Jan van Dommelen In Memoriam Vijftig jaar samen en ook apart op weg Het overlijdensbericht van Jan van Dom melen bereikte ons niet onverwachts, maar de resultaten van achtereenvolgende behandelingen hadden toch ook steeds tot de verwachting geleid, dat hem nog wel wat tijd restte. Jan en ik zijn achtereenvolgens en gedeel telijk tegelijk naaste collega's, maar soms ook wel rivalen geweest. Ondanks overeenkomsten was er echter altijd één groot verschil tussen ons, namelijk het feit dat Jan in een mate vervuld was van zijn werk als bioscoopondernemer die ik bij geen ander heb meegemaakt. Symbolisch daarvoor is de plaats van zijn geboorte, namelijk de woning in het Grand Théatre te Amersfoort, waarin hij later ook nog een tijd heeft gewoond. Wat zijn werk betreft, muntte Jan uit door zijn verbazingwekkende geheugen voor feiten en vooral getallen, dat velen bewonderde, maar wat anderen ook irriteerde, want bij sommige gesprek ken kon hij een onderwerp moeilijk loslaten, en liet hij zijn gesprekspartner niet naar een ander onderwerp uitwijken. Jans preoccupatie met het werk voor zijn bioscopen betekende echter niet eenzijdigheid, want zijn tweede passie was het bestuurlijke aspect, die veel verder ging dan eigenbelang. De vele tijd en de onuitputtelijke energie die hij aan zijn bestuur lijke functies besteedde, waren aanzienlijk meer dan bij de meeste van zijn collega's, en gingen soms zelfs ten koste van zijn onderneming. Er was eigenlijk geen aspect van de bioscoopexploitatie dat hij niet volledig beheerste. Daarvan heb ik gebruik gemaakt, toen ik na het verschijnen van mijn boek In de luwte, uit de luwte (1993) mijn mede-Bondsbestuurders desgevraagd van opdrachten voorziene exemplaren overhan digde. Dat viel mij bij Jan helemaal niet moeilijk, want ik schreef in zijn exemplaar 'Voor de beste practicus van de enige theoreticus van de bios coopbranche', en ik denk dat hem dat plezier heeft gedaan. Zijn inzet op bestuurlijk gebied heeft Jan veel erkenning van niet alleen Nederlandse, maar ook van buitenlandse collega's gebracht. Zo hoorde ik na Jans voordracht over digitalisering op een congres van de Duitse bioscoopbond HDF van de directeur daarvan dat er zonder die voordracht drie andere sprekers over dat onderwerp nodig zouden zijn geweest. Op bestuurlijk gebied heeft Jan echter ook teleurstellingen moeten verwerken. Direct betrokken was ik bij één daarvan. Besloten was, Jan op de dag van zijn aftreden als voorzitter van de Nederlandse Federatie voor de Cinematogra fie (NFC) te benoemen tot erevoorzitter, en mij als de enige andere erevoorzitter was gevraagd, tijdens de receptie de feestrede te houden. Niet te voorzien was toen dat tijdens de voorafgaande vergadering van de Bondsraad de Nederlandse Vereniging van Speelfilmproducenten (NVS) haar lidmaatschap van de NFC zou opzeggen, en dat de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) zou kiezen voor een veel minder nauwe sa menwerking met de NVB. Voor Jan en mij, die zich de vaders voelden van de uit de Bond van Film- en Bioscoopondernemingen voortgekomen Federatie voor de Cinematografie, was dat een zwarte dag die weinig plaats bood voor feestvreugde. Niettemin heeft Jan zijn, mij voor hem innemende passie voor de bedrijfstakorganisatie behouden. Dat bleek tijdens een vergadering ook uit zijn emotionele uitbarsting, die te maken had met het einde van zijn presidentschap van de UNIC. Enige tijd geleden is er begonnen met de uitvoering van de op initiatief van Jeroen Huijsdens gemaakte, als historisch en instructief materiaal bedoelde videofilm met interviews van 'the grand old men' van de Nederlandse filmbranche. Eén van de eersten daarvan* was Jan van Dommelen. De opnamen van hem zijn helaas nu al een historisch monument geworden. De wijze waarop Jan de kwalen van zijn ziekte heeft gedragen, en zijn vrijwel tot het laatst nauwelijks afnemende inzet voor zijn jongste troe telkind, E.T. Programmatie, hebben op mij een grote indruk gemaakt. dr. J.Ph. Wolff, erevoorzitter van de NFC Kort daarvóór was Piet Meerburg overleden, zodat hef waf hem betreft te laat was.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2010 | | pagina 4