Licht laten schijnen op digitaal m HFN ACHTER DE SCHERMEN HFN Cappetti: 'Als Anto- nioni en Tarkovski de moge lijkheid hadden gehad om 3D-films te maken, dan had den ze dat gedaan.' De Vries: 'Ik begrijp niet waar om het zo ongelofelijk moeilijk is om alle digitale gegevens in een data base bij te houden.' Rondetafelgesprek over de rol van digitale cinema Met de start van Cinema Digitaal is er genoeg aanleiding om weer eens te peilen, hoe er nu over digitale cinema wordt gedacht. Een viertal opiniema kers uit de branche sprak met elkaar en met Holland Film Nieuws over hun verwachtingen. Ze waren openhartig over zowel hun hoop als hun vrees. Door Frank de Neeve met medewerking van Roloff de Jeu 'Tien jaar geleden toen ik in deze markt kwam, was de techniek eigenlijk nog steeds een vervolg op wat de kermisexploitant van 100 jaar geleden deed met zijn toverlan- taarn. Er doen zich nu allerlei nieuwe mogelijkheden voor, die vragen om een andere manier van denken over hoe we onze business eigenlijk bedrijven. Dat vind ik fantastisch. En het werd hoog tijd: weg met dat 100 jaar oude medium.' Tegen het eind van het rondetafelgesprek wil UPI's managing director Karel de Vries er best nóg wel een stevige mening tegenaan gooien. Samen met Marcus van der Zwaag (net weg als salesmanager bij Cine- mien), Charlie Cappetti (financieel directeur filmtheater Focus Arnhem) en Frits Nieuwenhuizen (Nieuwen- huizen Groep/NH Bioscopen, onder andere CineMagnus Schagen), was De Vries uitgenodigd om samen hun licht op de digitalisering te laten schijnen. Een divers gezelschap dus, met verschillende mate van ervaring met digitale cinema, en daarmee een goede vertegenwoordiging van de gehele Nederlandse bioscoop branche. Het gesprek bleef mild van toon, maar men schrok ook niet terug voor een dwarse mening. Cinema Digitaal Dat het nationale digitaliseringsplan Cinema Digitaal doorgaat, wordt door de gesprekspartners zeer gewaardeerd. Frits Nieuwenhuizen vindt het erg knap dat men het voor elkaar heeft gekregen. 'Volgens mij mag je daar als Nederland best een beetje trots op zijn.' Nieuwenhuizen ging zo'n twee jaar geleden digitaal met Arts Alliance Media, maar fi nancierde dat zelf. Heeft hij het plan dan wel nodig? Lachend: 'Ik hoop de centen die nu in de projectoren zitten straks in mijn nieuwbouw in Hoofddorp te kunnen steken.' De digitalisering kwam het afgelo pen anderhalfjaar flink op stoom, maar ging vooralsnog aan de filmtheaters voorbij. Volgens Charlie Cappetti stonden zij echter niet hunkerend aan de zijlijn. 'Wij hielden onze blik op het gemeenschappe lijke plan gericht en hebben er ook stevig over meegepraat.' Was het plan onverhoopt mislukt, dan had den de dertig grootste filmtheaters zichzelf volgens Cappetti waarschijn lijk verenigd als inkooporganisatie. Als de filmtheaters digitaal gaan, denkt Marcus van der Zwaag dat er snel digitale films beschikbaar komen. 'Omdat België al groten deels digitaal is, moeten arthousedis- tributeurs daar digitaal aanleveren. Daarnaast loopt televisie nu voorop en hebben producenten veelal een HDCAM beschikbaar, waar een DCP (Digital Cinema Package; redactie) van gemaakt kan worden.' Verwacht hij dat 35mm-film in de filmtheaters net zo snel uitsterft als momenteel in bioscopen gebeurt? 'Twee jaar geleden is pas het laatste lómm-filmtheater verdwenen. Ik denk dat film in de filmtheaters voor lopig wel zal blijven bestaan, ook door de vele speciale programma's die worden georganiseerd.' Flexibiliteit Frits Nieuwenhuizen zag de bezoek cijfers van zijn bioscoop in Schagen bijna verdubbelen sinds de opening vier jaar geleden. 'Wij hadden vorig jaar in CineMagnus 280.000 bezoekers in een gemeente van slechts 18.000 inwoners. Ik durf wel te stellen dat een deel daarvan aan de digitalisering te danken is.' Naast het feit dat CineMagnus de enige 3D-bioscoop in de regio was, heeft de digitalisering volgens Nieuwenhui zen vooral flexibiliteit gebracht. 'Som mige films krijg je eerder, anderen kun je bij grote vraag in meerdere zalen draaien.' Van der Zwaag: 'Qua marketing is de bioscoop al flexibeler geworden wegens de grote rol daarin van het Internet. Daar kan je nu met de programme ring op aansluiten.' Charlie Cappetti, die in Arnhem al leen ervaring heeft met CinemaNet, verwacht geen grote veranderingen in de programmering door digitale cinema. 'Ik verwacht vooral accent verschuivingen. De dynamiek wordt anders: de snelheid van vertoningen en van programmawisselingen'. De Vries: 'In een markt waarin mensen zelf allerlei mogelijkheden hebben om digitale content te bereiken, draait het om beschikbaarheid. Dat kan betekenen datje HarryPotter bij de release in drie zalen neerzet, ook als andere titels dan even in de verdrukking komen.' De ervaring van Frits Nieuwenhuizen is dat niet alleen grote films baat hebben bij digitale cinema. 'Een distributeur kan kleinere titels groter neerzetten. Haar naam was Sarah heeft nu ook op Texel gedraaid, terwijl dat daarvoor waarschijnlijk niet mogelijk was geweest.' Van der Zwaag: 'Je kunt als distributeur veel sneller handelen als een film plots een succes is. Met film moetje twee weken wachten op nieuwe prints, maar met digitaal stuur je zo een nieuwe harddisk.' De Vries vult aan: 'Tijd is belangrijk. Als je een week mist, krijg je die niet meer terug.' 3D Het succes van 3D heeft de afgelo pen tijd enorm bijgedragen aan de uitrol van digitale projectieappara- tuur, zoals de 3D-toeslag bijdroeg aan een hogere recette. Karel de Vries ziet hierdoor een zonnige toe komst. '3D blijft groeien en zal daar door normaler worden. Bij slechte 3D-films zal de marktwerking eerder z'n werk doen. Kwaliteit, of het ontbreken daarvan, staat momenteel bij 3D-films namelijk niet direct op gespannen voet met de recette.' Filmtheaters hebben nog geen 3D-successen gehad die de recette opstuwde. Toch ziet Charlie Cappetti 3D wel degelijk op termijn de filmthe aters bereiken. 'Momenteel is er nog geen 3D-aanbod voor de arthouses, dus zullen wij daar niet direct in inves teren. Maar tijdens de laatste Europa Cinemas conferentie in Parijs werd een 3D-balletfilm van Wim Wenders Links: van links naar rechts, Frank de Neeve, Frits Nieuwen huizen, Marcus van der Zwaag, Charlie Cappetti, Karel de Vries. Foto's Roloff de Jeu. vertoond. Dat was echt fantastisch. Als Antonioni en Tarkovski vroeger de mogelijkheid hadden gehad om 3D-films te maken, dan hadden ze dat echt wel gedaan.' Vooralsnog betalen distributeurs, middels de zogenaamde virtual print fee (vpf), nog bijna nergens mee aan de digitale installaties, maar binnenkort gaat dat wel veranderen. Dat vpf een complexe materie is, is bekend. Dit bleek tijdens het gesprek, toen ook de insiders er niet uit kwamen of bij eer der genoemd voorbeeld van drie premièrezalen Harry Potter, ook driemaal vpf moet worden betaald. Hoe sneller de gehele markt digitaal is, hoe beter volgens Karel de Vries. 'De enige reden waarom de majors bereid zijn om aan de apparatuur mee te betalen, is dat we hopelijk over vijf tot zeven jaar van de vpf af zijn en dan daadwer kelijk kosten kunnen besparen.' De nieuw verworven digitale vrijheid zal volgens het gezelschap door de vpf weer enigszins worden ingeperkt. Nieuwenhuizen: 'Straks krabt men zich door de kosten wel twee keer achter de oren of Texel ook een digitale print krijgt. Dan krijg ik daar wellicht een second run kopie.' Zijn er door digitale cinema nog grote veranderingen in de markt te verwachten? Van der Zwaag: 'Er zullen wel wat nieuwe distributeurs bij komen, bijvoorbeeld voor alter natieve content, tenzij de huidige distributeurs dat zelf oppikken.' Nieuwenhuizen zou dat laatste een gunstige ontwikkeling vinden. 'Er wordt nog ontzettend gecowboyd, met belachelijke prijzen als gevolg. Ik werk nu met het Britse More2 Screen, maar het heeft me wel tijd gekost voor ik hen had gevonden. Dat zou gemakkelijker gaan via de reguliere distributeurs.' De vertoners zijn niet bang dat er door het gemak van digitale cinema straks allerlei schouwburgen, of bijvoorbeeld Van der Valk, ook films gaan draaien. Nieuwenhuizen: 'Wij moeten als bioscoop aan allerlei regels voldoen. Daarnaast denk ik dat de vpf dat gaat tegenhouden.' De distributeurs zijn minder terug houdend. Van der Zwaag: 'Er is toch een doekentekort? Laat maar komen dus.' De Vries, voor het eerst met een lach op z'n gezicht: 'Als men aan de voorwaarden voldoet en er goede afspraken gemaakt kunnen worden, zal ik van goede huize moe ten komen om niet te leveren.' Pijnpunten Zijn er ook nog pijnpunten in die heerlijke nieuwe digitale wereld en kan de gemeenschappelijkheid er een rol in spelen om die op te los sen? Karel de Vries: 'Je kunt al heel lang boekjes krijgen met bioscoop- gegevens. Ik begrijp niet waarom het zo ongelofelijk moeilijk is om alle digitale gegevens in een gezamen lijke database bij te houden. Daar zou de gemeenschappelijkheid best wat aan kunnen doen.' Marcus van der Zwaag brengt de digitale beschikbaarheid van de back catalogue ter sprake. 'In Neder land wordt hier wat aan gedaan en internationaal zullen klassiekers zeker gedigitaliseerd worden. Maar voor veel andere films zal niet voor digita lisering worden gekozen. Als je straks Bella Martha op een festival van eetf ilms wilt vertonen, zul je wellicht moeten uitwijken naar Blu-ray of dvd.' Volgens Frits Nieuwenhuizen moet men zich niet verkijken op de digitale kennis die in de branche aanwezig moet zijn. 'Een vette worst die ons wel wordt voorgehouden, is dat we gaan besparen op technisch personeel. Dat is niet helemaal waar; je krijgt een ander soort operateur. Ik heb een jonge IT-er die aan het be gin van de week de weekprogram- ma's samenstelt, de shows maakt en ook het dagelijks onderhoud van de projectoren doet.' Karel de Vries: 'De vaste operateur is bij ons nog nooit zo vaak in het pand geweest sinds we digitaal zijn. Volgens mij moet er nog ongelofelijk veel kennis bijko men, zowel in de bioscopen als bij de distributeurs.' 'I thought you knew what you had signed up for!' (Daniel Radcliffe als Harry in Harry Potter and the Deathly Hallows: Part 1) 'You bring news I trust?' (Ralph Hennes als Voldemort in Harry Potter and the Deathly Hallows: Part I)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 13