Cinema - eindelijk - Digitaal.nl m HFN TECHNIEK Men gaat nu uit van een eerste betaling van 5.000 euro en daarna maande lijks 95 euro plus onder houdskos ten. Branchebreed digitaliseringsplan aan sector gepresenteerd Half juli kwam het digitaliseringsplan voor de bioscoopsector uit, met als titel CinemaDigitaal.nl. Ter promotie en voor de nodige uitleg organi seerde branchevereniging NVB voor haar leden een tweetal infodagen. Het digitaliseringsplan heeft inmiddels een lange geschiedenis. Begin vorig jaar was er voor het eerst sprake van een nationaal plan. Hoe ziet het eindresultaat er uit? Door Frank de Neeve CinemaDigitaal.nl is de nieuwe naam van het digitaliseringsplan dat inmiddels al een lange historie heeft. Het startte in februari 2009 toen de kersverse NVB-directeur Ron Sterk zijn Duitse evenknie bezocht. Beide landen kennen een vergelijkbare digitaliseringspro- blematiek en de exploitantenor ganisaties waren bang dat kleine bioscopen de omslag niet zouden kunnen maken. Die kunnen immers geen toegang krijgen tot finan ciering van de apparatuur door de filmstudio's in Hollywood. Ron Sterk adopteerde het Duitse plan en paste het aan de Nederlandse situatie aan. Gebeurde dat toen nog op het spreekwoordelijke bierviltje, nu ligt er een grondig uitgewerkt document ter tafel. Inmiddels is het digitaliseringsplan branche- breed geadopteerd en trekt de NVB samen op met de NVF en EYE, dat het project Digitalisering Nederlandse Cinema initieerde. Dit businessplan is daar het sluitstuk van. Maar CinemaDigitaal.nl is ook het begin van iets nieuws: nu moet het plan worden geïmplementeerd. Daarvoor moeten alle puzzelstuk jes op hun plaats vallen, wil het plan daadwerkelijk van de grond komen. Het doel van het digitaliserings plan is bekend: digitaliseren heeft voordelen voor de hele bioscoop branche, maar kosten en baten zijn niet gelijk verdeeld. Daarnaast is digitaliseren kostbaar en hebben grote bioscoopgroepen gemak kelijker toegang tot financiering via het virtual print fee-systeem (vpf-systeem), dan de kleintjes en de arthouses. Een gecoördineerde aanpak heeft voor iedereen voor delen, daar het schaalvoordelen biedt die de kosten drukken. Toch doet waarschijnlijk niet iedereen mee, zoals bioscoopgroep Pathé, en sommige kleine filmhuizen. Men houdt nu rekening met 529 van de 755 Nederlandse doeken. Financieringsmix Maar hoe zit het plan in elkaar? Met een complexe financieringsmix wil men bioscopen uitrusten met een digitale basisinstallatie - projec tor en server - die over ongeveer acht jaar wordt afbetaald. De exacte kosten voor de bioscoop zijn nog niet helemaal bekend, maar men gaat nu uit van een eerste betaling van 5.000 euro en daarna maandelijks 95 euro plus onderhoudskosten. Voor gebruik Kosten bioscoop filmtheater (voorlopige schatting) Kosten filmdistributeur 5.000,- per zaal vooruitbetaald 95,- per zaal per maand afbetaling 150,- per zaal per maand onderhoudskosten 80,- per niet-filmgerelateerd evenement 500,- per premièrekopie 750,- per premièrekopie voor 'free riders' van de installatie voor niet-film gerelateerd materiaal - zoals live opera - moet waarschijnlijk 80 euro per evenement worden betaald. Aangesloten distributeurs betalen naar verwachting 500 euro per premièreprint op basis van 'widest point of release', incidentele ge bruikers betalen 750 euro. CinemaDigitaal.nl wordt beheerd door een stichting die wordt bestuurd door de NVB, de NVF en EYE. Deze stichting richt een BV op die zal worden bemand door een directeur en een pro jectcoördinator. CinemaDigitaal. nl wordt een organisatie zonder winstoogmerk die de centrale regie over het transitieproces zal voeren. Met het businessplan in de hand zal CinemaDigitaal.nl de komende maanden een meersporenbeleid volgen dat het project zeker moet stellen. Zo moet er eerst draagvlak worden gecreëerd: alle NVB-leden hebben een intentieverklaring toegestuurd gekregen, waarmee eerder uitgesproken interesse concreter wordt gemaakt. Bij deze intentieverklaring was een formulier bijgevoegd waarop men projectie afstand en doekgrootte moest in vullen. Hiermee kan een inschatting gemaakt worden welke apparatuur nodig is, voor de kostenraming. Met bewezen draagvlak en het businessplan kunnen vervolgens concrete afspraken worden ge maakt met financiers. Hoewel de financieringsconstruc tie van CinemaDigitaal.nl een afgeleide is van het Amerikaanse vpf-model, zal men uit kosten- en tijdsoverwegingen geen directe onderhandelingen voeren met de Hollywoodstudio's. CinemaDigitaal. nl heeft ervoor gekozen om samen te werken met bestaande markt partijen en gebruik te maken van de diensten van een integrator en de deals die dat bedrijf al heeft 'Look at us, working together.' (Taylor Lautner als Jacob Black in The Twilight Saga: Eclipse)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 13