Controle over de buzz m MARKETING Mond-tot- mondrecla me is en blijft de be langrijkste marketing tool in de industrie. MARKETING /THEATERPASPOORT Een tijd van veran deringen lijkt aan te breken waarbij nieuwe vor men van marketing op het punt staan de wereld te veroveren. HFN ED Filmfonds organiseert workshop filmmarketing Op 17 en 18 juni vond er een tweedaagse workshop filmmarketing plaats in de Balie in Amsterdam. Deze workshop - georganiseerd door het Filmfonds in samen werking met filmdistributeur Pim Hermeling (Wild Bunch) - was bedoeld voor iedereen werkzaam in filmproductie, -distributie en -vertoning. Het doel was om kennis over marketing en distributie te verhogen om Nederlandse films beter in de markt te zetten. Door Nathalie Scholten Na een kort welkomstwoord van Pim Hermeling, opende Frans van Gestel (producent IDTV Film) met de woor den dat er momenteel veel gebeurt op het gebied van filmmarketing. Volgens Van Gestel hebben mensen min der vrije tijd, worden films steeds sneller uitgebracht en wordt de rol van video on demand (vod) steeds groter. Hermeling voegde hieraan toe dat de bezoekersaantal len in de bioscoop toenemen, maar dat er meer mensen naar dezelfde films gaan. Een tijd van veranderingen lijkt aan te breken waarbij nieuwe vormen van marketing op het punt staan de wereld te veroveren. Toch blijkt één marketingtool nog steeds de grootste invloed te hebben op het succes van een film: mond-tot-mondreclame. Belangrijkste marketingtool Ondanks de veranderingen waren alle sprekers het met elkaar eens. De mond-tot-mondreclame is en blijft de belangrijkste marketingtool in de industrie. Essentieel daarbij is dat de film goed is. Met goed wordt bedoeld dat de marketing eerlijk is en daarmee voldoet aan de verwachtingen van de doelgroep. In dit geval kan er een positieve buzz ontstaan en kunnen er meer kaartjes worden verkocht. Fulko Kuindersma (marketingmanager El Entertain ment) ziet fans van films dan ook als ambassadeurs. Zij verspreiden het nieuws. Zo ging de regisseuse van de film Nothing Personal samen met de distributeur Cinema Delicatessen door het hele land theaters af om meer bekendheid te genereren. Nothing Personal werd niet alleen een succes op filmfestivals, maar ook in de filmtheaters met bijna 67.000 bioscoopbezoekers. Door externe factoren, zoals verplichtingen aan finan ciers, moeten films voor een bepaalde datum uitge bracht worden. Volgens Hermeling belemmert dat de creativiteit en blijft er weinig tijd over voor de marketing. Voor de makers van de aankomende film Pizzamaffia was het wel mogelijk om meer tijd in te plannen voor de marketing. Errol Nayci (producer of marketing and distri- bution in opdracht van IDTV Film) gaf inzicht in de cam pagne van de film. Nayci werkte onder andere samen met reclamebureau Habbekrats voor de invulling van de campagne. De kick-off was de online casting. De opdracht hiervan was het naspelen van Tony Montana uit Scarface. De beste imitatie leidde tot een rol in Pizza maffia. Resultaat van deze online casting was 42.000 unieke bezoekers, meer dan 250.000 pageviews en meer dan 100 auditiefilmpjes. De campagne zal uitein delijk worden afgesloten met een première. Sociale media Volgens Nayci is het van groot belang om je bewust te zijn van je doelgroep. Het is cruciaal om te luisteren naar wat er wordt gezegd én dat er een interactie wordt aangegaan met de doelgroep. Doordat er steeds minder tv wordt gekeken is de invloed van sociale media inmiddels veel groter dan de tv. Men zou kunnen stellen dat de mond-tot-mondreclame ook online werkt via de sociale media. Zelfs crewleden zetten graag setf ilmpjes op hun sociale pagina en twitteren het laatste nieuws. Het is wel wenselijk om de magie van film te bewaken door een afstand tussen het publiek en de crew te behouden. Ook al is het voor de marketeers vaak verleidelijk om deze filmpjes te gebruiken voor de campagne, toch zit er ook een gevaar in het versprei den van deze online informatie via het Internet. Met name als er vertrouwelijke informatie wordt verspreid zoals bijvoorbeeld over de plot of hoe de filmset er uit ziet. Het is van belang om als marketeer zoveel moge lijk controle te houden over alle informatie die er via het Internet verspreid wordt. Vooral het in de gaten houden van sociale media is een ingewik kelde en wellicht onmogelijke klus. Dan Light (head of interactive, The Picture Production Company) die gespecialiseerd is in online mar keting stelde de deelnemers de Voor Pizzamaffia werd een online castingactie op gezet waarbij Tony Montana uit Scarface moest worden geïmiteerd. De beste imitatie leidde tot een rol in de film. vraag of men naar de film gaat vanwege de website of omdat vrienden op Facebook of Twitter hadden laten weten dat er een goede film draait. Voor de deelne mers was vooral het laatste een reden om naar de bioscoop te gaan. De kracht van online media zou niet onderschat mogen worden. Light raadt het niet aan om direct met het publiek te praten, maar vindt juist dat het publiek met elkaar moet praten. Hij gaf het voorbeeld van Angus Thongs and Perfect Snogging. Op de website van de film konden de veelal jonge bezoekers in het dagboek van het hoofdpersonage schrijven. Het dagboek begon zo ver af te wijken van het personage dat de schrijfster besloot dit onderdeel van de website te halen. Bij nader inzien werd uiteindelijk toch besloten dit deel weer te activeren. Er was immers een buzz gecreëerd. Buzz Controle houden over de buzz is lastig. Behalve een positieve is negatieve buzz ook mogelijk. Britt Colegem (marketing publicity manager, Independent Films) hield zich bezig met de publiciteit van lep! waarbij er onenigheid ontstond tussen de regisseur en de produ cent. Door neutraal te blijven en de media op afstand te houden lukte het om te voorkomen dat de buzz de marketing op een negatieve manier beïnvloedde. Negatieve publiciteit hoeft niet per definitie te beteke nen dat een film minder bezoekers trekt. Wel is het zo dat een positieve variant meer kans geeft tot grotere aantallen bioscoopbezoekers. Daarbij is negatieve publiciteit minder stuurbaar. Het manipulatief sturen van de buzz kan ook. Vol gens Colegem worden zowel positieve als negatieve berichten de wereld in gestuurd om bewustzijn oftewel awareness voor een film te creëren. Vooral de nega tieve berichten zijn opmerkelijk. Zo haalde de James Bond film Quantum of Solace het nieuws doordat een stuntauto uit de bocht was gevlogen en in een Italiaans meer was beland. Of deze auto echt uit de bocht was gevlogen of dat er sprake was van een pre-marketing stunt; dit incident was in ieder geval het startschot van de mond-tot-mondreclame. Bij iedere film zal opnieuw bekeken moeten worden hoe men het beste met de buzz van een film om kan gaan. Controle houden hierover is met name door de sociale media lastig te controleren. Men zou zich kunnen afvragen of het creëren van de buzz niet veel belangrijker is dan het behouden van de controle. Nathalie Scholten is projectmede werker onderzoek bij het Film fonds. Naam bioscoop: Cinema de Graaf Plaats: Huizen Aantal zalen: 3 Aantal stoelen: 554 Formaat grootste scherm: 12 meter x 5 meter Exploitant: Wolff Cinema Groep Theatermanager: Iris Horsman Open sinds: september 2000 Aantal bezoekers per jaar: 125.000 Projectoren: 1 x Digitaal Sony 4K en 2x analoog Phi lips FP30 Kassasof tware: TAS De bioscoop is onderscheidend vanwege: 'de persoonlijke benadering en een hoog serviceni veau. Daardoor weet Cinema de Graaf haar publiek uit de wijde omgeving een aangenaam avondje uit in een intieme sfeer te verzorgen. Met grote regelmaat organiseert Cinema de Graaf verschillende events rondom films, waardoor film kijken tot ware filmbele- ving verwordt.' Website: www.bioswolff.nl 'I wonder if she is on Facebook.' (Nate Torrence als Devon in She's Out of My League) 'You're right. Word of mouth brought me here.' (Ted King als Charlie in Hoodlum Son)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 25