in ontvangst te nemen. Voor Pathé-directeur Lauge Nielsen was Cinema Expo deze keer een extra leuke gebeurtenis. Hij kreeg de prijs uit gereikt van International Exhibitor of the Year. Hij was daarmee de eerste in ons land werkzame film- vertegenwoordiger die een Expo- prijs in ontvangst mocht nemen. Dat mag toch wel opmerkelijk worden genoemd daar Expo al zo lang in Nederland huist. Trade show De beursvloer was dit jaar minder goed bezet dan andere jaren, ook al had Robert Sunshine op de eerste dag van de show gezegd dat de bezoekcijfers goed wa ren. Vreemd genoeg waren de openingstijden van de show dit jaar nóg korter dan anders. Meneer Weststrate: DOE daar eens wat aan! Waarom moet de beursvloer tijdens screenings gesloten zijn? Iemand die zich wegens nieuw bouw komt oriënteren, wil gewoon met alle leveranciers kunnen praten en dat wordt hem met die krappe openingsuurtjes wel erg moeilijk gemaakt. Bovendien is dit erg ongunstig als men meer fabrikanten wil trekken. Een Europese fabrikant die voor het eerst op de show stond, vertelde dat hij meer dan 10.000 euro betaalde voor een standje van een paar schamele vierkante meter. Dat is met deze openingstijden ongeveer duizend euro per uur. Op de beursvloer waren niet veel noviteiten te zien. Het grootste nieuws was al op ShoWest geïn troduceerd: de DLP Cinema serie 2-projectoren. Interessant was de Streamlt van Doremi, een product dat al langer in ontwikkeling is, maar dat nu voor het eerst op een trade show werd getoond. Met het apparaat kan 2D of 3D alternative content met netwerktechnologie gelijktijdig naar vier zalen worden gestreamd en vanaf de digitale ci nema-server worden vertoond. Pro ducten als deze geven bioscopen meer flexibiliteit en bedrijfszeker heid bij het vertonen van alternative content en kunnen dus bijdragen aan de populariteit daarvan onder exploitanten. Andere fabrikanten zullen zeker volgen. Echt nieuw was het 3D-systeem van Panavision, dat op de laatste dag van Cinema Expo een demonstra tie van het systeem gaf. Reacties van exploitanten waren echter verdeeld. Waar de een het een in teressante en goedkope optie vond om naar 3D te gaan, waren ande ren uiterst kritisch en zeiden dat ze de kwaliteit zo slecht vonden, dat ze het nooit zouden overwegen. 'You will not cry, or sneeze or barf or fart! No annoying sounds.' (Steve Carell als Gru in Despicable Me) 'I wanted a bracelet, not a great big hairy beast!' (uit trailer Gulliver's Travels)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 10