Nedcipro staat niet stil HFN ACHTER DE SCHERMEN Nedcipro verstuurt trailers per harde schijf, die direct op de server kan worden aangeslo ten. E3 Dag meelopen bij digitaal filmlab Het merendeel van de Nederlandse digitale films komt uit het lab van Nedcipro in Leiderdorp. Best knap voor een kleine onderneming die tot voor kort uit twee man bestond. Het personeelsbestand is inmiddels verdrie dubbeld en distributeurs en exploitanten kunnen nu bij Nedcipro voor nog veel meer 'digitale zaken' terecht. HFN liep een dagje mee. Door Frank de Neeve Een maandagochtend begin september bij Nedcipro in Leiderdorp. De filmtitels vliegen je al om de oren: 'De subs van The American zijn nog niet bin nen'. 'Ja, maar de film ook nog niet'. Een blik op het planningsbord leert dat veel van de binnenkort uit te brengen digitale films hier vandaan zullen komen. Het Nedcipro-pand op een bedrijventerrein een paar minuten van de snelweg Amsterdam-Den Haag heeft een rijke filmhistorie. Vroeger zat hier filmlaboratorium Haghefilm, dat later is opgegaan in Cineco. De wereld is klein, want Nedcipro's vorige huisbaas was dat zelfde Cineco, het enige echte 35mm filmlaboratorium van Nederland. Nedcipro legde zich toen vooral nog toe op de productie van 35mm commercials, die het liet produceren door andere labs. Met de komst van digitale cinema is men echt zelf als lab gaan functio neren. Bij het woord filmlab spoken er allerlei ouder wetse beelden door m'n hoofd. Een wandeling door het Nedcipro-pand laat echter zien waar een digitaal filmlaboratorium uit bestaat. Hier geen vaten met chemische middelen of ouderwetse optische machi nes, maar veel computers, servers en andere digi tale apparatuur. Daarmee kan Nedcipro niet alleen films op de hoogste kwaliteit encoderen, maar ook bijvoorbeeld 3D-films ondertitelen en digitale sleutels (KDM's) aanmaken. Eigenaar Erik Vrolijk komt binnen. Vrolijk heeft het bedrijf lang samen met René Stapel gerund, terwijl Eriks vrouw Vivian de administratie deed. Eind vorig jaar kregen zij gezelschap van Kees de Konink en afgelopen zomer van Titia Taag, afkomstig van Jean Mineur Mediavision. Door deze uitbreiding bestrijkt Nedcipro nu de hele bovenverdieping van het pand, waaraan de afgelopen tijd veel is vertimmerd. Trots geeft Erik een rondleiding. Middenin het pand is de serverkamer, grotendeels gebouwd door Kees. Nedcipro is geen 9-tot-5-bedrijf en Erik bekent een dag eerder - op zondag dus - ook te hebben gewerkt. Vandaar misschien de deo-stick op een van de bureaus en de aanwezige douche, maar Erik verzekert me dat er toch echt geen bed in het pand te vinden is. Wibo de Groot van Holland Subtitling komt langs. Dat bedrijf was tot voor kort overbuurman van Nedcipro, maar is onlangs bij Nedcipro ingetrokken. Beide bedrijven verwachten synergie. Iedereen is in rep en roer, want er is kortsluiting. Er wordt in het pand nog steeds verbouwd en een van de bouwvakkers heeft ergens teveel stroom getrok ken. Vervelend, want abrupte stroomstoringen zijn funest voor computers en een deel van de apparatuur is uitgevallen. Erik laat zich gelijk informeren over een UPS, een apparaat dat dergelijke problemen kan voorkomen. De stroomstoring is snel verholpen en in Nedci pro's ruime screening room wordt een 'quality check' uitgevoerd van Slovenian Girl van distributeur Am- stelfilm. Alle films worden na het encoderen namelijk compleet bekeken in verband met eventuele kleine fouten of oneffenheden. Nedcipro encodeert niet alleen mainstreamfilms in de JPEG2000-standaard, maar voor de filmhuizen ook MPEG-2. Na een eerste 3D-ondertiteling voor verschillende landen van Street- dance 3D, heeft men onlangs ook de 3D-ondertiteling voor Piranha 3D verzorgd, die er - door de variërende diepte van het beeld - met de hand regel voor regel in moest worden gezet. Het blik met 35mm-film dat ik nog ergens zie staan, ziet er dan ineens heel antiek uit. Er wordt gebeld of de digitale trailer van Loft nog mee kan met het komende nachttransport. Voor de Pathé-bioscopen heeft Nedcipro een slim systeem ontwikkeld waarbij met elke reclamewissel ook alle courante trailers op een standaard harddisk worden meegestuurd. De harddisk wordt in de bioscopen in een docking station gestoken die rechtstreeks met de server is verbonden. Een kamer waar eerst kantoor werd gehouden is nu expeditieruimte. Hier staan de kleine, gele kistjes met harddisks vol trailers voor verzending naar de bioscopen. Er is ook een harddiskdupliceerder voor de grote volumes, zoals die bijvoorbeeld werden ge vraagd voor duplicatie van Sammy's Avonturen voor UPI. Mede omdat men nu ook voor de majors werkt, 'I do what l'm good at.' (George Clooney als Jack in 77» American)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 28