Aan het roer in Rotterdam Op locatie HFN IN THE PICTURE IN THE PICTURE/OP LOCATIE In gesprek met Krijn Meerburg De opening door koningin Beatrix in november toont het prestige van het nieuwe LantarenVenster op de Rot terdamse Kop van Zuid. Veel Rotterdammers waren gehecht aan de intimiteit van het theater aan de Gou- vernestraat. De verhuizing had dan ook veel voeten in aarde. Krijn Meerburg is nu de stuurman aan boord van het nieuwe Rotterdamse filmtheater. 'Die focus op jeugdig publiek vind ik erg beperkt.' 'Er ontstaan overal filmclubs, groepen mensen die hun eigen filmavond organi seren. Straks ben jij zelf de program meur.' HFN ra Door Lucia Alleman De naam LantarenVenster is nu wel heel toepasselijk. Overdag stroomt het zonlicht binnen, versterkt door het water in de Rijnhaven en 's avonds straalt het filmthe ater kunstlicht uit. In de foyer heerst geen magie van de duisternis. Op deze mooie voorjaarsdag nemen de eerste bezoekers plaats op het terras om achter het glas te genieten van de zonnewarmte. Om 12.00 uur is het al aardig druk. In het restaurantge- deelte bekijken enkele tientallen mensen de kaart met pizza's, pasta's en burgers. In een ander deel bespreken mannen in pakken en dames in deux-pièces de presen taties van netbeheerder Stedig. Met veel plezier toont Krijn Meerburg de multifunctionele zaal die Stedig heeft afgehuurd, maar waar anders 550 mensen kunnen zitten, staan, dineren en swingen. Sinds 3 januari is hij de nieuwe directeur, nadat hij een jaar eerder was gebeld door voorzitter Hans Kombrink. Kleine zelfstandige De naam Meerburg is een begrip in de bioscoopwereld. Vorig jaar overleed op 90-jarige leeftijd Piet Meerburg, decennialang een van de grote bioscoopexploitanten. Graag wil Krijn Meerburg het misverstand uit de wereld helpen dat hij het bedrijf van zijn vader heeft overgeno men. Van 1970 tot 1985 runde hij een grafisch bedrijf in Rotterdam. Toch rolde Krijn de bioscoopwereld in, juist op het moment dat zijn vader zijn bioscopen verkocht aan het toenmalige MGM. Hij begon zijn eigen f ilmdistribu- tiebedrijf, Hungry Eye, en werd bioscoopexploitant met arthouses in de drie grote steden. Nog altijd is hij mede eigenaar van distributiebedrijf Amstelf ilm en eigenaar van de Maatschappij voor Cinegrafie, dat de program mering doet van Kriterion, De Uitkijk en SMART Cinema in Amsterdam en Cinema Amstelveen. Nu is hij kleine zelfstandige af. Hij moet zelf grinniken om deze wending in zijn carrière. 'Op mijn 59e ben ik dan eindelijk in loondienst terechtgekomen. Ik heb het lang uitgesteld. Maar voorwaarde om directeur te worden was dat ik alle andere activiteiten zou afstoten, met name Cinerama. Dat is nu verkocht aan A-film; Wolff gaat het theater exploiteren. Wolff had al eerder interesse Krijn Meerburg. Foto Lucia Al leman. getoond en wil met Cinerama een plek veroveren in de Randstad. De programmeringsactiviteiten van de Maat schappij voor Cinegrafie heb ik overgedragen aan Huub Roelvink, tot voor kort directeur van LUX.' Verhuizing Hoe kwam het bestuur bij jou terecht? 'Ik denk dat in mijn voordeel sprak dat ik de stad goed ken. Ik heb hier vijfentwintig jaar met veel plezier gewoond. In Lantaren- Venster heeft het lange tijd gerommeld: directeurswisse lingen, verdeelde besturen en een aantal muziekevene menten dat flink de bocht uhvloog. De gemeente moest een aantal keer bijlappen. Uiteindelijk hebben ze als voorwaarde gesteld dat er een stevig bestuur zou komen en een interim-directeur om de verhuizing te begeleiden. Hans Kombrink is toen aangesteld als voorzitter van het bestuur, dat voorts op zoek ging naar een directeur met ervaring in het f ilmtheaterbedrijf.' Veel Rotterdammers waren tegen de verhuizing naar de Kop van Zuid. 'Jonge mensen vonden het in de Gou- vernestraat wel aardig, maar ouderen voelden zich er minder thuis. Het gebouw was te oud, de kwaliteit van de zalen gedateerd en het was moeilijk te verbouwen. Heel lang is gezocht naar een nieuwe locatie. In 2000 heeft de gemeente gezegd: jullie krijgen een nieuwe locatie, niet in het centrum, maar op de Kop van Zuid. Daar was veel weerstand tegen, ook omdat er toen op de Kop van Zuid nog niet zoveel was.' Zegen Wat is jouw opdracht? 'Deze tent goed laten draaien bin nen de financiële kaders van de begroting. We moeten zeker honderdduizend bezoekers trekken en uiteindelijk honderdzestigduizend. Het Cultuurplan beschrijft onze inhoudelijke taken: f ilmeducafie, de cinematheek en de muziekprogrammering. We hoeven niet per se jong of multicultureel publiek te trekken. Die doelgroepen berei ken we vooral met onze festivals en concerten.' Is er een specifiek Rotterdamse publiek? 'We hebben hier minder studenten dan bijvoorbeeld in Utrecht of Nij megen. Je ziet bij ons juist veel ouder publiek, dat vindt het hier heel prettig. Die focus op jeugdig publiek vind ik erg beperkt. Vanochtend stond in De Volkskrant dat de vergrijzing een zegen is voor de culturele sector. Daar ben ik het mee eens.' Loopt jouw subsidie met zo'n grote aanhang voor Leef baar Rotterdam gevaar? 'Het zal de komende jaren niet gemakkelijker worden, maar dat geldt voor alle culturele instellingen. In 2013 komt er een nieuw Kunstenplan. Nu krijgen we ongeveer 40% subsidie op onze exploitatie. Als dat minder wordt moeten we gaan puzzelen. Vergis je niet, wij hebben een belangrijke horeca- en verhuur- tak. We zijn niet alleen afhankelijk van film.' Jukeboxnights Geef jij ook opdrachten aan de gemeente, zoals vragen om een betere aansluiting op Rotterdam-Zuid? 'De gemeente houdt zich aan het plan om van de Wilhel- minapier een culturele pier te maken. Je hebt hier Las Palmas, het Nederlands Fotomuseum, het Luxor Theater en Hotel New York. Er zitten restaurants en straks komt hier het stadskantoor van Rem Koolhaas. Dit wordt een van de nieuwe centra van Rotterdam.' Op jullie website zag ik het concept Jukeboxnights. 'Ja, we hebben een pilot gehad van drie voorstellingen. Het is net als Upload Cinemas een voorbeeld van digitale initiatieven.' Was het een succes? 'Er waren vijftien d twintig bezoekers. Niet zoveel, maar als ik Truffaut draai komen er ook vijftien mensen. Het is wel een succes in de zin dat het werkt. Het is logistiek een ingewikkeld proces. Nu hadden we vijf films geselecteerd, maar straks staat er een grote database op de website. Met social media kun je tegenwoordig snel je publiek be reiken. Wat er ook gebeurt, mensen blijven elkaar opzoeken om samen wat te beleven. Er ontstaan overal f ilmdubs, groepen mensen die hun eigen filmavond organiseren. Straks ben jij zelf de programmeur. Dan moet je wel voor maandagochtend genoeg belangstellenden hebben, anders gaat de slot mee in de reguliere programmering. Het is een voorbode van het nieuwe program meren.' VillaLUX het kleine zusje van LUX Op het adres Mariënburg 59 in Nijmegen heeft bijna zevenentwintig jaar lang filmhuis Cinemariënburg volle zalen getrokken. Samen met het politiek-cultureel cen trum 042 vormde het filmhuis tien jaar geleden de basis voor LUX, het eerste artplex van Europa. In juli vorig jaar sloot Cinemariënburg haar deuren omdat het huurcon tract niet werd verlengd, maar daar is VillaLUX voor in de plaats gekomen! Het statige pand van 042 aan de Oranjesingel is van binnen grondig verbouwd en is met een lichte vertraging door de complexe luchtbehande lingsinstallatie half januari opgeleverd. VillaLUX is een nieuw premièretheater geworden met twee filmzalen van respectievelijk 79 en 70 stoelen en een intiem en eigentijds café-restaurant. Ook het kantoor van LUX krijgt een plekje in dit vernieuwde gebouw. In VillaLUX wil programmeur Pien Houthoff vooral films draaien voor de echte arthouseliefhebber. Ook festivals als IDFA@LUX, Movies That Matter en het Amnesty Inter national Film Festival zullen voortaan in VillaLUX worden gehouden. Veenendaal krijgt weer cinema Het was eerst het Hofplein Theater, daarna werd het One2See, en toen even niets meer. Maar in het pand aan de Tuinstraat in Veenendaal zullen binnenkort weer films worden vertoond. Robbert Soomers en Odin van Paasschen zijn twee ondernemers van 42 jaar uit Duiven die wel eens iets nieuws wilden doen en wat doe je dan als je gek bent van film? Dan ga je een bioscoop begin nen! Ze informeerden of er ergens een bioscoop te koop was en kwamen in Veenendaal terecht waar ze met een doortimmerd businessplan en een lening van de bank opeens de exploitanten waren van een cinema. Momenteel wordt er nog druk verbouwd, en uiterlijk half mei moeten de deuren weer open. Over de naam wordt nog gedacht (voorlopige heet het Cinema), maar zeker is dat er drie zalen komen met nieuwe, ruime stoelen met ieder een eigen tafeltje om je drankje op te zetten. Plus een belletje waarmee je een nieuw drankje kunt bestellen. Roxy wordt JT Gorinchem 31 maart jongstleden is de datum waarop de exploitatie van het Roxy Theater in Gorinchem in handen kwam van Jogchem's Theaters BV. Het concern nam de bioscoop over van Ad de Wit en diens vrouw Marjan. Zij exploi teerden de bioscoop al decennialang. Roxy zal voortaan door het leven gaan als JT Gorinchem. 'Consider yourselves under new management!' (Jdnah Hill als Titan in Megamind) 'Always imagine new places!' (Leonardo DiCaprio als Dom Cobb in Inception)

Historie Film- en Bioscoopbranche

Holland Film Nieuws | 2011 | | pagina 11