Flexibiliteit in filmeducatie HFN 'Elk initi atief om jongeren naar de bioscoop te krijgen is een goed initiatief/ school@pathé probeert jongeren aan de film te brengen Via school@pathé probeert bioscoopketen Pathé jonge ren aan zich te binden en film nog meer te promoten als cultuurbesteding. Hiermee begeven ze zich naast verto ner ook als aanbieder in het f ilmeducatieve veld dat al een jaar of twintig wordt ontgonnen door wat nu het EYE Film Instituut Nederland is. lokaal niveau. Dat kunnen wij bieden. Als een docent volgende week een Chaplin-film uit 1932 wil laten zien, dan kan dat. Dan hebben wij goede contacten met EYE om die film te regelen en er een lespakket bij te leveren.' Soortgelijke contacten zijn er momenteel ook met het IDFA en Movies That Matter. Door Jan van Houten 'Denk na over de middelen, literair of filmisch, die worden ingezet om de hints over het lot van Tirza over te brengen'. Een leraar Nederlands kan met deze opdracht, afkomstig uit materiaal van EYE, de speci fieke eigenschappen van literatuur en film doceren, nadat zijn leerlingen Tirza klassikaal hebben gezien in een bioscoop van Pathé. Zijn de voorstellingen van EYE's MovieZone bedoeld om jongeren kennis te laten maken met de bijzondere film, school@pathé richt zich op docenten van middelbare scholieren met films en lespakketten. Darren Staines, bij Pathé verantwoor delijk voor altemative content, is altijd op zoek naar nieuwe producten en is initiatiefnemer van school@pa- thé. 'EYE heeft het product filmeducatie gestart, maar scholen eisen tegenwoordig meer flexibiliteit en keuze. EYE heeft de bal opgegooid, dat is ook het doel van zo'n instituut. Het is nu aan bedrijven zoals het onze de taak om te kijken wat je er verder mee doet.' Paardenkop EYE is door Pathé betrokken bij de opzet van het initiatief. Projectmanager educatie Victoria Breugem vindt het een interessant idee. 'Het staat vertoners vrij om een dergelijk initiatief te ontwikkelen, Pathé is immers een commerciële onderneming. Ze kwamen bij ons met het idee en vroegen wat wij voor hen konden betekenen. Dat is ook wat EYE moet zijn, een instantie waar vertoners terecht kunnen voor advies. Ik ben erg benieuwd of het aanslaat bij docenten.' Ad Uijtdewi- ligen is docent wiskunde aan het Markland College in Oudenbosch en drijvende kracht achter het in het schoolgebouw gevestigde Filmtheater Fanfare. 'Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is om leerlingen naar een film te laten kijken. Ik draai regelmatig moeilijke films. Daar komt anderhalve man en een paardenkop op af. Bovendien, docenten geven les volgens een strak schema en dan moet een film daar wel in pas sen.' Dat komt ook uit het onderzoek dat Pathé heeft laten uitvoeren. Darren Staines: 'Er was behoefte aan meer keuzemogelijkheden. Meer titels, meer tijden. Maar ook intensievere samenwerking met scholen op Tirza. Indepen dent Films. Die flexibiliteit van school@pathé heeft wel een prijs. Deelname aan een schoolvoorstelling van MovieZone verlaagt het jaarlijkse budget van vijftien euro op de Cultuurkaart met 2,30 euro. Pathé vraagt een marktprijs van 7,50 euro, of vijf euro in de ochtend. 'Wij werken niet met subsidie', aldus Staines. 'De prijs moet de kwaliteit van het product reflecteren. Wat wij vragen is redelijk. Er zijn duurdere dingen. Bioscoop heeft maar een klein marktaandeel in de Cultuur- kaartbestedingen.' De educatieve programma's van EYE worden financieel ondersteund door de NVB met hulp van de distributeurs, waardoor de deelnemersbij drage laag kan blijven. 'In MovieZone en Klassefilm (voor het basisonderwijs) participeert de hele sector', zegt Victoria Breugem. 'Het is logisch dat Pathé het filmkaartje er uit wil halen en de potentie is er wel bij de scholen maar, het is de vraag of deze meer willen betalen voor de flexibiliteit.' Ad Uijtdewiligen hoopt dat scholen slim genoeg zijn om een gedeelte van het budget van de leerlingen binnen de school te houden. 'Persoonlijk denk ik dat geld zo weinig mogelijk de leidraad moet zijn van beslissingen. En als je daar de flexibiliteit voor terugkrijgt die Pathé belooft, dan ga ik liever één keer goed naar de film met mijn klas. Maar ik zie mij nog niet met leerlingen met de bus naar Breda gaan. Dit initiatief zal I beperkt blijven tot de Rand stad, ben ik bang. Maar elk initiatief om jongeren naar de bioscoop te krijgen is een goed initiatief.' I Meer informatie over het programma is te vinden op www.pathe.nl/school. Vlak voor het ter perse gaan van dit blad werd bekend dat de nieuwe regering voor nemens is de Cultuurkaart af te schaffen. 'Classes will dull your mind.' (Russell Crowe als John Nash in A Beautiful Mina)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 20