De een na de ander HFN De groeiende digitale band tussen broadcasting en bioscopen Leveranciers van digitale diensten en hun hardwarecol lega's grijpen momenteel het ene na het andere evene ment aan om te laten zien wat ze in huis hebben. Hoe wel er over het algemeen nauwelijks nieuwe informatie voor het voetlicht wordt gebracht, maken de bijeenkom sten wel zichtbaar dat de wereld van broadcasting en bioscoop meer en meer naar elkaar toegroeien. De bios copen zijn een interessant platform voor de broadcast- wereld. EB Door Jeroen Huijsdens In de maand september alleen al waren er drie evene menten waar digitale cinema en 3D op de agenda ston den. Op 2 september verzamelden genodigden zich in Cinema de Graaf in Huizen om naar aanleiding van het besluit van Wolff Cinema Groep om hun theaters uit te rusten met Sony's 4K-projectoren te luisteren naar enkele presentaties over digitaal. Daaronder bevond zich onder meer de vlotte presentatie van Oliver Pasch, Head of Di gital Cinema Europe Sony Professional, die niet alleen 4K nogmaals op een prettige manier uit de doeken deed, maar terloops onthulde dat er ergens een prachtige 4K- versie van The Codfatheris én zelfs een óK-versie van de filmklassieker Blade Runner'in een kluis ligt. Twee weken later kwamen de relaties van servicepro- vider FTT op drie opeenvolgende dagen in België bij elkaar om het nodige gepresenteerd te krijgen. Dat alles vanwege de oprichting van FTT Digital Cinema Belux SA, de nieuwe dochteronderneming van FTT in België. 3D stond ook weer op de agenda van de International Broadcasting Convention die de tweede week van september in Amsterdam plaatsvond. Ook de Dutch Media Hub was daar aanwezigheid, het samenwerkings verband van audiovisuele bedrijven dat tot doel heeft de Nederlandse av—sector op de kaart te zetten en onderlinge samenwerking te bevorderen. Helaas liepen er op de IBC naar verluidt echter nauwelijks bioscoop mensen rond. Hier houdt het niet mee op, want het volgende 3D- evenement staat alweer in de steigers. Op 22 en 23 november vinden in CineMec in Ede en op het Media Park in Hilversum de 3D Dagen plaats. Gedurende die twee dagen willen de organisatoren iMMovator en 3DNL vertegenwoordigers uit de nationale en internationale film- en tv-industrie bij elkaar brengen om te praten en te discussiëren over 3D. Polaroid start verkoop 3D-brillen Tijdens de middag van Wolff Cinema Groep in Huizen maakte brillenfabrikant Polaroid bekend binnen afzienbare tijd te zullen starten met de verkoop van Polaroid Premium 3D-brillen via de bioscopen van Wolff. De brillen, die geschikt zijn voor gebruik in combinatie met het 3D-systeem van Real D, maken het mogelijk dat bioscoopbezoekers voortaan hun eigen, modieuzere bril meenemen naar de bioscoop. Met december als feestmaand in het verschiet ziet Polaroid goede verkoopkansen. Sony's Oliver Pasch tijdens de 4K-presentatie. Bioscoop broadcasting Kortom, zij die alle beschikbare informatie willen opzui gen over de kansen en bedreigingen én de kosten en baten van digitale cinema en bovenal 3D, komen van daag de dag echt wel aan hun trekken. Maar interes santer is misschien wel hoe drie van de hier genoemde evenementen ingaan of zijn ingegaan op de groeiende band tussen bioscoop en broadcasting. Het is een band die natuurlijk al jaren bestaat, eenvoudigweg omdat televisie de veelal door bioscoop populair gemaakte speelfilms hard nodig heeft om uitzendschema's te kunnen vullen. Maar dat was toch altijd een band die meer in het belang was van de distributeurs. Nu lijkt er een ontwikkeling te zijn die van de bioscopen opeens een interessant platform maakt voor de broadcastwereld (lees producenten). Zo vertelde Henk van Meerkerk van Eyeworks Sport tijdens de Wolff-middag in Huizen bijvoorbeeld op gepassioneerde wijze dat hij een grote toekomst ziet voor 3D. En dat daarin echt een belang rijke rol kan zijn weggelegd voor bioscopen. Hij haalde daarbij de voorbeelden aan van een NBA-basketbal- wedstrijd (van weliswaar driejaar geleden, maar toch), de X Games, de EO Jongerendag en van niche-evene menten zoals boksen en judowedstrijden. Ook tijdens de komende 3D Dagen - die bestaan uit een informatieve dag in Ede en een dag vol workshops op het Media Park - komt de band tussen bioscopen en broadcasting ter sprake. En dat is echt niet alleen omdat producenten willen dat 3D-televisie een succes wordt. Informatie over de 3D Dagen is te verkrijgen via www.3ddagen.nl. Actuele informatie over digitale cinema is te vinden op www.cineserver.nl. 'Is this in 3D?' (Michael Bowen als Tommy in Volley Girl)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 31