Bevolkingsonderzoek legt filmvoorkeur bloot m HFN ONDERZOEK Allochtonen vormen een steeds be langrijkere doelgroep. CBS-cijfers maken uitgebreide filmanalyse mogelijk Dankzij het beschikbaar komen van onderzoeksgegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), die normaal gesproken niet gebruikt kunnen worden, kan de Stichting Filmonderzoek nu nog gron diger onderzoek doen naar f ilmconsumptie in Nederland. Dat levert bijzonder interessante inzichten op. Door Dimitri Lahaut MSc Customer insights zijn voor mar ketingmanagers en ondernemers van groot belang. Actuele en betrouwbare klantinzichten worden gebruikt voor business cases en voor verantwoord marketingbeleid. Een van de belangrijkste 'insights' is de inzichtelijkheid in de omvang van (potentiële) doelgroepen. Naast inzichten in de bevolkings omvang, is het ook essentieel om te weten wat groepsleden zoal bezighoudt op het gebied van vrije tijd, cultuur, sport, media, inkomen et cetera. Bijvoorbeeld: welk type bioscoopbezoeker ervaart tijdsdruk in de vrije tijd en hoe groot is deze groep? Of, wie kijkt vooral thuis naar film en hoe groot is deze groep? Stichting Filmonderzoek kan dankzij het CBS nu gemakkelijk antwoord geven op dergelijke vra gen. In dit artikel wordt een aantal belangrijke conclusies beschreven van analyses die zijn uitgevoerd met behulp van de onderzoekge- gevens van het CBS. Grootschalig 'Het CBS heeft tot taak, het verza melen en bewerken van gegevens met als doel het publiceren van sta tistieken ten behoeve van praktijk, beleid en wetenschap' (bron: CBS). Normaliter hebben organisaties alleen beschikking over de officieel gepubliceerde statistieken van het CBS. Aan Stichting Filmonderzoek is echter toestemming verleend om eigen onderzoek te verrichten op basis van de onderzoeksgegevens van het CBS. Het belangrijkste onderzoeksbestand dat Stichting Filmonderzoek gebruikt om deze zogeheten secundaire analyses uit te voeren, is afkomstig van het Aanvullend Voorzieningengebruik Onderzoek (AVO). Dit groot schalige bevolkingsonderzoek vindt om de vier jaar plaats. Het meest recente onderzoek stamt uit eind 2007. Toen zijn tienduizend Nederlanders ouder dan zes jaar uitgebreid bevraagd over allerlei dagelijkse zaken, zoals sport- en cultuurparticipatie. Maar ook vragen over het gebruik van de gezondheidszorg of het werk zijn aan bod gekomen. Het grote voordeel van het AVO is dat aan het onderzoek veel mensen heb ben meegewerkt (face-to-face). Daarnaast is de non-respons laag en het onderzoeksbestand is op zeer ingenieuze wijze gewogen. Onderzoeksresultaten zijn hiermee zowel op huishoudniveau als ook op persoonsniveau representatief voor heel Nederland (ouder dan zes jaar). Leeftijdsgroepen Nederland kent in totaal ongeveer acht miljoen bioscoopbezoekers (dit is 54% van de totale bevol king). Vijf miljoen hiervan (34% van Grafiek Vier miljoen Neder landers hebben de beschikking over een thuisbi oscoop (grafiek: Stichting Filmon derzoek) de bevolking) gaan een tot drie keer per jaar naar de bioscoop. Deze groep noemen we de 'inci dentele bioscoopbezoekers'. Ruim drie miljoen Nederlanders (20%) gaan frequent naar de bioscoop. Zij gaan vier keer of vaker per jaar naar de bioscoop en zijn hiermee de 'frequente bioscoopbezoekers'. Als we naar de leeftijd van de bios coopbezoekers kijken, dan zitten er in de leeftijdscategorie zestien tot en met drieëntwintig jaar relatief de meeste frequente bioscoopbe zoekers. In deze leeftijdsgroep is meer dan de helft een frequente bioscoopbezoeker. In absolute zin, dus uitgedrukt in aantal Nederlan ders, komen de meeste bioscoop bezoekers uit de leeftijdscategorie veertig tot en met vierenvijftig jaar (dit zijn er namelijk zo'n twee mil joen). De meeste niet-bioscoopbe- zoekers zijn, zowel in relatieve als in absolute zin, vijfenzestigplusser. Slechts 20% van deze groep gaat wel eens naar de bioscoop. Allochtonen Nederland telt ongeveer 2,7 miljoen westerse en niet-westerse allochtonen (leeftijd 6+). Dit bete kent dat een op de vijf inwoners een allochtoon is (westers of niet- westers). De prognose is dat vooral de niet-westerse allochtonen een groot deel van de totale bevol kingsgroei voor hun rekening gaan nemen. Volgens het CBS gaat het zelfs om driekwart van de totale bevolkingsgroei. Kortom, de (niet-) westerse allochtoon vormt een steeds belangrijkere doelgroep voor bedrijven. Voor de film- en bioscoopindustrie geldt hetzelfde, want allochtonen gaan graag naar Niet-bioscoopbezoeker Incidentele bioscoopbezoeker Frequente bioscoopbezoeker Thuisbioscoop aanwezig (4 min.) 1,5 1,6 0,9 Geen thuisbioscoop (10,7 min.) 5,1 3,5 2,1 Heel Nederland 15 min.) 6,5 5,1 3,0 'Continue with your research, Doctor... while it is still your research.' (Jason O'Mara in Resident Evil: Extincfion)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 34