Aan het roer in Rotterdam
Op locatie
HFN
IN THE PICTURE
IN THE PICTURE/OP LOCATIE
In gesprek met Krijn Meerburg
De opening door koningin Beatrix in november toont het
prestige van het nieuwe LantarenVenster op de Rot
terdamse Kop van Zuid. Veel Rotterdammers waren
gehecht aan de intimiteit van het theater aan de Gou-
vernestraat. De verhuizing had dan ook veel voeten in
aarde. Krijn Meerburg is nu de stuurman aan boord van
het nieuwe Rotterdamse filmtheater.
'Die focus
op jeugdig
publiek
vind ik erg
beperkt.'
'Er
ontstaan
overal
filmclubs,
groepen
mensen die
hun eigen
filmavond
organi
seren.
Straks ben
jij zelf de
program
meur.'
HFN
ra
Door Lucia Alleman
De naam LantarenVenster is nu wel heel toepasselijk.
Overdag stroomt het zonlicht binnen, versterkt door het
water in de Rijnhaven en 's avonds straalt het filmthe
ater kunstlicht uit. In de foyer heerst geen magie van
de duisternis. Op deze mooie voorjaarsdag nemen de
eerste bezoekers plaats op het terras om achter het glas
te genieten van de zonnewarmte.
Om 12.00 uur is het al aardig druk. In het restaurantge-
deelte bekijken enkele tientallen mensen de kaart met
pizza's, pasta's en burgers. In een ander deel bespreken
mannen in pakken en dames in deux-pièces de presen
taties van netbeheerder Stedig. Met veel plezier toont
Krijn Meerburg de multifunctionele zaal die Stedig heeft
afgehuurd, maar waar anders 550 mensen kunnen
zitten, staan, dineren en swingen. Sinds 3 januari is hij de
nieuwe directeur, nadat hij een jaar eerder was gebeld
door voorzitter Hans Kombrink.
Kleine zelfstandige
De naam Meerburg is een begrip in de bioscoopwereld.
Vorig jaar overleed op 90-jarige leeftijd Piet Meerburg,
decennialang een van de grote bioscoopexploitanten.
Graag wil Krijn Meerburg het misverstand uit de wereld
helpen dat hij het bedrijf van zijn vader heeft overgeno
men. Van 1970 tot 1985 runde hij een grafisch bedrijf in
Rotterdam. Toch rolde Krijn de bioscoopwereld in, juist op
het moment dat zijn vader zijn bioscopen verkocht aan
het toenmalige MGM. Hij begon zijn eigen f ilmdistribu-
tiebedrijf, Hungry Eye, en werd bioscoopexploitant met
arthouses in de drie grote steden. Nog altijd is hij mede
eigenaar van distributiebedrijf Amstelf ilm en eigenaar
van de Maatschappij voor Cinegrafie, dat de program
mering doet van Kriterion, De Uitkijk en SMART Cinema
in Amsterdam en Cinema Amstelveen.
Nu is hij kleine zelfstandige af. Hij moet zelf grinniken om
deze wending in zijn carrière. 'Op mijn 59e ben ik dan
eindelijk in loondienst terechtgekomen. Ik heb het lang
uitgesteld. Maar voorwaarde om directeur te worden
was dat ik alle andere activiteiten zou afstoten, met name
Cinerama. Dat is nu verkocht aan A-film; Wolff gaat
het theater exploiteren. Wolff had al eerder interesse
Krijn Meerburg.
Foto Lucia Al
leman.
getoond en wil met Cinerama een plek veroveren in de
Randstad. De programmeringsactiviteiten van de Maat
schappij voor Cinegrafie heb ik overgedragen aan Huub
Roelvink, tot voor kort directeur van LUX.'
Verhuizing
Hoe kwam het bestuur bij jou terecht? 'Ik denk dat in
mijn voordeel sprak dat ik de stad goed ken. Ik heb hier
vijfentwintig jaar met veel plezier gewoond. In Lantaren-
Venster heeft het lange tijd gerommeld: directeurswisse
lingen, verdeelde besturen en een aantal muziekevene
menten dat flink de bocht uhvloog. De gemeente moest
een aantal keer bijlappen. Uiteindelijk hebben ze als
voorwaarde gesteld dat er een stevig bestuur zou komen
en een interim-directeur om de verhuizing te begeleiden.
Hans Kombrink is toen aangesteld als voorzitter van het
bestuur, dat voorts op zoek ging naar een directeur met
ervaring in het f ilmtheaterbedrijf.'
Veel Rotterdammers waren tegen de verhuizing naar de
Kop van Zuid. 'Jonge mensen vonden het in de Gou-
vernestraat wel aardig, maar ouderen voelden zich er
minder thuis. Het gebouw was te oud, de kwaliteit van de
zalen gedateerd en het was moeilijk te verbouwen. Heel
lang is gezocht naar een nieuwe locatie. In 2000 heeft
de gemeente gezegd: jullie krijgen een nieuwe locatie,
niet in het centrum, maar op de Kop van Zuid. Daar was
veel weerstand tegen, ook omdat er toen op de Kop van
Zuid nog niet zoveel was.'
Zegen
Wat is jouw opdracht? 'Deze tent goed laten draaien bin
nen de financiële kaders van de begroting. We moeten
zeker honderdduizend bezoekers trekken en uiteindelijk
honderdzestigduizend. Het Cultuurplan beschrijft onze
inhoudelijke taken: f ilmeducafie, de cinematheek en de
muziekprogrammering. We hoeven niet per se jong of
multicultureel publiek te trekken. Die doelgroepen berei
ken we vooral met onze festivals en concerten.'
Is er een specifiek Rotterdamse publiek? 'We hebben
hier minder studenten dan bijvoorbeeld in Utrecht of Nij
megen. Je ziet bij ons juist veel ouder publiek, dat vindt
het hier heel prettig. Die focus op jeugdig publiek vind ik
erg beperkt. Vanochtend stond in De Volkskrant dat de
vergrijzing een zegen is voor de culturele sector. Daar
ben ik het mee eens.'
Loopt jouw subsidie met zo'n grote aanhang voor Leef
baar Rotterdam gevaar? 'Het zal de komende jaren niet
gemakkelijker worden, maar dat geldt voor alle culturele
instellingen. In 2013 komt er een nieuw Kunstenplan. Nu
krijgen we ongeveer 40% subsidie op onze exploitatie.
Als dat minder wordt moeten we gaan puzzelen. Vergis
je niet, wij hebben een belangrijke horeca- en verhuur-
tak. We zijn niet alleen afhankelijk van film.'
Jukeboxnights
Geef jij ook opdrachten aan de gemeente, zoals vragen
om een betere aansluiting op Rotterdam-Zuid? 'De
gemeente houdt zich aan het plan om van de Wilhel-
minapier een culturele pier te maken. Je hebt hier Las
Palmas, het Nederlands Fotomuseum, het Luxor Theater
en Hotel New York. Er zitten restaurants en straks komt
hier het stadskantoor van Rem Koolhaas. Dit wordt een
van de nieuwe centra van Rotterdam.'
Op jullie website zag ik het concept Jukeboxnights. 'Ja,
we hebben een pilot gehad van drie voorstellingen. Het
is net als Upload Cinemas een voorbeeld van digitale
initiatieven.' Was het een succes? 'Er waren vijftien d
twintig bezoekers. Niet zoveel, maar als ik Truffaut draai
komen er ook vijftien mensen. Het is wel een succes in
de zin dat het werkt. Het is logistiek
een ingewikkeld proces. Nu hadden
we vijf films geselecteerd, maar
straks staat er een grote database
op de website. Met social media kun
je tegenwoordig snel je publiek be
reiken. Wat er ook gebeurt, mensen
blijven elkaar opzoeken om samen
wat te beleven. Er ontstaan overal
f ilmdubs, groepen mensen die hun
eigen filmavond organiseren. Straks
ben jij zelf de programmeur. Dan
moet je wel voor maandagochtend
genoeg belangstellenden hebben,
anders gaat de slot mee in de
reguliere programmering. Het is een
voorbode van het nieuwe program
meren.'
VillaLUX het kleine zusje van LUX
Op het adres Mariënburg 59 in Nijmegen heeft bijna
zevenentwintig jaar lang filmhuis Cinemariënburg volle
zalen getrokken. Samen met het politiek-cultureel cen
trum 042 vormde het filmhuis tien jaar geleden de basis
voor LUX, het eerste artplex van Europa. In juli vorig jaar
sloot Cinemariënburg haar deuren omdat het huurcon
tract niet werd verlengd, maar daar is VillaLUX voor in
de plaats gekomen! Het statige pand van 042 aan de
Oranjesingel is van binnen grondig verbouwd en is met
een lichte vertraging door de complexe luchtbehande
lingsinstallatie half januari opgeleverd. VillaLUX is een
nieuw premièretheater geworden met twee filmzalen
van respectievelijk 79 en 70 stoelen en een intiem en
eigentijds café-restaurant. Ook het kantoor van LUX krijgt
een plekje in dit vernieuwde gebouw.
In VillaLUX wil programmeur Pien Houthoff vooral films
draaien voor de echte arthouseliefhebber. Ook festivals
als IDFA@LUX, Movies That Matter en het Amnesty Inter
national Film Festival zullen voortaan in VillaLUX worden
gehouden.
Veenendaal krijgt weer cinema
Het was eerst het Hofplein Theater, daarna werd het
One2See, en toen even niets meer. Maar in het pand
aan de Tuinstraat in Veenendaal zullen binnenkort weer
films worden vertoond. Robbert Soomers en Odin van
Paasschen zijn twee ondernemers van 42 jaar uit Duiven
die wel eens iets nieuws wilden doen en wat doe je dan
als je gek bent van film? Dan ga je een bioscoop begin
nen! Ze informeerden of er ergens een bioscoop te koop
was en kwamen in Veenendaal terecht waar ze met een
doortimmerd businessplan en een lening van de bank
opeens de exploitanten waren van een cinema.
Momenteel wordt er nog druk verbouwd, en uiterlijk
half mei moeten de deuren weer open. Over de naam
wordt nog gedacht (voorlopige heet het Cinema), maar
zeker is dat er drie zalen komen met nieuwe, ruime
stoelen met ieder een eigen tafeltje om je drankje op te
zetten. Plus een belletje waarmee je een nieuw drankje
kunt bestellen.
Roxy wordt JT Gorinchem
31 maart jongstleden is de datum waarop de exploitatie
van het Roxy Theater in Gorinchem in handen kwam van
Jogchem's Theaters BV. Het concern nam de bioscoop
over van Ad de Wit en diens vrouw Marjan. Zij exploi
teerden de bioscoop al decennialang. Roxy zal voortaan
door het leven gaan als JT Gorinchem.
'Consider yourselves under new management!' (Jdnah Hill als Titan in Megamind)
'Always imagine new places!' (Leonardo DiCaprio als Dom Cobb in Inception)