HFN EQ Dat subsidie een belangrijke, zo niet onmisbare schakel is in de financie ring van Nederlandse film belooft - gezien die bezuinigingen - weinig goeds voor de komende jaren (zie ook het artikel op pagina 30). Wie zijn oor echter te luister legt merkt dat er, ondanks de donkere wolken aan de horizon, naast een gevoel van onzekerheid ook een flinke mate van onverzettelijkheid in de sector waar te nemen is als het gaat om de slinkende subsidiepot. Het filmbedrijf lijkt niet voornemens Presentatie cijfers door Wilco Wol- fers. Foto Tan/a van Rooden. zich de vruchten van de bloeiende filmproductiesector zomaar uit han den te laten slaan. Een voorbeeld daarvan, en daarmee tevens ook een voorbeeld van de voortschrij dende professionalisering van het productievak, was de presentatie van de Nederlandse films die in 2011 uit gaan komen. Hoewel het geluid hier en daar wat te wensen over liet, oogde het vakkundig gemaakte overzicht prachtig. Tegenover de aanstaande bezuinigingen op cultuur en dus ook op film - Wolfers noemde de dreigende subsidiestop voor de Filmkrant als voorbeeld van een programma s biedt bij de misschien wel de belangrijk ste stap uit de recente historie van het bioscoop bedrijf: de totale digitalisering van de vertoningssector. Als het Digitale Cinemaplan van EYE, het Filmfonds, de NVB en de NVF succesvol wordt afgerond wordt 'Nederland echt de koploper van Europa, zo niet van de wereld', aldus de NFC-voorzitter. En als het aan de brancheverenigin gen ligt steekt Den Haag eindelijk ook de handen eens uit de mou wen als het gaat om de bestrijding van filmdiefstal, een onderwerp dat elk jaar wordt aangesneden tijdens de nieuwjaarstoespraak. Het blijft volgens de verenigingen namelijk de grootste bedreiging voor filmex ploitatie in de gehele keten. Hulp uit het Haagse kan zo eenvoudig zijn aldus de brancheverenigingen als men het probleem bijvoorbeeld maar eens zou erkennen en, naar Engels en Frans voorbeeld, een dialoog tot stand zou helpen brengen tussen de filmindustrie en de Internet Ser vice Providers (ISP). Dat het bioscoopbedrijf wat dat betreft niet alleen nog wat werk te verzetten heeft richting de politiek, maar ook richting het publiek zelf moge duidelijk zijn. Op diverse New Kids: Turbo! social media was direct na bekend making van de goede bioscoopcij- fers van 2010 te lezen dat men het stijgende bioscoopbezoek niet kan rijmen met de alarmbellen die keer op keer afgaan als het onderwerp downloaden ter sprake komt. De kaartverkoop leverde de filmvertoners in Nederland meer dan 219 miljoen euro op.

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 10