Piek V mix Wat zou je het eerste veranderen als je een exploitant was? Bioscoop PANEL HFN Nieuws uit de wereld van film en bioscoop... Eremetaal voor Nederlandse films In de afgelopen maanden gingen er zoveel mensen naar Nederlandse films dat er ook weer het nodige eremetaal werd uitgereikt. Zowel Het geheim als Loff trokken meer dan 100.000 bezoekers als gevolg waarvan de makers een Gouden Film werd overhan digd. Begin februari hadden deze films respectievelijk ruim 180.000 en 370.000 bezoekers in Maccsbox geregistreerd staan. Dik Trom bereikte eind januari de status van Platina Film omdat er 400.000 mensen naar de film waren geweest. Maar het grote succes verhaal van de afgelopen periode was natuurlijk de film New Kids: Turbo! De film van Eyeworks Film TV Drama met hoofdrolspelers Flip van der Kuil, Wesley van Gaaien, Steffen Haars, Tim Haars en Huub Smit had slechts drie dagen nodig om 100.000 bezoekers te trekken (Gouden Film), elf dagen om de grens van 400.000 te passeren (Platina Film) en zeven weken om het redelijk unieke aantal van 1.000.000 bezoekers te halen (Diamanten Film). Deze prijs werd de hoofdrolspelers op 20 januari overhandigd door Willemien van Aalst, directeur van het Nederlands Film Festival. De teller van New Kids: Turbo! stond bij het ter perse gaan van dit blad op 1,06 miljoen bezoekers. cao Het bioscoopbedrijf heeft een nieuwe cao. De NVB en FNV KIEM sloten eind vorig jaar een akkoord voor een overeenkomst die geldt van 1 januari tot en met 31 december 2011. Onderdeel van het cao-akkoord is onder andere een verhoging van de loonschalen met 1,5%. Partijen hebben daarnaast ook afgesproken dat zij zich zullen inspannen om de operateurs die, in verband met de overgang naar digitale projectieap- paratuur, naar ander werk moeten uitkijken, hierbij zo veel mogelijk te begeleiden. De tekst van de nieuwe cao staat op de site van de NVB, www.nvbinfocentrum.nl. Een wisselend panel geeft kort antwoord op een actuele Frank Groen veld, sales manager en local acquisiti- ons manager A-Film Distri- bution 'Ik zou ervoor zorgen dat ik mijn potentiële gebied goed ken. Van gemeentes tot scholen, van pers tot het aantal inwoners. Ik zou veel lo kale acties opzetten en die uitzetten bij de lokale pers. Het op tijd aan kondigen van én promotie maken voor de films in het theater is erg belangrijk. Service (beeld geluid, comfort) en klantvriendelijkheid (personeel) staan ook bovenaan de prioriteitenlijst. Weten wat jouw bezoeker wil en verwacht bij een bezoek aan jouw bioscoop. En als je weet wie jouw gemiddelde bios coopbezoeker is, ook voor hem of haar programmeren.' Klaas de Jager, salesmanager Independent Films 'Ik zou mijn gasten een totale uit- gaansbelevenis willen geven. Dat begint bij het vlot een kaartje en eten/drinken (voor een redelijke prijs) kunnen aanschaffen in een schone bioscoop (dus zonder pop corn en cola van vorige bezoekers op de vloer; misschien daarom die hoge prijzen, anders wordt het nóg erger). Een divers productaanbod bieden en dat mijn gasten na afloop de film nog even kunnen evalueren onder het genot van een drankje in een sfeervolle setting. Een keuken voor een snelle hap tussen werk en film zou ook fijn zijn!' Sharita Hasnoe, salesmanager Walt Disney Studios Mo tton P/'cfures 'Ondanks dat het aantal exploi tanten, vergeleken met andere branches, relatief beperkt is, zijn er onderling toch nog behoorlijke ver schillen in denkwijze en strategie. Ik zou, als ik exploitant was met een relatief klein aantal zalen en capaci teit, keuzes maken en een specialisa tie ontwikkelen. Je merkt nu af en toe nog dat sommige exploitanten alles willen draaien terwijl er geen ruimte is om alle titels een goede kans te geven. Daar is uiteindelijk niemand bij gebaat. Bepaalde titels moet je dan gewoon aan je voorbij laten gaan. Soms kun je een film beter niet draaien dan half inzetten.' 'Ik betaal nergens meer voor!' (Huub Smit als Richard Batsbak in New Kids: Turbo!)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 17