Filmpassionado's pur sang n Op locatie E IN THE PICTURE IN THE PICTURE /OP LOCATIE 'Je hebt wel ge merkt dat ik altijd tel en bijhoud en tegelij kertijd zeg ik: cijfers doen er niet toe.' 'Maar soms duw ik ze een film door de strot want ik vind het belangrijk dat ze hun oogklep pen af doen/ HFN Op bezoek bij Dian en Ad Uijtdewilligen van Filmtheater Fanfare Meet the Uijtdewilligens en je krijgt een hartelijk onthaal van twee filmpassionado's in een prachtig verzorgde tuin. Bij Dian en Ad Uijtdewilligen vliegen de filmtitels over tafel, want ze zien alle films die ook maar een beet je geschikt zijn voor Filmtheater Fanfare in Oudenbosch. Ze zijn dan ook vaste gasten op filmbeurzen en straks bij Film by the Sea in september. Door Lucia Alleman Een gestoorde belangstelling die steeds grotere vormen aanneemt, zo kenschetst Ad Uijtdewilligen zijn passie voor film. Samen met zijn echtgenote Dian en Wilfried van Dongen runt hij Filmtheater Fanfare in Oudenbosch. Elke donderdag vertoont Fanfare een met zorg uitge kozen film in de aula van het Markland College. Het is puur vrijwilligerswerk. Het filmhuis heeft een jaarlijkse omzet van veertigduizend euro en een gemeentelijke subsidie van 350 euro, 400 abonnees op de e-mail nieuwsbrief en ruim 200 pashouders. Dian is overdag onderwijzeres op een basisschool en Ad docent wis kunde. Het liefdewerk wordt met overgave gedaan. Alle nieuwsbrieven, jaarverslagen en entreekaartjes worden professioneel vormgegeven, de aankleding van de zaal en de versnaperingen bij speciale voorstellingen hebben een personal touch en het filmaanbod is actueel. San Fu Voor een 'truttetheaterke', zoals Ad Fanfare ironisch noemt, is het filmhuis behoorlijk bij de tijd, met La Blonde aux Seins Nues en Yo, tambien als eerste films na de zomerstop. 'Ik heb uitstekende verhoudingen met de jon gens en meiden van de filmdistributie, aan de telefoon', zegt Ad met zijn charmante gevoel voor zelfspot. Dian: 'We draaien al meer dan twintig jaar films en wij zien alle films die wij vertonen, op filmbeurzen of tijdens festi vals. Dan zijn de contacten met de distributeurs gewoon heel goed. En vergeet niet, gemiddeld hebben we zo'n tachtig man publiek. Maar soms ook meer dan tweehon derd. We werken samen met filmtheater De Bussel in Oosterhout. Die trekt op woensdag zo'n tweehonderd bezoekers. Dat tikt toch lekker aan voor een distributeur. In Amsterdam draaien films soms voor een bijna lege zaal. Bij ons niet hoor. En wij regelen onderling het trans port, dus dat scheelt ook.' Ad heeft zelfs ooit een keer de wereldpremière van een Madonnavehikel voor elkaar gekregen. 'Via San Fu Mal- tha, die heeft bij mij op school gezeten. Oh, we krijgen^ nog altijd telefoontjes van journalisten die willen weten hoe San Fu vroeger was. Nou, die is niets veranderc hoor.' Foto Lucia Al leman. Kapelaan De liefde voor film was al vroeg aanwezig bij Ad. 'Ik ben geboren en getogen in Oudenbosch. Er was toen nog niet veel te doen, behalve op zondagmiddag de jeugdfilm in het patronaatsgebouw, georganiseerd door de kapelaan. Toen ik op de HBS zat had de kapelaan hulp nodig, om dat karreke over straat te duwen en de lómm projector op te bouwen. De film plakte hij zelf aan elkaar, maar de kabels en luidspre kers deed ik. En het geld, want de entree was een paar dubbeltjes. Ik had dan zo'n bakkie met geld, prachtig stoer.' Na zijn studie in Nijmegen werd Ad wiskundeleraar in Oudenbosch. Al gauw begon hij filmvoorstellin gen op school te organiseren. Dian werd als vanzelf meegesleept in zijn passie. In 1989 startten Ad en Dian samen met Wilfried van Dongen het filmtheater in cultureel centrum Fidei et Arti in Oudenbosch. Zes jaar geleden stopte de samenwerking met Fidei et Arti, een breuk die zelfs De Filmkrant haalde. Ad, Dian en Wilfried zetten de vertoning voort in het Markland College onder de naam Filmtheater Fanfare. De films voor de schoolvoorstellingen en de filmavon den van Fanfare worden met buitengewoon veel zorg en tegelijk met een opvoedkundig oog uitgekozen. Dian: 'Vier festivals bezoeken we structureel: in Rotter dam komen we het langst, Vlissingen vanaf het begin, Breda nu en Gent sinds kort weer. We zien met name de aangekochte titels.' Ad: 'Wij zien wel vijf films op een gemiddelde festivaldag. Voor ons is het criterium of de film geschikt is voor de school of het filmhuis. Als een film daaraan voldoet blijft ie ook veel beter in je geheugen hangen.' Oogkleppen Ad beschrijft alle films voor de nieuwsbrief via e-mail of in fraai vormgegeven schoolprogramma's. Toch blijft het moeilijk jongeren te interesseren voor artistieke films. Ad: 'Je moet leerlingen verleiden om naar een film te komen kijken. Als het mis is, dan moetje vier keer je best doen om ze de volgende keer binnen te krijgen. Maar soms duw ik ze een film door de strot want ik vind het belangrijk dat ze hun oogkleppen af doen. Die kinderen zien wel regelmatig films, maar altijd in hetzelfde straatje. Een film moet wel aansluiten bij hun leefwereld, anders lukt het he lemaal niet. Als kerstfilm hebben we Welcome gedraaid. Ze konden zich wel identificeren met die jongen, een vluchteling die illegaal in Calais verblijft en wordt opge pakt als hij het Kanaal probeert over te zwemmen. Maar zo'n film nemen ze me niet in dank af.' Hoe lastig het is om de middelbare schoolkinderen te interesseren ervoer Ad toen hij een speciaal schoolfesti- val organiseerde met alleen maar avant-premières, op 35mm. 'Ineens was het bezoek veel minder. Dus ik vroeg aan de leerlingen: waar waren jullie nou? Zeggen ze: meneer, we kenden die films niet!' Dian: 'Eén van die avant-premières was Zusje! Die deed helemaal niks. Maar naderhand hypte die film wel. Toen zagen ze pas dat het wel een mooie film was.' Archivaris In Oudenbosch kun je niet heen om de basiliek van de heilige Agatha en Barbara (ingewijd in 1880), de op kleinere schaal gebouwde replica van de Sint Pieter in Rome. Verderop staat nog zo'n barok aandoende kerk, de kapel van het voormalige jongensintemaat Saint Louis. De gebouwen van dit internaat worden nu gerestau reerd. Hier heeft de gemeente haar oog laten vallen op een hoekje bij een mooi laantje met bomen als locatie voor een nieuw multifunctioneel cultureel centrum. Maar er zijn vrienden van Fanfare die helemaal niet weg willen uit de aula, met zijn cabine in een voormalige jongens wc. Voor elke film toveren Dian en Ad de aula om tot filmzaal met een bijna- wand-tot-wand-projectie en gezellige tafeltjes tussen de houten stoelen. In de ruim twintig jaar heeft het filmhuis meer dan 1.200 films ver toond. Archivaris als Ad is heeft hij al die titels nog op een rijtje, met de publiekswaarderingen erbij. Ad: 'Je hebt wel gemerkt dat ik altijd tel en bijhoud en tegelijkertijd zeg ik: cijfers doen er niet toe. Toch vind ik het leuk als zo'n Japanse film als Depar- tures op één staat met een 9,32. En als een goede film niet aanslaat bij het publiek vind ik dat heel jammer. Maar we passen ons programma absoluut niet aan.' UI II -4 Met de boot naar Filmhuis Hoorn In de Westfriese stad Hoorn heerst nog altijd de VOC- sfeer. Maar qua bioscopen moet de stad nog een in haalslag maken. Aan de rand van de stad komt een nieuwe Cineworld met zeven zalen. In de binnenstad wordt de oude gevangenis De Krententuin op het Oos tereiland verbouwd. Dit zal straks onderdak bieden aan Filmhuis Hoorn. Het Oostereiland ligt spectaculair aan het IJsselmeer met aan beide zijden jachthavens. Dit wordt de nieuwe hotspot, waar ook creatieve ondernemers, het Museum van de Twintigste Eeuw en een cinehotel een plek krijgen. Margret Wagenaar, directeur van het Filmhuis Hoorn: 'Het is buitengewoon stimulerend om met al die ondernemers in de culturele sector samen te werken. De combinatie met het cinehotel geeft de mogelijkheid om arrange menten aan te bieden: een weekendje hotel met diner en filmvoorstelling, en een boottocht, want we zijn straks het-best-met-de-boot-bereikbare filmhuis van Nederland.' Voor de exploitatie van het hotel tekende Muller Moer kerk, het bedrijf dat ook de horeca op het Oostereiland verzorgt en eerder voor de Toneelschuur in Haarlem en andere filmtheaters horecaplannen heeft gemaakt. De verbouwing van De Krententuin is al in volle gang. Die is te volgen op www.oostereiland.nl. In augustus 2011 verwacht Margret Wagenaar de eerste bezoekers te begroeten. Film CC Voorschoten stopt ermee Op locatie gaat meestal over openingen van nieuwe bioscopen, maar nu melden we de sluiting van Film CC in Voorschoten. Dat is niet verbazingwekkend want me vrouw Nieuwenhuizen-Kortekaas, die de zaak sinds 1992 runde, is inmiddels 75 jaar. 'Het was de laatste jaren ei genlijk niet meer op te brengen. Het was te veel werk voor een persoon. Ik kreeg wel steun van mijn man, maar de verdiensten waren nog niet eens een volledig salaris. Met een beetje steun van de gemeente had Film CC nog wel kunnen voortbestaan. We hebben stad en land afgezocht naar een opvolger, maar dat is niet gelukt.' Vijftig jaar heeft mevrouw Nieuwenhuizen films vertoond. Van ver schillende distributeurs heeft ze sympathieke afscheids- telefoontjes gehad, soms tot tranentrekkens toe, vertelt mevrouw Nieuwenhuizen. Ze moet nu eerst bekomen van de verhuizing naar Schagen, maar wie weet gaat ze zich weer actief bemoeien met filmvertoningsland. Maar dan moet ze wel gevraagd worden. 'En jij moet helemaal je kop houden.' (Kim van Kooten in Zusje!) 'Anybody who says my show is "neat" has to go. (Madonna in Truth or Dare)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 17