Niet teveel luisteren naar het publiek HFN IN THE PICTURE IN THE PICTURE/OP LOCATIE 'Je moet niet oud willen wor den in de stad waar je altijd gewerkt hebt/ Ik heb veel jon gere colle ga's waar ik heel veel respect voor heb, maar ik geloof nog niet in hun smaak' HFN EU EO In gesprek met directeur Images Frans Westra Vanuit de levendige Poelestraat, verhuisde het Gro ningse filmtheater Images eind vorige jaar naar de oude Camerabioscoop, aan de rand van het stadscentrum. Maximaal vijfjaar moeten ze daar overbruggen, om dan te verhuizen naar het Groninger Forum. Een ambitieus project, waarin het filmtheater kan uitbreiden van drie naar vijf zalen. Een grote vooruitgang en een prachtig toekomstbeeld. Tot eind vorig jaar bleek dat de plannen voor het Groninger Forum op losse schroeven staan. Door Marije Sietsma Frans Westra, programmadirecteur van Images: 'Omdat ons was verteld dat het door zou gaan, zijn we keurig verhuisd. Misschien zelfs wat te snel zou je achteraf kunnen zeggen. Iedereen ging er vanuit dat de financiering van het Groninger Forum rond was. Dat het nog slechts een kwestie van handjeklap was voor de burgemeester en de commissaris van de koningin. Dat bleek dus niet zo te zijn.' Echt druk lijkt hij zich er niet om te maken. 'Ik schat in dat de besluitvorming van Provinciale Staten niet meer teruggedraaid kan worden. Het maakt mij eer lijk gezegd niet veel meer uit. Als het er maar niet toe leidt dat we er slechter van worden.' Dat houdt in elk geval in dat de beloofde vijf zalen er moeten komen, vindt Westra. 'Ik denk dat mensen het erg leuk vinden als we terugkeren naar de Poelestraat. Als we terug zouden gaan, dan moet de gemeente daarvoor opdraaien en zorgen voor de vijf zalen.' Oude structuren Die groei is noodzakelijk, meent Westra. 'Een van de redenen dat we nu hier zitten is omdat we het in de Poelestraat goed gedaan hebben. Het is belangrijk dat er rond de vertoning van films een goede sfeer hangt.' Een sfeer die past bij de stad, voegt hij daar nog aan toe. Die sfeer is in elke stad weer anders. 'Het Louis Hartlooper Complex in Utrecht is bijvoor beeld heel succesvol. Jos Stelling voelt haarfijn aan wat hij in die stad moet doen om mensen naar dat soort films te krijgen. Hetzelfde geldt voor de heren van Cinecitta in Tilburg. Ook in Zwolle staat een fantastisch, goed georganiseerd bedrijf. Ze weten welke accenten ze moeten leggen, maar die verschillen wel per stad.' Sinds 2004 houdt Westra zich vooral bezig met de programmering. De dagelijkse leiding kwam in handen van een ander. 'Op een gegeven moment was het zo druk, dat ik het programmeren er een beetje bij moest doen. Dat was niet bevredigend.' Frans Westra. Foto Laura Pool. Sindsdien houdt hij zich alleen nog bezig met de programmering van de premièrefilms. Natuurlijk is het leuk om daarvoor filmfestivals te bezoeken, vindt hij. 'Het is primair werk. Je bent hele dagen bezig films te kijken. Dat is bepaald niet eenvoudig. Ik heb mijn dochter eens meegenomen naar Venetië. Bij elke film die ze zag, stortte ze zich er weer volledig in. Dat houd je niet vol. Zelf loop ik wel eens weg uit een mooie film. Als ik al weet dat het goed is, zie ik hem later nog wel een keer. Dan bewaar ik mijn energie liever voor de volgende film.' Ook ellenlange gesprekken na afloop van een film, zijn niets voor Westra. 'Als ik een film gezien heb, wil ik eerst weten wat mijn eigen emoties zijn. Daarvoor moet ik me even afzonderen. Dat is soms lastig, maar dat heb ik intussen wel geleerd.' Het grote voordeel van films kijken op een festival is dat ook de onderlinge verhoudingen tussen films zichtbaar worden. 'Als ik een keer per week naar Amsterdam ga om een paar films te bekijken, kan ik die films moeilijker in de goede context plaatsen. Daarbij is het contact met buitenlandse collega's heel aange naam. Ik vind het interessant om te horen wat zij doen en hoe zij films ervaren.' Hoewel hij het contact met collega's op prijs stelt, laat Westra zich niet of nauwelijks beïnvloeden. Zeker niet door collega's uit Nederland. 'Je zou het haast kunnen vergelijken met Nederlandse films. Die lijken per definitie slechter, omdat er Nederlands wordt gesproken.' Al is het vermoedelijk vooral een genera tieprobleem, erkent Westra. 'Ik heb veel jongere col lega's waar ik veel respect voor heb, maar ik geloof nog niet in hun smaak. Ze luisteren teveel naar wat het publiek wil.' Westra laat zich niet leiden door zijn publiek. 'Als er een film is met een beetje geweld, roepen program meurs al snel: 'Dat doen we niet. Daar kunnen mijn oma's niet tegen.' Maar als ik een moeilijke film zie met veel geweld, kan mij dat niet schelen. Als het een goede film is, dan programmeer ik hem. Mis schien niet acht weken lang, maar we vertonen hem wel. Bij ons is het niet: u vraagt, wij draaien, maar: wij draaien en hopen dat u komt kijken.' Bang voor vernieuwing is Westra overigens niet. 'Ik weet niet wat er allemaal gaat veranderen, maar ik kan me voorstellen dat we - als we eenmaal vijf zalen hebben - ook films on demand gaan draaien.' Eén zaal waarin groepen zelf kunnen bepalen welke film er te zien is. 'Dat zou ik niet erg vinden. Ik proef steeds meer dat daar wel een publiek voor is.' Westra mag een eigenzinnige invalshoek hebben, in de praktijk draaien er geen wezenlijk andere films in Images. 'Zo specifiek is programmeren ook niet. In arthouses door heel Europa zie je grotendeels dezelfde films. Zestig tot zeventig procent van de geprogrammeerde films is eerder al te zien geweest op een van de festivals. Kennelijk zijn dat toch de films waarover de goede journalisten schrijven.' Aan stoppen denkt Westra nog lang niet. 'Ik kan dit werk wel tot mijn honderdste doen. Ik vind het hart stikke leuk. Mijn werk is ook eenvoudiger geworden sinds ik ben gestopt met managen. Dat kostte zoveel tijd, dat ik het programmeren er een beetje bij moest doen.' Per week werkt Westra nog achtentwintig uur voor Images. De overige uren vult hij als historicus met het schrijven van boeken. Zo verscheen er afgelopen jaar een boek over de Groningse Martini- toren van zijn hand. Momenteel werkt hij aan een ander groot project. Filmgerelateerd dit keer. En als dat project is afgerond? Dan wil Westra weg uit Neder land. 'Ik woon nu veertig jaar in Groningen. Je moet niet oud willen worden in de stad waar je altijd gewerkt hebt. We hebben nu nog de mogelijkheid om er gens anders opnieuw te beginnen, dus dat wil ik doen.' Maar dan wel ergens waar de film altijd voor handen is, natuurlijk. 'Ergens in de buurt van Venetië. Dat lijkt me wel wat.' Op 15 januari kwam er een einde aan de exploitatie van een van 's Nederlands oudste bioscopen. Na 96 jaar trouwe dienst sloot Cinema Palace in de Grote Houtstraat in Haarlem zijn deuren. Een afscheid in beeld... Alk De exploitatie van oioscoop narmonie per 27 januari in handen gekomen van Jogchem's Theaters. JT nam het theater over van Pathé die de bioscoop op haar beurt begin 2010 verkreeg na de overname van Minerva. In een persverklaring liet JT weten dat de overname past in 'de strategie van JT Bioscopen om een grotere positie te verwerven bin nen de bioscoopbranche en binnen de regio Alkmaar'. Daarnaast past de overname binnen de plannen van de bioscooponderneming om een nieuwe bioscoop te bouwen aan de rand van Alkmaar. JT Alkmaar is de veertiende bioscoop van het concern. Huizen Bioscoop Cinema de Graaf in Huizen heeft er afge lopen decembermaand een vierde zaal bijgekregen. Wolff Cinema Groep, die de bioscoop exploiteert, be reikte daarover overeenstemming met Nedstede, de verhuurder van het complex aan Plein 2000. De zaal diende eerder als theaterzaal van het Graaf Wichman Theater, maar is omgebouwd tot bioscoopzaal. 'L-listen to me... listen to me!' (Colin Firth als King George VI in The King's Speech) 'The only person standing in your way is you.' (Vincent Cassel als Thomas Leroy in Black Swan)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 18