Eyes wide open HFN Dat schoon maken gebeurt op drukke dagen in hoog tempo EU Oplossing voor schoonmaken 3D-brillen binnen handbereik De successen met 3D van de afgelopen twee jaar ken nen ook een keerzijde die verborgen blijft in de maga zijnen van bioscopen. Daar staan in sommige gevallen torenhoge stapels dozen met 3D-brillen. De honderd duizenden bezoekers die de afgelopen maanden naar onder andere Avatar, Alice in Wonderland en Shrek 4 gingen, hebben zo wel hun sporen nagelaten en lever den de servicemedewerkers flink wat werk op. Kan dat niet wat handiger Door llona van Genderen Sforf Verwarrend genoeg zijn er diverse soorten 3D-brillen in omloop, afhankelijk van het technische systeem en scherm waarvoor is gekozen. Het voornaamste verschil in brillen zit 'm erin of je met een zogeheten passieve (Real D, Masterlmage, Dolby) of actieve (XpanD) bril te maken hebt. Daar bovenop komt het verschil in kosten. Voor bioscoopondernemers altijd iets om in de gaten te houden. Real D en Masterl mage bieden de goedkoopste variant brillen. Die kunnen na gebruik eventueel worden weggeworpen, maar dan zadelt de exploitant zichzelf op met een flinke berg extra afval, om over duurzaamheid maar te zwijgen. Maar in de praktijk nemen veel mensen de brillen gewoon mee naar huis, bijvoorbeeld om deze bij een volgende 3D-voorstelling weer mee te kun nen nemen en zichzelf bij sommige exploitanten een toeslag te besparen. Bij de brillen van XpanD of Dolby ligt dat anders. Die zijn niet om mee te nemen. Ze zijn wat steviger, maar ook duurder, hetgeen in het geval van de XpanD-variant te maken heeft met het feit dat het een 'actieve' bril is. De hogere kostprijs maakt het noodzakelijk dat de bril len in de tweede categorie meerdere malen worden gebruikt. Dat betekent wei dat ze goed schoonge maakt moeten worden om geen bacillen over te bren gen. Dat schoonmaken gebeurt in enkele gevallen op drukke dagen in hoog tempo tussen de voorstellingen met doekjes en spuitbussen met ontsmettingsmiddel. Veel theaters, waaronder CineMec in Ede, zijn heel tevreden met deze methode. Behalve het feit dat er geen kinderbrillen zijn en dat het lastig is een 3D-bril over je gewone bril te zetten, hebben ze daar ten aanzien van de 3D-brillen eigenlijk geen klachten. In Cineworld Beverwijk, waar men de goedkopere vari ant van Masterlmage gebruikt, poetsen ze desalniet temin ook graag en goed. Maar ook daar blijkt het publiek toch extra blij te reageren als het een nieuwe Eco-wassfraaf van Gofï/ex in bedrijf. bril uit de doos krijgt. 'Oh, een nieuwe bril, dat is fijn!' horen ze dan. Alternatieve oplossingen Hoewel er flink wat theaters zijn overgegaan op de goedkopere (wegwerp)varianten, wordt er actief nagedacht over oplossingen voor het schoonmaak- probleem. Een van de initiatieven is de speciale eco-wasstraat die Gofilex heeft laten ontwerpen en bouwen. Daarmee kunnen 3D-brillen (ook de goedkope) worden gereinigd. Wekelijks worden door de Filmdienst, die door Gofilex wordt uitgevoerd, al vele (gemarkeerde) kratten met gebruikte brillen door het nachttransport meegenomen en, nadat zij zijn gereinigd en verpakt, weer in de theaters bezorgd. Gofilex gaat voor de te reinigen brillen speciale verzamelkratten leveren. Deze kunnen theater- of concernspecifiek van reclame worden voorzien, maar je kunt ook kiezen voor reclame voor een filmtitel. Paul Huis in 't Veld van Gofilex is zeer ingenomen om, naast het nachttransport, deze nieuwe dienstverlening aan de branche te kunnen aanbieden, met name om dat dit allemaal in een compleet 'groene' omgeving plaatsvindt. De energie die gebruikt wordt in de eco- wasstraat wordt aangeleverd door een warmtekracht installatie met een gesloten watersysteem. Het koude water koelt de motor in de installatie, waardoor het warm wordt en gebruikt kan worden voor het weken, wassen en steriliseren van de brillen. Tenslotte worden de brillen ook gedroogd met deze warmte en naar keuze ingepakt in bijvoorbeeld een (spe ciaal voor de klant bedrukte) enveloppe, een afgesloten beker of koker, gemaakt van gerecycled materiaal of wellicht in een folie gemaakt van maïs. En zo zijn we weer terug bij af... Wat was er eerder, de popcorn, de folie of de maïs? 'I lost my glasses.' (Martha Plimpton als Stef in The Goonies)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 22