HFN Piek 'n' mix Wat zou je anders doen als je filmdistributeur was? Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... ED Tijdens de Nationale Onderwijs Tentoonstelling in de komende januarimaand worden de winnaars bekend gemaakt van de Filmeducatieprijzen 2010. Bedrijven en instellingen in het bioscoopbedrijf (maar ook scholen en centra voor cultuureducatie) die dit jaar spraakmakende en/of succesvolle filmeducatieactiviteiten organiseren of hebben georganiseerd maken nog altijd kans op de stimuleringsprijs van 3.000 euro. De Filmeducatieprijzen zijn een initiatief van EYE Film Instituut Nederland. Meer informatie is te verkrijgen op www.filmeducatieprijzen.nl. 23 september was de dag waarop de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) haar ves tigingsplaats in Amstelveen verruilde voor een nieuw kantoor aan de Krijn Taconiskade 420 - 5e verdieping - in Amsterdam. Het nieuwe postbusadres van de NVB luidt: NVB Postbus 92098 1090 AB Amsterdam. Uitslag Verschrikkelijke ikke-actie Ter gelegenheid van de release van UPI's Verschrik kelijke ikke waren er in de vorige editie van HFN meerdere minions geplaatst. Door het aantal minions te tellen maakte men kans op een verschrikkelijk prijzenpakket. De winnares van de actie is geworden: Mieke Elgersma, medewerkster van de bioscopen Cinema en Tivoli in Leeuwarden. Het correcte aantal minions in het blad was overigens 33. Filmweekgeschenk Hoogstwaarschijnlijk geïnspireerd door het boeken weekgeschenk, heeft het Nederlands Film Festival tijdens de afgelopen editie het filmweekgeschenk ge ïntroduceerd. Dit is een opdrachtfilm van vijf minuten die elk jaar gemaakt gaat worden door een andere regisseur. De première was voor Jos Stelling met de korte film Het bezoek. Gedurende het festival was het Filmweekge schenk in een groot aantal bioscopen en filmtheaters als voorfilm te zien. Deelnemers aan de actie op www. filmweekgeschenk.nl maakten kans op een jaar lang gratis entree bij Nederlandse films. De gasten van de openingsavond kregen de film als collector's item op dvd. Djörn Rump, directeur van Arcaplex in Spijkenisse 'De filmhuur drastisch verlagen... Nee serieus, ik zou exploitanten die daad werkelijk veel in kwaliteit investeren om armen omdat zij hetzelfde kwalitatieve doel voor ogen hebben als de makers van de films die men vertegenwoor digt. Daarnaast zou ik gesubsidieerde theaters geen oneigenlijk voordeel geven ten opzichte van ondernemin gen die voor eigen rekening en risico werken. Subsidie is bedoeld om iets toe te voegen, het mag nooit - direct of indirect - een concurrentiemiddel zijn. Maar vooral de ingeslagen wegen met betrekking tot lokale marketing verder intensiveren. Exploitanten zijn partners in business met dezelfde be langen als distributeurs.' Mark Drenth, fi/mprogram- meur Concor- dia Cinema in Enschede 'Mijn grootste frustratie is dat films vaak al na een aantal jaren niet meer vertoond kunnen worden. Zoals veel filmtheaters organiseren wij voor als maar groeiend publiek bijzondere themaprogramma's. Regelmatig wil ik dan films programmeren waarvan de rechten alweer verlopen blijken te zijn. Of er ligt alleen nog een on betaalbare en dus ondoenlijke print in het EYE-archief. Als we straks, dankzij digitale cinema, niet meer afhankelijk zijn van fysieke prints, hoop ik dat distributeurs de rechten zo regelen dat die slijtvaste digitale kopie tot in de eeuwigheid vertoond mag worden.' Rot van der Meer, thea termanager Pathé Schouw burgplein in Rotterdam 'Persoonlijke benadering vind ik erg belangrijk. Welk gezicht en welke naam horen bij welke stem. Helaas mis ik dit contact wel eens waardoor er volgens mij mooie kansen verloren gaan, zeker op het gebied van mar ketingactiviteiten. Dat zou ik anders doen. Daarnaast moet er snel worden ge werkt aan de grootste ergernis op dit moment, het aanleveren van de digitale content. Dat gebeurt nu echt veel te laat. Een digitale voorstelling slechts enkele uren voor de vertoon- tijd vrijgeven zorgt voor onnodig veel stress en kans op fouten.' 'Why would anyone possibly confuse you with me?' (Edward Norton in Fight Club)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 37