'Alles wat de serie leuk maakte... en meer!' m HFN HFN NL in aantocht Lies Vissche dijk: 'Ze vonden ons veel gezel liger.' Will Koop man: Ik rust niet voordat ik zeker weet dat ik er al les uit heb gehaald.' E3 Gooische vrouwen moet fans tv-serie naar bioscoop lokken Vanaf 10 maart draait Gooische vrouwen in de bioscoop. Voor regis seuse Will Koopman en actrice Linda de Mol een nieuw hoofdstuk in hun succesvolle samenwerking die met Terug naar de kust al een flinke bios- coophit opleverde. En na het succes van de met een Gouden Televizier- ring bekroonde serie zijn de verwachtingen voor de film hooggespan nen. 'De film bevat alles wat de serie leuk maakte...en meer!' Door Oene Kummer De locatie van de persdag is zorg vuldig gekozen. De in neorenaissan- ce stijl opgetrokken Orangerie op het landgoed Elswout in Overveen mag dan tegenwoordig dienst doen als horecagelegenheid, het is nog altijd een plek waar de klasse en luxe vanaf straalt. Het basisrecept van de serie over het luxeleventje van vier Gooische vrouwen en hun kleinere en grotere problemen is voor de film ongewij zigd gebleven. Alleen zijn de crises waarin de vier verzeild raken net iets dieper dan anders, waarna de vriendinnenclub, om aan de mal heur te ontsnappen, met z'n allen naar Frankrijk gaat. Zo belandt de volkse Cheryl Morero (Linda de Mol) in een heuse huwe lijkscrisis omdat haar man, volks zanger Martin (Peter Paul Muller), in de aanloop naar zijn concert in de Arena zoveel stress heeft dat hij ongenietbaar wordt. De in pinnige oneliners grossierende Claire van Kampen (Tjitske Reidinga) komt voor een emotioneel dilemma te staan omdat dochter Merel (Mea de Jong) met man en kind voor drie jaar naar Afrika verhuist en ze haar kleinkind onmogelijk zo lang kan missen. De aantrekkelijke, maar emotioneel onzekere Anouk Verschuur (Susan Visser) wordt door haar dochter voor slet uitgemaakt en maakt bovendien een bescha mende faux pas in haar werk als kunstschilderes. Roelien Grootheze (Lies Visschedijk) tenslotte, moet omgaan met de problemen van iemand die in een gezin komt waarvan de moeder is overleden en zich daarin een plek moet zien te verwerven. Problemen die je niet zomaar kunt weglachen, al valt er bij het oplossen van deze proble men wel degelijk een hoop plezier te beleven! Hogere lat De ervaren tv-maakster Will Koopman - die behalve Gooische vrouwen ook series als Baantjer en Vrouwen vleugel regisseerde - debuteerde in 2009 als filmregis- seuse met Terug naar de kust. De Gooische vrouwen-film ervaarde ze zelf als 'lastiger' om te maken. 'Omdat het voortkomt uit een tv-serie wil je niet dat mensen zeggen: goh, ze moesten zo nodig een film maken.' De opnamen kostten Koopman veel energie, merkte ze toen ze klaar was met draaien. 'Bij elke film die je maakt, moet je er elke dag keihard tegenaan. Maar het was toch anders dan bij Terug naar de kust. Daar was ik al vijfjaar mee bezig. Het was mijn eerste film en die werd heel goed ontvangen. Bij je volgende film leg je de lat een stukje hoger.' Voor Gooische vrouwen had Koop man zevenentwintig draaidagen. 'Dat is drie meer dan bij Terug naar de kust, maar nog altijd niet veel, ook omdat ik hier veel meer ac teurs had om me mee te bemoeien. Maar je wilt hoe dan ook de best mogelijke film afleveren. Ik rust niet voordat ik zeker weet dat ik er alles uit heb gehaald.' Koopman maakte zowel Terug naar de kust als Gooische vrouwen met Linda de Mol in de hoofdrol. Wat maakt Linda zo bijzonder? 'Ik vind Linda een ongelooflijk leuke vrouw en een steengoede actrice. Het is niet alleen een fijne samenwerking, het is ook echt een wisselwerking. We vertrouwen op elkaar, zodat je het beste uit elkaar haalt.' Linda de Mol Linda de Mol komt de eer toe het idee voor Gooische vrouwen te hebben bedacht en ontwikkeld. Daarnaast fungeert zij in haar rol van Cheryl als spil van de serie. Wat vindt zij van de vergelijking tus sen Gooische vrouwen, Sex and the City en Desperate Housewives? 'Ik snap wel dat mensen het met Sex and the City vergelij ken, temeer daar die ook al twee succesvolle films hebben gemaakt. Maar toen ik Gooische vrouwen be dacht, liep Sex and the Cityal een tijdje. Net toen ik het had ingediend, kwam Desperate Housewives op tv. Daar zag ik meer overeenkomsten mee. Desperate Housewives was het logische vervolg op Sex and the City.' Het verschil zit hem in de setting. 'Wij hebben het Gooi als uit gangspunt. Daar kom ik vandaan. Ik kan de schrijvers voeden met anek dotes uit mijn eigen leven. Ik vind de humor in Gooische vrouwen anders dan in de Sex and the G?y<-films. Dat is toch heel erg de New Yorkse sfeer. Bij ons is het erg Nederlands, de botsing tussen het kakkineuze van het Gooi en het volkse element dat Cheryl inbrengt.' Bovendien vindt De Mol het jammer dat de vrouwen uit 5ex and the City in de tweede film uit hun natuurlijke habitat werden gehaald. 'Dan zitten ze op een kameel in de woestijn, terwijl ik ze toch eigenlijk het liefst door New York zie lopen.' Mede daarom koos het Gooische vrouwenteam er bewust voor om het grootste deel van de film in het Gooi te laten plaatsvinden. 'We ontsnappen even naar Frankrijk, maar daar doen we de dingen die we in het Gooi ook doen. Ik denk dat de serie veel fans heeft met een Afscheid van de Gooische vrouwen? Foto's Dinand von der Wal. bepaald verwachtingspatroon. Die mensen komen heel erg aan hun trekken, want er zit alles in wat de serie leuk maakte... en meer!' Parijs Voor het Franse deel van de film verbleven cast en crew onder an dere twee dagen in Parijs. Iets wat de actrices volgens De Mol als een absoluut hoogtepunt ervoeren. 'Ik weet nog dat we elkaar aankeken en dat we echt zoiets hadden van: veel leuker in het leven dan dit, zal het niet snel worden. We hebben ons wel te pletter gewerkt. De Fran se crew zag ons schema en dacht: dat kan helemaal niet. Ze hadden daarvoor een film met Woody Allen gemaakt en die draaide ongeveer een minuut per dag. En wij negen minuten per dag. Maar het is wel gelukt.' Collega-actrice Lies Visschedijk valt De Mol bij. 'We hadden veel lol met de Franse crew. Ze hadden daarvoor net die Woody Allen film gedraaid met arrogante mensen. Ze vonden ons veel gezelliger. Ze zijn nog naar de wrap party in Amsterdam gekomen. Daar zijn nog wat liefdes ontstaan. Geweldig, toch?' Alle betrokkenen zijn het erover eens dat de film meer is dan een lange aflevering van de serie. 'Je ziet aan alles dat er meer mogelijk was' aldus De Mol. 'Het is echt een uitvergroting van de serie.' Will Koopman vertelt dat ze voor de se rie soms ook zestig minuten per af levering opnam. 'Maar daar moest dan flink in gesneden worden, want het waren afleveringen van 45 en heel soms 50 minuten, als het echt niet anders kon. In de film kun je scènes iets langer laten duren en de karakters verder uitdiepen. Het verhaal is echt één verhaal. Het moet een afgerond geheel vormen en goed in de spanning- en ontroeringsboog liggen. Dat vind ik wel gelukt.' Wordt (misschien) vervolgd Als de Gooische vrouwen-film een 03-03 De stand van de sterren, distributeur Cinema Delicatessen 03-03 Smakelijk eten, distributeur Cinema Delicatessen 10-03 Gooische vrouwen, ïdependent Films distributeur Cinéart Black Butterflies, distributeur A-Film Distribution De smaak van de ziel, distributeur Cinemien Alle tijd, distributeur Independent Films Son of Babyion, distributeur Moonlight Films 22 meilfi), distributeur Cinéart Penny's Shadow, distributeur Independent Films Het heksenparadijs, distributeur Moonlight Films The Domino Effect, distributeur Benelux Film Distributors Rabat, distributeur Benelux Film Distributors De president, distributeur A-Film Distribution Tape, distributeur Independent Films Onder ons, distributeur Cinéart Isabelle, distributeur A-Film Distribution Ben Stout, distributeur Independent Films Razend, distributeur Moonlight Films Body Language, distributeur A-Film Distribution 'Heeft u wel eens iets gedaan waar u zich heel erg diep voor schaamt?' (Susan Visser in Gooische vrouwen) 'Dat is toch wel een heel ernstig geval van tas waar ga je met die vrouw naar toe.' (Tjitske Reidinga in Gooische vrouwen)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 19