De bioscoop als filmische jukebox MARKETING HFN ED Testen met Cinema on Demand 'Waar hebben we zin in vanavond jongens? Een oude Hitchcock? Of toch die laatste van Wes Anderson?' Video on Demand is voor de bankkijkers inmiddels een uitstekend alternatief voor de videotheek. Die flexibi liteit wordt in de bioscoop node gemist, maar Amstel- f ilm gaat de uitdaging aan met Cinema on Demand. Te beginnen met de Jukebox Nights. Door Jan van Houten Eind januari bogen filmliefhebbers zich op jukebox- t nights.nl over de vraag welke klassieke filmheld ze Wil Wil" graag terug wilden zien in de bioscoop. John Wayne in Red River, of toch Robert De Niro in Raging Buil? feil Il6t Cary Grant in Charade, of toch Jack Nicholson in t Professione: Reporter? Nee, dan toch maar Clint DUDIIGK OG Eastwood in zijn onvergetelijke rol als Blondie in The Good, The Bad and The Ugly. ICOHS QGVeil Onder de naam Jukebox Nights heeft distributeur m Amstelfilm het initiatief genomen om de filmkijker ook 0111 III 06 in de bioscoop het laatste woord te geven. Algemeen directeur Marieke Jonker van Amstelfilm is het vooral DI0SC00D te doen om ook de kleine film een kans te geven om op het witte doek te schitteren. 'Het is een andere IG OTOOIGIl manier van nadenken. Wij willen het publiek de kans geven om in de plaatselijke bioscoop te draaien WQT TB Wil" wat ze willen. Niet dat de programmeurs naar huis hoeven, maar ik krijg het idee dat een aantal slots IGII per week niet goed wordt benut. Maandagavond, dinsdagmiddag, dan komt er geen hond. Als je dan een groepje van dertig Hitchcock-liefhebbers kunt mobiliseren, dan is dat beter dan de drie man en een Bad and The halve paardenkop die bij de reguliere film zit.' Ug/y. Voor de tweede Jukebox Nights, halverwege februari, kon worden gekozen uit vijf films van Joel en Ethan Coen: Blood Simple, The Hudsucker Proxy, Fargo, O Brother Where Art ThouPen The Big Lebowski. Meer informatie: www.jukeboxnights.nl Wishlist Momenteel ont wikkelt Amstel film een Cinema on Demand- platform. Op de toekomstige website kun je als individu een wishlist samenstellen. Die films wil ik wel eens op een groot scherm zien, en daarvoor wil ik naar die of die bios coop. Het systeem ziet dan dat er bijvoorbeeld in de buurt van Arnhem dertig mensen zijn die Professione: Reporter willen zien. Dan hoeft er maar iemand op te staan die het plan opvat om op woensdag om vijf uur 's middags die film te gaan zien. Het theater geeft aan dat het slot beschikbaar is, de distributeur levert de film en de kaartjes kunnen worden verkocht. De Jukebox Nights is een test in vijf geselecteerde bi oscopen en filmtheaters: Filmfoyer in Tilburg, Kriterion in Amsterdam, LantarenVenster in Rotterdam, Focus Filmtheater in Arnhem en CineMec in Ede. 'Van heel klein tot commercieel, van stedelijk en studentikoos tot provincie', aldus Marieke Jonker. We verzamelen vooral data: zit het Nederlandse publiek wel te wach ten op meer invloed op wat je in een bioscoopzaal kunt zien? Wanneer is er gestemd, wanneer is het kaartje gekocht en hoeveel hebben ze er voor over? Uiteindelijk willen we tegen investeerders zeggen: dit is een plan waaraan je mee moet doen!' Opaeiut Het voornemen is om in de zomer met een beta-versie van het platform te komen. Amstelfilm is druk bezig om de filmlijst samen te stellen die op de site komt te staan, met de intentie om het aanbod zo breed moge lijk te maken. Marieke Jonker is enthousiast: 'Iedereen vindt het wel heel spannend! Het eet aan de reguliere programmering, maar voor distributeurs kan het ople veren dat films die op de plank liggen toch een keer geboekt kunnen worden.' De eerste ronde van de Jukebox Nights was ondanks wat kinderziektes toch succesvol. In vier van de vijf bioscopen werd The Good, The Bad and The Ugly gedraaid, alleen Arnhem koos voor Professione: Reporter. Marieke Jonker is daar blij mee. 'Kennelijk heeft iemand daar actie gevoerd en mensen opgejut waardoor er uiteindelijk meer dan honderd keer is ge stemd. Mooi toch?' Die drive moet uiteindelijk ook het Cinema on Demand-platform gaan voeden. Vind fy sieke vrienden of digitale vrienden op de social media die geïnteresseerd zijn in dezelfde film. Hopelijk zit er op een dinsdagmiddag in een zaal dan iets meer dan drie man en een halve paardenkop. 'What can you see now?' (Jack Nicholson in Professione: Reporter)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 24