Permanente plek voor Mister Bioscoop Woerden m Op locatie HFN IN THE PICTURE 'We zijn geen New York, maar ook geen klein dorp.' IN THE PICTURE/OP LOCATIE Ik wil niet het Geert Dolfing- gevoel neerzet ten, maar het Annex Cinema- gevoel/ HFN IQ Het bioscoopgevoel van bioscoopondernemer Geert Dolf ing Een bioscoop runnen in een middelgrote plaats in Neder land is een kwestie van maatwerk en gevoel voor wat er leeft. Geboren Woerdenaar Geert Dolf ing testte eerst de markt met Annex Cinema 1.0. Een avondje naar de film in eigen stad bleek een onmisbaar genoegen voor Woerden Door Lucia Alleman Drie jaar geleden moest Annex Cinema zijn tijdelijke locatie aan de Frederik Hendriklaan in Woerden ontrui men. Geen bioscoop meer in eigen stad, dat bleek een groot gemis voor veel Woerdenaren. In de media kon je volgen hoe zij het stadsbestuur bestookten met verzoe ken om een oplossing. Het was natuurlijk zaak van de bioscoopondernemer zelf om met plannen te komen. Gesterkt door alle steunbetuigingen ging Geert Dolf ing op zoek naar een nieuw onderkomen. Uiteindelijk vond hij die op het industrieterrein Middelland. Op 20 januari 2010 kreeg hij de vergunning om een voormalige machinefabriek te verbouwen. Op 13 april ging, na een razendsnelle verbouwing, Annex Cinema open. Vierkante doos Een bezoeker schrijft op zijn blog dat je een boek niet op zijn omslag moet beoordelen en datje ook bij Annex Cinema niet op de buitenkant moet afgaan. Daarom kijken we meteen binnen, waar je een modern ingerichte lounge aantreft met paarse banken en rode kuipstoel tjes, waar overdag filmisch licht binnenstroomt door de houten luxaflex. Op verschillende muren worden continu trailers en kunst geprojecteerd. 'Wij troffen een vierkante doos aan', vertelt Geert Dolfing, 'we hebben zelf de indeling en aankleding bedacht, voordat er een architect aan te pas kwam voor de technische tekeningen.' Annex Cinema heeft nu vier ruim bemeten, prettige bioscoopza len, één cabine, een zigzaggende foyer en, heel apart, een rokersruimte. Bestaansrecht Geert Dolfing is geen geboren bioscoopmens. Hij komt uit de reclamewereld. Geert: 'Als hobby draaide ik in de oude City bioscoop van mevrouw Heemskerk wel een keer per maand een filmhuisfilm, onder de naam FilmEs- tafette. Dat was een behoorlijk succes. Soms hadden we volle bak, 180 man in de zaal. Mevrouw Heemskerk was 70 toen ze er in 2002 mee stopte. City, met maar een zaal, was gewoon niet rendabel te maken, dus ik zag er van af om die over te nemen. Voor mij was toen de vraag: heeft een bioscoop bestaansrecht in een plaats als Woerden? Je moet niet vergeten dat Woer- Foto Lucia Al leman. den in het midden van het Groene Hart ligt. Je zal al de mensen de kost moeten geven, die naar Utrecht, Pathé Arena, Pathé De Kuip of CineMec gaan voor de film.' Volgens Geert heerste er nog niet zo lang geleden een wat sombere stemming in Woerden. 'Op cultureel en uitgaansgebied viel er weinig te beleven. Er was vroeger een vrij grote christelijke basis met een houding van: moet dat nou allemaal wel? Niet dat ik het daaraan wil wijten, maar het was moeilijk om hier nieuwe initiatieven van de grond te krijgen. Een bioscoop met meerdere zalen, dat kon allemaal niet.' Volgens Geert is er een jaar of tien geleden een omslag gekomen, ingezet door het beleid van het stadsbestuur. Hij wijst naar het veranderde stadsbeeld. In het hart van Woerden is een heel nieuw, kleinschalig centrum gebouwd naar ontwerpen van de Belgische architect Jo Crepain. Geert: 'Die nieuwe ontwikkelingen zijn zeer geslaagd gebleken. Je ziet dat mensen er graag komen en een hapje blijven eten. We zijn geen New York, maar ook geen klein dorp. Men is nu meer doordrongen van het feit dat een stad als Woerden meer te bieden moet hebben dan alleen wonen en slapen.' In 2004 besloot Geert zijn bioscoopplannen uit te proberen. Hij verkocht zijn reclamebureau en huurde op tijdelijke basis voor weinig geld een leegstaand wijkcentrum. Zonder al te grote investeringen bouwde hij er twee zalen in. Annex Cinema 1.0 had succes. In de eerste acht maanden van 2007 kwamen er ruim negenenveertigduizend mensen naar films kijken. Daar mee zat de bioscoop ook meteen aan zijn maximum 'I absolve you of all your sins. Now get the fuck out.' (Cheech Marin als Padre Benito del Toro in Machete) volgens Geert. Maar de slopershamer ging erin en Geert moest hard op zoek naar een nieuw onderkomen. 'Ik heb wel tien locaties bekeken. Uiteindelijk heb ik na twee jaar zoe ken voor dit pand gekozen omdat ik hier permanent kan blijven en omdat het de meeste mogelijkheden biedt. Ik heb hier een parkeerterrein voor zeventig auto's en honderd fietsen. Ook de omgeving heeft potentieel. Nu trekken mensen na de film bij mij nog een flesje wijn open, omdat er in de buurt niets is. Maar het gemeentehuis staat hier, er is een sportschool en een discotheek. Als hier nog meer voorzieningen neerstrijken kan het best leuk worden.Het pand heeft volgens Geert prima mogelijkheden voor het houden van seminars en presentaties. Het ligt ook dichtbij ver keersplein Oudenrijn en is dus prima te bereiken vanuit heel Nederland. Annex Cinema-gevoel Wat vindt een reclameman leuk aan het bioscoopbe drijf? Geert: 'Het is leuk om de mogelijkheid te hebben om dingen te organiseren en bedenken. Het opzetten van een tent waarvan men zegt: wat is het hier mooi geworden! Ik kom uit de grafische hoek. Ik vind het dus belangrijk dat het er goed uitziet, van drukwerk tot de inrichting.' Door de ontstaansgeschiedenis van Annex Cinema is de naam Geert Dolf ing in Woerden synoniem voor bioscoop geworden. 'Dat is nu eenmaal zo. De bakker wordt ook voortdurend aangesproken op zijn product. Maar ik wil niet het Geert Dolf ing-gevoel neerzet ten, maar het Annex Cinema-gevoel. Dat wil zeggen dat we kwaliteitfilms in een leuke, prettige omgeving bieden. Met kwaliteitfilms bedoel ik zowel commercieel als arthouse-aanbod.' De boeking wordt gedaan door Go Filmbooking. Geert doet zelf de finetuning van het programma. 'Je kunt in Woerden niet standaard overnemen wat in Amsterdam draait. Machete bijvoorbeeld, dat is een grote steden- film, die loopt hier minder. Je moet iets meer Tirza of Mijn naam is Sarah draaien. Woerden heeft nu eenmaal een andere bevolkingssa menstelling. Wij hebben geen wijk als Kanaleneiland, maar wel veel tweeverdieners en gezinnen.' Het publiek begint de weg naar Annex Cinema aardig te vinden. Geert: 'We zitten na vijf maanden op zevenendertigduizend bezoe kers. En dan moeten Harry Potter en de kerstperiode nog komen. Mijn target is zeventigduizend men sen. Maar als je prettig wilt draaien moet je toch honderdduizend mensen per jaar trekken.' 'Het is een heksje, altijd al geweest, als peuter al.' (Johanna ter Steege als Alma in Tirza) Almere heeft weer een filmhuis In mei 2009 sloot in Almere het filmhuis Cinescope haar deuren. De tegenvallende bezoekersaantallen van de voormalige Utopia-bioscoop brachten het film huis in financiële problemen. Maar een ambitieuze stad als Almere kan niet zonder arthouse. De Nieuwe mmmm Bibliotheek pakt die handschoen nu op. Het nieuwe gebouw van de bibliotheek, in maart aan het Cl"idhuisplein opge- erd, beschikt over n theaterzaal met J8 stoelen. Deze is i geschikt gemaakt voor filmprojectie, engesteld door Lesley van der Wouden in samenwerking met Wilko Schu- ringa (tevens filmprogrammeur van De Lieve Vrouw in Amersfoort). Het is uitdrukkelijk de bedoeling om een heel ander programma aan te bieden dan in Utopolis te zien is. Op dinsdag- en donderdagavond worden er arthousefilms gedraaid, woensdagmiddag een kinder film. Omdat de theaterzaal een eigen entree heeft, kan deze ook na sluitingstijd worden gebruikt. Op 8 september is de bibliotheekfilm van start gegaan en heeft tussen de 25 en 55 bezoekers getrokken. Ook theater Corrosia in Almere Haven heeft plannen om filmhuisfilms te vertonen. Alleen moet eerst de zaal nog worden aangepast. City Steenwijk blijft in de familie Ludie en Dineke Vos hebben hun bioscoop City op 30 september overgedragen aan Albert Jan en Yvonne Vos. Ludie Vos gaat zich volledig richten op zijn kas- saticketsoftwarebedrijf ReBiTicks. Dat groeit zo hard dat het niet meer te combineren is. In plaats van elke avond bezoekers in City te ontvangen gaat hij erop uit. Ludie: 'Ja, ik word een soort vertegenwoordiger. Er zijn inmiddels al zestig ondernemingen die het Kassa Ticket Systeem (KTS) gebruiken. Maar ik heb de in druk dat er meer bioscopen geïnteresseerd zijn en zo langzaamaan breiden we de markt uit naar theaters en evenementen en kijken we ook naar Duitsland.' Met de overdracht blijft de bakermat van het Vos-imperium in de familie. Vooralsnog blijft de bioscoop City heten en geen Luxor.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 14