Het is nu of nooit m HFN HFN Theaterpaspoort Filmhuis Bussum 'De tijd van kansen en mooie verhalen is voorbij. Het is tijd om zaken te doen. CINEMA ED Eind 2012 moet de volledige transitie hebben plaatsge vonden. Cinema Digitaal in detail uitgelegd tijdens informatiedagen Op 18 en 19 januari jongstleden vonden in CineMec in Ede informatiebijeenkomsten plaats over het al veelbe sproken project Cinema Digitaal. De doelgroep van de dagen bestond uit bioscoopexploitanten en vertegen woordigers van filmtheaters. Zo'n 300 exploitanten en andere betrokkenen uit de industrie bezochten de da gen, waaruit de relevantie overduidelijk bleek. Door Nick Cefon Dat de bijeenkomsten anders zouden worden dan alle voorgaande maakte Ron Sterk van de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) meteen bij opening van de dag duidelijk: 'De tijd van kansen en mooie verhalen is voorbij. Het is tijd om zaken te doen'. Bij zaken horen getallen en concrete vervolgstappen en beide werden dan ook uitvoerig gepresenteerd. Sterk begon zijn verhaal door de unieke wijze waarop de industrie en overheid hier in het project Cinema Digi taal samenwerken nog eens te benadrukken. Het com- mitment van de overheid voor 5,4 miljoen euro finan ciering werd 30 november gegeven en de rest van de financiering en de onderhandelingen met de third party integrator, ook wel intermediair genoemd, bevinden zich nu in de afrondende fase. Hoewel de deelname aan het project vrijwillig is, tekenden 175 partijen een intentiever klaring. Daarnaast doen alle achttien filmdistributeurs lid van de NVF mee en dat mag volgens Sterk een uniek gegeven genoemd worden. De exploitant behoudt volledige vrijheid van programmering. De levering van 35mm wordt gedurende de transitieperiode nog door de distributeurs verzorgd. Na 2012 is men dit niet meer verplicht en de verwachting is dan ook dat dit daarna zal stoppen. 'Ik hoor dan wel niet namens de distributeurs te spreken, maar men fluisterde mij dat wel in', aldus Sterk. Speciaal voor de uitvoering is een onderneming op gericht met de naam Cinema Digitaal BV. De Stichting Digitalisering Nederlandse Cinema is de enige aandeel houder van deze BV. De door de overheid verstrekte subsidie wordt als aandelenkapitaal in de BV gestort. De BV financiert de apparatuur en sluit een bruikleenover eenkomst af met de exploitanten. Ook de betaling van de virtual print fee (vpf) door de filmdistributeurs zal via de intermediair aan de BV lopen. De kosten voor de exploitant bestaan uit een aantal de len: een investering per doek, een jaarlijkse component en daarnaast eventueel additionele kosten. De investe ring is voor de basisvoorzieningen. Dat wil zeggen de projector en de server (inclusief tien jaar garantie), de basisinstallatiekosten en onder meer een locatieonder- zoek. Deze kosten (14.600 euro) kunnen, na een aan betaling van 5.000 euro, betaald worden in tweeën dertig kwartaaltermijnen of eventueel in één keer. In dat laatste geval ontvangt de ondernemer een korting. Alle apparatuur blijft eigendom van de BV totdat alle deel nemers alle termijnen hebben voldaan. Daarna heffen de BV en de stichting zichzelf op. Overigens zijn kosten om de cabine aan te passen, de randapparatuur - zoals scalers of extra opties als 3D - additioneel en dus voor rekening van de exploitant. Net als zogenoemde 'consu- mables' zoals lampen. 'En dan staat ie', aldus Sterk, doelend op de projector en de server, 'altijd strak langs de kaders en geen spatje in beeld. Maar daarmee houdt het niet op'. Wat namelijk aanvullend noodzakelijk is, is een contract met het Network Operating Centre (NOC) van de intermedi air én het eerstelijns support en het onderhoudsbezoek. De exploitant is verplicht dit tien jaar lang af te nemen. Het onderhoud kan ook elders worden afgenomen, mits het wordt uitgevoerd door een gecertificeerd bedrijf. Uit een rekenvoorbeeld blijkt dat de gemiddelde kosten per zaal gedurende tien jaar even onder de 3.000 euro per zaal per jaar uit lijken te gaan komen. Wat wordt er van de exploitant verwacht? Die dient zijn apparatuur aan de financier te verpanden. Het onderhoud en de allrisk-verzekering zijn ook verplicht. Daarnaast dient de exploitant digitaal te vertonen indien dit mogelijk is en geldt een afdracht voor de vertoning van alternatieve content. Alternatieve content Voor de vertoning van alternatieve content zijn verschil lende opties overeengekomen. Voor een bedrag per maand kan binnen bepaalde tijd- sloten een bepaalde hoeveelheid uren alternatieve content worden CineMec in Ede was het decor van informa tiedagen over digitale cinema. gebruikt. Komt men boven die grens uit, dan geldt een afdrachtbedrag per uur content. Te denken valt bij alternatieve content aan bedrijfspresentaties, concerten, kortom alles buiten de vertoning van film om. Voor com mercials en trailers geldt een vrijstelling van maximaal dertig minuten voorafgaand aan een voorstelling. Wat betreft bestaande apparatuur was Sterk duidelijk. CinemaNet-apparatuur is niet DCI-compliant en wordt dus uitgesloten. Verder zal alle bestaande bouw van vóór 1 juli 2009 voor 100% meegenomen worden in de vpf-regeling. Na deze datum kunnen nog maximaal 50 nieuwe zalen mee in het plan voor 50%. Als eerste zal de bestaande apparatuur worden overgenomen. Vervolgens wordt gekeken naar de locaties waar de vpf-inkomsten het grootste zijn: bij exploitanten met veel zalen die veel premières draaien. Er wordt gewerkt van complex tot complex, van commerciële bioscopen naar filmhuizen en van groot naar klein. Eind 2012 moet de volledige transitie hebben plaatsgevonden. Tot slot presenteerde Sterk het tienstappenplan. Hierin werd concreet de weg van start tot realisatie nader toegelicht. Eerst worden alle exploitanten benaderd om informatie aan te leveren. 'Wij proberen de urgentie aan te geven, maar gaan niet iedereen achter de broek aan zitten. Als er geen gegevens worden ingevuld, dan gebeurt er dus niets', drukte Sterk de aanwezigen op het hart. Vervolgens wordt een locatieonderzoek ge daan waaruit een to-do-lijst volgt waaraan de exploitant zich dient te committeren. Het is aan de exploitant of hij 35mm naast de digitale projector wil blijven handhaven. Dat is een serieuze beslissing, aldus Sterk: 'Zo'n lómm stopte je gemakkelijk weg, maar 35mm blijft in de weg staan'. Daarna vindt de keuze van de apparatuur plaats en pas dan volgt het contract. Na een positieve krediet- check volgt de aanbetaling en start het installatietraject. Dan begint het vertonen van films en de afbetaling. Na de complete transitie vindt de eigendomsoverdracht van de apparatuur plaats. Na afloop van de presentatie bleek de boodschap van Sterk goed te zijn overgeko men. Zonder uitzondering antwoordden de aanwezigen op de vraag of ze digitaal gaan dat het 'nu of nooit is'. De enige keuze die nog gemaakt moet worden is welke projector het wordt. Daar kon den de leverancierspresentaties van die middag voor worden gebruikt. Een groep deelnemers dromde alvast samen rond de opgestelde projectoren. Een aantal van hen was in gedachte al met de installatie bezig: 'Goh, hij is wel groot. Dat wordt nog lastig'. Aantal zalen: 2 Aantal stoelen: 150 Formaat grootste scherm: 8 meter x 3,50 meter Exploitant: Stichting Filmhuis Bussum Theatermanager: Janine Beulink Open sinds: februari 2008 (op deze locatie; Filmhuis Bussum is in 1975 opgericht) Aantal bezoekers op jaarbasis: 50.000 Projectoren: 2 x Kinoton FP20 3D: Nee Kassasoftware: Compeso Bioscoopreclame: nee Merken aan het buffet: Grolsch, Red Beans en nog twintig soorten smaken in drankjes en snoep, want daarin zijn we vrij. Waarin is het theater echt onderscheidend?: 'Het theater is onderscheidend vanwege de zeer ge varieerde programmering: van grote publieksfilms tot kleine juweeltjes uit de wereldcinema. Filmhuis Bussui biedt het publiek ook cursussen, filmdiners en gesprek ken met makers aan en is verankerd in de regio door de vele samenwerkingen met regionale organisaties. Het oude gebouw heeft een moderne inrichting gekre gen met een bijzonder gezellig café. Door de inzet van 140 vrijwilligers kunnen zevenentwintig voorstellingen per week worden gerealiseerd.' 'lf you put your mind to it, you can accomplish anything.' (Michael J. Fox als Marty McFly in Back to the Future) 'In there is a new world! In there is our future! In there is our destiny!' (Jeff Bridges als Kevin Flynn in TRON: Legacy)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 22