'Films kijken via het Internet heeft de toekomst' E HFN ACHTER DE SCHERMEN HFN Jurgens: 'Vertoning ineen bioscoop is vaak toch een ander verhaal.' Jurgens: 'Ik kan me onmogelijk voorstellen dat iemand als Houwer zijn films niet op zo'n enorm platform wil aanbie den.' EU Alle Nederlandse film beschikbaar via Filmotech Alle Nederlandse films die ooit zijn gemaakt en waarvan nog een print bestaat, komen online beschikbaar in een nieuwe webvideotheek. Die ambitieuze taak heeft Filmotech, een samenwerkingsverband van de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS), EYE en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, zich gesteld. Vóór het eind van het jaar moet de website online gaan met de eerste titels. Door Robbert Blokland Het was de bedoeling dat de grote presentatie van het Filmotech-pro- ject plaatsvond tijdens het Neder lands Filmfestival. Maar daags voor de openingsavond werd be sloten de lancering toch een paar maanden uit te stellen. Het nieuwe video-on-demand-platform voor de Nederlandse film kon de kwaliteit en gebruiksvriendelijkheid van de site nog niet garanderen. De kleine tegenslag geeft echter wel aan hoe grondig de NVS, het EYE Film Instituut Nederland en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid te werk gaan. Het is de bedoeling dat binnen een jaar vele duizenden uren aan materi aal online staan. 'We willen alle Nederlandse producties op deze manier goed toegankelijk ma ken', stelt directeur Mare Jurgens van Filmotech. Volgens de drie initiatiefnemers is hier grote vraag naar. 'Alleen heel grote en recente Nederlandse titels zijn gemakkelijk op dvd te krijgen.' De naam van de website wordt pas bij de lancering bekendgemaakt. Abonnement Naast films is op den duur ook al het Nederlandse televisiedrama te bekijken dat ooit is gemaakt. 'De Publieke Omroep (PO) beseft heel goed dat naast het populaire Uitzending Gemist ook een kanaal nodig is waar geld aan verdiend kan worden om het onderhouden en ontsluiten van de collectie be taalbaar te houden', legt Jurgens uit. 'Al hebben we pas in een later stadium van de voorbereidingen contact gelegd met de PO. Wij zijn nu bezig om de samenwer king vorm te geven. Dus het duurt langer voordat al het televisiemate riaal is ontsloten.' Het kijken naar oudere films en afleveringen van series gaat een euro kosten. Voor nieuwe films betalen kijkers bijna vijf euro, even veel als in videotheken. Voor hele series moet de prijs nog worden bepaald. Ook bestaat de mogelijk heid een abonnement op de site af te sluiten, al is nog niet duidelijk hoe die er precies uit gaat zien. De beelden worden direct na betaling - via iDeal of creditcard - gestreamd (uitgezonden) naar de computer van de gebruiker. Die hoeft de films en series dus niet eerst te downloaden voordat hij ze kan bekijken. Filmotech is in ge sprek met fabrikanten van Internet televisies, waaronder Philips, om de dienst daarop beschikbaar te maken. Ook staat een iPhone-app in de planning. Jurgens sluit niet uit dat de collectie ook via verkoop kanalen van derden aangeboden gaat worden. Turks Fruit Het belangrijkste verschil tussen Filmotech en andere aanbieders van video-on-demand als Video land en Cinemalink is de nadrukke lijke focus op nationaal materiaal. Rechtentechnisch is het verspreiden van de films online overigens nog niet geregeld met alle grote Nederlandse producenten en dis- <rechtsboven> Soldaat van Oranje <onder> Loft tributeurs. 'Maar vooral omdat de vereniging van speelfilmproducen ten een van de initiatiefnemers is, gaan we er vanuit dat we daar wel uit gaan komen', stelt de woord voerder. Toch zijn er films waarvan nog niet zeker is of ze ooit online beschikbaar zullen komen. Filmotech is bijvoorbeeld nog lang niet uit onderhandeld met Rob Houwer, toch verantwoordelijk voor klassiekers als Soldaat van Oranje en Turks Fruit. 'Houwer is een notoire onderhandelaar', erkent directeur Jurgens diplomatiek. De initiatiefnemer van de website heeft 'goede hoop' er wel uit te komen. 'Ik kan me onmogelijk voor stellen dat iemand als Houwer zijn films niet op zo'n enorm platform wil aanbieden.' Toch is Houwer niet de enige die wel geld wil zien als zijn producten via de site worden aangeboden. 'Het is een geweldig initiatief om al les digitaal beschikbaar te stellen', stelt Sim van Veen van Inspire Pic- tures en Benelux Film Distributors. 'Maar het lijkt me wel dat er van tevoren goede afspraken moeten worden gemaakt over de verde ling van de opbrengsten. Het lijkt me duidelijk dat de distributeurs en makers hier ook van moeten gaan profiteren.' Van Veen denkt niet dat de site en de dvd-distributie elkaar bijten. 'Op zich is het natuurlijk niets nieuws', legt hij uit. 'Er bestaat nu ook video- on-demand. En dat bijt de dvd- markt totaal niet. Integendeel: er is een nieuw platform aangeboord. Dat is alleen maar een goede ontwikkeling.' Het wordt echter een ander verhaal als nieuwe films al bij hun première via Filmotech te zien zijn. 'Ik zie daar eerlijk gezegd het nut niet zo van in', licht Van Veen toe. 'Bovendien heb je recent met de ruzie tussen Disney en Pathé over Alice in Wonderland gezien hoe hard distributeurs nu al hun window van vier maanden tussen bioscooprelease en dvd- uitbreng moeten bevechten. Ik denk niet dat ze daar moedwillig aan gaan tornen.' Toch is dat wel waar directeur Jurgens van Filmotech op den duur naar toe wil. 'Ik begrijp uit de feedback die we uit het veld hebben gekregen dat het daar nu inderdaad nog te vroeg voor is', erkent hij. 'Maar we willen daar wel mee gaan experimenteren. Ik denk echt dat alle partijen daar be lang bij hebben.' Films krijgen nog steeds de meeste aandacht bij hun bioscooprelease. 'Het is volgens mij een goed idee als alle andere podia, zoals dvd of video-on-de mand, daar ook van mee kunnen profiteren. De consument bepaalt toch zelf hoe en wanneer hij een bepaalde titel wil kijken. Sommige films zullen het in de bioscoop altijd beter doen dan op dvd.' Op den duur moeten de digitale prints die Filmotech aanbiedt ook beschikbaar komen voor bios coopvertoning. Theaters zullen dan dus op zeer eenvoudige wij ze alle Nederlandse films kunnen krijgen voor digitale projectie. 'In principe zijn alle films die we via EYE binnenkrijgen gedigitaliseerd', legt Jurgens uit. 'Dus daar kunnen we ook een JPG2000-versie van gaan leveren.' Voor films en series die via andere kanalen bij Filmo tech komen, ligt dat gecompliceer der. 'Soms is de kwaliteit te slecht', vertelt de directeur. 'Maar ook hier is er de kwestie van de rechten. Het is vaak geen probleem om toestemming te krijgen voor online exploitatie. Maar vertoning in een bioscoop is vaak toch een ander verhaal.' Internetjournalist Francisco van Jole vindt dat Filmotech een mooi initiatief heeft gelanceerd. 'Dvd heeft zijn langste tijd wel gehad', denkt hij. 'Films kijken via het Internet heeft de toekomst. Het is heel goed dat de markt daar nu op inspeelt.' Maar het succes zal staan of vallen met de uitvoering ervan, waarschuwt Van Jole. 'Het is niet genoeg om alleen maar een plek te creëren waar van alles te vinden is. Naar een geïsoleerde website komen mensen niet zo snel.' Het is van groot belang het aanbod te integreren met al goed bezochte virtuele podia als Film1.nl, Cinema, nl of Uitzending Gemist of sociale netwerken als Twitter of Facebook. 'Op die manier raakt zo'n project veel sneller ingeburgerd.' Educatie Een site als Filmotech moet een plaats worden waar liefhebbers elkaar ook treffen om te discus siëren over films. 'De site mubi.com heeft dat heel goed aangepakt', noemt Van Jole als voorbeeld. Op de webpage worden arthousefilms aangeboden, maar staan ook fora waar fans met elkaar van gedach ten kunnen wisselen over wat ze net hebben gezien. 'Als ik jou een prachtige titel aanraad, moetje die meteen kunnen vinden. Op zo'n manier gaat zo'n platform leven voor de mensen waar je het al lemaal voor doet.' Het lijkt hem ook verstandig om scholen te wijzen op de waarde die de nieuwe site voor educatieve doeleinden kan heb ben. 'Het zou goed zijn als titels voor dat soort gebruik bijvoorbeeld gratis beschikbaar komen.' Zelfs als mensen als Rob Houwer niet mee willen doen, heeft het platform van Filmotech toekomst, denkt de Internetexpert. 'Het is een illusie om alles te kunnen aanbie den', stelt hij. 'Ook op Mubi zullen altijd titels ontbreken.' Bovendien acht hij het niet onwaarschijnlijk dat zelfs mensen als Houwer vroeger of later eieren voor hun geld kiezen. 'Die ontwikkeling zag je ook toen YouTube net bestond. In het begin vonden grote maat schappijen het eng en wilden hun medewerking er niet aan verlenen. Maar iets dat zo succesvol blijkt, kun je als maker of distributeur niet negeren als kanaal om je product te promoten.' 'Ach, het is oorlog. Het is toch een leuk feest?' (Rutger Hauer in Soldaat van Oranje) 'Moetje om je heen kijken! Lekkere vrienden...' (Carice van Houten als Lea in De gelukkige huisvrouW)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 11